Škoda dokončila výrobu nejdelších tramvají, obří zakázka do Německa je v druhé polovině

Tramvaj Škoda ForCity Smart 38T. Foto: Škoda GroupTramvaj Škoda ForCity Smart 38T. Foto: Škoda Group

Zakázka na 114 tramvají 3 typů bude hotová příští rok.

Odebírat
Upozornit na
guest
33 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ondra

Něco takového potřebuje Brno.

OndraG

Jj, takové lince 1 a 8 by takové šaliny slušely.

N.N.

60 metrů: https://mapy.com/s/pujavuvaha

Jednu tam dáte, ale další se už nevejde. Chudáci přestupující. Budou čekat, až jim spoj vepředu ujede, aby vystoupili a čekali na další.

Ondra

Ano, ale tak to už dnes je. K dvojici draků se toho už moc nevleze. Ostatně i ta čtyřicetimetrová verze by byla fajn.

N.N.

Ke dvojici Draků (2x 22 m) se další linka vejde, většinou to vyjde na třetí 20m vůz a jsme na 65 metrech – viz odkaz.
Dokonce se vejde i trojče a KT8/45T, ikdyž už trochu trčí koncem ven, ale stále se dá přestoupit. Nezapomínejte na „malé rozjezdy“, kdy na sebe všecky linky čekají.

Milan

a žel v jak malém procentu případů za dvojci Draků přijede spoj linky obsluhované jedním kloubákem cca 20m a nikoliv souravou dvou vozů minimálně délky 30m? 🙂 🙂 🙂

Hrozen

Počítá se to vůbec jako jedna tramvaj? Nejsou to spíš dvě obousměrné tramvaje s jedním stanovištěm řidiče semitrvale spojené záděmi k sobě? Už jen proto že to jezdí na dva sběrače.

Milan

Je to průchozí skrz/durch od jednoho konce po druhý, tak je to jedna (vlako)TRAMVAJ(ová jednotka) bez ohledu na počet sběračů v aktivním stavu!

Při opaku by jste chtěl tvrdit, že souprava prařských T6A5 – https://www.prazsketramvaje.cz/view.php?cisloclanku=2006040826 byla jedna TRAMvaj, protože to běžně jezdilo jen na PTG předního vozu a spřáhlo přenášelo i trakční napětí do druhého vozu (ale teoreticky to šlo i opačně – jen pro trolejové obvody výhybek se to dělalo při poruchovém stavu)?

Adam Ř

Víte někdo jak probíhá přeprava? Montují to až na místě, nebo v celku? A pokud tam nejezdí po vlastních kolech, proč?

Leoš

Nepředpokládal bych možnost dojezdu „po vlastních kolech“ kvůli rozchodu tramvaje 1000mm, oproti 1435mm rozchodu na železnici. Vyjádření, že by tramvaj mohla být využívána také na železničních tratích jako vlakotramvaj je tedy podle mě podmíněno tím, že taková železniční trať musí mít menší rozchod.

Adam Ř

To je důležitý detail který v článku chybí, díky zaň.

A teda nechápu co je myšleno tím že je možné ji provozovat na železničních tratích, když to neplatí o existujících tratích.

dujka.robert

Ona je to vlakotramvaj jen PR žvástem skodovky. Jezdí po normálních meziměstských tramvajových tratích. Jen musi splňovat předpisy a výbavu pro provoz mimo město. Což nevím, co přesně znamená, ale předpokládám, že traťové zabezpečovací zařízení, vzduchová houkačka a podobné.

Kubrt

Část tratí (ty meziměstské) v provozu rnv jsou formálně, předpisově a historicky, úzkorozchodné železniční tratě, ovšem dnes pojížděné pouze tramvajemi. Nedochází tam k potkávání s klasickými železničními vozidly.

Twix

Síť RNV se totiž skládá z klasických tramvajových tratí v Mannheimu/Ludwigshafenu a Heidelbergu, a dále z několika bývalých místních železnic, které to propojují do trojúhelníku přes Weinheim, uvnitř je ještě jedna odbočka a na západ se jezdí do Bad Dürkheim. Vše má metrový rozchod a tramvajovou trolej ale technicky jde zřejmě pořád o železnice.

Pezos

Dokonce mám pocit, že na meziměstské časti pořád platí železniční předpisy (ESBO) a ne tramvajové (BOStrab).

Kubrt

Ano.

Milan

Za mě se stačí podívat na tu tramvaj zvenku z boku a potenciálně i na její vnitřní uspořádání: 1.) STŘEDNÍ KLOUB/MĚCH JE DELŠÍ A PROTI OSTATNÍM 4 JE MEZI VYSOKOPODLAŘNÍMI ČÁSTMI – každý z článků u něj (3. články od krajů) má jeden podvozek zřejmě stejné (za mě asi hnané) konstrukce jako jsou podvozky za kabinami pod krajními články! 2.) 2. články od krajů jsou jediné, které mají pod se bou po dvou podvozcích, které navíc umořňují středem šířky vozi podélný nízkopodlažní průchod – osobně očekává, že tyto podvozkky mohou být tzv. běžné, což znamená nehnané. = ZA MĚ TA… Číst vice »

Miroslav

Na tej poslednej fotke je odfotená v hale.

Milan

Nepleť deponovací koleje dlouhé na několik vozidel za sebou s pracovními stáními v dílnách – https://foto.bmhd.cz/f/131/1309/130832.jpg např. DPMB + přesuvny v nich – https://fs2-ct24.ceskatelevize.cz/image/NTM1NDMyMjQ0YTc2NmNkZGqOchlAblt5fPXHsPAuDP_3FBwnK7YnluFtdex31PvGSC_zfMKgXqzn9Ndw4Hn7mH-RUiSIPKQBI3QlyOZziGo-uZSj3Zf4DC5e7KawwDwVsUqc-wfzgEUY2wK6xteJCQ.jpg , které nepojmou v kuse ani cca 20m dloubou pouze dvoučlánkovou TRAMvaj, ale někdo může mít servisní stání a přesuvny mezi nimi dlouhé i 30m – https://www.busportal.cz/images/stories/2025/20638_img-4325.JPG jako třeba v DPP zvedáky na vyvázání podvozků (odkaz by měl být z Hloubětínské vozovny, ale podobné má i Pankrác a možná i další) , ale sotva 60m! 🙂 🙂 🙂

MCZ

Trochu off-topic dotaz na Milana: Proč tady skoro v každém příspěvku ŘVETE?

Milan

když neumíte napsat příspěvek obsahu delšího dvou vět, tak zjevně nepochopíte, že v příspěvku o několika odstavcích by se hodilo nejpodstatněhší zvýraznit ztušněním, ale to tu nejde!

A velká písmena znamenají křitk, pokud je jimi napsaná podstatná část až celý příspěvek, což jsem ani v jednom případě neuděla!

SaulGoodman

Hm, za zkoušku to stojí

test
**test**

SaulGoodman

Takže HTML tagy sice zmizí, tj. podporovány jsou, ale na formátování se to neprojeví, tj. je tak asi nastaven styl komentářů.

Milan

jako zvýraznit část odstavce hvězičkami? 🙂 🙂 🙂

„“STŘEDNÍ KLOUB/MĚCH JE DELŠÍ A PROTI OSTATNÍM 4 JE MEZI VYSOKOPODLAŘNÍMI ČÁSTMI – každý z článků u něj (3. články od krajů) má jeden podvozek zřejmě stejné (za mě asi hnané) konstrukce jako jsou podvozky za kabinami pod krajními články!““

verzus Vaše:

„“**střední kloub/měch je delší a proti ostatním 4 je mezi vysokopodlařními částmi** – každý z článků u něj (3. články od krajů) má jeden podvozek zřejmě stejné (za mě asi hnané) konstrukce jako jsou podvozky za kabinami pod krajními články! „“
= hezky to zplávý s ostatním méně podstattným textem!

Kubrt

Myslím, že valná část zdejší osádky je schopna pochopit text i bez zvýrazňování. Důležitejší je jasná skladba vět, bez toho, aby autor očekával, že čtenář, kromě textu, čte i autorovy myšlenky.

Davidoff

Na vlaku to asi nejezdí. Takový vagon dosud nebyl vyvinut, zatímco na silnici se vynakládá velké úsilí do vývoje jakýchkoliv trailerů na míru. Takže sy myslím, že to jezdí po silnici. Z inženýrského hlediska by však i přeprava po železnici v celku byla možná na speciálních podvozcích. Jen by to musel někdo vymyslet a vyrobit.

Milan

Ony i asi tzv. podvaly, které by šly instalovat pod podvozky té TRAMvaje a ona na nich moha být převezena po tratích klasického rozchodu existovaly, ale je spíše otázka: 1.) jak ji připojit za kasickkou lokomotivu či spíše mezi klasické železniční vozy, které by sloužily jakko brzdící 2.) komu by se chtělo povolovat převoz po železnici sníženou rychlostí, na kterou jsou kkonstruovány mnou zmíněné podvaly 3.) ta TRAMvaj jde (z viděné delší kkonstrukkce středního kloubu a polohy a typů podvozků – u středního kkloubu jako krajní podvozky s vysokou podlahou nad sebou, což je jinak než celkem další 4 podvozky… Číst vice »

N.N.

Zvláštní, že silniční vozidlo na železničním vagoně tyhle „alergické“ reakce nevyvolává. A že jich jezdí …

Milan

Zjevně si neuvědomuješ maximální možnou délku:

a) železničního vozu (cca 25m přes nárazníky, který pojme 2 velké (4 malé / 2 malé a 1 velký) přepravní kontejnery – https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2023/03/CDC_MTRS_1.jpg

b) té tramvaje 60m, kterou na 3 cca 20m dlouhé díly nerozdělíte – je zjevně uzpůsobena na rozdělení na dvě poloviny o délce 30m

c) silničního návěsu – http://www.patriotmagazin.cz/images/article-preview/1096×732/awt.vlak-.jpg případně i silničního tahače s návěsem – https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2020/09/rola.jpg 🙂 🙂 🙂

N.N.

vymyslet a vyrobit … schválit a celé taky zaplatit. Přičemž zachráníte 1 silniční přepravu týdně a kudy to pojede?

Elektricky do Německa s jednou speciální přepravou s rychlostním omezením na koridoru … který kapacitně nestíhá? A nebo se vykašlat na mikromanagement každé přepravy čehokoliv kolejového a konečně postavit druhou dvojkolejku do Německa, kudy by jelo 100 vlaků týdně, což vydá za tisíc takových přeprav?

Davidoff

Souhlas, ale s tím kapacitním přechodem do Bavorska pláčete na špatném hrobě. Diletanští politici, od kterých se očekává nějaký výkon s tím očividně posledních 30let nebyli schopni nic udělat, přestože berou nekřesťansky velké prachy.

Lišák

Nejdelší verze 38T je v polovině rozpojitelná a každá polovina může jezdit zcela samostatně. Stejně tak jsou i přepravované. Každá polovina na svém kamionovém návěsu.

Milan

Tak měl jsem pravdu – ta 60m dlouhá 38T se dá rozpojit na dvě půlky, a dokonce ony pak i sami vlastní silou mohou tak jet, a to nejen vpřed z kabiny, ale i vzad řízené z pomocných stanovišť u toho středního kloubu – našel jsem na webu článek s fotkou, pod níž je popis „“Tramvaj Škoda 38T a ovládací řídicí panel uprostřed vozu pro případ, kdy se tramvaj rozpojí. Foto: Ondřej Matěj Hrubeš““

_mm

Tak to, že ty tramvaje jsou rozpojovací už se tu několikrát psalo a je to celkem vidět na první pohled. Nemusíte z toho dělat takový div. Čtyřčlánkové 37T jsou rozpojitelné taky.

Milan

a kdo tu informací zde napsál první? 🙂 🙂