Škoda dodala do Brna první z dvaceti trolejbusů 32Tr, zbylé dorazí do konce ledna

První z dvaceti trolejbusů Škoda 32Tr dorazil do Brna. Foto: DPMBPrvní z dvaceti trolejbusů Škoda 32Tr dorazil do Brna. Foto: DPMB

Vozy nahradí trolejbusy 21Tr z konce 90. let.

Odebírat
Upozornit na
guest
92 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Eon

Tady to je jak krmelec pro trolly(a)…

Neřeknu

Jen pro jednoho : Dom*nik Hal*sek a jeho několik osobností.

Ondros

Škoda? Že ty plastové rámečky okolo světel nedaly do červené nebo černé. Celkovému vzhledu to podle mně výrazně pomůže (viz třeba Bratislava).

Ondra K.

Tohle je věc osobního vkusu každého. Třeba já považuju za nejpovedenější naopak stříbrné/šedé provedení, tak jak ho Kotas v originále vymyslel.

OndraS

Na snímku je mimochodem vůz budoucího čísla 3339.

Ortodoxní Šotoušek

Na vagonu to asi jet nemohlo, že? My v Brně ve Slatině nemáme šturc s rampou.

Ortodoxní Šotoušek

Ajo, on by se přes noc zkazil, trolejbus musí jezdi v režimu JIT. Jsem to ale hloupý.

Jiří Kocurek

S jedním vagonem to nemá smysl a u výrobce nemusí být místo na odstavení celého vlaku. Přičemž dodaný trolejbus může začít vozit cestující, namísto čekání na zprovoznění celé velké zásilky.

Při hmotnosti trolejbusu 12 tun to silnice rozhodně nepřetěžuje.

Ortodoxní Šotoušek

V článku se píše o 20 autobusech. Můžou to vozit po třech, nebo čtyřech.

PvvS

V článku se nemluví o jediným autobusu.

Ortodoxní Šotoušek

Trolejbusech. Cvrknete si do textilu, že můžete někoho opravovat?

M19

A nechcete si cvrknout do textilu, že to nejelo po kolejích. Je to sice výrazně dražší, ale měl byste radost a netrpěl traumatem. 😉

Jiří Kocurek

A se třema vagonkama po koridoru… stromy v Bezpráví mají podivnou úrodu a roste i na příhradových sloupech okolo trati… ejhle auto a štafle, najednou je silniční doprava vpořádku.

Průvodce původní Aleš

Kocurek, bacha na ty vagonky! Mohl byste být obviněn z axelismu 🙂

SYN

A kolikže má kdo k dispozici vagonů vhodných pro tento převoz, a kdo je levně na několik dní zapůjčí?? Vejde se to vůbec do průjezdního profilu??

Kubrt

Mohlo, ale zjevně je už dlouhá léta pro zúčastněné strany výhodnější používat silnici.

Ortodoxní Šotoušek

Spíš se to nikdy jinak nedělalo.

Jan T.

A bude to levnější nebo proč by to měl dodavatel posílat po kolejích?

Ortodoxní Šotoušek

Uvolní to ucpané dálnice, neopotřebuje to dálnice, bude to ekologičtější, tedy i levnější.

hroch.obojzivelny

Kdyby kolejová doprava byla tak výhodná, jak si ji ve svých snech představujete, tak by si na kamiony nikdo ani nevzdychl.

SYN

Ještě že koridor je furt tak volný! 🙂

M19

Tak proto jsou ucpané dálnice. Protože v roce 2024 poslali z Plzně jeden trolejbus na kamionu. A já si říkal, čím to je. A on za to může jeden konkrétní trolejbus. 😀 To jsou mi věci… 😀

Kubrt

Ale prdlajs, až někdy do doby kolem 2010 bylo běžné vozit trolejbusy i tramvaje z výroby k provozovatelům vlakem. Pak se rozšířily vhodné silniční návěsy a přepravci přešly na silnici (vyjma libereckých tramvají). Jistě pro to mají lepší důvody, než účast v intergalaktickém protiželezničním spyknutí.

noerf

Náklad na přepravu trolejbusu bych viděl na cca 30 000 Kč za kamion. A z Plzně je v Brně za cca 4 hodin, takže to zvládne za směnu i zpět. Kdyby to bylo na vlaku, tak musí naložit na vagón, přesunout na nádraží a buď jej s něčím poslat do Brno, což je otázka, kdy něco pojede a jak dlouhou. A pronájem Vectronu na den stojí cca 45 000 Kč, k tomu potřebujete posunovací lokomotivy, dostat vagón pod trakci, mzdu strojvůdce, poplatek SŽ za dopravní cestu, trakční energii atd. Na druhou stranu, pokud by převáželi třeba 8 trolejbusů najednou, tak… Číst vice »

Ortodoxní Šotoušek

Jasně že najednou. Jinak železnice si nepronajímá vectron kvůli každému vagonu, ale seřadí z toho vlak, to byste mohl vědět, když se k tomu vyjadřujete. Jinak já jsem měl cenu 50tunového vagonu z Prahy do Brna za 21000Kč. Na rozdíl od vás jsem to dostal přímo od ČD Carga. Takže šíříte neověřené informace.

OndraS

Hele, a bylo účelem se tu dozvědět důvody, proč se to vozí po silnici, nebo nás tu všechny pourážet?

Ortodoxní Šotoušek

Je mi jedno z jakých pseudodůvodů se to vozí po silnici. Říkám, že vlakem je to smysluplnější. A asi nemáte argumenty, když kvičíte o urážení.

Neřeknu

Copak, zase došly prášky ?

OndraS

Hele, v televizi teď třeba dávají Smrt stopařek. Moc hezký, doporučuju. Člověk u kriminálky přijde na jiné myšlenky. Nevím jestli vás to bude bavit, jezdí se tam po silnici náklaďákem a záběry na železnici jsou tam pomálu. Nejprv Patrasová a Nagyová nejedou vlakem, protože jim ujede, a v jiném zaběru řidič Charvát přemýšlí nad ohrožením drážní dopravy při snaze vyhodit jejich mrtvoly z mostu do kolejiště, ale vyruší ho jiný řidič s 706 RTTN s návěsem. Což je vůbec nezodpovědnost, trať je zoufale prázdná a oni už tehdy vozili nějaké komodity kamionama! Tak se vlastně radši nedívejte.

M19

Smysluplnější to právě není ani na základě vašich informací. Ten vagon musel do té Prahy ještě dojet i s tím trolejbusem, což už je cca těch 30 000 z té vaší původní ceny Praha-Brno. Plus nakládka, vykládka, protože to by mě zajímalo, kde to chcete v Plzni nakládat a kde v Brně vykládat a jak tam ten trolejbus dostanete. A pak ty vaše pseudoargumenty shodíte sám. 😉

Franta Holeček

V Brně je rampa pro vykládku na dolním nádraží, kde se trolejbusy v minulosti vagonovaly. Škoda Plzeň má koleje až do areálu. Obě města mají několik nádraží. 🙂

M19

V minulosti bylo věci a teď? Rampa dávno není a že by tedy vykládáli na hlaváku či v rozkopaném KrPoli? Nebo snad na Lesné či v Chrlicích? 🤣

svancara lukas

Hoch na čem jedete? Píšete jen lži a nepravdy, rampa tam přád je. Vy si nejste ani ortofoto Brna Dolního najít na Mapy.cz.

Geralt

Já jsem spíš zvědav, jak se budou do Prahy vozit z Plzně nové tramvaje. Taky po silnici, nebo obživne drážní rampa na Zličíně? Tramvaj na rozdíl od trolejbusu je nadrozměrný náklad.

Kubrt

15T se vozily po silnici, zličínská rampa se využívala pro 14T.

Ortodoxní Šotoušek

Nejspíš kamionem. Ono vyvinout zcela nový typ návěsu na gumokolech je posvátný úkol a díky tomu velice jednoduchý. Zatímco vyvíjet a postavit vagon pro přepravu tramvají je úkol proti světovému řádu a proto je to takřka nemožné, nejde to, je to drahé, ublížilo by to kamionkům atp.

Kubrt

V době výroby 14T se do soupravy železničních vozů pro převoz z Plzně do Zličína plus do výstavby rampy tamtéž investovalo dost, a stejně byla ta technologie nakonec opuštěna, protože to byl nákladný opruz. Dnešní návěsy už ani nepotřebují jeřáb, tramvaj najede/sjede pomocí vrátku.

svancara lukas

Na vagonu nemůže být vrátek?

Kubrt

Jistě, že může. Ovšem můj příspěvek byl o tom, že dřív se na návěs tramvaje nakládaly pomocí jeřábů, což byla komplikace a dnes už to není třeba. Na železniční vozy se tramvaje/trolejbusy nakládaly pomocí rampy či zvedáků (tramvaje).

M19

Jo, oni výrobci kolejových vozidel se rozhodují podle toho zda to ublíží silniční dopravě… 😀 Ještě něco z Příběhů tisíce a jedné šoto noci? 😀

OndraS

Trochu z praxe. Poslední vozy, dodané do Brna přes železnici, byly 22Tr. 25Tr už došly na trajleru a počínaje jimi už tak chodí vše. Výjimku tvořily second-handy z Jihlavy, tažené na tyči. Nakladání na vagon: opruz, je k tomu potřeba parta lidí, zašpalkovávání, složité uvazování, nutná demontáž některých komponent kvůli vandalismu nebo obecně riziku poškození při „šetrném“ železničářském zacházení. Zpravidla nutnost hlídání při prostojích na různých nádražích, opět kvůli vandalismu. Jeden den se to naloží a jede to přes všechny čerty a vymete to všechny nádražní seřadiště, dorazí to asi tak za týden a stejně se to musí opět tahačem… Číst vice »

Ortodoxní Šotoušek

To je praxe? Já myslel, že popisujete své kamioňácké mokré sny. Akorát že na tom kamionů spotřebujete 3 krát více nafty, nebo máte elektrický kamion? A jaktože armáda vlakem běžně přepravuje? To jim nevadí „hrubé“ železničářské zacházení? A opravdu si to ten řidič naloží sám nebude potřebovat nikoho k ruce? A jedna cesta kvůli dvěma trolejbusům je lepší než jeden vlak? A poslední důkaz, že lžete je ten, že kalkulačka ČD Cargo mě ukazuje spojení Plzeň – Brno Slatina 19. 11. ve 4.04 odjezd z Plzně a do Slatiny dorazí za 1d a 2 hodiny. Takže když něco zveřejníte, prosím… Číst vice »

OndraS

V pohodě 🙂

Jiří Kocurek

Ano, to je praxe. OndraS není kamioňák, ale technik ve vozovně.

Jo a s tím kamioňákem, to máte jako když nácek pindá cosi o židech? Tak si k nim soupněte.

El Barto

svancara lukas = Ortodoxní šotoušek = Mech = Patolízal = Pan Odborník = Hala D

Možná jsem na něco ještě zapomněl, podstatné však je, že jde stále o toho samého Dominika.

Kubrt

Ondra se v praktickém světě trolejbusů pohybuje, takže má informace přímo od zdroje, zatímco ty máš jen svá přání a představy. Ale samozřejmě můžeš všem ukázat, že máš pravdu a nejakou tu železniční přepravu trolejbusu spedičně realizovat.

Ortodoxní Šotoušek

Ano, jak kolega z vozovny lobuje za kamiony tak je největší kamarád. Zlý šotoušek lobuje za vláčky, tak všichni do něj. Já znám zase spousty pracovníků z brněnských vozoven, kteří se buď ptají, proč to nejede vlakem, anebo je jim jedno jestli skládají trolejbus z vlaku nebo kamionu. Když už jsme u toho nálepkování, nevím kolik jste toho přepravil ale já se v těžkotonážních přepravách pohybuji dnes a denně. A takové tintítko co je na obrázku pro mě není tahač.

Kubrt

Klidně lobuj za vláčky, ale trochu na úrovni. Tohle je jak od žáka třetí třídy ZŠ.

OndraS

Aby to jezdilo vlakem, si od nás z vozovny nepřeje nikdo, kdo u toho někdy musel být. Je to pracné, zdlouhavé, riziko poškození větší, potřebujeme stejně zase ten tahač. Neznám NIKOHO kdo by si přál to zase znova takhle dělat. Nevím koho jste se na to ptal. Možná někoho, kdo to viděl na obrázku, ale určitě ne nikoho, kdo u takové manipulace musel pracovat rukama. Nám přijede do vozovny trajler a za dvacet minut je vůz uvnitř vozovny na kanále a kamion odjíždí. Tak mi řekněte jedinej důvod, proč bysme jezdili na nádraží jako tlupa mechaniků, brali si tam pajsry… Číst vice »

Ortodoxní Šotoušek

Asi nejste z Liberecké vozovny. Tam se z vlaku MHD vykládá běžně. A jen upozorním, znovu, že armáda přepravuje běžně jinačí objemy techniky. A nemají problém si na to nádraží dovézt i nakladač. A stěžují si, že rampa vozu má hřebíky? Já myslel, že je rampa vozu šroubovaná. https://www.sroubyonline.cz/vratove-srouby?srsltid=AfmBOoobxeHPYJtT9PZTymGc3Cj44RpkMxye8MRByHHo0va6SwBV4uEE Jak prosím tlučete dřevěnou plošinu hřebíky do ocelové kostry vagonu? Vy tady jednou za pár let vezete nové MHD a jste z toho v pytli, že byste museli na nádraží. Tak si postavte do vozovny vlečku a je po problémů. Ale to je drahé, že? Znovu říkám, že před 100 lety… Číst vice »

Ortodoxní Šotoušek

Aha a jaktože vám vadí krátká cesta kamionem na nádraží a zpět, zatímco dlouhatánská cesta přes celou republiku vám nevadí? Nebylo by třeba levnější dovézt na nádraží 5 trolejbusů (když už nemáte tu vlečku )a pak jen pendlovat sem a tam? Za 8hod složeno 5 trolejbusů? Ale to je moc jednoduché, že? Raději budeme svolávat celou partu 20 kvůli jednomu trolejbusu.

OndraS

Postavte si vlečku i k vám před barák panebože když je to tak skvělý a výhodný. Pošta vám konečně nebude muset věci vozit dodávkou, ale přistaví vam tam hytlák zapřaženej za brejlovca no.

Luděk

Toto už je diagnóza.

SYN

Jakmile to máte jednou naložené na podvalu, tak by to překládal jen pako, kvůli nějakým 300km… slyšel jste někdy o tom že ruční práce a zdržení (lidí, ne trolejbusu) je drahé??

Franta Holeček

Dnes už se podobné nakládky dělají jen stroji. Lidé skoro nejsou potřeba. Navíc trolejbus má kola a baterku, takže najede i sjede vlastní silou. Nikde nevidím problém. Armáda běžně vagonuje cestou na cvičení.

Neřeknu

Nehceš si přestat vymýšlet další přezdívky a dát pokoj ? Nestačí, že s tím otravuješ i na FB ? To ti zas došly prášky ?

svancara lukas

Kolega to nemyslí špatně. Dpmb má asi 20 odtahových aut pro autobusy s navijákem. Odtahovka přijede na rampu na nádraží. Navijákem stáhne odkurtovaný trolejbus na plochu. Poté za přední nápravu připojí nepojízdný trolejbus a hurá do vozovny. Nedělám ve vozovně, ale nevím proč by se musela dělat taková harakiri, co zde popisujete. Jistě jste již viděl odtah mrtvého trolejbusu.

PvvS

A není jednodušší, když kamion dojede do vozovny, vytáhne se rampa a vůz sjede rovnou na plac ? V ideálním případě bez jakýkoliv další techniky ?

svancara lukas

Ona to ta odtahovka nepřiveze až na dvůr? U odtahovky potřebujete rampu? A když složíte trolejbus z kamionu do garáží ho dostanete jak? No nejspíš tou odtahovkou. Takže vy vlastně navrhujete v areálu vozovny složité manipulace a připojování odtahovky kvůli 5 minutám.

PvvS

Odtahovka vůbec nebude přítomna. Pokud umite číst, tak jsem psal ve vozovně. Nafoukat brzdy trolejbusu hadicí umí i ten tahač, případně se trolejbus může rovnou napojit na blízké troleje a nafoukat sám. Pokud má i baterie, tak není vůbec problém. A z té rampy, kterou si návěs vozí sebou sjede trbus rovnou na plochu ve vozovně. Pak už s ním stačí odjet jam he potřeba. Ke složení není potreba žádná odtahovka.

svancara lukas

Aha, takže vlastně trolejbus může vlastní silou i sjet z vagonu ve Slatině a do té vozovny dojet, že?

PvvS

Mno troleje pro trbus tam nejsou, 25kV z dráhy se zkoušelo a nešlo to. Navíc vlastní silou vozidlo bez pojištění, evidence.. Takže nemůže. Na vozovnu se nevztahují pravidla pro provoz na veřejných komunikacích.

svancara lukas

Tak teď už se jen divím, že nepožadujete odvoz kamionem i z toho nádraží, či brněnských ulic. A fanatický zákaz odtahovek. Prostě jen nechcete připustit, že odvoz trolejáku z nádraží je realizovatelný bez psích kusů s kamionem.

PvvS

Ne, ale kdyby se místo zbytečných vleček, třebas Abb nebo Královopolská udělaly cyklostezky, tak hned by bylo líp.

svancara lukas

Jo? Takže raději vozit neekologickými kamiony? Já bych dělal cyklostezky místo silnic.

SYN

„akorát“ ho tam pravděpodobně budete muset dobít a nafoukat vzduch…

M19

Nemůže. Není dodán, nemá příslušné povolení. To byste jako šotouš měl vědět, když to ví i nešotouš jako já. 😉

JanO

Ověřte si napřed, jak železniční doprava funguje doopravdy. Relace Plzeň – Brno-Slatina nepojede naráz, minimálně bude posun v Libni a Maloměřicích. A tím vyšší riziko poškození, o případném vandalismu nemluvě. Nebo půjede ty přepravy osobně střežit?

Ortodoxní Šotoušek

Kamionová lobby: Automobilové díly nejsou vhodné pro železnici, MHD není vhodná pro železnici, dřevo a železo není vhodné pro železnici, jídlo není vhodné pro železnici, auta nejsou vhodná pro železnici. Pro železnici jsou vhodné jen ucelenky uhlí, které končí, takže železnice bude zrušena. Přitom dálnice nejsou ani trochu elektrifikované. Autodopravci na nás zvysoka… a jen křičí, plaťte nám škody, silnice a opravy, rozšiřování silnic, parkoviště atd.

OndraS

Asi tu diskusi nechápu. Tady přes Rajhrad jezdí denně dlouhý kontejnerový vlaky, ucelenky s autama, cisternový ucelenky, smíšený náklady. Nemyslím, že by tu dopravu spasilo 20 trolejbusů, ktery se k nám vezou jednou za 10 let.

Ortodoxní Šotoušek

Jednou trolejbusy, jednou autobusy, jednou jiná zásilka, jednou stroj, jednou traktor. To co popisujete je právě důvod, proč železniční doprava skomírá. A pokud přistoupím na vaši argumentaci, tak kamiony přece nepoznají, že mají o 20 trolejbusů méně práce. Ten váš kontejnerový vlak nic nezmění na faktu, že kamionem jede pětkrát více zboží.

SYN

Těch 20 trbusů povezete najednou jedině v případě že si je u výrobce budou čtvrt roku „střádat“ a to nemluvím o tom kde je bude mezitím skladovat – víte ono to vůbec nepůsobí dobře když po měsíčním stání na place přiveze NOVÝ trbus špinavý, se zateklou vodou a dost možná i počmáraný…
Prostě ano, pokud dokážete pružně (ne půl roku dopředu na konkrétní hodinu) zajistit dopravu aspoň 5ti trolejbusů Plzeň-Brno (kdekoliv, ten odtah už nějak překousnou) včetně služby „ostraha po celé trase“ tak tu napište cenu a může se o tom reálně bavit…

Neřeknu

Hala_D : Už zas ?

Ortodoxní Šotoušek

Má kamionová lobby i jiné argumenty, než potlačování nevhodných názorů? Asi ne.

El Barto

Koho, že to pan „Neřeknu“ potlačuje? Já vidím pouze to, že odhaluje maškarádu jednoho šotofanatika. Jo, a nevím, kdes přišel na to, že je pan předřečník součástí jakési lobby, sotva bude nějakou lobby zajímat jakýsi internetový plevelič diskuzí, který kam přijde, tam je za slušně řečeno nevychovaného hlupáka.

Slowstarter

Tak šup vzít si léky a ráno vstávat do školy, ty ortodoxní trolle…

platamond

Nejsem si jist, kde se přesně kompletují, ale např. ve Strojní traktorové stanici, nově SOR Libchavy opravdu vlečku nemají. Chápu, že šotoultras by objednali toto auto na převoz z firmy na nádraží, pak by jelo prázdné vedle vlaku do Brna, kde by 3-5 dní počkalo na vůz s trolejbusem, který následně odvezlo do vozovny. Jestli nás greendeal takto někdy dožene, tak pánbůh ochraňuj naše peněženky…

svancara lukas

Kompletuje je Škoda v Plzni na SORáckých karoseriích. Známá informace, na busportále jsou fotky z testování v Plzni. Až kamionoví ultras začnou tvrdit, že Plzeň nemá železnici, tak Pánbu s námi všemi.

Luděk

Toto už je diagnóza.
Tipuji že se asi naráží na to že je nějakým způsobem nutné od výrobce kompletní karoserie SOR dostat do Plzně na montáž elektro komponentů.

JanO

A mají ho Plzni? Nebo až kam by trolejbus museli „máňovat“?

Igor Mauricio

Jak si tak čtu Vaše příspěvky zde, doporučil bych vyjít někdy ven mezi lidi, nejsem si jist, jestli nejste až příliš dlouho zavřený doma u počítače…

Pepa

Do kdy se bude možné svézt s 21Tr? Bude nějaká muzejní?

Pavel Vavříček

Muzejní už je zachována 3030, ale ještě je šance že si jednu koupí TMB. Maximálně to vidím do konce června

OndraS

Velmi optimistické, bude to dřív. Momentálně jich vypravujeme cca 18-20 kusů ve všední den, o víkendu čistou nulu. Vzhledem ke zprovozňování „Márií“ tedy TNS12 a současném nákupu 32Tr a přitom zachování provozu ve stávajícím rozsahu je prostým vypočtem jasné, že 21Tr prostě už nebudou potřeba. TNS12 by se měly postupně objevovat v provozu od příštího týdne, do konce roku jich všech deset v provozu bude téměř jistě. 32Tr nepotřebují ten slo6ity papírovací proces, takže počínaje položením na brněnský asfalt jim stačí nalepit čísla, nahrát vysílačky, oživit RIS apod a můžou ven. Jakožto výhradního a hlavního propagátora vozidel z mladší doby… Číst vice »

P73

A díky za to!

Eon

Vzhledem k tomu, že jste evidentně insider, tak bych se rád zeptal, jestli nechodí nějaký stížnosti na 32Tr ohledně vrzání skříně? Nemyslím takovou tu běžnou rozhrkanost, kterou trpí autobusy v podstatě všech typů, při jízdě s 32Tr na 30 jsem si jako cestující všiml, že fakt zvláštně vržou, jako by se u nich hodně kroutila karoserie (váha s baterkou mě napadla…?). Možná to byl jenom jeden kus, ale nedá mi to 🙂

OndraS

Vržou a drnčí plasty, zejména oblast kabiny. Vadí to samozřejmě hromadě lidí, bohužel ne natolik, aby to někdo podal jako oficiální reklamačku, ke které by se Sorka vyjádřila ve smyslu, že už vozů NS vyrobili desítky a že si nikdo oficiálně nestěžoval 🙂

Nose Peak

Na to, jak strašlivě to s nákupem vozů ještě před pár lety vypadalo (soutěž-nesoutěž, stížnost-nestížnost, zrušení-nezrušení), tak to není úplně nejhorší situace…

OndraS

Rozhodně není, jak dojezdí 21Tr, tak se nejstaršími vozy stanou 31Tr z roku 2015, což vůbec není špatný věkový průměr.

SYN

Tak asi nejde primárně o to aby byly co nejmladší, ale aby na ně byly bez problémů náhradní díly (rychle a nepředraženě)?

Intrus

DPMB nechal koukám upír design