Severní spoj v Ostravě čeká od pondělí kvůli rekonstrukci čtyřměsíční uzavírka
Moravskoslezský kraj získal na skoro stomilionovou investici peníze z EU.
Ostravský Severní spoj napojující Mariánskohorskou ulici na dálnici D1 bude kvůli rekonstrukci skoro čtyři měsíce neprůjezdný. Opraví se vozovka, mosty, protihlukové stěny i svodidla. Práce vyjdou na 95,5 milionu korun, 85 % nákladů pokryje evropská dotace, zbytek uhradí Moravskoslezský kraj.
Rekonstrukce se týká úseku silnice II/470H od mostu přes řeku Odru po okružní křižovatku nad ulicí Mariánskohorskou včetně napojovacích ramp. Zakázku získala společnost Strabag. Práce budou probíhat ve třech etapách od 3. července do 1. prosince.
„Během prvních dvou etap bude Severní spoj úplně neprůjezdný. Později, od začátku října, kdy začne poslední etapa prací, bude možné používat levou část silnice, takže se auta dostanou z Mariánskohorské na dálnici. Po dobu rekonstrukce se bude postupně uzavírat i část Mariánskohorské čtyřproudovky. Tento úsek řidiči objedou po rampách mimoúrovňové okružní křižovatky, které pak budou později uzavřeny kvůli pracem na horní části mostů,“ uvedl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu Radek Podstawka.
„Díky tomu, že se nám na opravy krajských silnic daří získávat také prostředky z Evropské unie, můžeme takzvané dvojky a trojky, které má kraj ve správě, kontinuálně rekonstruovat. Nyní došlo na důležitý Severní spoj, na kterém je nutné vyřešit opotřebení asfaltových vrstev, prodloužit životnost mostních konstrukcí, vyměnit výplně protihlukových stěn i část svodidel,“ dodal náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro finance, investice a majetek Jaroslav Kania.
Táhnoucí se povolovací proces k dostavbě zbytku Severního spoje
Rekonstruovaná část Severního spoje je jeho prvním úsekem. Ve finální podobě má silnice odlehčit dopravě na přetížených ulicích Opavská a Rudná. Zároveň umožní přímé napojení městských obvodů Poruba, Martinov a Třebovice na dálnici D1. Výhledově budou na Severní spoj napojeny i Hošťálkovice. Celková délka druhé části bude činit 4,17 km, náklady na její výstavbu jsou odhadovány na téměř dvě miliardy.
Na jaře letošního roku Ostrava uspěla s odvoláním proti zamítnutí povolení k dostavbě Severního spoje. Podle města předcházelo rozhodnutí řízení, v jehož průběhu došlo k vadám, které mohly mít vliv na jeho správnost a zákonnost. Radnice zpochybňovala rovněž posuzování namítané kvality prostředí. Stavební úřad dokonce sám přiznal, že rozhodoval na základě nezjištěného stavu věci. Ministerstvo pro místní rozvoj nařídilo nové projednání a kraj tedy musí znovu zahájit územní řízení.