Sherlog a AŽD představily systém, který má bránit nehodám na lokálkách
Zásah u nehody v Perninku. Foto: HZS
Systém upozorní na mimořádnou situaci na trati, řešení nechá na strojvedoucím.
Systém upozorní na mimořádnou situaci na trati, řešení nechá na strojvedoucím.
AŽD by si mohlo konečně vyladit Esu44, aby při postevených současných odjezdech z jedné koleje oběma směry (dvě soupravy na jedné koleji, každá jedoucí jiným směrem) to slavné zařízení nevyhlásilo ztrátu šuntovací schopnosti koleje. Vědí o této softwarové závadě už dlouho a furt to neřeší.
No a pak můžou vymýšlet takovéhle pitominky.
To se mně líbí a i ten radioblok. Ale asi je to moc levné a jednoduché, tak proč to zavádět, že?
Radioblok je lepší. Je schválený, má svůj předpis a stejně se neinstaluje….
§1 Nikdy se to tak nedělalo
Už aby byl nahrazen klasickou DOZkou a celý předpis D4 (a co nejdřív také samozřejmě D3) mohl být zrušen!
Pokud to bude stát pár desítek tisíc, tak asi není co řešit. Proti ETCS.
Pár desítek tisíc… 🙂
A co to umí proti radiobloku?
Celkem nic, spíše přidává intenzitu falešných či zbytečných varování a hlavně to nijak nepřispívá dispečerům. Je to jen „varovátko“, když fíra něco pokazí. Radioblok řeší i podporu a možné chyby dispečera.
třeba to nestojí raketu, jenom půl rakety.
Podobný (nebo téměř totožný) systém už přes rok používá národní dopravce. Vlak vidím zhruba ve vzdálenosti 2-3km, jakmile se přiblížíme na 500m, začne to řvát. Bohužel je to k p*du. Zejména z těchto důvodů: 1) Nemají to soukromníci, se kterými na D3 také křižujeme 2) Dobrá polovina fírů to neumí /nechce používat vůbec 3) Když zapomenete odhlásit, systém si nějakou dobu drží „fantómový vlak“ . Tuhle mi to ukázalo, že před dopravnou jeden vlak stojí a druhý vjíždí. No a já byl třetí z opačné strany Největším problémem JE lidský faktor. Pořád je tu hodně (možná i většina) těch, kteří… Číst vice »
Zabezpecovaci zarizeni ma bejt co nejmin zavisly na lidskym faktoru (pokud mozno vubec). Pokud je to jak rikate, tak je to zabezpecovaci zarizeni proste spatne navrzeny. To neni primarne chyba uzivatele.
To, co popisuje pistel Vapch, není zabezpečovací zařízení, ale jen „informační“ a pomocné zařízení pro strojvedoucího, jiné ambice to nemá.
Mnohem levnější systém bránící nehodám na lokálkách, pracující na trochu jiném principu, už před mnoha desítkami let představila Karosa Vysoké Mýto.
Je možné získat podrobnosti? Děkuji.
Kraj si místo vlaku objedná autobus.
Váš příspěvek je naprosto dokonalý, taky jsem se chytil. Ale máte 100 % pravdu – když budeme provozovat lokálky do Rožmitálu a brečet nad tím, jaká je to škoda a jak se jistý politik chová neuctivě k minulosti, zůstename lokálkovým skanzenem a nemáme nárok na VTRky.
Možná jim to vychází na rovině, ale co na Šumavě (za kopcem v zářezu) až v zimě vlak zůstane v závěji ? Jaký tam bude signál rádia ?
Tak pokud vlak uvízne v závěji, tak rozhodně nenarazí do protijedoucího.
Nicméně u ČD už byl profík, co se vydal vyprostit uvízlý vlak tak, že do něj narazil.
I u ČDC. Výsledkem byla zrušená mašina a pár vozů.
Jsem cekal nejake video s ukazkou fungovani.
https://www.youtube.com/watch?v=4_vlRchE0z8
To máme ten nejednodušší stav, jednokolejka, široko daleko nic není. Tak ještě chování v případech: a) současný vjezd do stanice z obou stran na téže trati b) mimoúrovňové křížení s jinou tratí, vlaky na obou tratích c) trať vede do U, vlaky jedou proti sobě, ale zároveň rovnoběžně, jejich vzájemná poloha se nemění d) vjezd do stanice, kde je 3 a více směrů (např. Blatno) e) odjezd ze stanice jako v d) když zároveň přijíždí jiný vlak f) komunikace 4 a více vlaků v jedné stanici. Jendoduchý pípák v těchto případech nefunguje. Z toho, že znají polohu na decimetry usuzuju,… Číst vice »
Diky.
Tak buď to bude kolem dopraven řvát neustále => vyvine se na to „rezistence“, nebo v blízkosti dopraven bude výstraha vyřazena. Problém je, že když někdo zapomene čekat na křižování, obvykle pak srážka vychází právě do blízkosti dopravny.
Závěr = je to houby platné.
Mimochodem proč řešit D3, když mají být brzy (téměř) zlikvidovány? Což je samozřejmě nejlepší postup, na mnoha tratích z toho zbytku by model „D1 s jedním vlakem na trati s možností uvolnění na manipulační koleji“ bohatě postačoval.
Amen
A víme, jak přesně je to udělané? Dneska je totiž možné již 60 roků naprogramovat nějakou rozhodovací logiku. Aby se to chovalo podle přijatého signálu.
Tuto aplikaci mám na tabletu ČD už asi rok. Pokaždé, když potkám na D3 protijedoucí vlak, tablet začne řvát. Takže asi s tím přišli trochu pozdě.
a cenu této krabičky víme?
AŽD
abnormálně ždímáme dráhu
Dokud to vlak nezastaví, ale jen pípá, není to zabezpečovací zařízení, ale jen další asistent, který budou orgány při nehodách používat jako alibi, že za chybu může automaticky strojvůdce.
To je přesně ono. Fíra při smyslech sice zastaví, ale ten druhý vlak, kde je fíra mimo, ten pojede dál až do nárazu.
Pomocník by měl umět aspoň vzít za brzdu. Takhle je to jenom vřískadlo.
Jenže myslím že toto vřískadlo dokáže třeba v 80 % případů z toho fíry mimo udělat také fíru při smyslech. Uvědomí si, že něco není v pořádku, a má šanci zareagovat. Zadruhé, i když zastaví jen jeden fíra, výrazně to sníží rychlost nárazu, případně ho zcela odvrátí. Co by za to cestující v Regíně u Perninku dali, kdyby ten jejich fíra, co byl celou dobu při smyslech, něco tušil. Zabezpečovací zařízení to není, ale poměr cena/funkce nemusí být vůbec špatný. Já jsem jen trochu čekal, že to bude podporovat i nějakou mapu traťových úseků, aby to zařvalo hned v okamžiku,… Číst vice »
Pokud nebude fíra při smyslech, vlak zastaví kontrola bdělosti, která je tam už dávno.
Přesně, na D3 není kódování a musí se pokud vím, pořád mačkat bdělost. Takže fíra mimo smysly prakticky nikam nedojde a vlak zastaví 🙂
Právě jste zdůvodnil, že se srážka u Milavčí stát nemohla: https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/3356354-trat-do-bavorska-bude-dvojkolejna-a-do-osmi-let-elektrifikovana-oznamil-havlicek
Tam to bylo bohužel ovlivněno tím, že německá mašina je vybavena zabezpečovači SIFA a PZB. Na naší trati samozřejmě PZB není, takže zůstává SIFA, která pouze kontroluje bdělost tím, že stačí 1x za 30 sekund uvolnit pedál. Pokud se tak nestane, dojde k zastavení vlaku. Za tu dobu vlak urazí poměrně velkou vzdálenost. Náš zabezpečovač vyžaduje častější obsluhu, v kratších intervalech. Je to jen můj názor a mohu se mýlit.
Ne, to není ono. Kolik těchto srážek vzniklo proto, že by nebyl jeden z fírů při smyslech? Troufám si tvrdit, že se to limitně blíží nule. Prakticky všechny srážky na D3 vznikají proto, že i když jsou oba firové při smyslech, tak jeden z nich si splete čas nebo stanici, kde se mají křižovat a vyjede na trať. Je plně při smyslech, jen prostě zapomněl počkat na protijedoucí vlak. Případně to zblbne dispečer. Takže pokud mu tam začne v dostatečném předstihu něco řvát, tak je vysoce pravděpodobné, že zastaví.
Ve vlaku , kde je ,,fira mimo,, je ještě kbs . Je předpoklad že když nebude reagovat na tohle nové zarizeni , nestiskne ani ,,zivaka ,, a vlak by se sám zastavil.
Většina těchto nehod na D3 není proto, že by fíra nebyl při smyslech, ale jen proto, že svojí nebo cizí chybou neví o protijedoucím vlaku ve stejném úseku. Takže i takový „pípač“ dokáže zabránit naprosté většině těchto nehod. Každá taková pomůcka je dobrá, zvlášť pokud bude co nejvíce bezobslužná.
Pokud nebude hodně planých poplachů, na které si fíra zvykne.
Zabezpečovací zařízení to být nemůže, protože neprokážete jeho funkční bezpečnost (fail-safe).
Vždyť už tady dávno existuje radioblok, jenže jeho nasazení na lokální tratě (kde nikdy žádná celoevropská interoperabilita reálně nebude potřeba) je politicky nežádoucí, protože ETCS vyřeší všechny problémy (až na to, že jeho instalace na tratě s malým provozem nikdo nikdy ekonomicky neobhájí).
radioblok je právě, že závislý na signálu GSM
Třeba by jeho nasazení dopomohlo k rozšíření signálu i do těch odlehlých oblastí.
A to je špatně, že je závislý na signálu GSM? Pokud nějaký radiový systém (Sherlog je radiový systém, stejně jako všechny moderní zabezpečovací systémy, třeba americký PTC) není závislý na signálu mobilních sítí, tak mám problém s pokrytím tratě, kterou chci zabezpečit. A mám jen omezený dosah vysílačů/přijímačů, tedy se spojením s nějakým centrálním dispečerským systémem. A navíc ten Sherlog D3 patrně může mít problém i s dosahem v lese či terénním zářezu. Tímto radioblok netrpí.
Sherlog má vlastní nezávislou síť vysílačů po republice, takže jeho krabičky se často dorozumí i tam, kde není pokrytí GSM.
a jak hustou a na jaký frekvenci? skoro bych si tipnul, že víc vysílačů než mobilní operátoři mít nebude….
To ne, zato je má na mnohem vhodnějších frekvencích, které se daleko lépe šíří terénem.
Áha, takže to jsou ty krabičky co vytvářejí síť objektů s ochranou co je napojená na různé PCO? Kdysi dávno se tím zabývali někteří spolužáci 🙂
Jo, to NMT síť taky z počátku pokrývala vetšinu STČ kraje jedním vysílačem (z Cukráku). Jenže pak zjistíte leda to že objekt se nachází naprosto přesně někde v okruhu 20 km 🙂
Takže žádný rozdíl proti GSM-R. Kde SprŽel (nebo Sherlog) postaví vysílač, tam je.
Rozdíl je ve frekvenčnim pásmu, který se šíří i za kopec.
Nebylo zrovna několik těch průšvihů včetně zmíněného Perninku na mezinárodních tratích???
Tím že je to jen pomůcka, stačí dohoda dopravců na trati o jejím užívání a můžete ji nasadit. Zabezpečovací zařízení sice přinese větší zlepšení, ale musí jeho nasazení schválit státní orgány těm se nechce. Takže je to záplata na neschopnost státu zajistit lepší zabezpečení na trati.
Mým soukromým názorem je, že lokalky přežijí, jen pokud se sníží počet potřebných zaměstnanců k jejich obsluze a provozu vlaků. Mířím samozřejmě na autonomní vlaky. A věřím, že do 10 let to bude reálné.
Na malých lokálkách naopak autonomní vlaky budou později. Tratě lokálek jsou daleko členitější, složitější terén, víc přejezdů atd. Mnohem snadněji se dá automatizovat VRT koridor, který se vůbec nekříží s pozemní dopravou.
Myslím, že to AŽD zkouší na regionálních tratích, ne na kdovíjakých koridorech.
protože ta trať jim patří…takze si na ni můžou dělat, co chteji
To není až tak úplně pravda, stále se musí řídit zákonem o drahách.
Jaký ekonomický přínos přinese úspora jednoho fíry na VR vlaku, který veze 400 cestujících na 200 km v průměru? Zato takový falešný poplach spojený se zastavením VRV způsobí velkou ztrátu, že?