Seznam dopravních staveb pro soukromé investory roste. Nově zahrnuje i Pražský okruh a VRT
VRT Moravská Brána II: Pohled na VRT a konvenční železniční trať v oblasti Polanských rybníků, v pozadí nadjezd silnice II/478, vlevo zástavba Polanky nad Odrou, v pozadí zástavba Ostravské aglomerace. Foto: RTNext
Projekty PPP mají sloužit jako alternativa ke klasickému financování z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury.
Budu trochu OT: Dorazí někdy podobné myšlenky i do českých měst? Krásná představa.. https://www.novinky.cz/clanek/cestovani-nemecko-planuje-pro-sva-mesta-mhd-jihoamerickeho-typu-40440166#dop_ab_variant=1118201&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=6&utm_campaign=abtest226_mohlo_by_vas_zajimat_varA&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Tak v Praze uz to zkouseli..
Všechna tři jihoamerická velkoměsta jsou v poměrně vysoké nadmořské výšce a navíc poměrně hodně kopcovitém terénu. Žádné větší české město s obdobnými podmínkami neznám (a v Praze to jsou jen takové kopečky ve srovnání s těmi jmenovanými jihoamerickými městy)
Tak pokus s PPP jsme si už v ČR vyzkoušeli – D47 – tuším za Zemana. A jelikož naše vládní oligarchie mají ve zvyku stále opakovat stejné chyby, tak i nyní očekávám „stejné chyby, stejné známky“.
Selhani kleptokracie kolem Zemana neznamena, ze to vzdycky musi dopadnout stejne blbe. Viz soucasna vyznamna stavba, ktera nicim takovym netrpi ani v naznaku.
Vlastně fandím projektům PPP, ale uvažoval bych je pouze na stavby, které jsou teprve na začátku přípravy, takže středočeská D3, severní D0. U nich by se mělo počítat s PPP už hned od začátku a podle toho se má nastavovat další příprava.
Zpožďování staveb hodnotím nelibě.
Takže už víme čím se zdůvodní, že se hromada prioritních staveb v příštích pěti letech nezahájí.
Beru to jako hypoteku na dopravni stavby. Lepsi nez ty prachy prožírat a uplácet svůj elektorát. Kdyz resite bydleni, muzete bud dvacet let bydlet pod stanem a cekat, nez na ten barak nasetrite. Nebo si vezmete hypoteku, bydlite hned a 20 let ji splacite a vyjde vas to o neco draz. To same u dopravnich staveb…
Neřekl bych, že toto je přesná paralela. I současný způsob financování je v podstatě na hypotéku (tedy peníze si stále půjčujeme), jen nyní přibyde zprostředkovatel, který to bude zaštiťovat. Může a nemusí to lépe organizovat. Může a nemusí to být dřív (ale moc netuším, jak by to dřív udělal, když je problém hlavně byrokracie), ale co je jisté, tak že to vyjde dráž, protože tam máte toho zprostředkovatele, který ale bude nabírat ty stejné firmy, které jinak nabírá stát přímo.
Tak ten zprostredkovatel ma asi ve spouste zalezitosti volnejsi ruce, ne?
V čem? Maximálně ve výběru zhotovitele, že nemusí soutěžit, což může maximálně způsobit to, „že to někomu dohodí“. Co se týče byrokracie (schvalovací procesy), tak pro něj platí stejná pravidla.
Tak hlavně má vyšší motivaci, aby mu to vyšlo tak, jak si domluvil, mám v tom svoje peníze a navíc tu dálnici musí odevzdat státu v perfektním stavu. Tudíž má větší motivaci na dodržení kvality stavby, než běžný úředník z ŘSD
Tak ja vidim hlavni vyhodu v tom, ze zprostredkovatel ma v tomto pripade enormni zajem na kvalite provedeni stavby, jelikoz ji bude muset na vlastni naklady udrzovat.
Naopak, tímto způsobem mu krátkodobě zbude v kase víc peněz, které může rozfrcat popsaným způsobem.
V zásadě rozumím, ale něco jiného je soukromý dům a něco jiného DI.. ale třeba porovnání stavby činžáku s bytem pro soukromé účely a RD je příhodnější..RD vás jenom stojí prachy, kdežto činžák vydělává…obojí je investice..
Já jsem k PPP dost skeptický. Podívejme se jak dopadla tak strategická stavba (mnohem důležitější než jakákoliv trať v ČR) jako LAV Perpignan – Figueras prostupující Pyreneje normálněrozchodnou tratí umožňující kromě několika párů VR osobních spojů zejména nákladní dopravu z nitra Španělska a Barcelonského přístavu dál do Evropy. Společnost TP Ferro v roce 2016 zkrachovala (ony ty úvěry, co na to měla, nebyly levné) a nakonec trať do správy převzala společnost Línea Figueras Perpignan S.A. (LFP), což je formálně španělská akciovka za níž stojí jako akcionáři státní ADIF a SNCF Réseau. Tak tomu je naplánováno prozatím do roku 2028. Co… Číst vice »
Problém PPP je hlavně v tom, že nedokáže zabránit a) překračování nákladů a za b) zpoždění projektu – protože to jde „mimo rámec“ PPP a právě tohle by měly být hlavní benefity PPP, což nejsou – bohužel – viz níže: https://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocuments/SR18_09/SR_PPP_CS.pdf Ta zpráva se ohledně tohoto zmiňuje dost jasně – bohužel. Navíc tím, že je to „na dluh“ a zaplatí se to „někdy v budoucnu“ samozřejmě se už méně řeší výsledná cena, takže co by normálně bylo za 25 miliard neprůchozí (NemaŠe) se klidně rozroste na 50 miliard s tím, že se to přece zaplatí „až někdy YINDY“. Tato situace… Číst vice »
No nevím, nárůst ceny na dvojnásobek v tom příkladu. Pořád to někdo musí zaplatit a nést rizika a lidi (investoři) neradi platí něco zbytečně, když to nezlepší výnos. To by měl být hlavní regulátor, jde to z něčí kapsy a ne z „bezedné erární“. Jinak ten dokument je takový zvláštní. Ty problémy tam hodnocené v PPP nejsou nijak porovnány s veřejnými projekty v podobné situaci (stát, časová období), zpoždění a navýšení nákladů známe dost dobře i bez PPP, sami to tam na konci uvádí „že to ještě nemusí nic znamenat“. Taky je tam dost deprimující to byrokratické myšlení, místo řešení… Číst vice »
Jo tak… proto když jsme jeli ve Francii po dálnici co byla zadarmo tak vypadala hůř, než A1 v Bulharsku 🙂 A hned za „kukaněmi na placení“ byla nádherná
Nemusíte chodit tak daleko pro příklad – jistý pokus jsem udělali i my u D47. Nakonec jsem to odpískali – ale žilou jsme z rozpočtu postili, takže všichni – až na daňové poplatníky – byli spokojeni 🙂
A ještě článek o tom jaký je podle nějakého průzkumu zájem o tyto PPP stavby ze strany investorů. Třeba z Číny?
Myslím, že zájem investorů z Číny je zcela irelevantní, asi jen šílenec by nechal stavět základní infrastrukturu všehoschopný komunisty.
Než se tyto projekty připraví k soutěži PPP, máme po volbách. Kde dost možná vyhraje Babiš, který je dostatečně šílený na to, aby si s Číňany plácnul.
Pamatujete ještě na Havlíčkovo nadbíhání Rosatomu, ne?
V železniční části seznamu ale žádnou základní infrastrukturu nevidím.
Může mi prosím někdo vysvětlit proč neřešíme spojení VRT z Prahy přes Plzeň na Norimberk a dále na Mnichov a pak taky z Prahy na České Budějovice a dále na Linz?
Jediné spojení se západem vedou přes Drážďany. Přijde mi to hodně nedostatečné.
Tipuji proto, že mezinárodním spojením se nenažene tolik politických bodů, jako tratí do Brna…
Protože vnitrostátní relace jsou mnohem důležitější.
Plzeň a České Budějovice nejsou vnitrostátní :O
Jsou, ale vede tam relativně kvalitní koridor, tak teď nejsou prioritou.
Tedy až na Praha – Beroun 😀 Ale to se řeší
A Nemaše 😀 Ale to se řeší 😀
Samotné vnitrostátní relace vyřeší tak ježdění části lidí do práce a nějakou tu vnitrostátní přepravu.
Nová trati do zahraničí jsou potřeba kvůli obchodní výměně se zahraničím i klimatickým závazkům, neb je jen otázkou času, kdy skončí kratší letecké linky a minimálně do okolních států má být vlak první volbou.
Tedy dá se tedy řící, že obě tyhle kategorie jsou (zatraceně) důležité a jedna doplňuje druhou. Stavět je proti sobě je nesmysl.
A má o takové spojení zájem Německo? Na tom to totiž celé stojí a padá.
Praha-Plzeň bude jednou v podstatě celá na 200 km/h s jízdní dobou 30 minut. Dejme tomu, že se plácneme přes kapsu a natáhneme těch 200 až do Domažlic. A co pak? Rychlovlak zapřáhneme za diesel a potáhneme po jednokolejce přes Furth až do Schwandorfu?
Já bych sice rychlé spojení do Mnichova taky uvítal, ale představa, že jsem z Prahy v Domažlicích za 45 (nebo méně) minut ale pak se potáhnu do Mnichova další 3 hodiny mě úplně neláká.
Našel jsem článek z minule, kde Němci přímo o spojení Praha – Plzeň – Norimberk stojí. https://zdopravy.cz/vysokorychlostni-sny-dopravci-v-cele-s-deutsche-bahn-tlaci-novou-studii-na-vice-penez-do-rychlovlaku-167810/
Po prostudování detailní mapky je vidět, že se počítá dokonce s 300 km/h a dalo by se z Prahy dojet prakticky do celé západní Evropy. Tak uvidíme.
Jenže to je vize někdy k roku 2050 a ještě to mají namalované někde přes Rozvadov na Norimberk, zhruba podél D5. Což se sice vyloženě nabízí, ale je to vyloženě úsek který bez výstavby i v Německu nemá smysl.
Takze by to v tom vasem krajne nepravdepodobnem scenari (kde my postavime trat na 200 do Domazlic, zatimco Nemci vubec nic), trvalo z Prahy do Mnichova 3:45 misto soucasnych 5:35? To je fakt desiva predstava. Urcite bude lepsi sedet s rukama v kline a nedelat nic (delat modry zabradli).
Nikdo neříká že se má sedět se založenýma rukama. Například minimálně zadrátovanou dvoukolejku do Domažlic by to plánovat chtělo. Ale na druhou stranu plánovat plnohodnotnou VRT na 350 která bude končit na hranicích až se jednoho dne Německo rozhodne navázat taky není řešení.
Možná by pro začátek stačilo, aby se to vůbec s Bavorskem domluvilo, jestli tam něco rychlejšího chtějí. Jinak to bude do těch Domažlic max a dál smůla
Ona je otazka jak nas Bavorsko vnima jako protistranu k jednani. Uz dlouho mame hromadu planu na rychla spojeni, ale neni u nas jedinej kilometr trati, na ktery by se v provozu jezdilo vic nez 160.
Proč bychom měli naopak my vnímat Bavorsko jako protistranu, když na rozdíl od nás ani nedrží kasu a má tudíž minimální vliv na to, co se bude či nebude reálně stavět.
Ja myslim, ze je hrozne tezky – az nemozny – to zprocesovat. Musite se dohadovat o kdejakej strom, kdejakou chalupu, kdejaky pole, ktery stoji v ceste. A nejen v ceste, ale treba i pul kilometru od cesty. A kazdej ma moznost se soudit. Takze par nadsenejch lidi, ktery by si to vzali na starost by asi bylo, ale kverulanti vedi, ze staci uplatnit zdrzovaci taktiku a dosahnou svyho.
Protože tam jsou v plánu tratě na 200. Nebo alespoň z velké části. K čemu jako ještě další VRT vedle ? VRT se zatím plánují především v těch relacích, kde jsou přetížené koridory. A logicky se tedy rovnou plánují na vyšší rychlosti. Ale stavět novou paralelní trať např. do ČB by bylo IMHO naprosto k ničemu.
Toto se líbí Olda Sládek!
Když pominu finanční čarodějnictví, tak bude to znamenat třeba zrychlení nebo alespoň dodržení termínů staveb?
Na D4 je vidět, že celá příprava zabrala více času než je běžné.
bude to jako u D4 nebo alespon z toho se dá vycházet jako z existujícího ppp.
Obávám se, že může hrozit spíše zpomalení. Oproti současnému modelu bude potřeba udělat ještě několik kroků navíc (vysoutěžení koncesionáře atp.). Naopak rychleji ale třeba koncesionář může najít zhotovitele, takže ve výsledku těžko říct. Záleží také, kdo bude zadavatelem PDPS (zda koncesionář nebo stát) atd. Třeba někdo znalejší odpoví přesněji.
Já jsem skutečně zvědavý, jak dosáhnou toho, aby PPP bylo pro stát výhodné. Ale třeba se někdo obětuje a bude dělat charitu, ale na zázraky se nedá moc spoléhat 🙂
Tak výhodnost se neměří jen cenovkou, to by vždycky jedna ze stran musela „dělat charitu“. Výhodnost může spočívat např. v tom, že se postaví dlouhý úsek v kuse, že určitá rizika nenese stát a podobně. Třeba ale i ve vyšší kvalitě stavby, protože koncesionář má zájem na tom, aby byla v perfektním stavu i po ~20 letech při předání státu. Viz D4, kde se takhle oproti původnímu projektu staví nové mosty místo zachování stávajících – náklady samozřejmě nese koncesionář, protože koncesionář si nebyl jist, že by vydržely v dostatečné kvalitě po celou dobu správy a spočítali si, že takhle je… Číst vice »
„Tak výhodnost se neměří jen cenovkou, to by vždycky jedna ze stran musela „dělat charitu“.“ // Tak pokud někde není zprostředkovatel, tak vždy to bude levnější. Ale ano, není to jen o ceně. Nicméně si nedokážu představit, v čem bude soukromý kapitál lepší, protože stavby brzdí především
1) Byrokracie – s tou soukromník nic nezmůže. To i stát si může sám sobě více přimhouřit oko (nebo napařit sobě pokutu).
2) Peníze na výstavbu (ale opět – tady PPP prostě být výhodnější nemůže).
Ale tak rád se budu plést …
Když se podívám třeba na věčné trápení D1 kolem Ostravy, tak představa, že stát prostě přestane posílat peníze dokud se problém nevyřeší ať to investora stojí cokoliv vypadá docela lákavě.
Samozřejmě ale záleží na tom, jak dobře budou sepsané smlouvy.
Může projekt PPP čerpat evropské dotace?
Pokud ne, pak budou takové projekty dost nevýhodné pro český stát, ne?
Já osobně bych řekl, že to že bude ubývat státních peněz bude zejména důsledkem toho, že bude ubývat možností čerpat evropské dotace.
Nemůže, ale EU stejnák na silnice prachy už nedá a na dráhu jenom na to co je v TENT. A část peněz z EU které mohli jít do dopravy (z programových fondů) my investujeme k zhodnocení majetku soukromniku, viz dotace oprav barák po babičce
Ano, může, ale dosavadní způsob vyplácení grantů EU projekty PPP vůbec neřešil, takže to bylo velmi komplikované a administrativně náročné, tak byla snaha se tomu raději vyhnout a kofinancování EU vůbec nevyužít. Aktuální stav je takový, že už se s tím nějak počítá, takže by to mohlo být i prakticky realizovatelné.
Počítám že doposud nerozestavěnými úseky D55 mají na mysli dlouhou ucelenou část Břeclav-Rohatec-Bzenec o délce 37km, kde to PPP i dává smysl.
Dále máme ještě nezahájený úsek Kokory-Přerov (6km) a Napajedla-Babice (7,5km), které by byl nesmysl zadávat v rámci PPP, oba by měly být shodně zahájené 2025
Ano, tyka se to ověření vhodnosti PPP jen úseku od Bzence k Břeclavi, ty severní standardně bez ověřování PPP.
Stejně mi to připadá jako finanční kouzelnictví v negativním slova smyslu.
Problém celkového zadlužení státu nelze obejít a dluhy se musí platit, jinak následuje státní bankrot a to taky nechcete.
Čím bude vyšší poměr dluhu k HDP tím bude dražší financovaní.
Jediná otázka je, zda si v rámci PPP firma lépe ohlídá stavbu.
Je rozdil zaplatit 100 mld behem 4 let nebo 200 mld behem 25 let. Pokud bude rocni splatka za vsechny PPP tak to bude taky spatne.
A jaká jiná než roční splátka myslíte že bude? samozřejmě že bude roční to by ty firmy zkrachovali. Tímto způsobem bude roční rozpočet sfdi jen na splátky.
PPP je dobré na drahé stavby, které je nutné mít co nejrychleji. Ostatní je jen rozežranost, která nás dříve nebo později dobehne
Pokud se tím bude stavět D35, tak nemám problém, ale D4 s tím problém mám, protože kdyby se stavěla za 10 let, tak by se nic strašného nestalo.
d4 je takový pokusný králíček nebo jiné zvířátko. Potřebovali to nějak otestovat/vyzkoušet na něčem, ale aby to v případě selhání tak aby se taknějak „nic nestalo“ takže kdyby selhalo pp v česku, tak u d4 to nebude takový problém, ale kdyby to selhalo třeba na d35, d0, nebo vrt, tak by to problém byl.
Naprosto souhlasím. Až na tu D4, na té se to vyzkoušelo, to potřeba bylo, to bych nekritizoval. Určitě to ale nebylo ze strategických důvodů. Smysl dává nynější PPP na D35, dále bude dávat pravděpodobně smysl na středočeskou D3 a na ty úseky D55 od Bzence k Břeclavi. Ale to jsou tak vzdálené stavby, že vůbec nemůžeme vědět, jak na tom bude stát s financemi. Tou dobou nebudou pravděpodobně peníze z EU, ale zase budou na železnice. Za mě PPP jen v největší finanční nouzi, což bude nyní na té D35, proto za mě PPP tady jednoznačně ANO.
Na tu D4-ku si posvítilo NKÚ a jsem dost zvědavý, jak to chlapci zhodnotí – viz níže:
https://nku.cz/scripts/rka/detail.asp?cisloakce=22/29&rok=0&sestava=0
ontrolní akce č. 22/29
Peněžní prostředky státu určené na přípravu, výstavbu a provozování dálnice D4 formou partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP)
Cíl akce: Prověřit, zda byly peněžní prostředky určené na přípravu, výstavbu a provozování dálnice D4 formou projektu PPP vynaloženy účelně, hospodárně, efektivně a v souladu s právními předpisy
Stav akce: neukončená
Časový plán: 11/2022 – 09/2023
Chybi mi tam slova: prilis velka. Pokud vsechno budeme financovat pres PPP (i opravu v horni-dolni), tak splatky budou tak velke, ze to nezaplatime.
Financovani z vlastnich zdroju ma tu vyhodu, ze musite resit aspon nejak priority. U PPP se to muze zvrtnou velmi snadno.
PPP je nastroj a jako kazdy nastroj se da pouzit dobre nebo spatne.
dekujeme za studijni vlozku na tema dluhy, bohuzel by nestacila ani na zapocet po prvnim semestru.
tohle neni obchazeni ci financni kouzelnictvi. tohle je bezny nastroj, ktery pouzivaji miliony firem po celem svete.
Tak mi to vysvětlete, v čem je ta výhoda. Já mám pocit, že budeme muset zaplatit plus mínus to samé v průběhu let. Ok na západě to funguje desítky let, ale nejsou to zároveň ty státy co mají dluh vs HDP třeba vyšší než 100 procent a nyní stále neznáme konec příběhu. Řecko a Itálie jsou ty nekřiklavěsí případy, ale nejsou v tom samy.
Samozřejmě problém je jinde tzn. v mandatorních výdajích. Investice by tak nevadily, ale rozpočet je jen jeden.
Nebylo u většiny úseků severní části D0 ještě před několika měsíci uvedeno zprovoznění v roce 2029? Takže nadále každý rok o jeden rok posouváme?
Nechápu že se tomu ještě někdo diví 😀
Před volbami se říkalo do konce volebního období, že bude hotovo.
Do konce čího volebního období?
Ale to se týkalo jen úseku u Běchovic a to že bude zahájen a to se velice pravděpodobně i stane.
to je kuli useku d0 mezi již zprovozněnymi useky aby byl ucelený usek od d10 po d5 nebo zda je okruh až k d7. Tyhle „Severní“ úseky se taknějak odložili a všichni řeší právě ten jeden úsek, proto se to posunulo, defakto obětovali severní obchvat ve prospěch jiné důležité stavby, takže to chápu a držím palce, vypadá to, že už příští rok ten úsek postaví, pozemmky skoro všechny už mají, dořešuje se povolení a tuším že soutěží zhotovitele kdo to postaví. Probíha archeologický výzkum a přípravné práce. Jen doufám, že se k severnímu obchvatu potom vrátí nějaké to úsilí jej… Číst vice »
Příprava severních úseků rozhodně stále běží, bojuje s odporem, hledají se kompromisy. Více o aktuálním stavu přípravy si můžete přečíst v informačních letácích k jednotlivým stavbám na webu ŘSD.
Co se týče stavby JV segmentu mezi D1 a Běchovicemi, v 06/23 byla podaná žádost o SP a zpracovává se ZDS. VŘ bude vypsané někdy ke konci letošního roku, takže zhotovitel se zatím opravdu nehledá… Od zimy bude kácení a archeoprůzkum.. Vše najdete zde: https://apdos.roadmedia.cz/Upload/Stavby/2/infoletak_d0-511-bechovice-d1.pdf
Přiznávám jistou skepsi vůči PPP, na druhou by PPP mohla urychlit výstavbu D55 Břeclav-Lužice-Rohatec, kde běží papírová příprava, nicméně plán zahájení až 2028 ukazuje, že tyto úseky nejsou prioritní…
Do budoucna to bez privátních peňez ani nepůjde. Budou muset do konsorcií vstupovat i samosprávy a kraje..běžná praxe na západě. Takže priority budou muset na sebe vzít právě ti jichž se to bezprostředně dotýká.
To že něco nějak funguje na západě neznamená ,že je to tak i správně. Já jsem pro pomalejší stavění bez velkých dluhů. Měli bychom omezit tu rozmazlenost, že všechno musí být teď hned a myslet trochu dlouhodoběji. Ekonomika EU bude vzhledem k vývoji demografie prostě nutně klesat a příští generaci už nikdo nepůjčí a ještě nude ráda když bude mít na údržbu.
No… pomalým stavěním jsme se prostavěli tam, kde jsme. k celkovému poddimenzování infrastruktury obecně.
Už po komunistech byl deficit obrovský a za těch 30 let se ještě víc a víc prohloubil.
pomalé stavění je u nás běžné, dokonce to „pomalé“ je u nás rychlé, u nás se dálnice „staví“ už od okupace nacisty, přes okupaci komunisty doteď a pořád na to jak jsme malinký stát nemáme skoro nic. Zatímco polsko se tak rychle vzpamatovalo, že chytli tak velký turbo, že i na tu jejich velikost mají skoro vše pomalu hotové, předhání nás jak velké státy, tak i ty menší, třeba v současnosti proruské madarsko, cesta napříč slovenskem je nejrychlejší vzít přes maďarsko…
Hold češi a slováci vs výstavba dálnic, budou se stavět asi 100 let a furt nebude hotovo 😀
To je ale blbost, tohle jsou investice.
Protože zrovna tento úsek, který vede v široké stopě po obchvatu, skutečně prioritní není. Oproti jiným úsekům, které vyvádí dopravu z center měst a obcí.
Tím myslíte D55, která odvede dopravu z centra Veselí nad Moravou, Vnorov, Petrova a Strážnice? Tam totiž tedy širokou stopu po obchvatu fakt nevidím. A jak se dokončí D55 do Bzence, tak bude pro Poláky tahle trasa mnohem atraktivnější, než stát na rozkopané D1 u Brna.
Pokud porovnate stavební tempo D4 s běžnou ŘSD stavbou, tak vás skepse přejde. Navíc objednatel práci není vázán veřejnými výběry, může se řídit poměrem kvalita cena. Má zájem na kontrole kvality, protože to bude provozovat. Narozdíl od státních zaměstnanců má odpovědnost, menší zájem na všimném, spíš. Takže těžko hledat negativa.
Navíc z pohledu financování rozloží nutné investice si delšího období, což v případě tak moc chybějící infrastruktury jako ČR dává smysl.
Jediný háček je dobře vybrat PPP partnera.
Měl jsem na mysli vyšší cenu. Kvalita stavby bude v pořádku, když se správně vybere partner, jak píšete.
No nevím..chci věřit .,že to klapne..Peněz je dost- fondy,banky,burza investoři..ale při tom jak u nás píšeme zákony a jak stát „umí“ ohlídat vymahatelnost práva..
To dřív přistane v Praze UFO než bude dokončen pražský okruh.
Zase tak pozdě to nebude, okruh bude o půl roku dříve 😀
A pak ho ufouni během přistání vybombardují 😉
UFO ne, ale SpaceX přistane na Marsu i s lidma.