Síť transevropských koridorů se má rozrůst o další tratě, dojde i na retro spojení Praha – Liberec
IV. koridor, nový úsek Doubí - Soběslav, zastávka Myslkovice nahradila stanici Roudná na staré trati. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Součástí dohod je prodloužení sítě TEN-T na Ukrajinu a do Moldávie.
Stejně si myslím že než nějakou VRT, fajn do HK 4 koleje včetně 020 Polabím by asi měly smysl, ale bez toho aby se
nějak elegantně bezkolizně vyřešilo Hradecký hrdlo to nejspíš nepůjde, by měl směr Polsko vést jako novou trať pro max 200km/h se smíšenou nákladní dopravou. Oproti Trutnovu mě napadá spíše to vést kolem Náchoda a do Meziměstí, čímž by se vyřešila Vysokovská spojka a Trutnov by se dal řešit jednokolejkou s dvoukolejnými úseky, ale s narovnanymi oblouky, aby se po ní dalo jet alespoň 100-120km/h)
šotosny
Těch 0,5 tisíce km tram/metro a cca 2,5 tisíce km transevropských železničních tratí je baj voko zhruba seznam perspektivních tratí. Plus řekněme dalších 200 až 800 km železničních tratí.
Zbytku tratí patrně bude vypnut dotační penězovod ze státního rozpočtu. Tj. buď se zbývající tratě uživí bez dotací na dopravní infrastrukturu, tak jako se uživí některé vlečky (bez dotací) anebo bude těch cca 6 tisíc km zbývajících vedlejších tratí opuštěnö.
Zhruba podobné oddělení „zrna od plev“, jako to loni naplánoval Faltýnek/Havlíček/Schillerová, když rozdělili tratě na perspektivní a neperspektivní pro účely ETCS L1/L2.
https://zdopravy.cz/desitky-miliard-a-tisice-kilometru-trati-vlada-schvalila-plan-zavadeni-etcs-91521/
A co dotace na kulturu a sport? Divadlo se dá hrát ve stanu, Filharmonie mohou koncertovat na náměstí, fotbal se dá hrát na rovné pastvině.
To se už děje. Viz: https://prazsky.denik.cz/ostatni_region/sportovni-kluby-pod-naporem-cen-energii-v-ohrozeni-jsou-dve-tretiny-z-nich-20220.html
„Dojde současně k revizi seznamu takzvaných městských uzlů. V původním návrhu byly Praha, Brno, Ostrava, Plzeň, Liberec, Olomouc a Ústí nad Labem. Nově v něm budou i krajská města Hradec Králové, Pardubice a České Budějovice.“
Z toho výčtu je přinejmenším Olomouc hotová, Plzeň a České Budějovice hotové z větší části, Pardubice rozpracované.
V čem teda spočívá zařazení takového uzlu do seznamu? Hotový je i Přerov, což je uzel nemenší, chybí ale Třebová. Jak v seznamu, tak udělat.
Tak oni existují i jiné dopravy než železniční. Třebová je z pohledu EU spíš jen městečko než městský uzel. Stejně tak z jejich pohledu nejde o území vymezené katastrálním územím. Třeba Přerov patří do olomouckého městského uzlu a podobně.
„Výstavba vysokorychlostních tratí je vládní prioritou. Zákonem ošetříme výstavbu VRT. Důležitou součástí celkové koncepce rozvoje železniční infrastruktury bude vedle hlavních větví VRT také moderní rychlé napojení krajských měst. Půjde konkrétně o spojení Praha – Plzeň – SRN, Praha – Liberec, Praha – Benešov – České Budějovice – AT, Brno – Slovensko, Brno – Přerov a odbočku z drážďanské VRT na Most.“
Praha – Liberec za 70 minut je dle Kupky moderní spojení? Doufám, že ho v tom koaliční partneři pořádně zkoupají…
A jaká by měla být jízdní doba?
Podotýkám, že ta trať je potřeba také pro nákladní dopravu, na to milí modernizátoři rádi zapomínají. Jenže kontejnerový NEx na VRT přes hory je stejný nesmysl jako tentýž kontejnerový NEx na lokálce přes hory.
za me pod 1h… pak je to rychlejsi nez po dalnici a taky konkurenceschopnejsi…
Tak 35-45 minut. Jsme v 21. století a tahle trať se při současném tempu postaví, tak 2050. Přijde Vám fakt normální v tomhle roce mít za ty miliardy něco pomalejšího než koridor Praha – Pardubice na úrovni roku 2010?
Já doufám že ne a konečně se něco použitelného do Liberce postaví a pak si všichni můžou do map kreslit své nerealizovatelné sny dál.
70 minut je „cajk“. Musíme do toho při srovnání s autobusem započítat i přestup na metro na Čerňáku. Poučení z minulosti zní takto – tlačit to ne směrem k VRT ve smyslu souběhu s D1 (nemá proti hradubické lobby šanci, je to na dlouhý loket, chce to řešit i nákladní dopravu), ale jít spíš cestou V. koridoru. Tedy zařadit do TEN-T, příliš nekouskovat studie, hlavně aby se Liberec–Turnov pojalo maximálně velkoryse, ale zároveň s benefity pro některé obce na trase, mohlo se zanášet do ÚPD a začít připravovat tunely. Dříve byly zvažovány varianty dlouhého tunelu, buď z Liberce-Pilínkova, nebo z… Číst vice »
Přesně tak, nezahazovat hotové, když víme, že ty spojky:
a) najdou využití ihned po zprovoznění
b) ani případná VRT je nenahradí, neboť je bude využívat několik nákladních vlaků denně
VRT a náklady se nevylučují – aktuálně to SŽ připravuje směr Ústí nad Labem – a to jsou tam 2 dvoukolejné tratě….
Jaké „hotové“ nezahazovat, prosím?
Vy jste asi stále nepochopil, že modenrí železnice má být konkurenceschopná ne autobusu, ale autu. Které nekončí na Čerňáku, ale může jet pražskou silniční sítí kamkoliv po Praze na okru, na rozdíl od vlaku, který v Praze zastaví jen dvakrát. A přestupy. A čekání na spoj. Nastudujte si základy.
To si asi nerozumíme. Hovořím o koridorové železnici v horizontu 2035–2040 konkurenceschopné ne vůči autobusu (který mívá společně s auty ve špičkách zpoždění, čili není bůhvíjak spolehlivý), nýbrž autobusu + metru se spolehlivostí metra, možná autu + metru, kdy si samozřejmě uvědomuji tu realitu, že většina lidí dnes nemá motivaci (ani to není fyzicky možné) odstavit auto někde na okraji Prahy. Tento návyk na automobily a bezednou poptávku po dopravě v klidu ovšem nezmění výstavba obtížně proveditelné páteřní infrastruktury na všechny směry, nýbrž jedině podpora takové urbanizace, kde bude kladen důraz na mikromobilitu a multimodalitu. Zatím naše stavební legislativa bohužel… Číst vice »
Vážně až k Azovskemu moři? 😀 …a pak dále přes Kerč a Krmyský most? 😀 A kdo je tam jako pustí? 😀
Vy si nepřejete konec války?
Než tohle bude, rusko dávno nebude.
Rusko bude, ale jestli vydrží Ruská federace, to zdaleka tak jisté není. Čína má své zájmy a „dlouhodobě sporná“ území. Ty vtipy o poklidně orajících ruských a čínských traktorech jsou založené na skutečné válce.
Sice je to pravda, ale preci jen Cina nema zajem rozpoutat valku s Ruskem,..
Pro Cinu je Rusko jen pumpa na hranicich a sklad surovin,…
…kde dobře a rádi platí. Říká se tomu vzájemně výhodný obchod.
Tohle je plán na x let dopředu a počítá se s optimitickou variantou.
V klidu občane, takových proklamací tu už bylo. V Deutschelied se taky zpívá: Von der Maas bis an die Memel, von der Etsch bis an den Belt, aniž by to dnes mělo nějaký reálný dopad.
To ze ukrajinu nyni okupuje rusko je fakt, ale porad je to de Jure Ukrajina…
„V původním návrhu byly Praha, Brno, Ostrava, Plzeň, Liberec, Olomouc a Ústí nad Labem. Nově v něm budou i krajská města Hradec Králové, Pardubice a České Budějovice. Tím se jim otevírá větší možnost spolufinancovat své dopravní projekty z EU.“ Co je to za nesmysl. Pardubice a České Budějovice jsou v TEN-T. Není tam Liberec …
Ten seznam se netýkal Ten-T, ale městských uzlů. Aspoň tak to chápu
No Pardubice a Budějovice zase na rozdíl od Liberce nemají tramvaje. TEN-T není jen železnice.
TEN-T ale rozhodne nejsou tramvaje…
Zařazení trati do sítě TEN-T neznamená, že bychom z EU dostali na železnici více peněz. Těch bude pořád stejně (zhruba 1 až 2 miliardy korun ročně), akorát je budeme moci využít na větším množství tratí.
Postavení toho, co doposud bylo v TEN-T, při současných možnostech financování, bude trvat desítky let. Tak mi není jasné proč do toho seznamu „nejdůležitějších tratí“ přidiávat další. Místo jedné dokončené trati budeme mít spoustu rozpracovaných.
Přemýšlím k čemu to vlastně může být dobré.
Z EU dostaneme přerozděleno dost peněz na železnice, protože peníze nepůjdou využít na dálnice. Vzhledem ke stavu legislativy a blokování staveb různými spolky, budeme rádi, když se bude moci stavět alespoň něco.
Víte, on tu přípravu a stavbu nedělá jediný člověk. Takže se nemusí čekat, až dostaví jedna, aby ten člověk ze stavby mohl jít připravovat něco jiného.
Vaším způsobem by nebylo do budoucna nebylo připravené nic.
Samozřejmě. Lze souběžně připravovat trať z Plzně na hranice a současně trať z Berouna do Prahy. Dále ŽUP, labská pravobřežní… V současné TEN-T jsou stavby za mnoho set miliard. K čemu je přidání dalších, když peněz budeme mít pořád stejně?
Máte snad dojem, že za pět let bude současný rozsah TEN-T hotový a úředníci a projektanti budou dumat do čeho by mohli píchnout?
Mám takový dojem, že za 5 let se žádná větší infrastrukturní akce připravit nestihla. Nebo ano? Spíš to trvá přes 10 let od zadání EIA ke stavebnímu povolení. Takže tady neoperujte s pěti léty.
Mějte taky na paměti, že dobíhají dálniční stavby, hodně je toho v realizci a za 10 let už snad bude hotová D35 a když ne, tak před dokončením.
A ani zařazení do TEN-T není věc na 5 roků. Jesli dál než 5 let dopředu nevidíte… tak je dobře, že ministrem je někdo jiný.
Váš dojem je správný, nezvládli jsme ani jednu. Máme tu spoustu nejdůležitějších akcí, které vůbec nezvládáme připravit. K čemu je rozšiřování seznamu, který již v současné podobně nejsme schopni realizovat ani v horizontu několika desítek let?
Nechápu proč do toho motáte dálnice.
Já právě vidím dopředu mnohem dál. A za několik desítek let pořád budeme mít nehotových spousty důležitějších staveb.
„nezvládli jsme ani jednu“
TO chcete veřejne tvrdit, že za posledních 30 let se dálniční síť neprotáhla ani o 1 jediný kilometr?
Víte co? Když musíte vymýšlet lživá a tím křivá obvinění, tak se běžte nechat vyšetřit.
„nezvládli jsme ani jednu“
Nemyslel náhodou železniční trať?
„Místo jedné dokončené trati budeme mít spoustu rozpracovaných.“
Ale to je přesně to, co jde naší milované SŽ doposud nejlíp!
„Černou ovcí“ tohoto dlouhodobého přístupu může snad být pouze traťový úsek Brno – Blansko, který bude po roční odstávce za pár dnů k novému GVD opětovně zprovozněný.
Mám zato, že „pár“ dokončených úseků je i na jih od Prahy, nejen na sever od Brna.
Dám sem asi pár příloh, ať je co komentovat:
https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-15058-2022-ADD-25/en/pdf
https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-15058-2022-ADD-15/en/pdf
https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-15058-2022-INIT/en/pdf
https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-15058-2022-ADD-25/en/pdf
Nemá být Brno-Přerov fialově čárkovaně v tom ADD-15?
Z jiného soudku, ale taky TEN-T:
Němci se rozkývali a přes Fehmarnskou úžinu do Dánska nakonec stavějí tunel, jelikož studie na most jim nevyšly, ikdyž s nimi začali již koncem 90. let. Změna z mostu na tunel přišla v roce 2010 a během přípravy také přišly dva soudní spory u Evropské komise – viz EN wiki.
A nebyli by to oni, kbyby napřed nestavěli ověřovací segment tunelu. Už se teda kope. https://femern.com/the-construction/how-we-re-building-the-fehmarnbelt-tunnel/
Pořád do Liberce s výletem kolem divokých koní?
Lepší kolem divokých koní než kolem tvého chlívu
Když někdo nechápe, nemohu pomoci…
Je pěkné, že pan ministr se pro Česko v Unii snaží najít prachy na plánované dopravní projekty. Tak to má bejt. Za mě dobrý.
Jenže tohle nejsou žádné peníze navíc. Ani koruna. Jen zařídil, že peníze, které už dostáváme, budeme moci využít na více stavbách. Ale těch staveb zařazených do TEN-T je už teď tolik, že to nikdy nemáme šanci postavit. Přemýšlím proč tam přidávat další. Opakuju, že peníze navíc to žádné nejsou.
A když tu podporu pro želenzici heldá, tak je to zase špatně.
Ale tímhle přeci žádnou podporu pro železnici nehledá. V čem ta domnělá podpora spočívá? Už teď jsou v TEN-T stavby za mnoho set miliard Kč, přitom z EU nám přijde 1-2 miliardy Kč ročně. K čemu je rozšíření možnosti kde utratit 1 mld. ročně? Máte dojem, že koridorové trati a VRT neposkytují dostatek prostoru pro uplatnění podpory z EU?
No ja nevim, dobre je to, ze do Core Ntw. jsou dalsi trate v CR, ale spatny, ze mezi ty rychle chybi ta Praha-Plzen-Nemecko…
Ta trať z Plzně do Německa je potřeba především pro nákladní dopravu. A již několikrát zde bylo vysvětlováno, že nákladní doprava na VRT je nesmysl podvazující kapacitu a neůměrně zvyšující náklady na stavbu i provoz.
Stavět VRT pro jeden z neslabších dopravních proudů v republice, aby nákladka musela po
lokálkách z 19. stoletísilnici, protože normální koleje nemá?Z Plzně do reichu asi nebude problém ne-VRT, ale drahé investiční zabetonování pomalé jednokolejky – něco jako kdyby se Blansko dělalo teď nově, ale jednokolejně… Použitelnosti osobky pak taky budou vadit výluky s NAD nebo čekání na křižování a pak traťová 70-80, nikdo tam necpe nutnost jezdit hned 300 po VRT.
Naštěstí dálnice zůstane, letecké přípoje Lufthansy taky, tak co, dráha ať chcípá i po proinvestovaných miliardách, když to chce…
Potenciálně zmařená investice se vejde do dvou miliard v současných cenách. To není zas tak strašné ve srovnání s dalším desetiletým čekáním.
Jak neúměrně nákladka na VRT zdražuje stavbu a provoz? Čísla, procenta. Buďte slušný a řekněte je.
Na pomalé projekty? Díky nechci
Není těch 4000 mm výšky trochu málo, když dnes profil UIC-GC dovoluje 4850 mm?
Jedná se o kód P/C 400, čili o přepravu silničních návěsů rohové výšky 4 m na kapsových vozech s výškou kapsy 33 cm bez jakýchkoliv dalších omezení – viz anglický originál návrhu, týkající se této pasáže:
(i) for the development of the trans-European transport network, providing a standard of ensuring the circulation of freight trains carrying standard semi-trailers up to 4 meters high on standard wagons of a height of 33 centimetres, without any additional
requirement for special permission to operate services
Mě vlastně přijde neuvěřitelné, že česká republika si neumí říct: Trať spojující česko-polsko-německé trojmezí, Liberec, Mladou Boleslav a Prahu je pro naše regiony strategicky důležitá. Zasadíme se o její rozvoj. A čekáme až je trať naroubována na síť TenT. Existuje národní zájem a existuje evropský zájem. Často jsou v souladu. Někdy ne a stát má na to pamatovat a mít programy , které umožní rozvoj tratí jenž jsou důležitou vnitrostátní tepnou. Naopak do přeshraniční spolupráce se mají dostat problematické směry jako je tristní spojení se západní evropou.
Odpověď je jednoduchá: Luděk Sosna a všichni ministři, které si omotal kolem prstu.
Škoda, že už sem Luďan nechodí.
Velice trefný.
Jak to Luděk Sosna dokázal?
otázka, jestli to je opravdu důležitá trať.
Odpověď: Je důležitá.
Jako spojnice z ČR do přístavů v ústí Odry?
Aneb proč to vykládat v Hamburku, když můžeme zbytečně obeplouvat Dánsko.
Doufám, že je také součástí plánu i anexe polského území, přes které vede trať Liberec – Žitava. Nyní se tam jede krokem a Polsko s tím nic nedělá.
Kozina?
polaci čekaj že to s nemcema vezmem napůl, jak tenkrat tu silnici 😉
Náhodou Poláci už vyměnili na půlce úseku staré dřevěné pražce za nové dřevěné pražce a tím zajistili udržení traťové rychlosti 40 km/h na dalších 20 let 🙂
O kus dál je to ještě horší, Němci chtěli zavést DOZ, ale zloději kabelů jsou proti, tak se nejezdí vůbec: https://www.mdr.de/nachrichten/sachsen/bautzen/goerlitz-weisswasser-zittau/bahn-hirschfelde-busverkehr-kabel-diebe-100.html
Jak chtěj vyřešit úvrať v Turnově?
Řekl bych že udělají odbočku, aby do Turnova vlaky nemuseli zajíždět (něco jak je v Přerově)
Tam bude spojka. Takže bez úvratě.
O té spojce jsme se učili už na dopravní průmyslovce v roce 1981…
Asi tak, že se Turnovu úplně vyhnou (při jízdě z Prahy do Liberce). Do Turnova bych očekával jízdu stávající linky.
teoreticky by to tak i šlo, jelikož to naváže na existující spoj tanvald – žb – tur – směr praha. Tudíž by tento region nebyl odstřižen od přimeho spojení a lbc – tur bude odbavovat dále „pardubičák“.
Smyčkou od JZ kolem Jizery do Jičínského zhlaví!
🙃
750 metrů náklady… Sakra, a Dobrá správa modernizuje na 740.
Protože kdyby se to udělalo na poprvé správně, nedaly by se čerpat peníze na pozdějí úpravy.
Č.Újezd u Votic necelých 500m
Na předjetí regionovy nákladním vlakem to vyhovuje bohatě.
Myslím, že Evropa už je doTEN-Tována dost.
A když si takhle zafňukáte, uleví se vám?
Ale má pravdu předsedo!!! :/
Žejo? Namísto nových ICE 3 měli raději obnovit lokálky, protože až dojde ropa, tak autobus nepojede.
Kupředu levá, zpátky ni krok! To by se na východě nestalo.
Zlatý dědek Brežněv ne ?
„Výška profilu by měla být 400 mm“
O který rozměr jde?
No, vzhledem k souvislosti s předchozí větou, půjde o výšku nákladního vlaku. „…Délka vlaků, které by měly umět projet po síti core network, bude 750 m. Výška profilu by měla být 400 mm.“
To by tam ale nejspíš chyběla nula.
Pokud se nepletu tak 400 mm je 40cm (=0,4m). Tedy výška vlaku by mela odpovídat délce pravítka. Možná tam jedna 0 chybí.
To tedy není příliš šťastně zvolená výška, řada existujících vozů bude o pouhých 3-3,5 metrů přečuhovat.
4000, vypadla mi nula, pardon
I tak je to stále divná hodnota. Viz i P .Šimral.
Napadá mě, že by to mohla být tak nějaká ložná míra – výška nad ložnou plochou.