První rok ve skupině PPF přinesl Škodě Transportation nepatrný nárůst tržeb a zisku. Firma loni o téměř pětinu zvýšila investice do vývoje, dařilo se především výrobě trolejbusů. Vyplývá to z výroční zprávy, kterou společnost zveřejnila na svých stránkách.
Podle zprávy stoupl zisk po zdanění z 251 milionů na 327 milionů korun. Tržby prakticky stagnovaly (+ 9 milionů korun) na úrovni 11,79 miliardy korun. Provozní zisk celé skupiny naopak výrazně poklesl z 915 na 374 milionů korun. Pryč jsou časy, kdy firma vydělávala v řádech miliard korun ročně a žila hlavně z dodávek pro tuzemské zákazníky. Více než polovina produkce směřovala loni na export. Náklady na vývoj loni stouply z 973 milionů korun na 1,176 miliardy korun.
Největší příjem má skupina stále z tramvají (3,495 miliardy korun), na druhém místě jsou ale poprvé trolejbusy (2,24 miliardy korun). Tržby za trolejbusy meziročně stouply o miliardu korun. Za vlaky a lokomotivy loni skupina utržila 1,84 miliardy korun. Podle výroční zprávy prodej trolejbusů a elektrobusů stoupl téměř dvojnásobně, přesné číslo výrobce neuvedl, výroční zpráva Škody Electric dosud není zveřejněna. Zájem o trolejbusy živí především evropské dotace.

Skupina loni dokončila dodávku bateriových tramvají do tureckého Eskişehiru, běžela ještě výroba tramvají ForCity pro Prahu, která skončila letos. Z vlakových zakázek byla největší výroba souprav pro Deutsche Bahn, kde ale firmu čekají zjevně značné penále za zpoždění. Rozjela se také výroba elektrických jednotek pro slovenské ZSSK i pro České dráhy. Tramvaje mají být dominantní i v příštích letech: firma loni uzavřela kontrakt na 80 tramvají pro aglomeraci Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg. S opcí na 34 vozidel jde o zakázku za téměř deset miliard korun.
Škoda loni také změnila částečně strukturu firem. Za 105 milionů korun koupila zbývající čtvrtinový podíl ve finské firmě Transtech, která je pro skupinu klíčem k větší expanzi na západoevropské trhy. Ztráta Transtechu byla ale loni téměř dvojnásobná. Loni na konci roku naopak prodala podíl v autobusovém dopravci Autobusová doprava-Miroslav Hrouda, firma je nově ve skupině Z-Group Zdeňka Zemka. Skončila také společnost Movo. K výraznému poklesu ztráty došlo u Škody Vagónky: z 665 na 60 milionů korun.

Pokud jde o další vývoj, je předseda představenstva Škody Transportation Petr Brzezina v úvodním textu výroční zprávy optimistou. „Škoda Transportation má všechny předpoklady k dalšímu růstu. Hromadná doprava doma i ve světě je na vzestupu, společnost má konkurenceschopné produkty, výrobní a technické kapacity, zkušené a loajální zaměstnance a v neposední řadě silného vlastníka. Díky nové strategii máme předpoklady, abychom byli trvale úspěšnou společností,“ uvedl Brzezina.
nezna nekdo duvod proc skoda plzen vlastnila „Autobusová doprava-Miroslav Hrouda“, coz je garazista ze Zbiroha s par karosama (po rozpadnuti nahrazeno sorkama)?
(a je to skoda – ze hrouda uz nepatri hroudovi jsem nevedel a jeho existenci jsem celou dobu bral jako dukaz ze mistni drobne autobusove firmy muzou na trhu existovat a delat neco pro svuj mikroregion…)
Důvodem byl plán testovat na běžných linkách hybridní autobusy.
ok to je zajimava story. 🙂
Čtvrtina Transtechu za 105 milionů… To vypovídá o všem.
Mě ta částka taky zaujala, ale po pravdě jí nerozumím. Jejich tramvaje a vlaky se prodávají, z té tabulky je zřejmá vysoká cena práce ve Finsku, to je pochopitelné, ale co nechápu je ta hodně mínusová položka „ostatní náklady/výnosy“ – to jsou nějaké úroky, splátky atd? Děkuji.
To může být třeba odpis pohledávek atd. Úroky to nebudou to je finanční náklad, splátky se nepíšou do nákladů či výnosu ale do CF.
S největší pravděpodobností půjde o přechod na jiné účetní standarty a tím i přecenění majetku. Viz poznámka dole.
Díky, jsem jen prostý chemik 🙂
Proč tedy ten zbytek Transtechu byl tak levný? Dle mého laického dojmu, ta firma má šanci vydělávat. Třeba tušení/obavy (bývalého) minoritního akcionáře, že dojde k přesunu aktivit mimo Transtech Oy někam jinam v rámci ŠT a akcie Transtechu se stanou bezcenné?
Tipnu si lokální firma, která v zahraničí nemá jméno, nedostatek kapitálu, díky tomu ve ztrátě, i když má dobré výrobky. Většinou se podobné firmy obchodují za 7-10 násobek ročních zisků. Vzhledem k tomu, asi byla nákou dobu ve ztrátě, je takováto cena i dost vysoká.
Pro obě strany to je win win, škodovka získa status výrobce ze západu dost levně, kupovaná firma, získá zase do zad silný kapitál a nemusí to balit.
Minoritní akcionáři budou (pokud jsou, nevím nezjistoval jsem si to) pravděpodobně vytěsněni
Ne jen status, ale i dost kvalitní know how na tramvaje (v Něměcku zjevně úspěšné).
Skvělá zpráva. Trolejbusy jsou jedny z neefektivnějších druhů elektromobilů, mnohem lepší než autíčka na baterky s pekelnými dobíjecími ztrátami.
Spis to dost vypovida, ze bez zlateho telete v podobe ČD nemaji moc co a komu prodavat.