Silničáři pustí veřejnost do tunelu Pohůrka, zahraje k tomu Richard Müller

Stavba tunelu Pohůrka (srpen 2024). Pramen: ŘSDStavba tunelu Pohůrka (srpen 2024). Pramen: ŘSD

V tunelu Pohůrka, který je nejnáročnějším stavebním prvkem na trase, aktuálně probíhá pokládka betonové vozovky.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dá veřejnosti nahlédnout do tunelu Pohůrka na aktuálně budovaném dálničním obchvatu Českých Budějovic. Den otevřené stavby u jižního portálu tunelu se uskuteční 7. září od 10:00 (opravili jsme původní chybný údaj 9:00, pozn. red.).

Zájemci z řad veřejnosti si budou moci prohlédnout stavbu před prosincovým otevřením; motoristé dostanou před Vánoci dárek v podobě 28 nových kilometrů dálnice D3 od Úsilného na severním okraji Českých Budějovic ke Kaplici nádraží.

V tunelu Pohůrka, který je nejnáročnějším stavebním prvkem na trase, aktuálně probíhá pokládka betonové vozovky. Podle šéfa ŘSD Radka Mátla práce probíhají dle harmonogramu. V tunelu se bude jezdit rychlostí 100 km/h. Vozovka v každém ze dvou tubusů bude široká 12 metrů, betonové stěny tunelu jsou silné 80 centimetrů a strop metr.

Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla bude den otevřené stavby i poděkováním obyvatelům Budějovic a okolí za trpělivost se stavbou.

Obchvat s tunelem se měl totiž původně otevírat v září 2022. Tunel se měl stavět pomocí milánských stěn, kdy se zvlášť budují stěny, strop, a nakonec podlaha. Kvůli spodní vodě se ale muselo přejít k metodě krabice, kdy se nejprve musí vyhloubit celá jáma, do níž se „položí“ železobetonové vodotěsné těleso.

Tunel vede v nížině a pod Dobrovodským potokem, díky vodotěsnosti obou trub ale nepotřebuje permanentní odčerpávání vody. Ta se do tunelu nedostane. Součástí vybavení tunelu nicméně budou čerpadla pro případ nenadálých živelných událostí.

Tunel je součástí úseku D3 Úsilné – Hodějovice, jehož stavbu slavnostně zahájil v dubnu 2019 tehdejší ministr dopravy Dan Ťok. Stavbu podle ŘSD zdržela například i likvidace černé skládky, covid nebo nedostatek materiálu po napadení Ukrajiny Ruskem.

Zdržení způsobilo, že se řidiči na jihu Čech dočkají zmíněných 28 kilometrů dálnice najednou. Vedle dvacetikilometrového obchvatu Českých Budějovic, který tvoří úseky Úsilné – Hodějovice a Hodějovice – Třebonín, se otevře i navazující úsek Třebonín – Kaplice nádraží.

Návštěvníkům dálnice dle sdělení zástupců ŘSD zahraje odpoledne během dne otevřené stavby slovenský zpěvák Richard Müller.

Stavba tunelu Pohůrka (srpen 2024). Pramen: ŘSDStavba tunelu Pohůrka (srpen 2024). Pramen: ŘSDStavba tunelu Pohůrka (srpen 2024). Pramen: ŘSDStavba tunelu Pohůrka (srpen 2024). Pramen: ŘSDStavba tunelu Pohůrka (28. 5. 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPodlaha tunelu Pohůrka je zatím výrazně níže než obrubníky, vozovka s nimi bude zároveň (28. 5. 2028). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTunel Pohůrka tvoří dvě trouby, jižní portál (28. 5. 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba D3 v jižních Čechách. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Tagy D3 dálniční obchvat Českých Budějovic tunel Pohůrka Úsilné - Hodějovice
32 komentářů