Škoda provede pro DB Regio generální opravy push-pull souprav NIM Express

NIM Express. Pramen: Škoda TransportationNIM Express. Pramen: Škoda Transportation

Práce zahrnou generální opravy podvozků, dveří, trakčních měničů, motorů a dvojkolí a závěrečné zkoušky.

Odebírat
Upozornit na
guest
81 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
vojtech

Napadlo mě něco absurdního (ale možného)
Vlak po opravě NEpřevezmou DB zpět na svou síť.
(Analogie s Děčínem )

Michal M

To je z kategorie „čtyři kousky po čtvrté“?

graylag

Jakože si DB nepřevezme zpátky svůj majetek a místo toho bude navždy platit Škodě za to, že zůstane stát v Šumperku v kopřivách? Asi mi uniká pointa…

Sáček

Jeden vlak? Každého půlroku tam půjde jeden a původní se z opravy vrací. Teta píše s pěti vykřičníky, tak určitě joudo.

vojtech

Názor na tyto vlaky od tety, která žije v Reisgangu a jezdí těmito vlaky

jj, to jsou ty mrchy, co po roce kolabují. A my máme zpoždění!!!!

paja

tak teď nechápu, proč je takový drahý problém do našich 109E zabudovat ETCS, když evidentně tyto 109E3 už ho mají z výroby… to jsou tak odlišné (vyjma existence systému pro vzálené řízení z řídícího vozu) ?

Jan Sůra

Ve 109E jsou další zabzař pro jiné země, kvůli tomu není na ETCS místo (zjednodušeně řečeno)

Petr Šimral

Nikoliv. Jsou vybavené německými zabezpečovacími systémy PZB a LZB, což má i česká řada 380.

vlachjan

Ale zase jim tam nepřekáží měniče na naše dva systémy napájení?

Petr Šimral

To jim asi nepřekáží, ale nikdo zatím nemá potřebu do nich ETCS montovat… Pouze přemýšlím, osobní zkušenost s těmito lokomotivami nemám.

X 1

109E3 jsou vyrobeny pro Německo. Umí jen 15kV AC a vybaveny jsou vlak. zabezpečovačem PZB/LZB.

Adviser

To není problém technický. Řada 109E disponuje dvěma skříněmi (rozvaděči) zabezpečovačů v prostoru mezi blokem chlazení TM a měničovou skříní. Jedna obsahuje LZB80E a druhá jednotky Mirel a Sifa, přičemž má ještě místo pro zástavbu ETCS. I pult má připravené místo pro displej. Toto řešení mají všechny varianty řady 109E stejné.
Problém zástavby ETCS do 109E je všechno možné, jen ne technický problém.

Pepa

To můžou rovnou poslat do šrotu…😂 Vyšlo by to stejně….

Kopr

Kez by elephanti vypadali takhle:)

Karl vB.

Zaujala mně formulace:
„Kromě toho zakázka počítá s přepravou vlaků…“
Pokud má GO být provedena v Šumperku, tak je snad logické, že se tam ta souprava musí z Bavorska nějakým způsobem dostat.
Proč je to v té tiskové zprávě ŠG (kromě obligatorního sdělení, že jsou hrdí), tak vypíchnuto?

Jarda

protože tu přepravu zařídí škoda a ne dopravce..takže je to prostě full servis pro dopravce

Karl vB.

To chápu, ale že by se jednalo o tak sofistikované úkony, které je nutno zmiňovat?
To je jako kdybych řekl, že si budu čistit zuby a speciálně zdůraznil, že si sám vymáčknu pastu z tuby na kartáček.

platamond

Dráha, dráha a dráha. Zcela jistě to nemá papíry pro CZ = komplikované zajištění mnoha povolení, prověření trasy, práce pro SŽ alespoň na na 2 týdny a pak vypadne hromada absurdních omezení.

mic

Já bych z toho vyrozuměl, že jiní zákazníci si musí své vlaky do servisu dopravit sami, ale těmto je odtáhne firma…
Prostě pro firmu není běžné takto vycházet zákazníkovi vstříc…

MajsterN

No, pro škodovku asi ne no. Taky většinou jsou série větší než 6ks a servis v té samé zemi.

Flek

Zajímalo by mě, kdo a kudy to poveze, Cargo přes Děčín nebo Břeclav?

vlachjan

Kamion po D1:-D Trochu mě překvapilo, že to nebudou dělat v Plzni. Čekal bych, že by mělo smysl tam dělat alespoň lokomotivy.

M152

380 chodí na opravy do Šumperka už mnoho let.

Lukáš Chytil

Mě hlavně zaráží, že po 4-5 letém provozu je nutná generální oprava.

Šunka

JSV nekvalita v praxi..

Zlatovláska

Soupravy push-pull pro Moravskoslezský kraj od Škody jsou ještě na tom tak jedenkrát hůře se spolehlivostí, než u našich německých sousedů. Od začátku provozu, GVD 2021/2022, jsou oběhy souprav dělané na pět turnusových dní přes pracovní dny a čtyři přes víkend. Od doby do uvedení do provozu všech pěti souprav se nikdy nestalo, že by přes týden jich pět bylo nasazeno… Pravidelné odstavování na výrobní závady nebo na systémové závady neustále se opakující i po intervenci lidí ze Škody, vedlo k tomu, že byly i dny, kdy vyjeli jen dvě pushpull soupravy na dané oběhy, a na zbylé byly nasazené… Číst vice »

Juraj

Těšme se, až do toho dají trakci a vyhrají s tím výběrko na EMU400…

Tonda Sehnal

Bude jinak. 22Ev.

Jarda

EMU400 je jiná..koncepčně i designově..dyť to tady už bylo, kdo měl bystré oko 🙂

Tenda

Na zadne nahradni dily se 002 push pull pouzivat nebude a neni pravda ani to ze od pocatku nasazeni byly obehy na 5 push pullu. Byly na 4.To byl puvodni planovany koncept pro trat 323.Koncept se nikdy nerozjel.Tudíž se zvyšila potřeba o jednu soupravu.
V konecnem dusledku je obeh 4 pushly a jedna na hradni souprava
Presne tak to jezfilo dneska.

Hřebíček

Souprava 002 stále stojí rozpojená v Bohumíně – stojí snad na poškozené mezivozové spřáhlo. Termín opravy mi není znám, ani proč to tak vázne.
Oběhy byly od počátku a nadále jsou uvažovány na 5 souprav (bez zálohy), ale ve dvou turnusových skupinách, letos označené jako TS 710 (na 4 soupravy) a TS 711 (1 souprava). Reálně (a přednostně) je do TS 711 nasazována náhradní souprava a pokud vypadne další souprava, tak jezdí náhradní souprava i v TS710.

Tenda

Původní koncept byl na 4 soupravy + 1 zaloha pro případ provozního ošetření atp. Ve Frýdlantu nad Ostravicí se mela souprava otočit v 5ti minutovém obratu.Toto se nezrealizovalo, proto vznikl nárust potřeby o jednu soupravu v pracovní dny. Víkendová potřeba je stále 4 soupravy. Z tohoto duvodu bylo pořízeno 5 souprav.Kdyby byl koncept od začatku staven na 5 souprav, bylo by porízeno souprav 6. Az se vrati 002 po oprave, jsem sam zvedav ,zda bude nasazena tak, ze bude jezdit v idealnim pripade vsech 5 souprav, nebo se budou tocit v rezimu 4+1 nahradni a pata bude odstavena na prov.osetreni… Číst vice »

Tenda

Jinak jsou ty obehy na 5 jak rikate, 710 a 711, 4+1.Momentalne jezdi jak maji, 4 pushle a dve trojreginy

Ares

Takže je to dobrý vlak, když tak moc jezdí? Nebo tady běží nějaké šoto teorie?

Sáček

běží tu z českého rybníčku poměřování českými odhady a měřítky z českých tratí a provozu

automatic

nejde o poměřování ale ani u Railjetu ÖBB nebo u jiných souprav či jednotek kdekoliv v okolích zemích jsem neslyšel že je u nich nutná generální oprava po pár letech provozu. Nájezd km může být hodně, o tom žádná i když jisté pochybnosti mám. Buď ty soupravy najezdí za čtyři roky tolik kilometrů jako žádná jiná kdekoliv v Evropě a nebo to není úplně kvalitní výrobek či případně nejsou stavěny na takový náběh kilometrů za tak “krátký” čas

Josef

Ono to vypadá že bude špatný překlad či pochopení, nejedná se o generálku stylu kompletní renovace interiéru a exteriéru, ale pouze o opravu podvozků, obyčejná vyvazovačka.

Automatic

No píše se o opravě motorů ( ale ta souprava sama osobě motory nemá, je netrakční, tudíž se ty opravy týkají i lokomotiv. Dále dveří ( ok, ale zas se mohu ptát jestli dveře nevydrží provoz necelých čtyřech let) a trakčních měničů. Tak to nevypadá jen na běžnou vyvazovačku..ale jasně, generální myšleno celková oprava to asi nebude

graylag

Poznamenal bych, že NIM má dveře hodně specifické a unikátní. Pokud se dobře pamatuji, tak jde o největší dveře svého druhu.
Mimochodem ty dveře samozřejmě nejsou výrobek Škody, ale IFE. Přičemž IFE opravdu nejsou nějací zelenáči, kteří by nevěděli jak na to.

Jarda

no a právě kvůli takovým specifikům se jim na to ostatni výrobci vykašlaly..a přenechaly to s radostí škodě, která si na tom vylámala zuby..což by se stalo i u běnžých požadavků, ale tady to bylo více než jasné

graylag

Ano, a kdyby se to Škodě povedlo hladce, byla by to ohromná reference, která by za to stála i kdyby na tom jinak nic nevydělali – až sem vše v pořádku.
V praxi ta nekompetence ve ŠVAG i ŠTRN byla do očí bijící a vysoký mangement to pružně řešil vyhazováním těch, kteří se nebáli o problémech mluvit – až zbyli jen přitakávači a celý projekt dopadl jak dopadl. I když vlastně dopadl ještě docela dobře.

X 1

Dveře jsou jednodílné a musí echtovně přiléhat, protože soupravy musí být tlakotěsné.

graylag

Přiléhání se řeší tím, že se po dovření tlakovým vzduchem nafoukne těsnění. Je to vlastně geniálně jednoduchý princip. Ale pochopitelně je tam tím pádem mnohem více věcí, které se musí udržovat.

Adviser

Bingo!

Handzidcek

Příprava na prodej?

FilFee

Spíše příprava na přesun od DB Regio k DB Fernverkehr a nahrazení spojů, kde jezdí na rychlících ty vysokopodlažní dvoupatráky s nástupem nad podvozkem (max. rychlost 160).

Bipe

Nejsou nějaké informace z provozu? Jaká je s nimi spokojenost, nebo ne?

Handzidcek

Od nového jízdního řádu na větším množství spojů NIM expressu jezdí řada 101 s IC1 vagony.

hboehme90

Technické problémy V červenci 2023 Deutsche Bahn prohlásila, že s plánovaným vozovým parkem pojede pouze ve třech turnusech, a za technické závady lokomotiv a vozů nese odpovědnost především Škoda. Od 4. srpna 2023 byla proto zavedena náhradní koncepce, která zahrnuje dvouhodinovou regionální expresní dopravu o víkendech a svátcích po tratích Mnichov-Treuchtlingen-Treuchtlingen-Norimberk s celkovou dobou jízdy kratší než dvě a půl hodiny. Mezi Ingolstadtem a Kindingem byla zřízena náhradní železniční doprava včetně spojení s konečnou stanicí S-Bahn v Allersbergu, která bude prozatím obsluhována i o víkendech, a od června 2024 jezdí tři páry těchto vlaků z Norimberka do Mnichova za přibližně… Číst vice »

thomas.horky

Obrovské problémy se spolehlivosti, loni několik měsíců nahrazovali vybrané vlaky NAD v úseku Roth-Ingolstadt, nebo jela klasika odklonem přes starou trat. Osobně jsem se setkal s odřeknutím spojů už od samého rána, nebo nefungovalo v některých vozech vůbec topení v prosinci. Toto opravdu není vizitka kvalitního českého produktu

graylag

Tady by to chtělo vědět více o příčinách těch problémů. Například topení ve vozech NIMu zajišťují dva nezávislé bloky HVAC podpořené přídavnými odporovými topidly v salónu. Neumím si moc představit závadu, která by způsobila úplný výpadek topení, s výjimkou selhání CZE. Jenže při selhání VN CZE je vůz neprovozuschopný tak nějak z principu a nefunkční topení je to nejmenší.

Mates

O jakej efektivite to ten pán zo Škody hovorí? Veď tie krámy viacej stoja ako jazdia a po 2029 na tej linke skončia úplne.

Sáček

6 souprav v průběhu tří let, to dělá půl roku pro každou soupravu. Nebudou jim dávat Etcs?

Jarda

ETCS mají z výroby

vbb

Nemají

Sch

Jako půl roční oprava soupravy po pěti letech provozu, to není moc dobrá disponibilita.

Jarda

nemyslím si že na tom budou půl roku dělat..i když u škody je možné všechno 🙂 ale spíše se bude jednat o přistavování souprav

Kubrt

Hovořit u vlaků po 5 letech provozu o prodloužení životnosti je vskutku kouzlo nechtěného.

Twix

Mně se tam líbí „nadále jezdit s maximální efektivitou“ – tak nějak jsem pochopil, že to už téměř nejezdí, ale možná to byli jen zlí jazykové.

Tonda

Nejezdí, aktuálně na RE1 jezdí BR 101.

atom

A už se ví kam půjdou?

Sáček

Měly by správně jít tam, kde už podobné jezdí, ne. Ostravsko.

PvvS

A k čemu by jim tam byly ? Jako výstavka ?

Flek

Mají jinou výšku nástupišť, to by zase museli někde postavit trať jen pro ně.

Sáček

Oprava: Dovedu si je představit, jak po skončení v Německu ve 2029 jezdí se Zátopky Praha-ČB. Otázka kolik budou mít společného s případnými pražskými EMU 400

Jarda

nic

vojtech

A co s dveřmi a nástupní hranou 760 km, když celá republika je o 21 cm Níže = 550 km. Ale v Rumunsku či Albanii berou vše…

Lukáš Chytil

Ne km, ale mm.
Nezapomínejte, že to umí jen 15 kV.

automatic

generální oprava po čtyřech až pěti letech provozu? vím že se soupravami byl problém ale domníval jsem se že se jedná o dětské nemoci a případně že jsou problémy hlavně s lokomotivami. Jak to vypadá, tak se celý koncept asi ne úplně povedl, ačkoliv podobné soupravy mají i ČD a nezdá se, že by u nich hrozilo že po 4 letech budou potřebovat generální opravu

Micky

Problém s lokomotivou byl hlavně v získání razítek než se spolehlivostí samotnou. Porovnávat provoz mezi Mnichov – Norimberk a Ostrava – Frenštát.n.R. je hodně mimo. Jak počtem najetých kilometrů za den, tak dasahovanými rychlostmi.
Sice mají stejný základ, ale nejsou to totožné jednotky. Např. dveře jsou úplně odlišné, kdy Nim Express má jednodílné tlakotěsné, které musí vydžet tlakový ráz v tunelu od protijedoucího rychlovlaku. A hlavně němci mají k údržbě úplný jiný přístup. Když to začne vykazovat zvýšenou poruchovost, tak to rovnou vymění. V ČR by se to opravovalo nebo jinak flekovalo.

automatic

nejde o porovnávání ale o to, že mi osobně přijde “zvláštní” generální oprava u souprav co jsou v provozu od 2021 bez ohledu na nájezd kilometrů. Nebo snad víte o jiném příkladu kdy se musela souprava po čtyřech letech provozu podrobit generální opravě a ještě se k tomu o nich hovoří o “prodloužení životnosti” ? Jinak si nejsem jistý jestli těch milion a půl kilometrů nemyslí všechny soupravy dohromady. Tak často zas v provozu ty soupravy nejsou, od roku 2023 dost omezeně, nějaký čas vůbec a při vzdalování trasy by museli jezdit nonstop aby to bylo vůbec možné a jestli… Číst vice »

Kubrt

Každá má najeto téměř 1,5 milionu km, píše seriózní zdroj. Přístavba do oprav podle nájezdu běžný způsob.

vojtech

Jiná kultura výš víše. Neboli, odkud jsou ty hromady 1-3 letých aut ? Převážně z Německa.

graylag

Já bych řekl, že ani ten základ není společný. Celá skříň má úplně jiný tvar a sdílí jen design čela a to, že jsou z hliníku.

Radek

Pokud skutečně mají najeto každý 1,5 milionu kilometrů, tak je na generálku čas. Pro srovnání railjety mají vyvazovačku po 1,2 milionu.

Jarda

a kolik mají ty ČD soupravy najeto? By trochu chtělo porovnávat, tyhle soupravy skoro celý den jezdí „maximálkou“ tam a zpět..to je rozdíl než jezdit 50 km/h po lokálkách..navíc ty české jsou novější a taky i dost odlišné

Kdo já

Něco přes 200 , až 360 tisíc. Záleží jestli jezdí, nebo byla nabouraná, případně vykradena.

Tenda

Kolem 300tisic km za tri roky

Tonda Sehnal

Nájezd 1,5 mio je vyvazovačka jako u kterékoliv jiné moderní loko.
Netřeba se chytat do marketingových sdělení a novinářských frází, byť mohou znamenat cokoliv 😀

vlachjan

Čistě pro zajmavost, kolik mají najeto Zátopci?

Jan Tichavský

To by u ICE nebo TGV museli dělat generální opravy taky každé 4 roky, děje se tak?