Skanska restartovala stavbu nejdelšího slovenského tunelu, hotovo má být v roce 2023

Vizualizace tunelu Višňové. Foto: NDSVizualizace tunelu Višňové. Foto: NDS

Na stavbě se budou podílet i čeští zaměstnanci společnosti Skanska.

29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarda Š.

Když se tahle stavba připravovala, byly pochybnosti (podložené odbornými odhady), že se náklady vejdou do třičtvrtě miliardy eur. Přesto vzhledem k jejímu významu do toho Slovensko šlo. Zdá se, že i přes všechny komplikace přece jen až tak předražená nebude, ovšem bude dokončena s velkým zpožděním.

Ivo Havlíček

Času na dokončení tohoto úseku je málo. Obě „rúry“ tunelu jsou sice již dávno proražené; sekundární ostění tunelů bylo dokončeno před přerušením výstavby ze 60 %, a kdyby byly již dokončeny všechny mostní stavby (jakože ani zdaleka nejsou), tak by to neměl být až takový problém s dodržením termínu dokončení. Téměř 2 roky přerušení výstavby a dlouhé hledání nového zhotovitele, jsou ale nyní hodně znát. Za vzniklou situaci může z velké části investor – Národná dialničná spoločnosť, který dřívějšímu zhotoviteli toleroval nedodržování sjednaného harmonogramu prací (tzv. milníky výstavby). Zpožďování výstavby bylo způsobeno především nedostatečným počtem pracovníků na stavbě, resp. nasazené… Číst vice »

lakes

Především je to mimořádné, složité technické dílo – nejdelší současný tunel na Slovensku (než se postaví tunel Karpaty s délkou přibližně 9 km u Bratislavy). DÚHA už postavila úspěšně o kousek dále již provozovaný tunel Ovčiarsko. Myslím, že především firma SALINI IMPREGILO z akce vycouvala. Doufám, že u nás v Čechách, resp. konkrétně na Moravě, až se bude stavět nejdelší dálniční tunel – na D35 tunel Dětřichov (zhruba o poloviční délce), nebudou podobné problémy.

Romino

Dúha tunel Ovčiarsko určite nestavala. Tí neboli schopní poriadne zrealizovať ani opravu električkovej trate v Košiciach….

Poudy

Ty jo do toho portálu bych se až bál vjet. Snad to v reálu bude vypadat méně než podzemní vojenská základna v KLDR.

Kalanis

Branisko, Karavanky, Mont Blanc, … Prostě velín tunelu a další technika nad portálem.

lakes

Ještě jde o to, jak se tato technická část architektonický ztvární. Mont Blanc už je setsakra „starý“, ale řešení je hl. na fr. straně dobré. Bohužel dnes vítězí hlavně ekonomické hledisko – když už byl zmíněn tunel pod Mont Blanc, je to dražší – z hlediska celé investice ale jsou ty náklady nula nula nic. Záleží na investorovi a na průbojnosti projektanta, zda prosadí zajímavější než čistě utilitární řešení. Pozn.: Branisko v reálu ale tak špatně nevypadá. Na vizualizacích, domnívám se, vypadá drastičtěji.

Kalanis

To není jen o technické části, to je i o projednatelnosti co se týče pozemků. Tohle má trvalý zábor jen v tělese dálnice + nějaké drobné boky. Celý extra barák na technologie by chtěl extra pozemek.
A ano, mám za to, že to dopadne jak Branisko – vizualizace ostřejší než realita.

Jarda Š.

Před deseti lety Skanska (tehdy se Strabagem) nabízela celou stavbu za 338 mil. €, ale zakázku nedostala kvůli podezření z dumpingu. Dneska je to tedy 255 za necelých 40%í, které ještě zbývá dodělat po odchodu Italů.

Tomáš V.

„40%í“? Potěš koště.

Romino

Ale 160 mil eur sa už zaplatilo Duhe a Salini

Olda

No…, člověk si nedělá až takové iluze o mančaftech ŘSD, SŽ(DC), či právě NDS. Ale co vede ke kontraktům na kritické úseky (D1 na Vysočině, či právě zde) s firmami, které neumím ani přečíst, je mi tak nějak záhadou. Či lépe řečeno nenapadá mne žádný rozumně-zákonný důvod. Věřím, že právní úprava na SK je obdobou 134/2016 Sb., a tam není řeč, že cena je stěžejní, či jedinečným faktorem pro výběr dodavatele. A v případě takových „echt“ práciček, kde je to v modelu „most – tunel – most“ bych čekal, že stěžejní podmínkou jsou relevantní reference. Nenašel jsem je… Na stranu… Číst vice »

Kubrt

Salini Impregilo zas takový čučkaři bez referencí nejsou https://en.wikipedia.org/wiki/Webuild

Olda

Dobře, dobře… Tak proč z toho vycouvali a proč NDS nereagoval nějak pružněji ? Teď bude všechny fest tlačit čas, nedej Bože, kdyby na něco při ražbě narazili. Myslím, že ten Damoklův meč v podobě dotačních peněz je hodně ostrý. O.

Kubrt

Nevím, nesleduju to, jen jsem poukázal na to, že ta firma není žádný no-name.

Romino

no ono to bolo celé inak. Skanska tu súťaž v roku 2013 vyhrala paradoxne tiež, ale keďže dostali dištanc za kartel pod Tatrami a s nimi Doprastav a ešte ďalšie firmy, tak ako slepé kura k zrnu sa k tomu dostal 4.tý v poradí a to bola Dúha so Salini. Dúha ani netušila, ako to vyhrala (možno) a Salini netušil kam sa to dostal, že na SK to funguje „Inak“ než v Taliansku. No a začal sa začiatok konca, bolo jasné že to nemozu dať, hlavne keď sa nikto s nikým nebavil, vrátane NDS. Tí Taliani aspoň vyrazili ten 7,5km… Číst vice »

Pezos

Ale třeba dodat, že v naší oblasti vrší jeden průser za druhým: Slovensko (vyhozeni z Višňového), Polsko (vyhozeni z A1 a S3), Česko (zdrhli z konsorcia na D3)

projekt2501

mrkněte na lokality jejich referencí, samé banánové republiky s velkou mírou korupce, v civilizované společnosti stavět neumí. jejich taktika dle mého úsudku je – nízká cena v soutěži ale zbytek doženeme na claims, co nám podepíše dozor za provizi.

Kavek

Jezdíval jsem to každý týden 2x Makov – Michalovce v roce 1993- 1995. Strečno a Branisko si budu pamatovat do konče života. ?.))

Jaaa

A teď si představte, že tam místo dálnice vede vlak…

MP12

A jako co?

Jaaa

Že pro dálnice je taková tunelový a mostní komplex v našich končinách „věc běžná“, zatímco pro železnice naprosté sci-fi.
Nic víc.

Kubrt

Trať od Benešova k Budějovicům, z valné části novostavba s řadou tunelů a mostů, se tomu podobá.

Juraj

Tu si to terén skrátka vyžaduje, železnica tam síce má k ideálu ďaleko, ale vedie tunelom už od roku 1871. Oproti tomu cesta kopíruje meander Váhu s veľmi, veľmi problematickým trasovaním a ďalšími problémami (zosuvy, padajúce skaly, častá námraza).

ŽSR je oproti SŽ(DC) rozpočtovo o 300 rokov pozadu, ale aj tak realizujú pomerne veľkorysé stavby, ako napr. preložka Púchov – Považská Bystrica. Nedá sa povedať, že by to na železnici bolo nevídané, rovnako ako nie je pravda, že by diaľnica bola v rozpore so železnicou.

Jaaa

Netvrdím přece ani jedno. Ale projekt modernizace železnice Žilina – Košice se pokud vím v podstatě nehýbe.

Jiří Kocurek

Hmm, ukažte mi v ČR 4 km dlouhý dálniční/silniční tunel a pak běžte do Ejpovic.

Slosor

Od Bratislavy i od Ostravy úvrať v Žilině, pak směr Rajec a odbočka do tunelu. Je to sice dál, ale zato horší cesta. 😀

Romino

No veď aj vedie. Už 160 rokov a volá sa to Košicko-Bohumínska železnica 😀

Jaaa

Ta ale opravdu není v takto velkorysých parametrech, přestože byla v 50. a 60. letech přetrasována.