Škoda prodlouží tramvaje v Tampere o 10 metrů, vyrobí pro ně přídavný modul
Tramvaj ForCity Smart Artic X34 pro Tampere. Foto: Škoda Group
Jde o reakci na rostoucí poptávku po MHD v druhém největším finském městě.
Jde o reakci na rostoucí poptávku po MHD v druhém největším finském městě.
Dotaz: když měli na to prodloužení opci, proč vyrábí úplně nový prototyp článku, který se zase musí testovat? Ten nový článek se nějak zásadně liší od stávajících článků? 🤔
Podle těch mínusů bez odpovědi soudím, že nejsem sám, komu to vrtá hlavou. 🙄
Nový článek se liší od stávajících vložených článků dost zásadně: bude mít jen jeden podvozek (předpokládám, že běžný) a nebude osazen sběračem. Předpokládám, že rozmístění elektrické výzbroje zůstane zachované, na původních článcích.
Díky. 👍
Ach jo, tihle manageři taky…
„Rozšířením stávajících tramvají poskytujeme praktické řešení, které reaguje na rostoucí poptávku po veřejné dopravě a zároveň zajišťuje kompatibilitu se stávajícím vozovým parkem.“
Fakt je chtějí rozšiřovat? A nebudou pak mít problémy s průjezdním profilem třeba? Já myslel, že je chtějí prodloužit (jako je i v titulku článku).
Jak ten prezident té Škodovky, tak ředitel místního dopravního podniku… Nebo to vzniklo jako nějaká chyba překladu?
Nejspíš nešikovný překlad, možná slova extension které může znamenat rozšíření i prodloužení. Já jsem spíš nepochopil ten optimální interval 7,5 minuty. Kdyby to neprodlužovali, jezdili by v jakém? Zdá se že 7,5 minuty už to má dneska, tak to chtějí zachovat a přidat kapacitu.
https://www.tampereenratikka.fi/en/travel-by-tram/
Ano, třeba v angličtině je to dost typické, že jedno slovo má spoustu (a v jiných jazycích i dost rozdílných) významů. Pokud ta citovaná vyjádření byla v angličtině… Ale tak zase tím spíš by si pak někdo (pan Sůra?) měl při psaní článku a překladu těch vyjádření dát pozor, jestli použil správný překlad…
Taky mě zaujalo, že jsem za tuhle připomínku hned schytal 7 minusů. Prostě tramvaj má délku, šířku, výšku. Můžu jí prodloužit, rozšířit, zvýšit. To jako tolika lidem takovéhle nepřesnosti v tom, co čtou, vůbec nevadí?
Tak záleží, z jakého úhlu se na to podíváme. Napřííklad se to dá pochopit, že rozšíří stávající kapacitu tramvají z těch 264 cestujících na 345…
Kapacita se nerozšiřuje, ale zvětšuje 😊
Slovo „rozšířit“ má v češtině také více významů. Třeba si můžete rozšířit znalosti studiem. Znamená to zvětšit či vylepšit. A to je to, co s tou tramvají udělají – zvětší ji.
A nesouvisí ta snaha o udržení (dnešního) intervalu s budoucím prodloužením tratě (už se staví)? Tedy – prodloužení tratě si vyžádá nákup nových tramvají z opce, ale že by ty už byly rovnou dodány jako čtyřčlánkové a starší je třeba prodloužit, aby mohly jezdit společně?
Tihle manageři v originále použili slovo “pidennys”, tedy prodloužení. Tak bych to na mě asi neházel.
Obrovská škoda, že DPB (Dopravný podnik Bratislava) podobnú opciu nemá v prípade vozidiel 29T/30T od Škody). Predĺženie 32495 mm dlhých vozidiel o 18070 mm na 50565 mm. Z praktického a prevádzkového hľadiska by viac vyhovovalo predlženie na 51900 mm, s novým stredným článkom medzi dvoma „nosnými“ (so zberačmi otočeným „kĺbom dnu“ o dĺžke 6040 mm a dvoma dverami. Vývojové náklady pre Schadewerke Pilsen = 0, kapacitná tramvaj pre linku 3 a výhľadovo linku 4.
Ano, přesně takhle jednoduché to je… Běžte do Škodovky a řekněte jim to tam. Nebo rovnou se přihlaste na nějakou vrcholovou funkci, vezmou vás všemi deseti, protože máte nápady století!
Navíc je to přesná ukázka toho, jak rozhodovali soudruzi z pozice moci a arogance: Že bude delší článek těžší zákonitě také těžší a naroste nápravový tlak? Co si šádewerke dovoluje vyskakovat, přece se řeklo, že vývoj není potřeba!
Však prodloužení 29T/30T se na popud DPB několikrát řešilo. Existoval projekt i na sedmičlánkovou variantu. Nakonec to ale DPB vždy odmítl s tím, že na to najednou nemá peníze nebo se to zrovna nehodí a podobně.
Tak ještě že tam nemají Marvanovou, by to zatrhla stejně jako klimatizace do 15T jako nespravedlivost když to může vyrobit pouze jeden výrobce…
Spíš je problém ten monopol ne?? Až potom ten člověk co na to upozornil..
Ano, monopol a z toho vycházející totální předraženost.
3 mega za kus byla dobrá cena, ale tak pro někoho je lepší mít tramvaje které jsou 2 měsíce v roce uživatelsky nepřátelské a v budoucnu i měsíce 3 potažmo 4…
Jo, primární problém je to, že nebyly 15T objednaný s klimatizací od začátku. A že celý to výběrko na ně smrdělo (velmi krátká lhůta na podání nabídek, vyřazení všech kromě té od Škody) .Ten jde za Bémem a ODS.
Ale zablokování vyřešení toho problému (jo, sekundární problém) jde za Marvanovou.
No za mne osobně v Marvanové problém není… pokud by se ty klima instalovali tak by se tenhlencten hloupej monopol jenom zablokoval( opravy by byly monopolní a cena by monopolu odpovídala) a každy politik by to vzal jako omluvu že muze uzavírat monopolní smlouvy, protoze ono se to potom, dalsi hromadou penez vyresi… Za mne ok já si pokaždé co nastupuju do neklimatozovany 15T tak si vzpomenu jak by to u nás hezky vypadalo kdyby furt vládla ODS..
Co takhle to přečíst? Možnost prodloužení měli ve smlouvě.
Mohlo by to inspirovat i některé DP v ČR.
V bývalom Československu sme na to ešte nedošli. Musíme sa učiť do „západu“.
Vložení článku do K2, čímž vnikl typ K3R-N, to zrovna moc slavně nedopadlo. Vznikly 4 kusy a dost času stály s poruchou. Ale už to tady bylo.
V případě K3 byl problém ve zvoleném technickém řešení.
V Praze je bohužel cokoli citelně delšího než 2xT3 považováno za svatokrádež a rouhání…
NikdySaToTakNerobilo
Nemusely by se kvůli tomu postavit nové (větší) dílny? Ze stejného důvodu dodnes v Olomouci nemůžou provozovat nic delšího než ekvivalent 03T.
Prozřetelnost budiž pochválena, že dodnes nejezdíme v ekvivalentech vozů Ringhoffer.
Jasně, že nová technika přináší nové nároky na tratě, napájení, dílenské zázemí. Zkrátka jednou za čas je potřeba udělat revoluční řez. Párkrát už se to stalo i ve světě pražských trmvají, tak třeba to ještě jednou přijde 🙂
Tak hlavne nie je nutné upravovať trate, iba zastávky a vyprázdňovacie časy križovatiek, t.j. signálny plány. A vozovne. Ale je to určite mene práce, ako v prípade prechodu na T3 (s pantografmi) alebo KT8D5 (prejazdový profil). Praha by si určite zaslúžila dlhšie tramvaje. Áno, niečo by to stálo. Áno, malo by sa to riešiť (aj tak k tomu skôr, či neskôr príde).
Teďka zrovna jedna pražská vozovna prochází rekonstrukcí, všecko od základů znova.
Když tak zběžně projdu vozový park
– Evo 2 snad ani prodloužit nejde, byla by to nová konstrukce.
– Vario LF2 na LF3 raději ne, raději Evo 2 ve dvojici.
– 13T/14T tohle bych neprodlužoval
– 15T asi tak jediný typ, kde by to mohlo míst smysl (cena?)
protože
– Astra/Anitra je za zenitem
– za 4článkovou KT10D5R.Nx by cestující fakt poděkovali
– do fungl nových 45T raději nešahat
– prodloužení K2 na LF2 o 2,2 m již proběhlo