Cestovní ruch Vodní doprava Železnice Zprávy

Severočeské lokálky přilákaly tisíce lidí, nejvíce jednotlivých jízdenek prodal Zubrnický motorák

Hurvínek. Autor: Zubrnická museální dráha
Hurvínek. Autor: Zubrnická museální dráha

Severočeské turistické lokálky mají za sebou první sezonu pod takzvanou velkou smlouvou, kterou s dopravci uzavřel Ústecký kraj na pět let. V závazku veřejné služby nicméně jezdily postarší motoráky na zkoušku už v roce 2016.

Meziroční srovnání přitom nejlépe vychází pro Zubrnický motoráček, který provozuje MBM rail na trati Ústí nad Labem – Střekov – Velké Březno – Zubrnice. O trať a vozidla se starají členové spolku Zubrnická museální železnice. Loni se na nostalgickou linku prodalo podle mluvčí kraje Lucie Dosedělové téměř 3700 jízdenek. Mluvčí ale zároveň upozorňuje, že číslo není zcela vypovídající. „Nemáme přesné záznamy o počtu přepravených osob, k dispozici máme pouze počty prodaných jízdenek, což samozřejmě neodpovídá počtu cestujících,“ upozorňuje Dosedělová. Cestujících je vždy více, neboť díky integraci turistických lokálek mohou využívat i jízdenky zakoupené u jiného dopravce v rámci  dopravního systému kraje. Na jednu jízdenku může cestovat více lidí, navíc neexistuje evidence přepravených dětí do šesti let věku, které jezdí zdarma.

Podle zástupce spolku Radka Kubaly tak na lokálku vyrazilo loni rekordních 10500 výletníků. „Oproti loňskému roku šla frekvence cestujících znatelně nahoru a na několika akcích musel spolek Zubrnická museální železnice vlaky výrazně posilovat,“ doplnil Kubala. Dopravu na dráze zajišťuje mimo jiné téměř šedesátiletý Hurvínek. Právě historické stroje jsou pro kraj nejdražší. Dotace na jeden vlakový kilometr na Zubrnické dráze činí podle smlouvy 289 korun.

Dotačně nejméně náročná je naopak „osmsetdesítka“ společnosti Railway Capital, která jezdí jako Doupovský motoráček na trase Kadaň – Krásný Dvůr – Podbořany/Radonice u Kadaně. Za ní platí kraj firmě 108 korun na vlakový kilometr. „Smysl to rozhodně má, je to jedna z mála možností, jak ten kraj probudit,“ říká majitel Railway Capital Jan Šatava. Poptávka je podle něj velmi závislá na počasí. „Jeden víkend přijde třeba sto lidí, další násobně více,“ doplnil Šatava.

Kraj se objednávkou sezonních turistických vlaků snaží udržet při životě tratě, kde klasická pravidelná doprava už skončila. Za pět let zaplatí za provoz na pěti lokálkách (kde jsou vesměs nasazována historická vozidla – 801, 831, 810 …) přes 40 milionů korun. Nicméně zatím se nedaří obnovit provoz na takzvané Kozí dráze z Děčína do Oldřichova u Duchcova. Součástí systému Dopravy Ústeckého kraje je i lodní osobní turistická linka 901 z Ústí nad Labem do Litoměřic a nově lodní linka 902 z Ústí do Hřenska. Od dubna do října si na lodích zakoupilo jízdní doklad 6839 cestujících. Turistické linky Ústeckého kraje jezdí od dubna do konce října o sobotách, nedělích a svátcích.

Prodané jízdenky na turistické lokálky Ústeckého kraje

Linka Dopravce Prodané jízdenky 2017 Prodané jízdenky 2016
T1 Kamenický motoráček KŽC Doprava 1335 1234
T3 Zubrnický motoráček MBM rail 3695 3075
T4 Středohorský motoráček AŽD 2387 2486
T5 Podřipský motoráček KŽC Doprava 2380 2263
T6 Doupovský motoráček Railway Capital 2324 2558

Pramen: Ústecký kraj

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
ALBATROS498022
Host
ALBATROS498022

Jen tak dál a víc!

redakce
Člen

„Zubrnický motoráček“ má několik výhod, které mu logicky slušné využití přinášejí: lidnaté „zázemí“ (samotné Ústí nad Labem + další velká města v blízkosti), smysluplný cíl cesty i pro jinou klientelu, než pro pouhé železniční „šotouše“ (skanzen v Zubrnicích), a poměrně krátkou trasu, kterou vlak projede za nedlouhou dobu, kdy cesta ještě baví i děti, takže „nelezou po stropě“ (cca půlhodina je jimi ještě přijatelná) – jen je škoda těch zbytečných nepřípojů od Děčína ve Velkém Březně …

Kroupa Vladimír
Host

„Nepřípoje“ v železniční stanici Velké Březno, bylo diskutováno několikrát, ale bohužel technologie železniční stanice a předpisy SŽDC jsou neslučitelné s přípojem – co pro některé vypadá jako posun v rámci stanice, je ve skutečnosti přejezd z jedné infrastruktury na druhou, této jízdě se říká „přestavná“ a bohužel je brána jako posun – a posun rušící (v tomto případě) musí být ukončen 5minut před případnou další jízdou vlaku, tím by se zkrátil už tak dost krátký pobyt v Zubrnicích. Další nevýhodou je, že stanice má jen dvě dopravní koleje s úrovňovými přechody ke kolejím … Většinou se jako vlakový personál snažíme… Číst vice »

redakce
Člen

No, já se to sice pochopit snažím, ale jde to dost „ztuha“, protože je to klasický příklad platnosti pravidla „když se nechce, je to horší, než když to (opravdu) nejde“ – a všechno přitom záleží na zúčastněných lidech … Nejde přitom ani tolik o přípoj od Zubrnic do Děčína, teoreticky realizovatelný třeba i možným pěším přesunem v Malém Březně, který ZMŽ proponuje (což je ovšem stejně také pouhá „z nouze ctnost“), ale především o směr opačný, tedy od Děčína do Zubrnic, který považuji za mnohem důležitější: jeho neexistence by měla vadit i ZMŽ, protože (podle mě) by ZMŽ mělo jít… Číst vice »