- Železnice •
- Cestovní ruch •
- Voda •
- Zprávy
Severočeské lokálky přilákaly tisíce lidí, nejvíce jednotlivých jízdenek prodal Zubrnický motorák
Severočeské turistické lokálky mají za sebou první sezonu pod takzvanou velkou smlouvou, kterou s dopravci uzavřel Ústecký kraj na pět
Severočeské turistické lokálky mají za sebou první sezonu pod takzvanou velkou smlouvou, kterou s dopravci uzavřel Ústecký kraj na pět let. V závazku veřejné služby nicméně jezdily postarší motoráky na zkoušku už v roce 2016.
Meziroční srovnání přitom nejlépe vychází pro Zubrnický motoráček, který provozuje MBM rail na trati Ústí nad Labem – Střekov – Velké Březno – Zubrnice. O trať a vozidla se starají členové spolku Zubrnická museální železnice. Loni se na nostalgickou linku prodalo podle mluvčí kraje Lucie Dosedělové téměř 3700 jízdenek. Mluvčí ale zároveň upozorňuje, že číslo není zcela vypovídající. „Nemáme přesné záznamy o počtu přepravených osob, k dispozici máme pouze počty prodaných jízdenek, což samozřejmě neodpovídá počtu cestujících,“ upozorňuje Dosedělová. Cestujících je vždy více, neboť díky integraci turistických lokálek mohou využívat i jízdenky zakoupené u jiného dopravce v rámci dopravního systému kraje. Na jednu jízdenku může cestovat více lidí, navíc neexistuje evidence přepravených dětí do šesti let věku, které jezdí zdarma.
Podle zástupce spolku Radka Kubaly tak na lokálku vyrazilo loni rekordních 10500 výletníků. „Oproti loňskému roku šla frekvence cestujících znatelně nahoru a na několika akcích musel spolek Zubrnická museální železnice vlaky výrazně posilovat,“ doplnil Kubala. Dopravu na dráze zajišťuje mimo jiné téměř šedesátiletý Hurvínek. Právě historické stroje jsou pro kraj nejdražší. Dotace na jeden vlakový kilometr na Zubrnické dráze činí podle smlouvy 289 korun.
Dotačně nejméně náročná je naopak „osmsetdesítka“ společnosti Railway Capital, která jezdí jako Doupovský motoráček na trase Kadaň – Krásný Dvůr – Podbořany/Radonice u Kadaně. Za ní platí kraj firmě 108 korun na vlakový kilometr. „Smysl to rozhodně má, je to jedna z mála možností, jak ten kraj probudit,“ říká majitel Railway Capital Jan Šatava. Poptávka je podle něj velmi závislá na počasí. „Jeden víkend přijde třeba sto lidí, další násobně více,“ doplnil Šatava.
Kraj se objednávkou sezonních turistických vlaků snaží udržet při životě tratě, kde klasická pravidelná doprava už skončila. Za pět let zaplatí za provoz na pěti lokálkách (kde jsou vesměs nasazována historická vozidla – 801, 831, 810 …) přes 40 milionů korun. Nicméně zatím se nedaří obnovit provoz na takzvané Kozí dráze z Děčína do Oldřichova u Duchcova. Součástí systému Dopravy Ústeckého kraje je i lodní osobní turistická linka 901 z Ústí nad Labem do Litoměřic a nově lodní linka 902 z Ústí do Hřenska. Od dubna do října si na lodích zakoupilo jízdní doklad 6839 cestujících. Turistické linky Ústeckého kraje jezdí od dubna do konce října o sobotách, nedělích a svátcích.
Prodané jízdenky na turistické lokálky Ústeckého kraje
Linka | Dopravce | Prodané jízdenky 2017 | Prodané jízdenky 2016 |
T1 Kamenický motoráček | KŽC Doprava | 1335 | 1234 |
T3 Zubrnický motoráček | MBM rail | 3695 | 3075 |
T4 Středohorský motoráček | AŽD | 2387 | 2486 |
T5 Podřipský motoráček | KŽC Doprava | 2380 | 2263 |
T6 Doupovský motoráček | Railway Capital | 2324 | 2558 |
Pramen: Ústecký kraj