Škoda chce prorazit ve Varšavě. Podala nabídku do tramvajového megatendru

Český výrobce pravděpodobně nabízí tramvaj vycházející z 52T, kterou začal dodávat do Prahy, píší polská média.
Varšavský městský dopravce Tramwaje Warszawskie otevřel obálky v soutěži na dodávku až 160 nových tramvají. Jako cenově nejvýhodnější se v základní části tendru bez uplatnění opce ukázala nabídka plzeňské Škoda Group.
O vítězství v jednom z největších tramvajových tendrů v Polsku se kromě českého výrobce uchází už jen korejský Hyundai Rotem. Další dva významní hráči na polském trhu – domácí Pesa a švýcarský Stadler – se do soutěže nepřihlásili. Dopravce o tom informoval v tiskové zprávě.
Základní část rámcového kontraktu počítá s dodáním 20 jednosměrných tramvají. Dalších až 140 vozů, včetně 96 obousměrných, může dopravce objednat prostřednictvím opce.
Dvě fáze soutěže
Jak vysvětlil deníku Zdopravy.cz mluvčí dopravce Tramwaje Warszawskie Witold Urbanowicz, po vyhodnocení nabídek bude moci objednavatel uzavřít rámcovou smlouvu až se dvěma dodavateli. Na jejím základě pak bude možné v příštích letech uzavírat konkrétní prováděcí smlouvy.
Škoda nabídla jednosměrnou tramvaj za cenu 21,152 milionu zlotých (přibližně 125 milionů korun), a to jak v základní části zakázky, tak v případné opci. Obousměrnou tramvaj nacenila na 22,282 milionu zlotých (asi 132 milionů korun). Hyundai Rotem uvedl cenu 21,96 milionu zlotých (130 milionů korun) za jednosměrnou tramvaj v základní části a 20,423 milionu zlotých (121 milionů korun) při uplatnění opce. Cenu obousměrné tramvaje stanovil na 21,037 milionu zlotých (125 milionů korun). Jak dopravce upozornil, ceny v této fázi soutěže nejsou konečné.
Obě nabídky překračují rozpočtový rámec varšavského dopravce, který činí 427 milionů zlotých. Nemusí to však znamenat konec soutěže. První fáze výběrového řízení slouží k uzavření rámcové smlouvy. Posuzovalo se více kritérií – kromě ceny i technická řešení, spotřeba energie, údržbové plány, hladina hluku nebo délka záruky. Konečné ceny se budou posuzovat až ve druhém kroku. U prováděcích smluv budou uchazeči soutěžit výhradně právě cenou.
Pražská tramvaj pro Varšavu?
Podle polských médií Škoda pravděpodobně nabídla tramvaje odvozené od typu 52T, který v současnosti dodává pražskému dopravnímu podniku. Tramvaje mají být dlouhé maximálně 33 metrů a zcela nízkopodlažní, s výjimkou prostorů nad krajními a středovými podvozky. Varšava požaduje minimálně 56 míst k sezení u jednosměrných a 42 u obousměrných tramvají. Maximální kapacita jednosměrných tramvají má být 288 cestujících, obousměrných 295 cestujících.
Nová éra pražských tramvají. Škoda 52T vyjíždí s cestujícími
První dvě tramvaje ze základního balíčku by měly dorazit do dvou let od podpisu smlouvy. Celkově má výrobce na dodání základní série 28 měsíců. Na uplatnění opce má dopravce více než šest let. Při uplatnění opce musí být vždy odebráno minimálně pět tramvají.