Škoda loni měla vůbec poprvé větší tržby z trolejbusů než z vlaků

Trolejbus 32 Tr v ulicích Opavy. Foto: MDPOTrolejbus 32 Tr v ulicích Opavy. Foto: MDPO

První rok ve skupině PPF přinesl Škodě Transportation nepatrný nárůst tržeb a zisku. Firma loni o téměř pětinu zvýšila investice

První rok ve skupině PPF přinesl Škodě Transportation nepatrný nárůst tržeb a zisku. Firma loni o téměř pětinu zvýšila investice do vývoje, dařilo se především výrobě trolejbusů. Vyplývá to z výroční zprávy, kterou společnost zveřejnila na svých stránkách.

Podle zprávy stoupl zisk po zdanění z 251 milionů na 327 milionů korun. Tržby prakticky stagnovaly (+ 9 milionů korun) na úrovni 11,79 miliardy korun. Provozní zisk celé skupiny naopak výrazně poklesl z 915 na 374 milionů korun. Pryč jsou časy, kdy firma vydělávala v řádech miliard korun ročně a žila hlavně z dodávek pro tuzemské zákazníky. Více než polovina produkce směřovala loni na export. Náklady na vývoj loni stouply z 973 milionů korun na 1,176 miliardy korun.

Největší příjem má skupina stále z tramvají (3,495 miliardy korun), na druhém místě jsou ale poprvé trolejbusy (2,24 miliardy korun). Tržby za trolejbusy meziročně stouply o miliardu korun. Za vlaky a lokomotivy loni skupina utržila 1,84 miliardy korun. Podle výroční zprávy prodej trolejbusů a elektrobusů stoupl téměř dvojnásobně, přesné číslo výrobce neuvedl, výroční zpráva Škody Electric dosud není zveřejněna. Zájem o trolejbusy živí především evropské dotace.

Tržby Škody Transportation podle segmentů.

Tržby Škody Transportation podle segmentů.

Skupina loni dokončila dodávku bateriových tramvají do tureckého Eskişehiru, běžela ještě výroba tramvají ForCity pro Prahu, která skončila letos. Z vlakových zakázek byla největší výroba souprav pro Deutsche Bahn, kde ale firmu čekají zjevně značné penále za zpoždění. Rozjela se také výroba elektrických jednotek pro slovenské ZSSK i pro České dráhy. Tramvaje mají být dominantní i v příštích letech: firma loni uzavřela kontrakt na 80 tramvají pro aglomeraci Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg. S opcí na 34 vozidel jde o zakázku za téměř deset miliard korun.

Škoda loni také změnila částečně strukturu firem. Za 105 milionů korun koupila zbývající čtvrtinový podíl ve finské firmě Transtech, která je pro skupinu klíčem k větší expanzi na západoevropské trhy. Ztráta Transtechu byla ale loni téměř dvojnásobná. Loni na konci roku naopak prodala podíl v autobusovém dopravci Autobusová doprava-Miroslav Hrouda, firma je nově ve skupině Z-Group Zdeňka Zemka. Skončila také společnost Movo. K výraznému poklesu ztráty došlo u Škody Vagónky: z 665 na 60 milionů korun.

Výsledky jednotlivých firem ve skupině Škoda Transportation

Výsledky jednotlivých firem ve skupině Škoda Transportation

Pokud jde o další vývoj, je předseda představenstva Škody Transportation Petr Brzezina v úvodním textu výroční zprávy optimistou. „Škoda Transportation má všechny předpoklady k dalšímu růstu. Hromadná doprava doma i ve světě je na vzestupu, společnost má konkurenceschopné produkty, výrobní a technické kapacity, zkušené a loajální zaměstnance a v neposední řadě silného vlastníka. Díky nové strategii máme předpoklady, abychom byli trvale úspěšnou společností,“ uvedl Brzezina.

 

Tagy Škoda Transportation
11 komentářů