cargo

SeznamZprávy: Poslanec Kolovratník se angažoval pro firmu, která chtěla položit kabely podél tratí

Martin Kolovratník, poslanec ANO a předseda podvýboru pro dopravu. Foto: FB Martina KolovratníkaMartin Kolovratník, poslanec ANO a předseda podvýboru pro dopravu. Foto: FB Martina Kolovratníka

V rezortu dopravy vyplývá po elektronických vinětách na povrch další nestandardní zakázka. Jde o stamilionový byznys s optickými kabely podél

V rezortu dopravy vyplývá po elektronických vinětách na povrch další nestandardní zakázka. Jde o stamilionový byznys s optickými kabely podél železničních tratí, který měl skončit u společnosti Batesys One. S kauzou přišel server SeznamZprávy, podle kterého v zakázce figurují poslanci hnutí ANO, především předseda sněmovního podvýboru pro dopravu a místopředseda správní rady Správy železnic Martin Kolovratník.

Poslanec Kolovratník přinesl podle serveru SeznamZprávy složku s velkou strategickou zakázkou loni až na ministerstvo. To už měl tehdejší ministr Vladimír Kremlík za sebou schůzku s šéfem Správy železnic Jiřím Svobodou, kde se oba shodli, že projekt je pro stát nevýhodný a ministr jej nepovolí.

Podle dokumentů a smluv ve složce by společnost Batesys One získala možnost zbudovat a provozovat optickou síť podél železničních cest. Exministr říká, že pak za ním začali chodit politici, aby zakázku na optické kabely znovu vrátili do hry.

Jedním z nich byl poslanec za hnutí ANO Kolovratník. Složku od Batesysu předal Vladimíru Kremlíkovi počátkem září během ranního jednání na ministerstvu. „Jejich materiál mi přišel zajímavý. Měli zpracovanou vlastní analýzu a nějaké právní stanovisko. Tvrdili, že smlouvu o smlouvách budoucích uzavřít jde, tak jsem to celé předal ministrovi,“ uvedl Kolovratník.

Přidal také další jméno z politiky, které se do věci kolem zakázky zapojilo. Schůzku s Batesysem prý Kolovratníkovi přímo v Poslanecké sněmovně dohodl stranický kolega z hnutí ANO a poslanec Pavel Pustějovský.

„Pavel za mnou přišel a říkal: Hele, chci tě požádat, jestli by ses nesešel s jedním člověkem. Za sebe říkám, že ho znám, že to není neznámá osoba a věřím mu,“ řekl SeznamZprávám Kolovratník. Pustějovský na dotazy nereagoval.

Jak zjistil web SeznamZprávy, společnost Batesys One je něco, čemu by se dalo říkat „prázdná schránka“. Nemá kancelář ani internetové stránky, její statutární zástupci jsou nedostupní a firma sídlí na adrese s 300 dalšími společnostmi. Ani Kolovratník o ní údajně neví nic bližšího, dělal prý jen pošťáčka a není žádný detektiv. 

Ze smlouvy o smlouvách budoucích uložených ve složce vyplývá, že by firma na vlastní náklady vybudovala podél 4,5 až 9 tisíc kilometrů železničních tratí dvě vysokorychlostní a vysokokapacitní telekomunikační sítě optického vedení. Jednu by si nechala pro sebe, druhou by si mohl (s opcí do dvou let) koupit stát. Správa železnic plán nakonec odmítla. Věc šetří BIS. Podobné nabídky dostaly i další dvě státní firmy: Mero a Čepro, Mero dokonce podepsalo s Batesysem smlouvu o mlčenlivosti.

Poslanec Kolovratník reagoval na článek webu SeznamZprávy ve 13:51 na svém facebooku s tím, že k rozvoji české dopravní infrastruktury přistupuje vždy transparentně a profesionálně.

Tagy Batesys Martin Kolovratník optické kabely Správa železnic
49 komentářů