Škoda poprvé dodá akutrolejové vlaky do zahraničí. Nikdo jiný se do slovenské soutěže nepřihlásil

Duální jednotka BEMU RegioPanter. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czDuální jednotka BEMU RegioPanter. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

ZSSK má zatím vytipované dvě tratě, kam jednotky nasadí.

67 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Josef

Kdo je skutečným majitelem této továrny. Zajímá mne zda je ještě v Českých rukou.

Cupra

Si to najděte. Nejjednodušší je to napsat do Google nebo nějaké AI. Nebo to čekáte, že se maj lidi přetrhnout pro to, aby Vám dodali info, který si najde i kdejakej jantar? Žádnej pozdrav, poprošení nic, ale každej se má přetrhnout. Běžte ven, takhle svět nefunguje.

126975

PPF Renata Kellnerová.

Horizon

Zo súťažných podkladov aktualizovaných v máji 2025: 1.11. Nasadzovanie BEMU je uvažované hlavne na tratiach: 1.11.1. Trnava – Leopoldov – Nitra – Šurany – Nové Zámky 1.11.2. Trenčín – Nové Mesto nad Váhom – Myjava 1.11.3. Trenčín – Trenčianska Teplá – Horné Srnie 1.11.4. Skalica na Slovensku – Holíč nad Moravou – Kúty – Senica – Trnava 1.11.5. V rámci využitia vozidiel je predpoklad využitia BEMU aj pre linky prepájajúcej trasy uvedené v tomto bode ako aj trasy smerujúce ku servisným a hygienickým strediskám ZSSK. V prípade uplatnenia Opcie predpokladáme nasadzovanie BEMU i na ďalších tratiach a to: – Skalité… Číst vice »

Tomáš Záruba

Tak aspoň že už zmizela ta šílená Holíč. 🙂

Tomáš Záruba

Jo pardon, blbě čtu, že TOHLE dají dokonce do základního rozsahu mě fakt nenapadlo. :-/

vladki

Co je na Holíči šíleného?

Tomáš Záruba

Chybejici maly kousicek troleje resit spoustou BEMU na dlouhem rameni.

Karel M

Ten Holíč.

Noddy

Poprad – Muszyna? Nie som si isty spravnostou pouzivania tahat celu trasu na baterky.

Noddy

Sice pardon. Od Plavca je uz trolej.

Karel M

Přijde mi v mnoha případech, že poměr elektrizovaných částí a neelektrizovaných částí ramen je takový, že se baterie ani nestačí nabít.

Addams

Aké prekvapujúce, že to vyhrali Škoda Tr. s ŽOS Trnava – obe patriace Ficovim kamarátom…

Pražák

A někdo jiný něž vyrábí ŠT dvousystemové BEMU? Kvuli SK to nikdo vyvíjet nebude.

X 1

Na ten první svazek jim stačí jednosystémové 25kV AC.

Pražák

A až to budou chtít použít jinde?

Mates

Čo stačí ZSSK je jedna vec, čo si zadala do súťaže je druhá. Takže platí, čo je napísané vyššie.

Leinad

Kolik je v Evropě ramen na úvahy 25kV + 3kV + baterka? Proběhla úvaha s někým se spojit a objednat víc kusů?

Nose Peak

Jsem hrdý na to, že výrobek z mé země zvítězil v otevřené a transparentní soutěži na náročném a vysoce konkurenčním slovenském trhu…

Daniel Jablonecký

Good joke. You made my day 🙂

Jan

kde byl jediný účastník soutěže 😂

noerf

Jak vlastně dopadla soutěž na Bemu v Polsku, pro Koleje Mazowiecke, kde Škoda byla nejlevnější?

Hrozen

Předpokládám buď Pesa nebo Newag. Všude mají své dvorní výrobce.

Twix

Na Newag bych byl zvědavý, když se té soutěže neúčastní 🙂 Je tam ale Stadler, ten je se svou polskou fabrikou dvorním výrobcem nebo ne?

Pražák

Pokud v PL nevyrabíte, viz právě Vámi zmiňovaný Stadler, tak máte většinou smůlu. Určitou výjimkou je Varšava, která někdy vládnímu tlaku dokáže odolat. Ale někdy taky ne, viz tramvaje od ŠT.

X 1

Jenomže Stadler má v Polsku fabriku v Siedlce a vyrábí tam vlaky.

Pražák

Nechci se Vás dotknout, ale zřejmě máte problém s chápáním textu. Já přeci tvrdím to samé co Vy. Stadler má v PL fabriku a čas od času tam dokáže něco prodat. Nicméně většinu trhu mají PESA a Newag. PESA dokonce před pár lety stát zachránil před krachem, po té co nezvládli dodávky dieselových jednotek do SRN. Ty samé jednotky (tedy téměř ty samé) koupily ČD.

javr

Na tratí Žilina – Zvolen to je v plánu na Fatrany, nebo nějaké nové Os?

Alibaba

Asi ano, ale z šotohlediska to bude špatně, naposledy jsem koukal ze zadmého vozu. 🙂

Pražák

Šoto hledisko je ovšem irelevantní.

Horizon

Na Fatrany. Ale iba v pripade, ak si ZSSK uplatní opciu a tie jednotky to aj dokážu prejsť.
Inak sú vytypovane iné trate

David

Asi specificky trh, ze nikdo jiny do tech tendru nejde …

noerf

Tak pokud byl požadavek na napájení 3 kV DC a 25 kV AC, tak kvůli šesti jednotkám z důvodu schválení nemá úplně význam.

javr

Šestnácti s opcí na dalších 20, ne šesti

Hájek

Tak to je nesmysl, většina Evropy ma 25kv nebo 3 kv, a i Škoda si je bude muset na Slovensku schválit.
Spíše jeto tím ze Stadler nebo Siemens jsou zabalený zakazkami.

Hrozen

Ale dvousystémové BEMU nikdo jiný než Škodovka nedělá.

X 1

To ovšem neznamená, že je Siemens, Stadler nebo Alstom neumí.

Karel M

Taky nemusejí nutně tyto 2 firmy vyrábět všechno.

Samuel

No vzhľadom že to je so ZOŠ Trnava tak to bola súťaž šitá na mieru nie pretoze by nemali záujem, stadler sa hlásil už na EMU a uspel už 2. krát s jednotkami KISS

Horizon

Pochybujem.
Stadler dodá ZSSK Kiss v sibenicnom termíne, viď ten tender na 2 EMU.
Skôr to je tak, ako hovoria zle jazyky, že každý niečo vyhrá…
Očakáva sa, že jednotky do diaľkovej dopravy vyhrá Stadler.

V Siemens sa na to vykašľali. Nemajú šancu uspieť.

Krakonoš

V dálkovce se snaží i Škoda s 26 Ev. Sama to potvrdila.

Horizon

Na základe otázok Obstarávateľovi to vyzerá, že súboj bude Stadler vs. Škoda.

Snáď to vyhrá Stadler.

Náhodný Kolemjdoucí

To „nebo“ je docela klíčové. Krom Česka a Slovenska má jen pár zemí obě soustavy a i pak bývá 25kV spíš na VRT, kam podobné regionální vlaky nejezdí.

Twix

No prakticky už jen Belgie, která má mimo VRT kousky 25 kV i na klasických tratích, ale tam zase nepotřebují baterky. Ukrajina je nyní trochu složitá, ale nově přibydou do klubu Estonsko a Lotyšsko.

Romino

…prečo ma to neprekvapuje… 😀

Noddy

Ked Kosice vyhlasili sutaz na elektrobusy, ktora bola sita na mieru spriaznenemu sdruzeni, riaditel magistratu sa hadzal o zem, ze nevieme, preco sa prihlasil len jeden uchadzac. Tieto sutaze v tom bananistane su jak cez kopirak, vid zachranky.

Pražák

Protože někdo jiný než ŠT dvousystémové BEMU nedělá? To, že se tu prolínají tyto dvě soustavy je prostě fakt. A vzhledem k tomu, že mimo bývalé ČSR by o to nikdo nestál, tak to kvůli pár kusům většině výrobcům nestojí za to vyvíjet a následně schvalovat.
Já sice chápu, že u vás v jako asi nejzkorumpovanějši zemi EU je možné úplně všechno, ale tohle je dané spíš technicky.

Horizon

Nie je to technicky…
Dvorní dodávatelia pre ZSSK sú Škoda, ŽOSky a v poslednom období Stadler.

Pražák

Chci dvousystémové vlaky BEMU, což vzhledem k tomu, že mám obě soustavy dává smysl. Nikdo jiný je než ŠT, kvůli stejnému nastavení ještě z dob ČSR, je nevyrábí a ani nebude. Krom bývalého Československa to nikdo nepotřebuje. A kvůli pár jednotkám to nikdo vyvíjet a schvalovat nebude. To se prostě ekonomicky nevyplatí. Takže to, že se přihlásí právě ten jeden výrobce není úplně překvapení. Řešením by bylo požadovat jen jedno systémové jednotky. Otázka je zda by to akvizice a hlavně provozně vyšlo levněji. Což skoro jistě nevyšlo.

Standa

Aspoň to budú „len“ ďalšie Pantery k súčasným klasickým Panterom, snáď to trochu ušetrí na údržbe.

Inak, v štúdii uskutočniteľnosti sú ešte ďalšie vytypované trate (aj s počtami cestujúcich), napr.
Kúty – Skalica
Žilina – Rajec
Trenčín – Myjava
https://www.zssk.sk/wp-content/uploads/2025/02/SU-Obstaranie-hybridnych-EJ-pre-regionalnu-dopravu_FINAL.pdf

Len by sa hodilo tie trate aj trochu zrýchliť a zmodernizovať keď už na ne majú ísť tieto nové BEMU :/
Tých 120km/h na batérii to asi nevyužije nikde.

Alibaba

A nedá se jet 120 z Martina na odb. Horná Štubňa? Nebo chybí TZZ a LVZ (+ upravit PZZ)?

Standa

Podľa openrailwaymap je tam max 90-100km/h, ale tá trať vyzerá byť celkom rovná, takže je dosť možné že len chýba nejaký zabezpečovač, nevyznám sa v tom, nepoznám túto trať.

Podobne je na tom asi aj tie Kúty – Skalica. Trať rovná ako pravítko a max 80km/h. A v Holíči bez výpravcu jazdia na červenú 😛

Lenže či niekoho v tomto štáte napadne takéto veci poriešiť je otázne.

Horizon

Do Rajca chodiť nebudú. Od toho sa upustilo

Juraj

Rajec vôbec nedáva zmysel, muselo by to zvládnuť na baterky 99 % trasy, a to je nevhodné využitie BEMU. Lepšie vlaky by to tam chcelo, ale toto nie je správna odpoveď.

Aj tá Banská Bystrica by určite fungovala lepšie, keby sa elektrizovala aspoň dvojkoľajka Martin-Horná Štubňa, a na batérie by to zvládlo akurát kopec a tunely do BB.

Horizon

Alebo kúpiť jednotky s väčším dojazdom.
Ale to by asi potom nemohla vyhrať Škoda, lebo oni počas trhových konzultácii deklarovali dojazd max. 80 km.
Stadler má v ponuke dojazd až 150 km.

Twix

Do Rajce není problém ten dojezd, ale doba nabíjení, kdy musí vozidlo čekat v Žilině pod trolejí (pokud by to třeba mezitím neposlali otočit Čadcu nebo něco). I když nevím jak dnes, ale na trati do Rajce bývaly kdysi oběhy tak neefektivní s dlouhými prostoji, že by se asi i to nabití stihlo…

Horizon

Súhlasím. V prípade Rajca je problém to čo uvadzas. ZSSK by potrebovala jednotku navyše, preto im to zatrhli.

Ak by boli jednotky s väčším dojazdom, teoreticky by mohli obsluhovať aj iné linky. Napríklad Prešov – Humenné a pod.

Alibaba

Tu linku přes Prešov bych viděl minimálně z Košic, ne-li v Košicích nějaký průjezdní model.
A z Prešova se dá jet třeba i do Staré Ľubovni.

Horizon

Z Košíc chodia a budú chodiť vlaky na Lipany. Dalej na Starú Ľubovňu nič až na tuším piatok a nedeľu nechodí, pretože tam nie je dopyt. Pochybujem že MD SR tam bude niečo objednávať.

Alibaba

Ona poptávka byla snížená i z důvodu přestupu v Plavči. A v Plavči by se taky hodila zastávka u obce ne jen nádraží, Plavnica něco podobného.

Obecně tato relace mi nepřipadá neatraktivní, není tam vyložená zajížďka někody okolo.

Krakonoš

Má někdo přehled, které zakázky má aktuálně Škoda nasmlouvány a v jakých počtech? Stihne to do 36 měsíců?

Ventura35

Na Wikipedii jsou průběžně aktualizované články „RegioPanter“ a „Škoda 26Ev“.

Krakonoš

Díky. To mě nenapadlo. Mrknu.

Mates

Tak vzhľadom na to, že sa to bude vyrábať v Trnave, tak asi nebude problém.

Hájek

Dobře Škoda.

O D

Tak dobre, či škoda? 3:)

Honza

Ano