Škoda ukázala podobu nových lůžkových vozů pro Finsko v měřítku 1:1

Model lůžkového vozu od Škody pro VR. Foto: Škoda GroupModel lůžkového vozu od Škody pro VR. Foto: Škoda Group

Kupé s rodinným uspořádáním jsou navržena pro drsné zimní podmínky.

41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Soudný znalec

Ten pocit, když lůžkové kupé ve vlaku vypadá lépe než průměrná česká vysokoškolská kolej.

pavol.federic

Je to z iného súdka, ale nedá mi neopýtať sa. Prečo nie sú „lôžkové autobusy“? Chápem, že by klesla kapacita na cca tretinu, ale podľa mňa by si to vzhľadom na flexibilitu autobusov a množstvo diaľnic našlo zákazníkov.

Jozef

Povedal by som, že v autobuse to nie je celkom bezpečné.

Michy
Karl vB.

Hotelbusy existují, používá je např. ceskance PANGEO TOURS.
https://www.pangeotours.com/cz/cestovani-hotelbusy/2/

jirisc

Tam cestující neleží, neměli by ležet, za jízdy. Během jízdy sedí v normálních sedačkách, lůžka se používají, když autobus na noc zastaví (v kempu). Řekl bych, že otázka byla na noční jízdu s ležícími spícími pasažéry.

Zbyněk

Ale jsou, jenže spíše lehátkové. Postel v otevřeném oddíle, společné sprcha. Vyskytuje se to v jižní Americe, Číně a určitě i jinde.

janikk

Pokud vás zajímá jak dnes taková cesta spacím vlakem VR vypadá tady je video. Po čtvrté minutě je vysvětleno fungování sprchové kabiny, což je naprosto skvělá věc. Jsem zvědavý kam kvalitu cestování spacími vozy posunou vagóny od Škody https://youtu.be/vGFRlBQufnM?si=Z2jk-VtVeOV5yeUG

Ludanto

Ony už i ty vagony ve videu jsou od Škody, viz https://www.skodagroup.com/reference/double-deck-sleeper-cars

Pavel Dvořák

Jestli tyhle fotky vytvořil a publikoval někdo přímo ze Škodovky, tak by asi měli zavést nějakou vícestupňovou kontrolu před publikací čehokoliv. To se jako vážně chtějí prezentovat fotografiemi s nějakými zapomenutými krabicemi pod lůžkem? To tam nemohli dát „ilustračně“ aspoň nějaké kufry? Stejně tak teda pokud to mají být fotky pro PR, tak i to povlečení na polštáři mohli aspoň přežehlit, i když to už je oproti těm krabicím jen nepodstatný detail. Zvlášť ta pomačkaná z hnědého kartonu je úplně top…

Miropiro

V článku chybí zmínka, že fotky pocházejí z Traka, kde byl tento model představen. Krabice tam skutečně byly místo kufrů.

MajsterN

Tam mají schované nářadí na opravy toho, co upadlo po cestě a notebook na posteli je ve skutečnosti diagnostický.

Davidoff

Vlak – pohodlný hotel na kolech. To je budoucnost železnice. Takového pohodlí nikdy v obytném autobusu nezískáte. A teď likvidátoři železnice a potírači šotoušků do mě.

bkp

Není potřeba oslovovat „likvidátory železnice“, ale potenciální cestující, aby byli ochotní zaplatit takové jízdné, co odpovídá „pohodlnému hotelu na kolech“.

MajsterN

Já s tím souhlasím, ale místo tohohle přes noc můžu mít 1-2h Ryanair a pak normální hotel. Kde přesně je tam ta díra na trhu, nevím. A na takové cesty do Španělska to pak zase vyjde dráž než letadlo i kdyby to bylo pohodlné, takže..

noerf

Problém je cena a efektivita času. Pokud pojedete na pracovní jednání například z Prahy do Bruselu stihnete to letadlem během jednoho dne.
Pokud pojedete vlakem vyjedete, musíte o den dříve večer a dorazíte dalsi den po schůzce okolo oběda.
Cesta vlakem trvá 16,5 až 17,5 hodiny, autobus to dá i za 12 hodin.

L. P.

Pochopil jste, že článek je o noční dopravě ve Skandinávii? Jakékoliv srovnávání s dopravou v „metropolitní“ Evropě je nesmysl.

Tom Matto

Pochopil jste na co noerf odpovidal? Tak o Finsku nebylo ani slovo, za to spousta o budoucnosti zeleznice…

Jakub P

To je furt dokola u každýho nočního vlaku. Platí to, ale je tam několik velkých ale: 1) ten den je sakra dlouhý – musíte letět hodně brzo ráno a vracíte se večer. Pokud nebydlíte v Praze, ale musel byste do ní nejprve dojet, tím hůř. 2) musíte být maximálně průměrné postavy. Pro nás kolem dvou metrů jsou nízkonákladovky fakt utrpení už za tu hodinu až dvě letu, dvakrát za den bych to rozhodně absolvovat nechtěl. 3) stupňující se opruzy se zavazadly, omezení na některé věci atd. 4) zdaleka ne všechno cestování je pracovní, pokud extrémně řešíte efektivitu a úsporu času… Číst vice »

Antonín1

Ano, pracovní jednání v sídle EU a jste Pražan, jedete na den, dva s malým zavazadlem, letadlo vítězí. Ale jedete na dovolenou, třeba my máme velice rádi Tatry a počítejte – minimálně 14 dní v horách – na kratší nejezdím, to se nevyplatí hlavně zdravotně a když chytnete týden mizerného počasí, tak… Zavazadla musíte na letišti odbavit, pak si na ně počkat (berete sebou jak oblečení do horka, tak svetry, několik bot atd.) a let do Tater by vypadal v mém případě asi takto 1,25 hodiny přes Prahu na letiště, 2 hodiny před odletem odbavení, 1,25 hodiny let do Košic,… Číst vice »

Karl vB.

Netřeba likvidátorů železnice, ta se svými administrativními bariérami a uživatelskou těžkopádností, je schopna se někdy zlikvidovat sama.

Karl vB.

Můžete prosím vysvětlit, proč nadhazuje srovnání zrovna s obytným autobusem?

Davidoff

Třeba proto, že jakýkoliv gumokolní prostředek vibruje a houpe se tak silně, že přitom nejsem schopen usnout.

Povazan

Tie nočné vlaky vo Fínsku sú inak dosť zaujímavé v porovnaní s nočnými vlakmi inde. Stále si držia slušný štandard nočných vlakov ako bývalo bežné v minulosti. Maju pomerne veľkú kapacitu co sa týka počtu vozňov, reštauračný vozeň a aj bezne 4 vozne na prepravu automobilov. Rozmýšľam tak, prečo práve vo Fínsku je o ne taky záujem vrátane prepravy áut. Ze by kvalitné služby, primerane ceny, dotácie od statu alebo niečo iné? Kiež by takých nočných vlakov bolo v Európe viac aj inde.

daniel.brvnistan

Vzdialenosti medzi mestami, absencia diaľnic na daných trasách, kúpna sila 🙂

Kicruj

Plus počasí, zůstat v zimní vánici ve vlaku s postelí, jídelákem apod, je lepší, než trčet někde v autě, nebo autobusu někde na dálnici.

Klabavátor

Taky množství sobů a jiné zvěřiny motající se v cestě.

Žuwač Hôrny

Nikdy pred tim by me nebylo byvalo napadlo, az jsem to nezazil. Je uzasne se proste najednou vzbudit na druhem konci Evropy a mit cely novy den pred sebou. Az na jeden maly detail. Vypadate strasne. Az jsem se sam lekl sveho obrazu. Mezitim se tam holky cesaly a prostrikavaly suchymi sampony atd. Absence koupelny v techto vlacich je hrozna.

daniel.brvnistan

Ako v ktorých, ČD i iní dopravcovia majú vagóny so sprachami, či už spoločnými alebo v niektorých triedach i priamo v kupé. Samozrejme si za to treba priplatiť. Ale pokiaľ máte krátke vlasy tak umývadlo stačí 😃

Adam Tywoniak

V patrových vozech finských VR sprchy jsou.

Jan

Mě přijde zajímavé řešení, které jsem viděl v Británii: cestující nočních vlaků mají na některých nádražích k dispozici sprchy.

Žuwač Hôrny

Mluvim o NightJetu Rakouskych drah. Opravdu my dlouhovlasi lide (i ostatni) jsme vsichni po prijezdu vypadali uplne desne. Fakt jsme se tam vsichni prostrikavali suchymi sampony a i tak jr to des.

Jan Čech

Chápu to dobře, že když někdo (třeba dítě) bude chtít jít v noci na záchod, bude šlapat po spících dole?

Tomáš Záruba

To je pro 3? Rodinné bych čekal spíš 2+2.

daniel.brvnistan

Priemerná pôrodnosť vo Fínsku trvale klesá, v 2024 dosiahla 1,25.

Jan

Díky finskému profilu to bude krásně prostorné. Před pár lety jsem jel finským pendolinem a byl jsem dost překvapený, jak prostorné to bylo oproti verzím jezdícím jinde v Evropě.

Petr

Jak dlouhé to lůžko je?

Robert Šalda

Ty klasické lůžkové vozy VR jsou z osmdesátek a výrobny v Rize, jak jsem si tam letos všiml.

MTS

Finské lůžkové vozy řady CEmt byly vyrobeny v letech 1970-1984 v Pasilan konepaja, tedy ve Finsku.

Jozef

V Rige asi ťažko.