Doprava ve městě Tramvaje

Škoda opraví tramvaje DPP poničené nehodami. Návrat 14T vyjde na 32,5 milionů

Srážka tramvají u Kotlářky. Foto: Drážní inspekce
Srážka tramvají u Kotlářky. Foto: Drážní inspekce

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) chystá návrat šesti tramvají, které stojí kvůli velkým poškozením při dopravních nehodách.  Počítá s tím nová smlouva, kterou DPP podepsal s výrobcem tramvají, společností Škoda Transportation.

Rámcový kontrakt má hodnotu 150 milionů korun, DPP ho zveřejnil v registru smluv. Smlouva se týká oprav tramvají po nehodách, platit bude do vyčerpání celé částky. Kromě tramvají 15T se týká i jedné tramvaje 14T (Porsche), u kterých DPP zvažuje jejich prodej.

Opravy mají podle smlouvy proběhnout v Šumperku ve společnosti Pars nova, která patří do skupiny Škoda Transportation.

Přílohou smlouvy je už i seznam šesti tramvají, které mají jít na opravu jako první. S výjimkou jedné jde jen o tramvaje 15T. První na řadu půjde tramvaj s číslem 9224, o kterou DPP přišel 10. září 2015 při srážce dvou tramvají v Braníku. Poté má jít na řadu tramvaj 14T číslo 9127 a 15T 9242, obě se srazily v únoru 2015 v Podolí.

Seznam tramvají určených na opravu v Pars nova.
Seznam tramvají určených na opravu v Pars nova. 

Oprava tramvaje Porsche bude z prvních šesti nejdražší: podle kalkulace od Škody má vyjít na 32,5 milionu korun. Nová stála zhruba 50 milionů korun. Zajímavé je i srovnání s cenami jiných nových tramvají. Například nové tramvaje Stadler nOva pro Ostravu stály 27 milionů korun za kus. Tramvaj 14T je nicméně větší.

DPP přitom nedávno oznámil, že by se tramvají 14T klidně zbavil. „Vyhodnocujeme možnosti dalšího provozu tramvají 14T, uvidíme, jaká bude jejich budoucnost v Praze,“ řekl šéf DPP Martin Gillar. „Pokud se najde kupec, který bude ochoten za ně zaplatit jejich účetní hodnotu, tak je prodáme,“ doplnil.

Oprava ostatních tramvají stojí vždy nejméně deset milionů korun, kompletní přehled je ve smlouvě zveřejněné v registru smluv. Jen cesta do Šumperka a zpět vyjde na 280 tisíc korun. 

I když DPP nakoupil nové tramvaje, stále jich nemá dostatek, desítky z nich nejezdí. Například na přelomu srpna a září měl DPP odstavených celkem 46 tramvají 15T z různých důvodů: od průběžných oprav přes výměnu kol až po odstávky kvůli velkým nehodám.

9 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Za tu cenu opravy 14T by se dala koupit nova tramvaj, nema cenu ji opravovat, stejne tyto tramvaje ma DP v planu odprodat…

  • Tramvaje se srazily v roce 2015, opravy proběhnou v letech 2019 a 2020, to je teda rychlost…

  • Super, takže oprava bude stát víc než nová tramvaj. Škoda je prostě polská kvalita za západní ceny. Argument, že je větší, neberu. Spousta dílů se použije z původní.

    • Ačkoliv rozhodně nejsem zrovna příznivec škodovky, tyhle nehody budou na výrobu nových článků, z původního zbyde snad? výzbroj.
      Prostě daň za nové vozy, netýká se jen Škodovky. Deformační zóny jsou za cenu zničení nejméně jednoho článku.

      • Zato když tam deformační zóny nejsou, je to v pohodě – žádný článek se nezničí a oprava je easy. Viz úvodní foto.

        Znamená zařazení 9127 do takto nákladné opravy, že 14T jsou u DPP opět perspektivní řadou?

        • Vkládáte mi do úst něco, co jsem neřekl.
          Samozřejmě i klasika se může srazit v tak vysoké rychlosti, že se zlomí. Ale u 14T nebo 15T se toto děje záměrně již při menších nárazech, pro pohlcení maxima energie.
          Všiměte si, že aktuálně nemáme ani jednu T3 v neopravitelném stavu.

      • Pořád na to, že se jedná jen o opravu mi přijde cena 32 mil přemrštěná. Nejméně jeden článek, možná dva, ale že by byly všechny tři články na odpis? I s podvozky a vším ostatním? To mi přijde jako nepravděpodobné.

        • Třeba vůz během té doby použili jako zdroj náhradních dílů (obvyklá praxe u dlouhodobě odstavených vozidel), takže bude potřeba ledacos dodat znovu.

Newsletter

Partneři


Výběr editora