Skanska restartovala stavbu nejdelšího slovenského tunelu, hotovo má být v roce 2023
Vizualizace tunelu Višňové. Foto: NDS
Na stavbě se budou podílet i čeští zaměstnanci společnosti Skanska.
Na stavbě se budou podílet i čeští zaměstnanci společnosti Skanska.
Když se tahle stavba připravovala, byly pochybnosti (podložené odbornými odhady), že se náklady vejdou do třičtvrtě miliardy eur. Přesto vzhledem k jejímu významu do toho Slovensko šlo. Zdá se, že i přes všechny komplikace přece jen až tak předražená nebude, ovšem bude dokončena s velkým zpožděním.
Času na dokončení tohoto úseku je málo. Obě „rúry“ tunelu jsou sice již dávno proražené; sekundární ostění tunelů bylo dokončeno před přerušením výstavby ze 60 %, a kdyby byly již dokončeny všechny mostní stavby (jakože ani zdaleka nejsou), tak by to neměl být až takový problém s dodržením termínu dokončení. Téměř 2 roky přerušení výstavby a dlouhé hledání nového zhotovitele, jsou ale nyní hodně znát. Za vzniklou situaci může z velké části investor – Národná dialničná spoločnosť, který dřívějšímu zhotoviteli toleroval nedodržování sjednaného harmonogramu prací (tzv. milníky výstavby). Zpožďování výstavby bylo způsobeno především nedostatečným počtem pracovníků na stavbě, resp. nasazené… Číst vice »
Především je to mimořádné, složité technické dílo – nejdelší současný tunel na Slovensku (než se postaví tunel Karpaty s délkou přibližně 9 km u Bratislavy). DÚHA už postavila úspěšně o kousek dále již provozovaný tunel Ovčiarsko. Myslím, že především firma SALINI IMPREGILO z akce vycouvala. Doufám, že u nás v Čechách, resp. konkrétně na Moravě, až se bude stavět nejdelší dálniční tunel – na D35 tunel Dětřichov (zhruba o poloviční délce), nebudou podobné problémy.
Dúha tunel Ovčiarsko určite nestavala. Tí neboli schopní poriadne zrealizovať ani opravu električkovej trate v Košiciach….
Ty jo do toho portálu bych se až bál vjet. Snad to v reálu bude vypadat méně než podzemní vojenská základna v KLDR.
Branisko, Karavanky, Mont Blanc, … Prostě velín tunelu a další technika nad portálem.
Ještě jde o to, jak se tato technická část architektonický ztvární. Mont Blanc už je setsakra „starý“, ale řešení je hl. na fr. straně dobré. Bohužel dnes vítězí hlavně ekonomické hledisko – když už byl zmíněn tunel pod Mont Blanc, je to dražší – z hlediska celé investice ale jsou ty náklady nula nula nic. Záleží na investorovi a na průbojnosti projektanta, zda prosadí zajímavější než čistě utilitární řešení. Pozn.: Branisko v reálu ale tak špatně nevypadá. Na vizualizacích, domnívám se, vypadá drastičtěji.
To není jen o technické části, to je i o projednatelnosti co se týče pozemků. Tohle má trvalý zábor jen v tělese dálnice + nějaké drobné boky. Celý extra barák na technologie by chtěl extra pozemek.
A ano, mám za to, že to dopadne jak Branisko – vizualizace ostřejší než realita.
Před deseti lety Skanska (tehdy se Strabagem) nabízela celou stavbu za 338 mil. €, ale zakázku nedostala kvůli podezření z dumpingu. Dneska je to tedy 255 za necelých 40%í, které ještě zbývá dodělat po odchodu Italů.
„40%í“? Potěš koště.
Ale 160 mil eur sa už zaplatilo Duhe a Salini
No…, člověk si nedělá až takové iluze o mančaftech ŘSD, SŽ(DC), či právě NDS. Ale co vede ke kontraktům na kritické úseky (D1 na Vysočině, či právě zde) s firmami, které neumím ani přečíst, je mi tak nějak záhadou. Či lépe řečeno nenapadá mne žádný rozumně-zákonný důvod. Věřím, že právní úprava na SK je obdobou 134/2016 Sb., a tam není řeč, že cena je stěžejní, či jedinečným faktorem pro výběr dodavatele. A v případě takových „echt“ práciček, kde je to v modelu „most – tunel – most“ bych čekal, že stěžejní podmínkou jsou relevantní reference. Nenašel jsem je… Na stranu… Číst vice »
Salini Impregilo zas takový čučkaři bez referencí nejsou https://en.wikipedia.org/wiki/Webuild
Dobře, dobře… Tak proč z toho vycouvali a proč NDS nereagoval nějak pružněji ? Teď bude všechny fest tlačit čas, nedej Bože, kdyby na něco při ražbě narazili. Myslím, že ten Damoklův meč v podobě dotačních peněz je hodně ostrý. O.
Nevím, nesleduju to, jen jsem poukázal na to, že ta firma není žádný no-name.
no ono to bolo celé inak. Skanska tu súťaž v roku 2013 vyhrala paradoxne tiež, ale keďže dostali dištanc za kartel pod Tatrami a s nimi Doprastav a ešte ďalšie firmy, tak ako slepé kura k zrnu sa k tomu dostal 4.tý v poradí a to bola Dúha so Salini. Dúha ani netušila, ako to vyhrala (možno) a Salini netušil kam sa to dostal, že na SK to funguje „Inak“ než v Taliansku. No a začal sa začiatok konca, bolo jasné že to nemozu dať, hlavne keď sa nikto s nikým nebavil, vrátane NDS. Tí Taliani aspoň vyrazili ten 7,5km… Číst vice »
Ale třeba dodat, že v naší oblasti vrší jeden průser za druhým: Slovensko (vyhozeni z Višňového), Polsko (vyhozeni z A1 a S3), Česko (zdrhli z konsorcia na D3)
mrkněte na lokality jejich referencí, samé banánové republiky s velkou mírou korupce, v civilizované společnosti stavět neumí. jejich taktika dle mého úsudku je – nízká cena v soutěži ale zbytek doženeme na claims, co nám podepíše dozor za provizi.
Jezdíval jsem to každý týden 2x Makov – Michalovce v roce 1993- 1995. Strečno a Branisko si budu pamatovat do konče života. ?.))
A teď si představte, že tam místo dálnice vede vlak…
A jako co?
Že pro dálnice je taková tunelový a mostní komplex v našich končinách „věc běžná“, zatímco pro železnice naprosté sci-fi.
Nic víc.
Trať od Benešova k Budějovicům, z valné části novostavba s řadou tunelů a mostů, se tomu podobá.
Tu si to terén skrátka vyžaduje, železnica tam síce má k ideálu ďaleko, ale vedie tunelom už od roku 1871. Oproti tomu cesta kopíruje meander Váhu s veľmi, veľmi problematickým trasovaním a ďalšími problémami (zosuvy, padajúce skaly, častá námraza).
ŽSR je oproti SŽ(DC) rozpočtovo o 300 rokov pozadu, ale aj tak realizujú pomerne veľkorysé stavby, ako napr. preložka Púchov – Považská Bystrica. Nedá sa povedať, že by to na železnici bolo nevídané, rovnako ako nie je pravda, že by diaľnica bola v rozpore so železnicou.
Netvrdím přece ani jedno. Ale projekt modernizace železnice Žilina – Košice se pokud vím v podstatě nehýbe.
Hmm, ukažte mi v ČR 4 km dlouhý dálniční/silniční tunel a pak běžte do Ejpovic.
Od Bratislavy i od Ostravy úvrať v Žilině, pak směr Rajec a odbočka do tunelu. Je to sice dál, ale zato horší cesta. 😀
No veď aj vedie. Už 160 rokov a volá sa to Košicko-Bohumínska železnica 😀
Ta ale opravdu není v takto velkorysých parametrech, přestože byla v 50. a 60. letech přetrasována.