Škoda poprvé dodá akutrolejové vlaky do zahraničí. Nikdo jiný se do slovenské soutěže nepřihlásil
Duální jednotka BEMU RegioPanter. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

ZSSK má zatím vytipované dvě tratě, kam jednotky nasadí.
ZSSK má zatím vytipované dvě tratě, kam jednotky nasadí.
Kdo je skutečným majitelem této továrny. Zajímá mne zda je ještě v Českých rukou.
Si to najděte. Nejjednodušší je to napsat do Google nebo nějaké AI. Nebo to čekáte, že se maj lidi přetrhnout pro to, aby Vám dodali info, který si najde i kdejakej jantar? Žádnej pozdrav, poprošení nic, ale každej se má přetrhnout. Běžte ven, takhle svět nefunguje.
PPF Renata Kellnerová.
Zo súťažných podkladov aktualizovaných v máji 2025: 1.11. Nasadzovanie BEMU je uvažované hlavne na tratiach: 1.11.1. Trnava – Leopoldov – Nitra – Šurany – Nové Zámky 1.11.2. Trenčín – Nové Mesto nad Váhom – Myjava 1.11.3. Trenčín – Trenčianska Teplá – Horné Srnie 1.11.4. Skalica na Slovensku – Holíč nad Moravou – Kúty – Senica – Trnava 1.11.5. V rámci využitia vozidiel je predpoklad využitia BEMU aj pre linky prepájajúcej trasy uvedené v tomto bode ako aj trasy smerujúce ku servisným a hygienickým strediskám ZSSK. V prípade uplatnenia Opcie predpokladáme nasadzovanie BEMU i na ďalších tratiach a to: – Skalité… Číst vice »
Tak aspoň že už zmizela ta šílená Holíč. 🙂
Jo pardon, blbě čtu, že TOHLE dají dokonce do základního rozsahu mě fakt nenapadlo. :-/
Co je na Holíči šíleného?
Chybejici maly kousicek troleje resit spoustou BEMU na dlouhem rameni.
Ten Holíč.
Poprad – Muszyna? Nie som si isty spravnostou pouzivania tahat celu trasu na baterky.
Sice pardon. Od Plavca je uz trolej.
Přijde mi v mnoha případech, že poměr elektrizovaných částí a neelektrizovaných částí ramen je takový, že se baterie ani nestačí nabít.
Aké prekvapujúce, že to vyhrali Škoda Tr. s ŽOS Trnava – obe patriace Ficovim kamarátom…
A někdo jiný něž vyrábí ŠT dvousystemové BEMU? Kvuli SK to nikdo vyvíjet nebude.
Na ten první svazek jim stačí jednosystémové 25kV AC.
A až to budou chtít použít jinde?
Čo stačí ZSSK je jedna vec, čo si zadala do súťaže je druhá. Takže platí, čo je napísané vyššie.
Kolik je v Evropě ramen na úvahy 25kV + 3kV + baterka? Proběhla úvaha s někým se spojit a objednat víc kusů?
Jsem hrdý na to, že výrobek z mé země zvítězil v otevřené a transparentní soutěži na náročném a vysoce konkurenčním slovenském trhu…
Good joke. You made my day 🙂
kde byl jediný účastník soutěže 😂
Jak vlastně dopadla soutěž na Bemu v Polsku, pro Koleje Mazowiecke, kde Škoda byla nejlevnější?
Předpokládám buď Pesa nebo Newag. Všude mají své dvorní výrobce.
Na Newag bych byl zvědavý, když se té soutěže neúčastní 🙂 Je tam ale Stadler, ten je se svou polskou fabrikou dvorním výrobcem nebo ne?
Pokud v PL nevyrabíte, viz právě Vámi zmiňovaný Stadler, tak máte většinou smůlu. Určitou výjimkou je Varšava, která někdy vládnímu tlaku dokáže odolat. Ale někdy taky ne, viz tramvaje od ŠT.
Jenomže Stadler má v Polsku fabriku v Siedlce a vyrábí tam vlaky.
Nechci se Vás dotknout, ale zřejmě máte problém s chápáním textu. Já přeci tvrdím to samé co Vy. Stadler má v PL fabriku a čas od času tam dokáže něco prodat. Nicméně většinu trhu mají PESA a Newag. PESA dokonce před pár lety stát zachránil před krachem, po té co nezvládli dodávky dieselových jednotek do SRN. Ty samé jednotky (tedy téměř ty samé) koupily ČD.
Na tratí Žilina – Zvolen to je v plánu na Fatrany, nebo nějaké nové Os?
Asi ano, ale z šotohlediska to bude špatně, naposledy jsem koukal ze zadmého vozu. 🙂
Šoto hledisko je ovšem irelevantní.
Na Fatrany. Ale iba v pripade, ak si ZSSK uplatní opciu a tie jednotky to aj dokážu prejsť.
Inak sú vytypovane iné trate
Asi specificky trh, ze nikdo jiny do tech tendru nejde …
Tak pokud byl požadavek na napájení 3 kV DC a 25 kV AC, tak kvůli šesti jednotkám z důvodu schválení nemá úplně význam.
Šestnácti s opcí na dalších 20, ne šesti
Tak to je nesmysl, většina Evropy ma 25kv nebo 3 kv, a i Škoda si je bude muset na Slovensku schválit.
Spíše jeto tím ze Stadler nebo Siemens jsou zabalený zakazkami.
Ale dvousystémové BEMU nikdo jiný než Škodovka nedělá.
To ovšem neznamená, že je Siemens, Stadler nebo Alstom neumí.
Taky nemusejí nutně tyto 2 firmy vyrábět všechno.
No vzhľadom že to je so ZOŠ Trnava tak to bola súťaž šitá na mieru nie pretoze by nemali záujem, stadler sa hlásil už na EMU a uspel už 2. krát s jednotkami KISS
Pochybujem.
Stadler dodá ZSSK Kiss v sibenicnom termíne, viď ten tender na 2 EMU.
Skôr to je tak, ako hovoria zle jazyky, že každý niečo vyhrá…
Očakáva sa, že jednotky do diaľkovej dopravy vyhrá Stadler.
V Siemens sa na to vykašľali. Nemajú šancu uspieť.
V dálkovce se snaží i Škoda s 26 Ev. Sama to potvrdila.
Na základe otázok Obstarávateľovi to vyzerá, že súboj bude Stadler vs. Škoda.
Snáď to vyhrá Stadler.
To „nebo“ je docela klíčové. Krom Česka a Slovenska má jen pár zemí obě soustavy a i pak bývá 25kV spíš na VRT, kam podobné regionální vlaky nejezdí.
No prakticky už jen Belgie, která má mimo VRT kousky 25 kV i na klasických tratích, ale tam zase nepotřebují baterky. Ukrajina je nyní trochu složitá, ale nově přibydou do klubu Estonsko a Lotyšsko.
…prečo ma to neprekvapuje… 😀
Ked Kosice vyhlasili sutaz na elektrobusy, ktora bola sita na mieru spriaznenemu sdruzeni, riaditel magistratu sa hadzal o zem, ze nevieme, preco sa prihlasil len jeden uchadzac. Tieto sutaze v tom bananistane su jak cez kopirak, vid zachranky.
Protože někdo jiný než ŠT dvousystémové BEMU nedělá? To, že se tu prolínají tyto dvě soustavy je prostě fakt. A vzhledem k tomu, že mimo bývalé ČSR by o to nikdo nestál, tak to kvůli pár kusům většině výrobcům nestojí za to vyvíjet a následně schvalovat.
Já sice chápu, že u vás v jako asi nejzkorumpovanějši zemi EU je možné úplně všechno, ale tohle je dané spíš technicky.
Nie je to technicky…
Dvorní dodávatelia pre ZSSK sú Škoda, ŽOSky a v poslednom období Stadler.
Chci dvousystémové vlaky BEMU, což vzhledem k tomu, že mám obě soustavy dává smysl. Nikdo jiný je než ŠT, kvůli stejnému nastavení ještě z dob ČSR, je nevyrábí a ani nebude. Krom bývalého Československa to nikdo nepotřebuje. A kvůli pár jednotkám to nikdo vyvíjet a schvalovat nebude. To se prostě ekonomicky nevyplatí. Takže to, že se přihlásí právě ten jeden výrobce není úplně překvapení. Řešením by bylo požadovat jen jedno systémové jednotky. Otázka je zda by to akvizice a hlavně provozně vyšlo levněji. Což skoro jistě nevyšlo.
Aspoň to budú „len“ ďalšie Pantery k súčasným klasickým Panterom, snáď to trochu ušetrí na údržbe.
Inak, v štúdii uskutočniteľnosti sú ešte ďalšie vytypované trate (aj s počtami cestujúcich), napr.
Kúty – Skalica
Žilina – Rajec
Trenčín – Myjava
https://www.zssk.sk/wp-content/uploads/2025/02/SU-Obstaranie-hybridnych-EJ-pre-regionalnu-dopravu_FINAL.pdf
Len by sa hodilo tie trate aj trochu zrýchliť a zmodernizovať keď už na ne majú ísť tieto nové BEMU :/
Tých 120km/h na batérii to asi nevyužije nikde.
A nedá se jet 120 z Martina na odb. Horná Štubňa? Nebo chybí TZZ a LVZ (+ upravit PZZ)?
Podľa openrailwaymap je tam max 90-100km/h, ale tá trať vyzerá byť celkom rovná, takže je dosť možné že len chýba nejaký zabezpečovač, nevyznám sa v tom, nepoznám túto trať.
Podobne je na tom asi aj tie Kúty – Skalica. Trať rovná ako pravítko a max 80km/h. A v Holíči bez výpravcu jazdia na červenú 😛
Lenže či niekoho v tomto štáte napadne takéto veci poriešiť je otázne.
Do Rajca chodiť nebudú. Od toho sa upustilo
Rajec vôbec nedáva zmysel, muselo by to zvládnuť na baterky 99 % trasy, a to je nevhodné využitie BEMU. Lepšie vlaky by to tam chcelo, ale toto nie je správna odpoveď.
Aj tá Banská Bystrica by určite fungovala lepšie, keby sa elektrizovala aspoň dvojkoľajka Martin-Horná Štubňa, a na batérie by to zvládlo akurát kopec a tunely do BB.
Alebo kúpiť jednotky s väčším dojazdom.
Ale to by asi potom nemohla vyhrať Škoda, lebo oni počas trhových konzultácii deklarovali dojazd max. 80 km.
Stadler má v ponuke dojazd až 150 km.
Do Rajce není problém ten dojezd, ale doba nabíjení, kdy musí vozidlo čekat v Žilině pod trolejí (pokud by to třeba mezitím neposlali otočit Čadcu nebo něco). I když nevím jak dnes, ale na trati do Rajce bývaly kdysi oběhy tak neefektivní s dlouhými prostoji, že by se asi i to nabití stihlo…
Súhlasím. V prípade Rajca je problém to čo uvadzas. ZSSK by potrebovala jednotku navyše, preto im to zatrhli.
Ak by boli jednotky s väčším dojazdom, teoreticky by mohli obsluhovať aj iné linky. Napríklad Prešov – Humenné a pod.
Tu linku přes Prešov bych viděl minimálně z Košic, ne-li v Košicích nějaký průjezdní model.
A z Prešova se dá jet třeba i do Staré Ľubovni.
Z Košíc chodia a budú chodiť vlaky na Lipany. Dalej na Starú Ľubovňu nič až na tuším piatok a nedeľu nechodí, pretože tam nie je dopyt. Pochybujem že MD SR tam bude niečo objednávať.
Ona poptávka byla snížená i z důvodu přestupu v Plavči. A v Plavči by se taky hodila zastávka u obce ne jen nádraží, Plavnica něco podobného.
Obecně tato relace mi nepřipadá neatraktivní, není tam vyložená zajížďka někody okolo.
Má někdo přehled, které zakázky má aktuálně Škoda nasmlouvány a v jakých počtech? Stihne to do 36 měsíců?
Na Wikipedii jsou průběžně aktualizované články „RegioPanter“ a „Škoda 26Ev“.
Díky. To mě nenapadlo. Mrknu.
Tak vzhľadom na to, že sa to bude vyrábať v Trnave, tak asi nebude problém.
Dobře Škoda.
Tak dobre, či škoda? 3:)
Ano