Skleněné skořápky dostane i metro Florenc. Bude z nich standard, na „Jiřák“ se ale nevrátí
Zmodernizované vstupy do metra stanice Náměstí Republiky před Masarykovým nádražím. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný
Praha odkoupila od architektů přístřešků u Masarykova nádraží licenci. Jejich instalace se plánuje v dalších stanicích.
Je to hezký, jen by mě zajímalo, jak se s tou celoprosklenou budkou vyrovnávají ptáci – zejména tehdy, když vnitřek svítí a sklo není vůbec vidět…
Ptáci to ale vidí…
Úplně vidím tu ceduli z podchodu metra a na ní křídou “ promiňte, vstup dočasně uzavřen z důvodu rozbitých skel“. Mezitím budou po stranách v díře natažené ty červenobílé plastové pásky a po nimi budou dolů propadávat zvědavé děti… 😕
Tyhle tabule bývají vícevrstvé a s pojistnou bezpečnostní fólií, takže při rozbití drží dál pohromadě. Musel byste do ní vjet bagrem, abyste udělal průleznou díru.
A to se stát nemůže? Ostatně když se někdo snaží rozbije ledacos. Mě se prostě nelíbí, že v zájmu designu je to sklo odshora dolů. A když tedy náhodou dojde k rozbití, tak co? Hned další den tam bude nové? Těžko. Spíš se stane, co říkám a měsíc bude vstup zavřený než bude provedena oprava :-(.
Hezký vstup do krematoria.
Kromě toho, že z nějakého důvodu musí do vzhledu krematoria zapadnout zřejmě i veškerý další městský mobiliář, tak mě překvapuje, že tvorba architektů má amnestii z tématu přehřívání měst. Přitom máme čené zastávky, černé přístřešky, černé rámy oken a dveří, černé fasády… A pak se to dohání vodotrysky a mlžítky. Nechápu.
Vzhled se neosvědčil, je to hnusné černé, černá nenápadná, tedy nečitelná cedule s názvem stanice, celý je to vizuální smog.
Tak to Praha rychle odkoupí, aby se mohlo devastovat i na jiných místech. Cíl udělat z Prahy vzhledově průměrné západoevrospné město musí být naplněn. Jinak by piráti nebyli piráty.
Vizuální smog? Zkuste si nejdříve najít, co je to vizuální smog. Sám píšete, že je to černé a nenápadné, což rozhodně není vizuální smog. Naopak, celé to působí vůči svému okolí nerušeným dojmem. Vizuální smog najdete o kus dál na Florenci, tam to stojí za to.
Vizuální smog vypadá takhle: https://www.earch.cz/storage/images/82/82b0d1de-b556-488f-9c30-f3aa4c55c9ae.full.jpg
Červeno bílá, ve stylu zábradlí, by byla podle vás vkusnější?
Já bych například vybral z variant černá a červenobílá rozhodně červeno-bílou.
Souhlasím, současná architektská mafie v Praze se zhlédla v černé a musí protlačit všude stůj co stůj, protože kvalitní architektura přece nepotřebuje barvy. Bohužel nás, na které to působí depresivně, je asi menšina.
Ale černá je přece vlajková barva pirátů. Tudíž je to správně.
Snad se je postupně podaří umístit všude.
Nějak to vypadá a bude-li to po celém městě jednotné, je to plus. Ovšem nějaký nadpis ze všech stran by tomu asi neuškodil… Neznalí nemají šanci poznat, že jde o vstup do metra, pokud se dívají z jiné strany než ve směru vstupu na schodiště. Proč?
Na Palackého náměstí se už delší dobu „testuje“ sloup, nahoře s kostkou s logem metra v novém grafickém designu. Nejsem si jistý, ale možná i svítí. Ten by pak měl být u všech stanic.
Chtěl jsem napsat to samé, ale už si toho všimli jiní. Vypadá to obstojně, ale ze stran absolutně netušíte, co tam je. Košíky do lidlu? Podchod?
A trochu mám obavy o to, jak to bude vypadat po pár letech neúdržby od eráru.
Přístřešky jsou perfektní, chodím přes Masaryčku denně a je to velký posun. Pod starý přístřešek se u výjezdu ze schodů vešli bezdomovci s krabicovým vínem, u nového už místo není.
Ještě by mohli dole v metru umýt podhledy, ty neviděly vodu mnoho let. Ale to bychom asi po DPP chtěli moc.
Údržba není rekonstrukce… U údržby se nedají prestrihavat pásky a poklepávat na kamínky .. fotky doctadnicnich listů nejsou.. To snad chápete že to nejde…
Moc pěkné. Snad to nepos.. údržba.
Je to nějak ochráněno, aby do skel nenaráželi ptáci?
Ano, na sklech jsou černé kruhy.
Kde? Ostatně účinná ochrana před nárazy ptáků se provádí jinak než nějakými černými kruhy či siluetami dravců.
Doplnění. Jo ty tečky? Tak to spolehlivě nefunguje. 😉
Záleží, kolik máte upito.
Jako vtip nic moc a věčně k tomu zjevně také moc nemáte. 😉
Možná jsou to UV tečky…
Vizuálně nádherné. Ale smrtelné pro ptáky.
Tak ho tam nesmíš vyndavat
Proč by nesměl vyndávat ptáka? Pokud nebude vyndávat vašeho, tak je tato činnost zcela v jeho kompetenci.
To jo, ale co potom ty šmouhy na skle?
Aby ho pak nepřijeli pozdravit kluci z Opletalky. 😂
Něco podobného bylo potřeba, dobře že se to řeší. Teď sice vypadá moc pěkně, ale bojím se, za za 5 let budou špinavé, sklo neprůhledné, popraskané a počmárané…
U každého projektu by měl být vždy popis, četnost a cena údržby a vizualizace, jak to bude vypadat, když se to nebude dodržovat.
To by se musely soutěžit náklady životního cyklu (TCO), nikoliv jen investiční.
A taky by to TCO muselo plusmínus odpovídat realitě, protože „papír snese všechno“… za deset let se pak ukáže.
Je to pěkný, ale trochu se bojím, že bude sklo brzy rozmlácené nebo počmárané…. Bohužel žijeme kde žijeme…
Nemyslím si, ze by to u nás bylo s obyvatelstvem nějak horší než jinde. Jen jinde s tímto počítají a když to někdo rozmlátí, tak vymeni sklo kus za kus a ne za plexisklo. A jednou za čas to někdo umyje.
Za mě …
1. vypadá to dobře a je to funkční.
2. mám sice obavy z toho, jak moc to bude odolné, protože víme kde žijeme, ale budu doufat.
3. „díry“ do metra bez přístřešku jsou idiocie nej řádu a přesvědčuji se o tom každou chvíli na Bořislavce.
Na Jiřáku je to alespoň pěkné, na Bořislavce to vypadá díky těm masivním konzolím co drží osvětlení naprosto zoufale.
Pěkné a hnusné je jedna věc, ale na té Bořislavce (na Jiřák jsem metrem nejel už věčnost) když sněží, tak je to na těch schodech fakt slušně o hubu a je to jedno z mála schodišť, kde se toho zábradlí fakt držím.
No pěkné… Mně na Jiřáku připadají divné ty „šibenice“ nad těmi schody. Byť jsem byl rád, když jsem dozvěděl, že půjdou pryč ty příšernosti, co co tam byli (ještě s nějakou sázkovou kanceláří myslím), tak tenhle přístřešek z Masaryčky by mi na tom Jiřáku asi vůbec nevadil…
Zjevně ani jeden z „panáků“, kteří odstranili přístřešky, ještě nejel nebo nevcházel do metra za deště nebo za sněhu a ledu!!!
Tak jestli nezvládnete za deště vyjít 20 schodů, jak si pak poradíte v tom otevřeném prostoru náměstí?
Při dnešním vývoji počasí, tam může každý týden být záplava. A pokud tu vodu řerpáte, tak je tam zbytešná uhlíková stopa.
Máš nějakou představu o tom, jaké objemy se denně čerpají z metra a kolik může reálně napršet jedním otevřeným schodištěm s plochou 60 m2?
Přívalový déšť se počítá 150 litrů za sekundu na hektar po dobu 15 minut.
150 x 0,006 x 15 x 60 = 810 litrů.
A kdby měl přijít každý týden, tak naprší jenom z toho 675 mm srážek ročně.
PS: Kdo říkal, že teplý vzduch pojme více vody, ten byl kamenovám, protože mají příjít sucha a péouště na věčné časy a nikdy jinak.
No ony mají přijít (a už přicházejí) dlouhé epizody sucha střídané extrémními srážkymi, objemy srážek mají být ročně zhruba stejné. Toto říkají klimatologové i meteorologové odjakživa, tak možná kdybyste tady ze sebe nedělal hlupáka a koupil si k tomu nějakou literaturu, nemusel byste vyrábět falešná dilemata
Ano, už v 90. letech. A kdybychom šli dál do historie, tak období sucha byla i ve 40. letech.
Naopak při stavbě Karlova mostu přišlo pět povodní, které ho poničily a šestá dokončenému mostu zbořila 5 pilířů v roce 1432.
Tak oni 1432 neměli barg aby odstraňovat klady které se zapříčí pod obloukem a ucpou ho, viz povodeň 1997.. ale to vám nezapadá do vašeho mumlani tak to ignorujte a odpovězte mi na něco jiného…
Asi jste nikdy nešel o holi, která na mokré dlažbě opravdu dost dobře klouže (osobní zkušenost). Pohybuji se evidentně v jiném Světě než vy – kolem mě jsou i lidé s horší koordinací pohybu než mám já. A pak si předstvte, že v zimě mrzne… Kontrolní otázka: Co v zimě udělá déšť spadlý na namrzlé schodiště?….
Máte tam výtah, tak nehkedejte problémy tam kde nejsou
No, min na Bořislavce bývá ve vestibulu u těch vlezů občas slušný rybník, což už samo o sobě nic moc … beru, že ostříleného zálesáka vašeho typu to nerozhodí, ale MHD by měla být komfortní a pro všechny.
Já jsem měšťák jak poleno, proto mě to nerozhodí… A přiznávám že Bořislavka je průser, přes Jiřák moc nejezdím tak jsem neměl možnost to prozkoumat při bouřkách, uvidíme co v zimě
Po schodech se chodí fakt dost jinak než na rovině. Až poprvé uklouznete v horní třetině schodiště, poznáte to na vlastní kůži.
Hlavně by to konečně chtělo nějakou architektonickou koncepci jak odstranit ze stanic ty všelijaké nosiče, konzole, držáky nainstalované dodatečně v 90. letech (např. nosiče svítidel a vrátit ty integrované do stropu), protože to nikdo nečistí a čistit asi nebude a co se týče architektury, tak to ty stanice dost degraduje.
Kéž by mělo metro nějakého architekta nebo architektku, ta by se tomu mohla věnovat a odstraňovat tyto zbytečnosti, včetně různých podomácku vyrobených cedulek odkazujících na WC a podobně… Achjo jaká škoda že nikoho takového nemáme.
Tímto zdravím Annu Švarc, jednoho z nejzbytečnějších lidí přisátých na městský rozpočet.
Metro vlastně ani tak nepotřebuje architekta, jako hlavního uklízeče. Druhou věcí, na kterou by bylo dobré se v metru zaměřit je osvětlení. Původní návrhy stanic měly osvětlení dobře vymyšleno, často se používala liniová zářivková světla, jenž se uplatňovala i architektonicky. Nyní se nabízí možnost tento původní koncept oprášit a podpořit a původní svítidla začít naharazovat ledkovými, čímž by došlo jednak ze zlepšení osvětlení stanic a jednak ke snížení nákladů na provoz osvětlení.
Hlavně to zjednoduší údržbu a ty stanice budou takové „vzdušnější“. Včera jsem se celkem zhrozil co všechno visí ze stropu ze stanice Muzeum C a na to že má celkem vysoký strop tak působí stísněně.
Na náměstí Jiřího z Poděbrad architektonická „čistota“ opět zvítězila nad funkčností. Předtím část architektů bojovala za zachování ohyzdného a nefunkčního výdechu z Metra a teď jim vadí subtilní skleněná, tíměř neviditelná kukaň.
https://1gr.cz/fotky/idnes/19/081/cl6h/ZUF7d35c9_MFPrahanmst4.jpg
Ke změně postoje ateliéru MCA k instalaci zastřešení vstupů do Metra na „Jiřáku“ bude zřejmě potřeba, aby si na schodech v zimě někdo z těch, kteří dali záporné stanovisko, způsobil úraz, pak se mu možná v hlavě „rozsvítí“ a dodatečně změní názor.
Ale to přece nikde nepíšou. Diskuse je otevřená a kiosek se dá po odsouhlasení architekty klidně dostavět.
No, „klidně dostavět“ není zrovna ten správný pojem. Ta konstrukce je úplně jinak pojatá. Stávající výstup s ochrannými zídkami by museli kompletně strhnout, srovnat podklad do roviny a na něm vystavět unifikovaný skleněný přístřešek. Aneb tohle nikdy neklapne, to by bylo moc práce a papírování.
Mno, smrad chcanek se bude líp smývat ze skla, než z pórovité omítky.
Ono možná i míň lidí se půjde vyčurat ke transparentní, než k pevné stěně. Tedy, alespň doufám…
No já doufám taky, vzhledem k tomu že mezi sklama jsou mezery…
Na těchto místech jde více o psy.
Neslo by ty smlouvy s architekty uz delat tak, ze kdyz se nekdo rozhodne tu stanici s prislusenstvim nekdy prestavet, nebude to s nimi uz muset resit?
Ne, podle autorského zákona architektonické dílo není dovoleno měnit způsobem, se kterým autor nesouhlasí.
Tak napsat dodatek do smlouvy že bude muset souhlasit s čímkoliv pokud se pod tím nebude muset podepisovat.
To nebude muset podepisovat je myšleno tím způsobem, že aby lidi „nenadávali na Kotase“ když k tomu DPP něco přistaví.
Ale blbost. Prostě tu smlouvu postavit tak, že autorská práva přejdou na majitele díla/budovy.
V českém právním řádu není možné převést či prodat samotná autorská práva – ta zůstávají vždy autorovi. Autor může poskytnout licenci, ale autorská práva jsou navždy jeho.
Už aby byl uměleckým dílem jízdní řád… 🙂
Možná je… automaticky generované z CIS neni.
My jsme fakt nepoučitelní. Nové stavby z veřejných peněz vydrží kvůli nulové údržbě v dobrém stavu max rok. A my budeme na Florenc(!) instalovat skleněné přístřešky. Na Florenc, kde to první noc někdo pochčije a rozmlátí (omlouvám se za vulgarismus).
Některé části Prahy se dost zásadně mění a i Florenc – bohužel až na degradaci území SJM – bude brzy něco jiného než urbanisticky nemyslný guláš s hodinama ukazujícíma moskevský čas, to celé pochcané bezdomovci.
Co je to „brzy“? Já jen, aby to nebyla nějaká moderní obdoba „dočasně“.
Mimochodem z okolí Masaryčky všelijací exoti ne a ne zmizet a to už to tam „nové, krásné“ je.
Nevím, kde teda žiješ, ale za poslední dobu se změnilo docela dost míst, která tvořila kulisy mojeho života: Akátky a unimobuňky lemující Nádražní, zákoutí u Viktorky, Lihovar… A to nemluvím o Modřanech nebo Libni/Vysočanech, kam běžně nechodím a do detailu je neznám…
U Florence nastal nedávno vlastnický průlom:
https://zdopravy.cz/autobusove-nadrazi-florenc-prechazi-od-srpna-pod-pentu-212817/
A očekával bych i změnu proluky, na které stojí stanice metra, ale nejsem expert na tamní oblast.
Řekl bych, že změna území je prvním a nutným předpokladem vymyzení vágusů, dál je to na městské části a MP. Na Andělu je to průser doteď.
Modřany trpí poslední roky nájezdem feťáků a dalších podivných existencí a nová městská infrastruktura sem nedosahuje. Pro příklad dávám tuto zastávku, která je hojně využívaná i pro přestupy s parádním přístřeškem, který opravdu výborně funguje za špatného počasí a trafikou toho času fungující jako odpadkový koš a záchod. https://maps.app.goo.gl/RNKEwZAmgq6AWH3Q6
Budu-li pokračovat směrem do centra, na Lhotce další frekventované přestupní místo s dalším unikátním provedením zastřešení kombinovaným s omýváním konstrukce a odnosem bordelu na bundánch v těch místech nežádoucích tedy cestujících. https://maps.app.goo.gl/Cr8tK3NvxUHqewMx7
O krásách místa a stálých obyvatel jinak minimálně využívaných stanic metra Kačerov a Budějovická až někdy jindy 🙂
Nesmí tam být žádné zákoutí, lavičky, schůdky, nic k sezení, jen otevřený průchozí nasvícený prostor.
Bohužel, MP může jen to, co zákon dovolí.
Ta doba, kdy se dalo domluvit vágusovi tak, aby se už nevrátil, je pryč. A navíc, jsou tu i občané, kteří je krmí a cpou jim prachy. Na Ípáku každý den u metra, benga je vyhodí a za půl hodiny jsou zpátky, dostanou nažrat zbytky z Mekáče, taky drobný na krabičák, pak si odskočí do Lublaňský mezi auta a hned jsou zpátky. Je to všude stejný. Dokud je budou lidi krmit, tak tam budou.
Jedním z předpokladů zcela jistě, ale nevím, zdali nutným. Na tý Masně i vedle na Republice se exoti slejzaj furt, ač se jistě shodneme, že hnusný to tam už není. A to se na tý Masně dneska ani nemají kam posadit/položit a stejně tam jsou. Obávám se, že i kdyby to tam bylo sebelepší, tak odtamtud nezmizí. A naopak, pokud bude dostatečný „tlak“ na to, aby někde nebyli, tak tam prostě nebudou, bez ohledu na ne/kvalitu okolního prostoru.
Pancéřové sklo by mělo vydržet.
Tak to je asi lepší nechat ty ošklivé přístřešky….
Moc hezké, ale jsem zvědavý na údržbu včetně čištění počmáraných skel.
uplne s Vámi souhlasím👍
Ony nejsou přístřešky ze skla už dnes?
A co třeba autobusové zastávky? Taky mají všechny počmárané stěny?
Spousta z nich ano, i tramvajové. Plus jako „bonus“ co chvíli vymlácené sklo.
Většinou ne.
Když se to daří udržovat čisté na Palmovce a to i celoskleněný výtah, který je trochu bokem, tak proč ne tady?
Novou skořápku u haly Masarykova nádraží několik měsíců zvolna pokrývají drobné čmáranice. Zatím žádné čištění neproběhlo. Teorie rozbitého okna funguje skvěle. Zatím to není tak hrozné, ale po letech to může dospět do podobného stádia třeba jako skla na Palmovce. Problém nedostatečné údržby a represe nelze řešit novou investicí.