Skandinávské aerolinky SAS požádaly v USA o ochranu před věřiteli

A350-900 v barvách SAS. Foto: SASA350-900 v barvách SAS. Foto: SAS

V pondělí zkrachovala mzdová jednání mezi vedením a piloty SAS.

Zpět na článek
44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Anonymus

Moc nechapu, ze mohli pozadat v USA.

H.O.

Nejak tady trochu zapada, ze insolvence podle americkych reguli zdaleka neznamena konec firmy. Bude nejaka reorganizace spolecnosti, prilezitost k bezproblemovemu zruseni kolektivni smlouvy a pokud spolecnost najde lidi, kteri pro ni za novych podminek budou pracovat, tak se jim to ve finale vyplati. Nebyli by prvni, kdo vyhlasi insolvenci za ucelem vyreseni problemu s „drahym“ personalem bez spoluprace odboru.

Gwann

Vyborne, tak ať si to hoši užijí. Po krachu SAS se jiste zaradují, až uvidí nabídku ryan airu.

Chápu, že každý chce být placen dobre.
Ale zlikvidovat si zaměstnavatele…nemám pocit že SAS nějak závratné vydělává…

Samo

Biznis po SAS budú skôr preberať Norwegian a Flyr, nie hard low costy. Pokus Wizz Airu o vstup na nórsky trh bol úplne fiasko, z vnútroštátnych liniek sa stiahli úplne a z medzinárodných zostali akurát tie robotnícke do východnej Európy. Ryanair zas vo Švédsku síce bojuje, ale moc sa im tie vnútroštátne lety tiež nechytajú.

Každopádne piloti sú si toho rizika vedomí, zástupca nórskej odborovej organizácie povedal celkom otvorene že sú ochotní tu firmu priviesť do krachu.

Gwann

V takovém případě bych jako dalsi zaměstnavatel podobné dárečky nenabral nikdy.

David

Je vidět, že piloti sami přispějí ke konci této firmy.

Ať se dějě co se děje, hlavně stávkovat. Za pár dní jim tyto myšlenky budou zbytečné a půjdou někam jinam, za ještě horší podmínky nebo na úřad práce.

ImHotLuke

Zcela naopak!!!
Budou prvni z tech, kteri se aktivne postavi za lepsi podminky v teto branzi. A ze to je sakra treba!
Fandim jim!

To same by ihned meli udelat piloti-online hrdinove ze Smartwings, pokud se jim tak moc nelibi chovani jejich zamestnavatele a jejich mrzke mzdove podminky.
Ale tady jsou vsichni jen predpo****i remcalove… 🙂

Air Traveller

pokud je nekdo nespokojen s pracovnimi podminkami, tak ma naprosto legalni a zcela legitimni cestu k dispozici. hadej, kterou.

ano, jak necekane, odpoved je jednoducha – muze kdykoli dat vypoved a jit delat pro jineho zamestmavatele

Petr

Ano, je to jedna z cest. Nicméně ta jejich je taky legální cesta..
Pokud nechtějí svůj čas prodat lacině, tak já se jím nedivím. Já si také svůj čas cením na dost..
Pokud je firma malá, tak si to většinou zaměstnanci vyjednávají sami. Ve velkých firmách se bohužel musíte většinou spolehnout na odbory a kolektivní smlouvu..

Air Traveller

ano, legální cesta to je. ale jen ukazuje, že odboráři jsou v tomto případě jen banda pitomců. protože stávkovat v případě firmy, která už je několik měsíců na pokraji konce existence … to je prostě postavené na hlavu. jen využívají stadovitosti svých členů, kteří jsou schopni kvůli pár procentům v peněžence sundat celou kompany. jinak – odbory jako takové nezpochybnuji. mají své místo. ale měli by se vrátit k tomu, co mají dělat – hlídat, zda-li jsou smlouvy se zaměstnanci v souladu s legislativou, a zdali je zaměstnavatel dodržuje. bohužel se to zvrtlo a z odborů se stalo těžké politikum,… Číst vice »

JirkaRR

ano, například všichni popeláři půjdou makat do amazonu, všichni lékaři půjdou makat do farmaceutických firem. Hodně štěstí s vašim myšlením až někoho z nich budete potřebovat.

Air Traveller

nikoli . s mým myšlením ti popeláři daj výpověď a tím, jak jich bude nedostatek, dojde k nárustu jejich platů.

elementary, watson.

Leinad

V tom případě stejně odpadová firma či nemocnice zkrachuje, pokud nebude umět přidat.

František Hučava

To bývala tak před 15 lety celkem slušná aerolinka. Než začala konkurovat úrovni služeb low costum za vyšší ceny, takže se pro ni vžilo označení Skip All Service.

Air Traveller

a existuje nejaka aerolinka, o ktery se tohle nerika? 😀

Samo

Ryanair. easyJet. Wizz Air. To je ten problém – ak chcem nulovú kvalitu, nemusím platiť za SK, BA, LH a podobne. Dnes je veľmi málo dôvodov neísť lowcostom – keby som nemal status u *A (čo možno nebudem mať ak v blízkej dobe SAS krachnú :D), tak by som tú vyššiu cenu proste nebol ochotný platiť lebo by som za ňu nič nedostal.

slsp

Toto. U SAS mam skrz ich Amex kreditku pristup do salonika na Gardemoene, co je pri prestupoch s dlhym cakanim super vec, ale inak po korone nie je medzi nimi, Norwegianom a Flyrom ziadny rozdiel. Rovnaky nulovy servis, rovnaky interier (akurat v inej farbe), rovnaka letova doba, rovnaka check-in procedura v tych istych automatoch, rovnake vsetko, akurat cena obvykle o dost vyssia.

Aleš

Se SAS ale nakombinujete složitější letenku s aliančními partnery lépe než s LCC.

Petr

No nulovou kvalitu… Ona je to spis kvalita, ktera bohate staci. Letet jednu hodinu s Ryanairem je pohodlnejsi, nez jet celej den Mercedesem.

Aleš

Pokud máte status, tak určitě chápete, že LCC se primárně orientují na p2p a pokud potřebujete letět někam dál s přestupy, tak (z mnoha důvodů) zvolíte LC.

Samo

Samozrejme. Preto tie aerolinky ešte prežívajú. Ale: a) S rozrastajúcou sieťou low-costov sa tento benefit postupne stáva menej relevantným a zatiaľ sa nezdá že by sa to obracalo. Legacy aerolinky nemôžu prežiť len na vození ľudí do regionálnych destinácií, ak na všetky iné trasy pôjde použiť low-cost s normálnou frekvenciou. b) Ak skutočne bude leisure dopyt aj ďalej rásť výrazne rýchlejšie ako business dopyt, tak sa bude schopnosť dopraviť ťa z Košíc do Kiruny v pondelok na obed stávať čoraz viac menej relevantnou. SAS dlhodobo bojujú s tým že na jednej strane majú prirodzene vysoké náklady skrz to kde majú… Číst vice »

Air Traveller

Heh .. ty pohádky o tom, jak lowcosty se svým p2p modelem nahradí legacy dopravce s jejich hub modelem .. to člověk čte už asi 20 let.. ale zatím to tak nevypadá .. 🙂 a ani se to tomu neblíží.

František Hučava

Ano i ne. Např. moje byznys lety z Prahy za poslední rok byly všechny low costem. Jednoduše proto, že přímý let je lepší nez let s prestupem. Akorát by to mohl být raději easyjet, než ryanair, ale to už bych asi chtěl moc.

Samo

Ale vypadá. Pozri si ako rastie ich share a na úkor koho. Áno, aj v biznis segmente. Tam kde je lowcost dostupný už dnes mnohé firmy zvolia lowcost. Je to len vecou mierky v akej tie lowcosty rastú a zlepšujú svoju sieť.

Stara skola

Stavky vedouci ke krachu zamestnavatele jsou odborarskej majstrstyk.

Air Traveller

no, odbory … nocni mura jak pro firmy, tak pro normalni zamestnance.

PetrSc

Může být a nemusí. Když se zamyslite, tak stavět jedinou konkurenční výhodu na nízkých platech je pro zaměstnance absolutně neperspektivní. Protože buď musí brát méně a méně, nebo stejně nakonec zkrachují. A la SkyEurope. Takže jejich akce samozřejmě smysl dává.
Soutěžit s LCC o ještě nižší náklady není životaschopný model.

Air Traveller

no, odbory … nocni mura jak pro firmy, tak pro normalni zamestnance.

Stara skola

Neni nahodou, ze nejlepe placeni zamestnanci v zadny firme v odborech nejsou a nikdy ani nebudou.

Kubrt

Ne, to není náhoda, že manažeři a další top zaměstnanci s manažerskou smlouvou nejsou v odborech, to by nedávalo moc smysl, že.

Jiří Kocurek

U živnostníka taky ne…

Herold

Třeba Škoda Auto, že jo?

Samo

Tak nórske odbory sa už pred štrajkom vyjadrili že sú pripravené ním dotlačiť SAS až do krachu, s odôvodnením že ak nie sú ochotní zamestnávať podľa škandinávskych štandardov, nie je (pre pilotov) dôvod aby tá firma existencia.

On je to taký all-in ťah – ak prehrajú a SAS krachne, pôjdu robiť pre inú spoločnosť a budú mať plus mínus to isté čo im ponúka SAS. Ak vyhrajú, budú mať lepšie podmienky.

Aleš

Největší majstrštyk je akce odborů, která vede ke krachu celého města, závislého na nějakém odvětví. Viz Detroit.

Jan

SAS nám zrušili let na dovolenou a po hodině a půl čekání na zákaznické lince nás prebookovali jinam (místo odpoledního letu až po půlnoci, což je s malýma dětma fakt velká zábava…).
Zpátky letíme s SAS Connect, tak to snad klapne.

slsp

V clanku chyba informacia, ze SAS po obnoveni prevadzky po pandemii letovemu personalu, ktory predtym vyrazili, znovu ponukla zamesrnanie nie v materskej spolocnosti ako predtym, ale v „dcerach“ SAS Link a SAS Connect, s podstatne horsimi platmi a benefitmi. No a to sa pilotnym zdruzeniam ani trochu nepaci. Ich hlavnou poziadavkou a pricinou celeho strajku je, aby vsetci, co boli pocas korony odideni z „matky“ SAS, boli aj naspat do SAS prijati, za rovnakych podmienok ake mali predtym.

Stara skola

No a kdo teda stavkuje? Piloti dcerinek, protoze chtej do matky? Piloti matky ze solidarity s pilotama dcerinek? Ti i ti?

Jan

Pokud vím, tak stávkují jen ti v odborech, tj. z původní SAS. Lety SAS Connect apod. žádné omezení nemají. Tam stávkovat nemůžou. Ti piloti z SAS nestávkují ani tak ze solidarity s kolegy z SAS Connect, ale spíš protože si uvědomují, že dřív nebo později je taky vytlačí do nějaké dceřiné společnosti někde na Maltě nebo na Kypru.

Air Traveller

tak at daj vypoved a jdou delat jinam.

takhle si zastavkujou, pripadaj si mozna jako hrdinove, ale za par dnu budou bez prace. ale komplet vsichni

slsp

Ako dlho bude na sucasnom trhu „hotovy“ pilot bez prace? Tri dni? Styri?

Air Traveller

No .. zas tak úplně jednoduché to není… nicméně… imho je jeden z důvodů, proč je situace (u aerolinek) nyní s personálem taková, jaká je, že aerolinky se ani moc nesnaží nový personál nabírat, protože jsou si moc dobře vědomy, že během pár měsíců dojde k velkému propadu poptávky a k velkému útlumu. a pak se těch lidí budou muset (draze zbavovat), což např. v německu (ale i v řadě dalších zemí) není díky odborům vůbec jednoduché. tady totiž narážíme na to, že díky snahám odborů a politickému lobingu (a tento trend byl znát v kdobě krize i u nás,… Číst vice »

M19

A nechcete jim ještě rovnou určit i lam, soudruhu? Právo odborově se družstvo je právo garantované ústavou. To ale mnozí soudruzi, co se vydávají za kapitalisty a příznivce pravice nejsou schopni pochopit.

Air Traveller

už jsem to psal vedle – právo odborově se združovat nijak nezpochybnuji.

nicmene z odboru se postupem casu stalo politikum, kdy si odborarsti strejcove udelali z odborarske cinnosti dojnou krávu. a místo toho, aby dělali to , co mají (hlídat zda li je se zamestnanci zachazeno v souladu se smlouvami a legislativou), narokujou si rizeni firmy.

u nas jsou exemplarnimi pripady soudruzi povšík a středula.

František Hučava

Nejen řízení firmy, ale leckde i řízení státu. U nás zatím ani tak ne, ale mrkněte do Francie nebo Itálie. Tam jsou odbory už léta regulérním mocenským centrem a můžou si dovolit naprosto všechno, včetně třeba blokad měst či silnic.