Siemens vyhrál soutěž na první rychlovlaky pro USA, budou jezdit z Las Vegas
Nová vysokorychlostní jednotka pro Brightline West. Foto: Siemens
Siemens dodá pro Brigthline deset souprav.
Siemens dodá pro Brigthline deset souprav.
Vzhledem k rozměrům USA bude nadále v dálkové osobní dopravě dominovat letectví a železniční síť bude sloužit z drtivé části cargu. Proto ji s výjimkou okolí metropolí ani neelektrifikují kvůli vozbě kontejnerů na sobě…
Rychlovlaky již USA samozřejmě mají-Mezi NYC-Philly-DC jezdí Amtrak až 260 km/h.
Tady budeme ve sporu: https://en.wikipedia.org/wiki/High-speed_rail#Definitions
The International Union of Railways (UIC) identifies three categories of high-speed rail:
Category I
New tracks specially constructed for high speeds, allowing a maximum running speed of at least 250 km/h (155 mph).
Category II
Existing tracks specially upgraded for high speeds, allowing a maximum running speed of at least 200 km/h (124 mph).
Na vašem odkazu se píše totéž, co jsem výše uvedl.
Jen dodám, že pro hodnocení VRT v USA je relevantní použít právě terminologii UIC, jsou členem.
Mám tu čest na tomto projektu pracovat, tak mohu prozradit pár detailů. Pojem první opravdový HSR projekt v USA se používá jednak z marketingových důvodu a dále i proto, že tato trať byla od začátku projektována jako HSR. Max. provozní rychlost bude 300kmh. Maximální testovací rychlost byla stanovena na 308kmh z důvodu bezpečnosti. Vlaky Siemens umí jezdit výrazně rychleji, ale trať vyšší rychlost nedovolí. Zmíněný NEC koridor nebyl stavěný jako HSR spíše jako computer rail, poloměry oblouku atd,……
Také na tom dělám, dělá na tom hodně lidí od nás 😉
Proč má promáčklé přední okno?
Aerodynamika, zejména crosswind dle TSI je příčinou
Protažení do (centra) Vegas po stávajících kolejích nelze, resp. v nějaké další etapě? Aby to pak nefungovalo jen jako „pomalejší letadlo“ (= nutná cesta kamsi na terminál), což by mohlo zájem dost limitovat a vlastně v rámci USA sloužit jako „negativní průkaz“ případných dalších projektů.
Nemyslím, že zrovna ve Vegas to bude takový problém. Horší to bude na druhé straně, nicméně obě ty aglomerace jsou tak rozsáhlé, že i když to dotáhnete do ‚centra‘, tak stejně většina lidí bude muset využít taxi/uber, ti nejchudší pak veřejnou dopravu, která je na obou koncích hluboko pod evropským standardem.
Omlouvám se, myslel jsem samozřejmě LA. To je tak, když člověk myslí na víc věcí naráz… 🙁
Zrovna ve Vegas si i žebrák vydělá dost, aby měl na taxi. Totiž aby si koupil auto a dělal taxikáře.
Google: The average salary in Las Vegas, Nevada, as of March 2024, is $28.29 an hour or $58850 per year.
Tak údaj o mzdě není vše vypovídající. Jaké tam jsou náklady na živobytí? Když tomu průměrnému člověku po zaplacení složenek zbyde méně než čtvrtina, tak si asi sakra zváží, pokud vůbec někam pojede, zda k terminálu pojede tágem nebo veřejnou dopravou.
Pokud vím, protažení do centra LA po kolejích Metrolinku není v plánu. Naopak se plánuje postavit spojku z Victorville do Palmdale, odkud mají vlaky Brightline pokračovat po vysokorychlostní trati CAHSR, až se jednou postaví, a dojet do LA Union Station. Teoreticky taky můžou jet na druhou stranu do San Francisca. Celá aglomerace LA je tak polycentrická, že pro velkou část lidí stejně bude lépe přístupná stanice Rancho Cucamonga, takže nejspíš tam bude část vlaků stále končit. Ale dokončení CAHSR je tak vzdálená budoucnost, že se může lecos změnit.
Celé to ztroskotá na tom, že ani na jednom konci neexistuje návazná, funkční městská hromadná doprava.
Brightline na Floridě si svou klientelu našli, i když tam také je návaznost na veřejnou dopravu kromě konečné v Miami tragická.
Tak záleží, jak striktně to berete. Nové Alsom Avelia Liberty, které se nyní testují a jsou pro trať mezi Bostonem a Washingtonem, budou mít max. 260 km/h. Nicméně jak píšou jiní, využijí tak max. 250 km/h na pár krátkých úsecích. Takže striktně vzato definici VR vlaků asi splňují, i když myslím, že se většina z nás asi shodne, že vlak na 300 km/h jezdící na nově budovaných tratích je dnes už tak trochu minimem pro naše vnímání toho, co je to vysokorychlostní infrastruktura a technika.
Tech par useku NEC umoznuje jenom 240 km/h.
(Uz napsal) Air Traveler:
Ahááá, takže když začneme v čechách jezdit s ICE po Bechyňce, tak máme vysokorychlostni vlak?
Jsou, ale maximální rychlost využívají jen na krátkém úseku. Článek spíš naráží na to, že NEC je stále konvenční trať s několika rychlými úseky.
„Vlak“ a „vlakova souprava“ jsou rozdilne pojmy.
(Uz napsal) Air Traveler:
Ahááá, takže když začneme v čechách jezdit s ICE po Bechyňce, tak máme vysokorychlostni vlak?
No .. definujme to „vysokorsychlostní“ .. těch 240 km/h co to tam jezdí, je jen na vcelku zanedbatelném úseku . výrazná většina délky acely je <200 .
Ty nové od Alstomu budou jezdit dokonce 260 km/h. Každopádně vysokorychlostní vlak to je, umí jet i 350 km/h, akorát nemá žádnou trať, na které by to využil.
No jo, ale rychlovak se bere podle konstrukční rychlosti vozidla, ne podle tratě.
Těch „zanedbatelných“ úseků je několik, dohromady odhadem přes 100 km.
Ahááá, takže když začneme v čechách jezdit s ICE po bechyňce, tak máme rychlovlak? ale no tak.
na 100km? posuzuju to teda podle openrailwaymap, a rychlost nad 200kmh tam mají asi na 30km. což je z celkové délky trasy accely zanedbatelný kousek.
ICE je jednou rychlovlak a to mu nikdo neodpáře. Úplně stejně jako je dlouhá žížala pořád červ a ne had.
Je to spíš něco jako naše Pendolino
237 rekordních a 240 km/h provozních je vcelku značný rozdíl. To je jak tvrdit, že se běžně v provozu jezdilo 160 v ČR už v 70. létech i v motorové trakci (rekord Kyklopa).
Řeknu vám, není to žádná sranda s „Evropským“ VR vlakem splnit kritéria MCAT specifická pro Ameriku. Kdo si chce rozšířit obzory, mrkněte, Google rychle odpoví, co MCAT je.
Medical College Admission Test? 🙂
To vysvětluje, proč je pro vlak tak těžké to splnit.
US DOT Federal Railroad Administration: MCAT, Minimally Compliant Analytical Track.
Možná by se daly najít i jiné významy, stačí odfiltrovat výsledek hledání, který kontextuálně nesedí.
Možná by se ve vámi reagovaném příspěvku daly najít i jiné významy než že by byl myšlen vážně, třeba že šlo o vtip 🙂
Provoz už v roce 2028 – to zní bláznivě! Fandím Brightline i celé Americe, ať se povede.
Nicméně, jsem rád, že se vlaky Velaro Novo chytly. Dokáži si představit tyto vlaky na českých VRT kolejích.
Oceňuji dále úžasný lak. O trochu lepší než u „starých“ souprav na východním pobřeží USA. Snad se podobně povede i interiér – nejlépe v zářivých barvách!
nice, takže na HSR v Californii budou pravděpodobně jezdit taky Siemens vlaky
Proč myslíš? 🙂
Mají na výběr ze dvou výrobců. Amtrak si objednal vysokorychlostní jednotky od Alstomu, zatím mají zpoždění tři roky. Mezitím Siemens dodává Chargery a soupravy Venture jako na běžícím pásu. Volba není příliš složitá.
Zase HSR California je veřejná entita, která bude muset výběr více ospravedlnit. Ale o unifikaci vozového parku s Brightlinem se jako o argumentu mluví, určitě to bude v rámci zákona bod navíc.