Škoda expeduje první jednotku do Lotyšska, rozebranou na kamionech

Přeprava elektrické jednotky pro Lotyšsko. Pramen: Škoda GroupPřeprava elektrické jednotky pro Lotyšsko. Pramen: Škoda Group

Vlaky se vezou po silnici kvůli odlišnému rozchodu a situaci ve východní Evropě, jejich vyvezení z ostravské továrny si vyžádalo zbourání vrátnice.

47 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Škoda prodala LOGO Volkswagenu

Jarda

proč se vlak nepřeváží vlakem? To už neexistuje nákladní vlaková doprava? mohli to tam dopravit po kolejích, tušim s překladkou v polsku kuli rozchodu, ale jako kurvit takhle silnice a určite to nebyl jeden kamion…. Kam jsme se to dostali když se vlaky už vozí po silnici, a koleje mame pro srandu kralikum, přesneji aby zchatrali, zarostli nebo z nich byli cyklostezky.

Mates

Prečítaj si diskusiu nižšie. Tam je to objasnené.

350.009

Ako píšu ďalej, problémom je vojna na Ukrajine a vzťah Ukrajiny s Bieloruskom. Ešusy pre Litvu boli previazané Haniske pri Košiciach, kde je kombinovaná koľajová váha (pre oba rozchody) a následne prepravené cez UA a BY. Hnacie vozidlo musí mať čo najrovnomernejšie rozloženú hmotnosť na jednotlivé osi/kolesá, inak môže jazdiť len obmedzenou rýchlosťou. U Panterov by navyše robila šarapatu šírka. Limitujúcim prvkom je vždy Kraľovanský tunel so svojím profilom, takže veľa nadrozmerných nákladov sa prepravuje južným ťahom, kde je jediný tunel (Jablonovský). Pamätám si, že okolo roku 2000 tade viezli lokomotívu ČS 200 po generálnej oprave v Plzni.

IBM

Dotaz: Nevíte někdo, zda se nepřipravuje v Pobaltí přechod na normální rozchod. Nebo jestli se o tom aspoň nemluví?

Gargy

A proč?

qwertz

Protože nepochybně chtějí být interoperabilní s EU a ne s tou východní despocií. Překlad na terminálu kvůli odlišným rozchodům je logistické peklo.

Petes

Přechod ne, počítá se s „normálně“ rozchodnou páteřní tratí do Polska V max 250km

Pardon napsal jsem odpověď nejdřív jinam

Alibaba

Děje se tohle: https://www.railbaltica.org/ viz i Petes.
Přerozchodování celých sítí není na pořadu dne. Já bych řekl zatím. Vzhledem k velikosti sítí pobaltských států by přerozchodování nemusel být při nějaké systémové modernizaci problém.

Leinad

Tak je to minimálně do některých úseků kopnout dvakrát 1) udělat splítku 2) při nějaké větší akci zrušit široký rozchod.

Alibaba

Myslím, že by to bylo jen jednou. Prostě něco na způsob konverze napětí u nás.
Jedna trať ročně, nějak od konce do středu.
Splítky bych pro cenu pražců (upevnění pro 4 kolejnice) a pro komplikované zhlaví vynechal.
Samozřejmě uzly budou to nejkomplikovanější.
A nevím jaký je nákladní tranzit (do přístavů) a obecně obchod s Ruskem.

Jediná trať co by zůstala širokorozchodná by byla peáž do Královce.

IBM

Děkuji všem co normálně odpověděli

Milan Plíva

Ne zůstane jim stejný rozchod a napětí také takže budou jezdit pod 3 KV DC

Swariner

Paráda. Jezdit nadměrné náklady byl můj dětský sen…

Petes

Přechod ne, počítá se s „normálně“ rozchodnou páteřní tratí do Polska V max 250km

milan

Třeba v tomto provedení bude v tomto zázraku konečně dost místa pro cestující.

Pája

Brzděte 😀 Já dnes absolvoval 100 kiláků ve žlutém busu a netušil, že u něj zadní pětka obsahuje 3 plné sedačky a dvě krajní poloviční. Zbytek zabírá rozměrný plastový dekl ukrývající patrně nádrž, munici nebo další malou sedačku. Pak po přestupu do vlaku mi Honecker poprvé v životě připadal neuvěřitelně prostorný.

Kubrt

Na základě předchozích diskuzí – ještě je další důvod přepravy po silnici – velká šířka (3460 mm), což je více, než mají „běžná“ širokorozchodná vozidla (3100 mm), která se po síti SŽ můžou pohybovat (po převázání na 1435 mm podvozky).

ABC

no jo, co by ta železnice bez silnic a dálnic dělala

Plecháč

To není způsobeno sítí SŽ, ale sítí PKP PLK. Původní plán přepravy byl po železnici přes Slovensko, Ukrajinu a Bělorusko, přes ČR a SR nejspíš stejnou trasou která se dříve používala pro export širokorozchodných lokomotiv do Sovětského svazu. Přes Polsko taková trasa neexistuje.

Kubrt

Jste opravdu přesvědčen o tom, že jednotka šířky skříně 3460 mm projede v Česku/Slovensku kolem nástupiště bez kolize? Pantery pro ČD/ŽSSK jsou o 64 cm užší.
Československé širokorozchodné lokomotivy zdaleka nebyly tak široké, jako tyto jedotky (a další elektrické jednotky používané v exSSSR), ostatně třeba čmeláci se svou šířkou 3150 mm jezdily i v Polsku.

Plecháč

Lidi z Vagonky o tom přesvědčeni byli když jsem tam byl na dni otevřených dveří.

Alibaba

Tak ono bude hodně záležet od jaké výšky to bude takhle široké.
Ale podle fotky bych tomu velkou naděj nedával. Teoreticky by mohla jet skříň naložená na nějakém plošiňáku, takže by to bylo výš než naše nástupiště (550 mm nad TK), a tam by se už trasa asi našla.

Kubrt

Tady je fotka vlaku na svých podvozcích, zdá se mi ta skříň být široká už docela nízko https://www.railvolution.net/news/testing-of-the-first-16ev-emu
Skříň na plošiňáku – nebude problém zase výška? 🙂

Alibaba

Výška pak problém asi bude.
Proto to jede asi po kolejích.

Paolo

Jednotky pro rozchod v Pobalti se bezne prepravovali pres PL a UA nebo SK a UA bez kolize. Aktualne je problemem bezpecnosti situace proto je zvoeny dany zpusob

Kubrt

Litevské a ukrajinské ešusy jsou široké 2820 mm, lotyšské pantery 3460 mm.

XYYY

Čmelák měl na transport do SSSR pouze transportní podvozek, široké se vezly na plošinovém voze. Jinak šířka vozidlové skříně byla stejná.
Elektrické lokomotivy z Plzně na tom byly podobně, obrys 1-VM odpovídající průřezu 1-SM.
V době normalizace do tuzemska jezdily sovětské vozy přezdívané INGOTY.

Gargy

A černé nad Tisou to přeložit na vlak by nešlo?

Kubrt

To byl původní plán, ovšem Putinova invaze na Ukrajinu ho znemožnila – z Čierne do Lotyšska se dnes vlakem nedá normálně dojet.

Gargy

Ani část cesty?a co po moři?

Kubrt

A v čem by to bylo výhodnější nebo levnější, než celou cestu vykonat po silnici?

Gargy

Když je ta skříň široká ..tak i na silnici to bude dělat problémy..
Kruhové objezdy..atd

MilanFox

Přístup k moři už víc jak sto let nemáme…

JiraH

po moři…. a kudy. to se k tomu moři nějak musí dostat. A to už je jednodužší odvést přímo do Lotyšska

Jeřdno

Kolik může taková doprava stát? To než tam navezou všechny skříně, podvozky atd. Všechno CONVOI EXCEPTIONNEL. To bude solidní ranec. Dokáže tu někdo napsat, v jakých řádech se to pohybuje? Sakumprásk, včetně doprovodných vozidel? Ostrava Riga je cca 1000km

jerry

A není to jedno? Zákazník cenu akceptuje, tak v čem je problém?

Radim

Asi není problém v ničem, jen ho to zajímá 🙂

jerry

Pokud by cesta trvala 48 hodin, což je tak maximum, tak by to bylo do padesáti tisíc za jeden vůz. Nic hrozného.

***** Petr

Za jeden článek padesát tisíc ze třemi vozy doprovodu a vyřízení povolení? A podle těch 48 hodin bude pán zřejmě profesionální logistik 🙂

Karensky

No…..tahle částka možná v euro😄 a to jen možná

jerry

😀 😀

dizgrafyq

A co se stane po těch maximálních 48 hodinách tak kardinálního? Řidič si bude muset ze zákona udělat první přestávku a chvilku si dáchnout??

Pája

Jasně 😅😂😂

TomášM

To ani omylem. Dneska stojí jeden kontejner na kamionu z Prahy do Hamburku/Bremehavenu okolo třiceti tisíc. Za padesát tisíc tam nadrozměr rozhodně nebude

Alibaba

Teoreticky by mohly jet někam do Litvy a tam to složit a táhnout po kolejích.

Lumpy

Tahle sranda cca 350-400tis vcetne povolenek a doprovodu