Silničáři získali od MŽP dalších pět let pro stavbu D55 od Otrokovic k Babicím, chtějí začít v roce 2023
Stará silnice I/55 je přetížená a vede přes řadu obcí, kterým má ulevit právě dálnice.
Náročná stavba 7,5 kilometru dálnice D55 od Napajedel k Babicím si i po přezkoumání podržela kladné stanovisko ministerstva životního prostředí (MŽP). Souhlas v procesu EIA, který by vypršel začátkem prosince, byl prodloužen o dalších pět let do konce října 2026.
„Nedošlo ke změnám podmínek v dotčeném území nebo poznatků a metod posuzování, v jejichž důsledku by záměr mohl mít dosud neposouzené významné vlivy na životní prostředí,“ uvedlo MŽP v posudku. Stavba je přitom příkladem dlouhé přípravy, kladné stanovisko EIA získala už v roce 2005. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nyní pracuje na dokumentaci pro stavební povolení, první kopnutí plánuje na rok 2023. Hotovo má být o tři roky později.
Stavba prochází stísněným prostorem Napajedel, kde se potkává Hornomoravský a Dolnomoravský
úval. V Napajedlech dálnice povede fakticky podél současné silnice I/55, bude ale na mostní estakádě. O kus jižněji podejde II. železniční koridor a západně mine Spytihněv. Předpokládané náklady překračují 2,5 miliardy korun.
Úsek po dokončení fakticky propojí už hotový obchvat Otrokovic s právě budovanou částí Babice – Staré Město, jejíž stavba začala loni v září. Samostatnou stavbou je most přes řeku Moravu mezi Otrokovicemi a Napajedly, který se má začít stavět už příští rok.
Celá D55 od Olomouce přes Přerov a Otrokovice k Břeclavi má měřit 101 kilometrů, hotovo je nyní 21 kilometrů. Úsek Přerov – Hulín bude mít D55 společný s dálnicí D1. D55 patří k nejvýraznějším příkladům dlouhé přípravy dopravních staveb. Například u jihovýchodní části obchvatu Otrokovic (v plném profilu bude zprovozněn ve čtvrtek) uplynulo od vydání kladného stanoviska EIA k zahájení stavby 13 let. Severovýchodní úsek obchvatu byl otevřen už v roce 2006, na zbytek obchvatu čekali obyvatelé Otrokovic až do letoška.
Dopravní zátěž zde přitom patří k největším v tuzemsku. Stará silnice I/55 je přetížená a vede přes řadu obcí, kterým má ulevit právě dálnice. ŘSD mluví o tom, že dálnice po dokončení odvede dopravu z center 18 měst a obcí.