cargo

Shrnutí: Poraženým dne je Arriva a jednotka 845, vítězem AŽD Praha

Jednotka RegioJetu v Žatci. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJednotka RegioJetu v Žatci. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Dnešní den přinesl na českou železnici revoluci v podobě nebývalého nástupu alternativních dopravců na dotované linky. Redaktoři deníku Zdopravy.cz jej

Dnešní den přinesl na českou železnici revoluci v podobě nebývalého nástupu alternativních dopravců na dotované linky. Redaktoři deníku Zdopravy.cz jej sledovali 12 hodin přímo v terénu. Kdo je tedy vítězem a kdo poraženým dne?

Největším zklamáním je Arriva. Ano, vzala si největší sousto, zároveň má ale nejsilnější zázemí v podobě mateřského nadnárodního kolosu. Dnes se ukázalo, že nebyla připravená.

Zaznamenala největší procento zpoždění, zrušila rychlík kvůli technické závadě a nasadila nevídaný retrovlak s brejlovcem v čele. Jen detailem pak už jsou nefunkční zásuvky či wifi nebo častá nefunkčnost prodeje jízdenek.

Mezi poražené patří i jednotky 845 dovezené z Německa, které dnes daly za pravdu řečem o jejich nespolehlivosti. „Chcíply“ RegioJetu i Arrivě a způsobily provozní komplikace i jiným dopravcům. RegioJet je navíc v Ústeckém kraji nasadil v retrointeriéru, kde se cestující bojí, aby se od zašlé a ušmudlané sedačky neumazal.

A pozitivní příklady? RegioJet uspěl s linkou R8 Brno – Bohumín, nezklamaly ani Die Länderbahn v Ústeckém kraji a Leo Express pod Orlickými horami. Vítězem ovšem deník Zdopravy.cz vyhlašuje společnost AŽD Praha, která měla pro vlastní Švestkovou dráhu dokonale připravená vozidla i servis na palubě. Předvedla profesionální přípravu.

Celý den také provázelo tápání cestujících kolem jízdenek. Nákup ve vlacích se ale vesměs ukázal jako bezproblémový, včetně platby kartou.

Na závěr je třeba zmínit krátký čas na přípravu, který dopravci měli. Je chybou objednatelů, že nevypsali soutěže v předstihu a nedali firmám na přípravu třeba pět let. Na druhé straně dopravce nikdo nenutil podávat nabídky v takzvaných rozstřelech.

Je rovněž otázkou, zda je nutné, aby například tak malý kraj, jakým je Ústecký, byl rozdělen do tolika provozních souborů. Soudě dle většinových reakcí se v takovém systému cestující těžko orientují a nevyhovuje jim.

Jan Sůra, Jan Šindelář

Tagy Arriva AŽD Praha Die Länderbahn LEO Express RegioJet Top
273 komentářů