Škoda si nechala od Talga ukázat účty. Místo prodeje je nyní ve hře vzájemná výměna akcií

Vysokorychlostní jednotka Talgo Avril. Foto: TalgoVysokorychlostní jednotka Talgo Avril. Foto: Talgo

Škoda Group zažádala ve španělském Talgu o proces due diligence.

Španělská média nadále bedlivě sledují vyjednávání české Škoda Group o vstupu do tamního tradičního výrobce kolejových vozidel Talgo. Z obou stran je však na pokrok v jednáních přísné informační embargo a o miliardovém obchodu tak prosakují jen neoficiální útržkovité zprávy.

Deník El Economista.es v noci napsal, že se představenstvo Talga v pondělí večer sešlo, aby informovalo své členy o zaslání „nezávazného projevu zájmu“ od české společnosti Škoda Transportation a několika dalších španělských členů konsorcia.

Návrh Škody podle několika zdrojů spočíval v částečné integraci mezi oběma společnostmi, tedy nikoliv v přímém vstupu, jak se o něm dosud spekulovalo.

Škoda zároveň zažádala o přístup k dokumentaci a finančním účtům Talga v rámci procesu due diligence.

Obchodní záležitosti nekomentujeme,“ odpověděl dnes deníku Zdopravy.cz stejně jako již dříve vedoucí komunikace firmy Jan Švehla.

Operace antiOrbán

Celá operace mezi Škodou a Talgem byla iniciovaná španělskou vládou. Má zabránit nabídce na převzetí Talga od maďarského konsorcia Magyar Vagon, které nabídlo 619 milionů eur za 100 % společnosti.

Španělský premiér Pedro Sánchez chce maďarskému vstupu zabránit kvůli napojení vagonky na proruský režim Viktora Orbána.

Jednání o vstupu Škody do Talga pokročila, píše El País. Češi chtějí rychlovlaky, Španělé se bojí Orbána

Podle deníku La Voz de Galicia však nabídka z Česka nepřekročila 3,5 eura za akcii Talga, což představuje dohromady jen 430 milionů eur. Proto je v záloze plán, který nepočítá s převzetím firmy, ale s postupnou integrací obou společností na základě výměny akcií. Proces by měl podle deníku trvat tři roky.

Deník však upozorňuje na právní důsledky zvažovaného obchodu. Nejde k němu totiž přistoupit v momentě, kdy na stole stále leží vyšší nabídka z Maďarska. Jelikož je zřejmé, že ji Magyar Vagon nehodlá stáhnout, bude se do procesu muset pravděpodobně zapojit vláda a oficiálně ji zamítnout.

V tom případě však Španělům hrozí mezinárodní právní spory či arbitráže. Maďarská firma vedená Andrasem Tomborem tak nenechává nic náhodě a stejně jako Škoda Group dál vyjednává s vládou. Podle La Voz de Galicia nyní nabízí menšinový podíl španělských akcionářů s právem veta ve věcech typu zachování sídla firmy ve Španělsku, zaměstnanosti či vydávání akcií.

Tagy Magyar Vagon Škoda Group Škoda Transportation Španělsko Talgo
15 komentářů