Doprava ve městě Tramvaje Trolejbusy Železnice Železniční průmysl

Škoda loni měla vůbec poprvé větší tržby z trolejbusů než z vlaků

Trolejbus 32 Tr v ulicích Opavy. Foto: MDPO
Trolejbus 32 Tr v ulicích Opavy. Foto: MDPO

První rok ve skupině PPF přinesl Škodě Transportation nepatrný nárůst tržeb a zisku. Firma loni o téměř pětinu zvýšila investice do vývoje, dařilo se především výrobě trolejbusů. Vyplývá to z výroční zprávy, kterou společnost zveřejnila na svých stránkách.

Podle zprávy stoupl zisk po zdanění z 251 milionů na 327 milionů korun. Tržby prakticky stagnovaly (+ 9 milionů korun) na úrovni 11,79 miliardy korun. Provozní zisk celé skupiny naopak výrazně poklesl z 915 na 374 milionů korun. Pryč jsou časy, kdy firma vydělávala v řádech miliard korun ročně a žila hlavně z dodávek pro tuzemské zákazníky. Více než polovina produkce směřovala loni na export. Náklady na vývoj loni stouply z 973 milionů korun na 1,176 miliardy korun.

Největší příjem má skupina stále z tramvají (3,495 miliardy korun), na druhém místě jsou ale poprvé trolejbusy (2,24 miliardy korun). Tržby za trolejbusy meziročně stouply o miliardu korun. Za vlaky a lokomotivy loni skupina utržila 1,84 miliardy korun. Podle výroční zprávy prodej trolejbusů a elektrobusů stoupl téměř dvojnásobně, přesné číslo výrobce neuvedl, výroční zpráva Škody Electric dosud není zveřejněna. Zájem o trolejbusy živí především evropské dotace.

Tržby Škody Transportation podle segmentů.
Tržby Škody Transportation podle segmentů.

Skupina loni dokončila dodávku bateriových tramvají do tureckého Eskişehiru, běžela ještě výroba tramvají ForCity pro Prahu, která skončila letos. Z vlakových zakázek byla největší výroba souprav pro Deutsche Bahn, kde ale firmu čekají zjevně značné penále za zpoždění. Rozjela se také výroba elektrických jednotek pro slovenské ZSSK i pro České dráhy. Tramvaje mají být dominantní i v příštích letech: firma loni uzavřela kontrakt na 80 tramvají pro aglomeraci Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg. S opcí na 34 vozidel jde o zakázku za téměř deset miliard korun.

Škoda loni také změnila částečně strukturu firem. Za 105 milionů korun koupila zbývající čtvrtinový podíl ve finské firmě Transtech, která je pro skupinu klíčem k větší expanzi na západoevropské trhy. Ztráta Transtechu byla ale loni téměř dvojnásobná. Loni na konci roku naopak prodala podíl v autobusovém dopravci Autobusová doprava-Miroslav Hrouda, firma je nově ve skupině Z-Group Zdeňka Zemka. Skončila také společnost Movo. K výraznému poklesu ztráty došlo u Škody Vagónky: z 665 na 60 milionů korun.

Výsledky jednotlivých firem ve skupině Škoda Transportation
Výsledky jednotlivých firem ve skupině Škoda Transportation

Pokud jde o další vývoj, je předseda představenstva Škody Transportation Petr Brzezina v úvodním textu výroční zprávy optimistou. „Škoda Transportation má všechny předpoklady k dalšímu růstu. Hromadná doprava doma i ve světě je na vzestupu, společnost má konkurenceschopné produkty, výrobní a technické kapacity, zkušené a loajální zaměstnance a v neposední řadě silného vlastníka. Díky nové strategii máme předpoklady, abychom byli trvale úspěšnou společností,“ uvedl Brzezina.

 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Georg
Host
Georg

nezna nekdo duvod proc skoda plzen vlastnila „Autobusová doprava-Miroslav Hrouda“, coz je garazista ze Zbiroha s par karosama (po rozpadnuti nahrazeno sorkama)?

(a je to skoda – ze hrouda uz nepatri hroudovi jsem nevedel a jeho existenci jsem celou dobu bral jako dukaz ze mistni drobne autobusove firmy muzou na trhu existovat a delat neco pro svuj mikroregion…)

bkp
Host
bkp

Čtvrtina Transtechu za 105 milionů… To vypovídá o všem.

Kubrt
Host
Kubrt

Mě ta částka taky zaujala, ale po pravdě jí nerozumím. Jejich tramvaje a vlaky se prodávají, z té tabulky je zřejmá vysoká cena práce ve Finsku, to je pochopitelné, ale co nechápu je ta hodně mínusová položka „ostatní náklady/výnosy“ – to jsou nějaké úroky, splátky atd? Děkuji.

Filip
Host
Filip

To může být třeba odpis pohledávek atd. Úroky to nebudou to je finanční náklad, splátky se nepíšou do nákladů či výnosu ale do CF.

S největší pravděpodobností půjde o přechod na jiné účetní standarty a tím i přecenění majetku. Viz poznámka dole.

Kubrt
Host
Kubrt

Díky, jsem jen prostý chemik 🙂
Proč tedy ten zbytek Transtechu byl tak levný? Dle mého laického dojmu, ta firma má šanci vydělávat. Třeba tušení/obavy (bývalého) minoritního akcionáře, že dojde k přesunu aktivit mimo Transtech Oy někam jinam v rámci ŠT a akcie Transtechu se stanou bezcenné?

Filip
Host
Filip

Tipnu si lokální firma, která v zahraničí nemá jméno, nedostatek kapitálu, díky tomu ve ztrátě, i když má dobré výrobky. Většinou se podobné firmy obchodují za 7-10 násobek ročních zisků. Vzhledem k tomu, asi byla nákou dobu ve ztrátě, je takováto cena i dost vysoká.

Pro obě strany to je win win, škodovka získa status výrobce ze západu dost levně, kupovaná firma, získá zase do zad silný kapitál a nemusí to balit.

Minoritní akcionáři budou (pokud jsou, nevím nezjistoval jsem si to) pravděpodobně vytěsněni

Y.K.
Host
Y.K.

Ne jen status, ale i dost kvalitní know how na tramvaje (v Něměcku zjevně úspěšné).

shr3k
Host
shr3k

Skvělá zpráva. Trolejbusy jsou jedny z neefektivnějších druhů elektromobilů, mnohem lepší než autíčka na baterky s pekelnými dobíjecími ztrátami.

Puvodni Pražák
Host
Puvodni Pražák

Spis to dost vypovida, ze bez zlateho telete v podobe ČD nemaji moc co a komu prodavat.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll