Sever bez drátů a dobíječek. Kritika dopravců nezabrala, do soutěže na rychlíky BEMU neprojdou
Jednotky 845 a 642 (Siemens Desiro) společnosti Arriva vlaky v Turnově. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Termín pro podání nabídek už ministerstvo nezmění.
Proboha proč do zadani nedali i možnost dieselového pohonu, To má MD toiiik peněz a nemusí šetřit?
Tak holt budou neakceptovatelne (nebo zadne) nabidky, zruseni, s 845 o 2-5 let dele a pak se to snad uz povede castecne zadratovat nebo to vypsat pro diesel.
Elektrifikovat trať nechtějí a přitom nechtějí ponechat čistě dieselovy provoz. Aby se jednou neukázal jako výhoda.. až bude elektřiny nedostatek, nebo bude výpadek,tak se nehne ani kolo.
Kolik tratí bude elektrizováno letos? Nula. Příští rok? Taky nula. Pak se přiblíží magické roky, kdy se má drátovat kde co. A začne se to odsouvat na 30. léta jako vždy. Proto se krajům nedivím, že plánům SŽ nevěří a chtějí BEMU.
Týniště nad Orlicí- Častolovice- Solnice, stavba probíhá.
Ano, je to tak. A příští rok snad Frýdek.
V těch letech se také zjistí že není elektřina, a vrátíme se k naftě
To je tak když na infrastruktuře 19. století chcete provozovat veřejnou dopravu 21. století…
S následky naší dlouhodobý neschopnosti by nám pomohla nafta, ale to zase asi není dost nóbl.
Nafta právě bude, jen ne ve velmi krátkých úsecích pod dráty. Zřejmě výsledek občasného řvaní právě proti naftě pod dráty. 🙂
Jen takové zamyšlení a možná mimo… Ceny Litia v poslední době dost spadly. https://tradingeconomics.com/commodity/lithium To se může mít více důvodů. Jednou z interpretací může být, že euforie z nedávné doby ohledně využití litia trochu vyprchala a svým způsobem s tím může konvenovat postoj státu. Samozřejmě vždycky platí, že Mr. Market je tak trochu blázen a těžko mu rozumět, na druhou stranu hodně objednávek bylo z popudu států a i elektromobilita v autech, není úplně tam kde se myslelo, kde bude – viz automobilky budou v EU počítat limity za tři roky apod.
V okolí Florencie jezdí hybridni jednotky diesel-ele od Hitachi.
Jednotku na diesel + stejnosměrné napětí 3000 V má i Newag. Stát požaduje i střídavé 25 kV, 50 Hz.
Měl by se podpořit tuzemský průmysl. Pars nebo nějaká preferovaná žoska by mohla dostat zakázku na pořádný bateriák k žehličkám. Byla by to naše cesta, využili bychom starší stroje a vagóny a ještě bychom ušetřili… 😁😁 (Tady bych se nedivil už ničemu)
Panter EMU nebo BEMU s dieselovým modulem uprostřed jako u Stadlerů, ať má paní Renata zisk.
Upřímně? Než takový nesmyslný vyfikundace za miliardy tak to radši autobus.
letos už je na severu testovací provoz
Jestli ono nejde právě o to… Ale co pak vadí na kapacitnějším vlaku s týmž zdrojem energie, jen možností ji uspořit jízdou po kolejích?
Jiní výrobci než Stadler by se našli. Ve Francii jezdí běžně jako diesel + 2 napětí jednak starší vlaky AGC od Bombardier, a nové Regiolis od Alstomu, a dokonce s verzí na tři napětí do Švýcarska
Jakože to v překladu do běžné řeči znamená, že konkrétně Škoda v téhle kategorii nic nemá?
Presne to z toho celého kričí, E+D nevyrába škoda, no predsa Stadler alebo Hitachi to nemôžu dostať! Taký BEMU panter-to by bolo ono-aj keby nestačila kapacita batérií na dlhom úseku…
nemyslím si, že to je o výrobci, ale zkuste si nechat takový vlak nacenit a pak ještě servis na roky dopředu, je to kravina jak finanční tak provozní, buď to upravit na baterkáče a nebo nasadit diesely
Nakonec se stejně zvolí domácí řešení: Dualshunter 2000 potáhne Honeckerovy pomsty. Na současný stav těch tratí na severu by to snad i stačilo haha.
A přesunout tam syslografy
Dneska je tento typ soupravy tak trochu tabu, ale nebyl by řešením dual Vectron? Působí to na mě teda dost bizarně, ale ne o moc víc než jednotka 3 KV, 25 KV, diesel. Krom toho to není nijak unikátní vozidlo, ale je to něco, co se dělá ve velkých sériích.
Přechodnost?
Vectron 3 kV + 25 kV + diesel (s dostatečným výkonem!!) se dělá ve velkých sériích? Prosím pěkně, kolik takových Vectronů už bylo vyrobeno? :))
0. Slovy “nula”.
Tak Vectron byl od začatku navržen jako modulární lokomotiva. To že tohle konkrétní uspořádání ještě nikdo nepožadoval neznamená, že je pro výrobce problém tu mašinu tak sestavit.
Nelze a nikdy existovat nebude vzhledem k hmotnosti takového vozidla by nemělo přechodnost ani na hlavních tazích.
Holt když má Evropa fobii z šestinápravových mašin tak to je potom složité. Všude jinde ve světě jsou šestinápravové mašiny standardem.
A tahají malé množství osobních vagonů, kde z politických důvodů nesmí být DMU?
Také se divím, že to někoho netrklo hned na začátku vlákna – aneb „ekologie za každou cenu“, i když výsledek zcela popře původní záměr, tedy ušetřit zdroje a tím prostředí.
Na duálního Vectrona 15+25 kV+diesel musí zákazníci čekat až do roku 2027. Takže hádám, že 3kV+25kV+diesel v případě zájmu někdy po roce 2030. Zájem ale není. Řešit to bude 754 reko. Effishuntery z Banglí.
Do roku 2028.
Ta arogance z toho jejich dopisu uplne srští
Oni jsou nepostižitelní. Tyhle „soutěže“ vypisují nikým nevolení papaláši bez špteky zodpovědnosti.
Přesně tak, tito lidé se mají veřejně vybírat na 5 let.
Tak je to přeci na všech ministerstvech … a tyto nikým nevolené kruhy se vždy zodpovídají svým aktuálním nadřízeným, kteří vzešli z voleb … přímo či nepřímo.
V každou vteřinu nese odpovědnost aktuální ministr … tedy člen vlády … a jím nominovaní nebo potvrzení náměstci
Já myslím že to za chvíli vyšumi,jako vsechno
Co to přesně znamená, že to vyšumí? Pomalu se blíží konec smlouvy stávajícímu dopravci.
Nejspíš bude (muset) pokračovat dosavadní stav – což asi bude nejvíc vyhovovat i dosavadnímu dopravci.
Žadné pridlužování, linka bude bez obsluhy 🙂
prodloužení lze udělat pouze o 2roky, dál už bude muset být soutěž v každém případě. To že se to prodlouží o 2 roky, bylo jasné už v době, kdy se přiklepl příplatek za klimu
Co my víme, co bude za dva roky „muset být“…
Pokud se nikdo nepřihlásí, tak to vyšumí, ale to se spíš asi nestane, jeden zájemce tam určitě bude. Leo se nepřihlašuje všude, GWTR taky ne, Jančura rád pompézně ukazuje, když s něčím nesouhlasí, ale ČD a Arriva se přihlásí prakticky vždycky
akorát to třeba bude mimo předpokládanou cenu..pak možná nakonec tu mini elektrifikaci udělají
Při aktuálním tempu elektrizace to tedy bude znamenat prodloužení současné smlouvy o několik let, než se dostaví infrastruktura pro BEMU?
stávající smlouvu lze prodloužit max o 2 roky, což znamená, že by se muselo už dnes začít makat
Alstom Coradia Polyvalent, nebo dneska tedy už CAF je řešení.
No zatím to vypadá že nejlepším řešením bude Scania Irizar.
Nebo Arriva s 845 na 15 let s klimoškou a ETCS. Nic levnějšího není.
Nebo ČD 843 + 954.2 😉
😂😂😂😂😂
To by jsi musel doplnit ETCS do 843, lepší varianta by byla sendvič 954 854 954 a má to i ETCS
To vyjde nastejno dát etcs do 845 nebo 843… 🙃
To nelze vyloučit: ARRIVA by se lecčeho možná docela ráda zbavila, když získala nové aktivity v oblasti Plzeňska.
A proč by se toho zbavila?
Protože Plzeňsko je lukrativnější. A na oboje Arriva nemá
Ta jezdí v části trasy na elektřinu, nebo v čem je lepší, než ten naftový vlak po dráty? Pokud tedy ještě pořád jde o deklarovaný účel, a ne jen obejití uměle vytvořeného problému.
Takže stát zadal dobré správně udělat rychle studii, jestli by ta infrastruktura šla zbudovat rychle a levně a sž opravdu splnila zadání a rychle odpověděla, že by to bylo pozdě a za draho, no to je odpověď, která by překvapila tak maximálně žížalu po lobotomii.
Opět bych poopravil to tvrzení o slovinských Flirtech, které mají zatím jen přípravu na DEMU provoz, ale nyní to jsou čistě dieselové vlaky a například na úseku z Celje do Grobelna jedou na naftu pod trolejí.
Ale v Holandsku jim to jezdí.
Tak, jediné plnohodnotné a schválené DEMU od Stadleru jsou Flirty pro Valle d’Aosta (3 kV DC + diesel). Diagnosťáky pro RFI ani ADIF ještě schválení nemají.
Teda ještě se za duální dá považovat Citylink pro Szehed 🙂
Nejlepší by bylo požadovat čisté DMU. Dřív než do roku 2045 to tam Správa zelektrizovat stejně nezvládne.
ty body by se zvládlo dříve, aby to šlo na BEMU
Napájecí body v koncových stanicích by sice být mohly dřív, ale vzdálenosti by to pořád byly dlouhé na to, aby BEMU dojela pod dráty. Pravidelné zastavení rychlíku na půl hodiny kvůli dobíjení, to by cestující spolehlivě odradilo.
body s vytažením za stanice, tak to bylo myšleno, prostě současný plán, co se zaříznul
SŽ zvýšit podil elektrifikovaných tratí jen tak, že nechají předělat nějakou lokálku za cyklostezku
Ano, východní přístup: Neelektrifikované tratě prostě zrušíme.
Východní? Tohle provedli – aniž by tehdy ovšem řešili problém s podílem elektřiny – spíše na západ od nás. Proto také mívají obecně ještě o dost nižší podíl železnice na přepravách než (zatím pořád) my.
Kde je problém dát dvě paralelní soutěže, jednu tuto a druhou na BEMU, a kdyby byla nabídka na BEMU o 5.5mld levnější využít ji a dostavět dobíjecí stanice? A celkově ušetřit?
Nebo tento nápad porušuje první pravidlo železnice „to se nikdy nedělalo“?
Stát ale šetřit a chovat se efektivně nechce. Od dob Špidly a jeho výroku „Zdroje jsou“ se nic v uvažování nezměnilo…
Nemůžete dělat dvě soutěže na to samé s cílem od začátku jednu z nich zrušit a podle toho změnit budoucí podmínky. Ono to není zadarmo spočítat (funkční) nabídky a musí mít podklady ke kalkulacím (tedy třeba jak přesně by provoz BEMU vypadal). Nejdříve se musíte rozhodnout co chcete, formulovat to do poptávky a pak to můžete soutěžit.
Když si něco dražšího kupujete domů, tak si také těžko necháte (zadarmo) dovézt několik výrobků a že se rozhodnete a zaplatíte potom podle nákladů (a vrátíte ty co nechcete). Musíte se na prvním místě rozhodnout.
Ono by to ve skutečnosti šlo – v architektonických soutěžích je zvykem platit takzvané skicovné, což je odměna za účast v soutěži pro nevybrané účastníky za ten čas co strávili zpracováním jejich návrhu. Vzhledem k celkové hodnotě té zakázky by asi nebyl problém jim výjimečně ty náklady proplatit. Otázka ale je, jestli by o to dopravci stáli.
OK, tak by nešlo o soutěž (ale imho i tam může mít zadavatel dát právo ji zrušit), ale o tržní konzultace.
Bude to drahé trošku jinak z trošku jiné kapsy, i když si bohužel neuvědomují, že ta kapsa je jen jedna. Levnější varianta by mohla být s vozidlem Stadler GTW, kde by byly 2 moduly. Jeden pro elektrický provoz a druhý pro nezávislý na naftu. Pokud by to šlo ..
A proc tak slozite a draze? Dokud tam nebudou draty, budou tam proste jezdit vlaky s dieselovym motorem.
Levnější to nebude. Komplexnější vozidla (ještě s malým výběrem mezi výrobci) budou na pořízení i provozně nejdražší a navíc po mnoho dekád, kdy se mezi tím priority asi změní.
Technicky je samozřejmě možné skoro cokoliv, ale čím specifičtější provedení a čím více systémů, tím dražší.
Klimatizovaná SORka…
Jo, zrovna na ty rychlíky přímo ideální. A pojedou na některých spojích alespoň čtyři za sebou?
Ještě nějakou chytrou hlavu napadne rekonstrukce 843 na 443. 3kV plus dýzl. Po nápadech typu 754 nebo 151/351 bych se vůbec ničemu nedivil.
O předělání 853 a 852 na stejnosměrný elektrický vůz se někdy okolo roku 1994 skutečně uvažovalo.
Předělávat dieselhydrauliku na elektřinu? To vám z původního vozidla zbude k využití tak nanejvýš rám a skříň a výsledek bude pravděpodobně stejně jen velká „zbastlenina“ naprosto neodpovídající požadované úrovni vozidel pro 21. století.
Jen Stadler? Co třeba ještě Hitachi?
https://zdopravy.cz/hitachi-predstavilo-prvni-hybridni-jednotky-pro-jih-italie-trenitalia-je-nasadi-jako-intercity-199700/
Hitachi se ani nevyjádřilo k předběžným tržním konzultacím a je na českém trhu neaktivní.
Tak to někdo bude muset zkusit „socialistickým“ stylem: sehnat jeden kus jako vzor, okopírovat a vyrábět bez licence ve vlastní fabrice pod domácí značkou.
A v cem je problem? Existuje takova vec, jmenuje se Dieseluv motor.
Ten Němec vám pod dráty nepomůže: „Namísto toho musí hledat spíše raritní typ vozidla kombinující pohon na naftu a elektřinu.“
Dieselove motoru pod dráty brani nejaky fyzikalni zakon?
😦
Ne, ale podmínky soutěže
Elektrizovaných je z těch tratí naprosté minimum a existuje přece i možnost jezdit pod dráty s elektrickou přípřeží. Jako trvalý pravidelný provoz je to sice hodně velká hovadina, ale „v nouzi čert i mouchy lapá“ a pokud to zadání soutěže přímo nezakazuje, ale jen nepředpokládá, byl by to od dopravců na MD ČR docela dobrý podraz, protože pomyslný míč by byl na jeho polovině.
Tak zrovna PHA Tanvald a Rumburk by bylo z Vysočan na Skály na nezavěšený postrk. Nebo jedině dotáhnout elektriku do Satalic a tam ji nechat pro opačný vlak a potom ji na Skály dotlačit. Ať žije show. To by bylo jediné řešení odjezdy z elektrifikovaného začátku linky do stanice kde končí trolej postrk a obráceně vjezd na obsaženou kolej. Dobrá komedie.
Jak by se DMU kamarádila s nezavěšeným postrkem? Tipuji že to musí „topit“ (běžet veškerá elektronika pro cestující) takže by to bylo nastartované. Na odjezdu z Vysočan nemít tah (mám postrk), před odbočkou Skály přidávat abych ujel mašině.
Od nové D1 bude nezaveseny postrk povolen jen k vysunutí že stanice, na trať nesmí.
K čemu to bude dobré?
Z kopce se v podstatě potlačí sama. 🙂
Proč raritní? Pesa to dělá.
Z nasazení BEMU v regionální dopravě na Severní Moravě a Slezsku se udělala všespásná senzace, jen se u toho příliš nezdůrazňovala druhá stránka věci, byť to řečeno bylo, že za doplnění infra vyplázne státní kasa přes MD a SŽ další půl miliardy korun navíc. https://zdopravy.cz/bateriovy-experiment-zacina-prinese-pulmiliardove-naklady-navic-o-kterych-se-zatim-nemluvilo-209011/ Když na tohle PR dopravci v případě „Balíčku Severovýchod“ naskočili, tak MD logicky cuklo, protože dodatečné investiční náklady na infra pro BEMU ve výši 5,5 mld. Kč. jsou vskutku citelné, peníze v rozpočtu MD na to připraveny nejsou, stejně jako ani není dost času na všechny ty povinné projektovací a papírovací rituály a MD by… Číst vice »
Ale tak do roku 28 by to mohli začít stavět, ne? Stejně jako SŽ slibuje dalších 50 staveb všude v republice.
Ano, rok 2028 bude magický, možná že přiletí i nějaká kometa.
Jenze tech 5,5 miliardy bude muset MD stejne v budoucnu vydat (spis vic) a k tomu bude 15 let platit vyrazne vic na provozu fungl novych jednotek, u kterych dopravci nevidej moc perspektivu dalsiho vyuziti, takze je budou chtit behem tech 15 let zaplatit komplet.
Nebo to skonci pokracovanim s ojetymi diesely.
Můžete za 15 let z nich ten diesel vyndat a jezdit s nimi jako čistě EMU
To samozřejmě můžete, nejspíš i do toho prostoru po dieselu budete moct dát baterky a používat to jako BEMU. Technicky.
Ale vyplatí se to? Kolik bude stát přestavba a schválení?Uspějete s tím v nějaký soutěži, když ostatní budou mít vlaky rovnou vyrobený jako EMU/BEMU? Nebo budete mít šanci jen s nabídkovou cenou, která vám vrátí jen část ceny přestavby a zbývající hodnoty těch jednotek po 15 letech?
Čím větší atyp, tím větší tyhle rizika jsou a tím větší část pořizovací ceny si dopravci musej nechat zaplatit už v tý první patnáctiletý smlouvě…
To máte pravdu, je to jako u auta za hotové, nebo na splátky.
Tady je to ještě šmrnclé rozdílem investiční versus provozní peníze, i když to jde z jedné kasy.
Je ze tady jsou ještě dotační prachy z emisních povolenek na elektrifikaci=odklon od závislosti na fosilních zdrojích
elektrifikovat se stejně bude, takže ty peníze tam půjdou tak jako tak, místo toho se ještě hromada peněz naleje do dvouzdrojových jednotek, protože samozřejmě dopravci si to patřičně nacení, takže nic se neušetří, naopak se peníze navíc vyhodí..jen to půjde jakože z jiné kapsy..
To spíš bude dřív z 814 514.
814 už měla být dávno v pecích nebo fakt na okrajových výkonech
Takže to dopadne jak mnichovský Express? MD se moc nepoučilo
MD je to jedno, jeho hlavní starosti jsou úplně jinde, než na železnici. „Dálnice, dálnice přicházejí, zpívejme, přátelé…“
Má někdo představu kolik by ty výkony stály v nových dieslech?
Nebo ve starých dieselech?
Ojetých dieselů je málo, na Gebrauchtzugu je jenom malý Lint a 845. Nejlepší by byly klasické Bmz s BEMU lokomotivou.
Nechapu, te v planu je elektrizace treba Tábor- Písek…. Ale rychlíkové tratě v okolí Prahy jako vubec
Ta má sloužit coby objízdná trasa pro nákladní dopravu nejen při přestavbě Strakonice Budějovice.
Hmm tak v cca 2023 se bude dělat tahle elektrizace i reko budejic-strakonice a ještě stavět Nemaše…. tak co jsem zvědavý, co vlastně bude objízdné pro co…
Písek tábor bude pod dráty dříve nez rekonstrukce Strakonice Tábor?
Které rychlíkové tratě v okolí Prahy nejsou v plánu? Boleslav se plánuje vyřešit jak na Nymburské včetně obou spojek, tak na Všetatská větví, Zdice – Protivín taky je v plánu, Kladno je ve stavbě salámovou metodou…
Stejně jako se chystají dráty na hrbaté, semmeringu a na pacifiku aspoň po Měchenice, abychom ty tratě okolo Prahy měli všechny. Ty první dvě se také budou dát nazvat rychlíkovými.
Jenže nic z toho nebude uvedeno do provozu v tomto desetiletí, navíc na tom „severu“ většina tratí s okolím Prahy ani příliš nesouvisí a elektrizace tam je časově ještě vzdálenější než ta „v okolí Prahy“.
Tak PHA Všetaty a dál na Boleslav se mělo elektrifikovat, když ještě sloužily ve stanicích náčelníci a x6x byly ve fázi výkresů.
Tak to prostě dopadne že na poptávku nebude nabídka když se to evidentně nevyplatí.
Buď se změní zadání a nebo tam nebude jezdit vlak.
Taky bych chtěl novej barák pod milion a nikdo ho nechce postavit
Dopravcům se to vyplatí určitě, tak jak každs jiná soutěžená linka, jen vzhledem k atypickému vozidlu to ministerstvu odjezdí za mnohem vyšší cenu
Co spíš nechápu je ten odmítavý přístup ministerstva. Nevím co vyjde levněj, jestli častečná elektrifikace + BEMU, nebo drahé DEMU, pokud by vyšla levněj první možnost, tak je to jen rozhazování peněz z ministerstva
Tak víme, že rozdíl v nákladech na infrastrukturu je 5.5 mld, to je 366 milionů ročně.
Kolik let je životnost té infrastruktury? Jsou pak nějaké podstatné náklady na údržbu?
A co myslíte, jak rychle tu infrastrukturu asi vybudujete, když ani žádná příprava ještě vůbec nezačala? Než tam třeba možná nějaké dráty budou, doba, pro kterou se teď má vybrat dopravce, dávno uplyne.
A BEMU drahé není?
Pak to zase někdo začne srovnávat s cenou autobusů po (již mezitím třeba již dalších zlepšených) silnicích…
Anebo přijde jedna nabídka, hodně drahá, a stát na ni kývne.
Tak jako kupuje předražené pražce, studie od SUDOPu a skoro cokoliv na železnici. Od monopolních dodavatelů, protože stát dal nesmyslně omezující podmínky.
Nic tam jezdit nebude. Když ve VŘ nebude nabídek, oni mužou prodloužit smlouvu s Arrivou.
Tak to velice pravděpodobně dopadne. A dokonce bych se ani příliš nedivil, kdyby pak někdy vyšlo najevo, že si to tak vlastně hlavní zúčastnění přáli a podle toho i tu soutěž připravili.
Nestraste, tohle by bylo do nebe volající.
To už dost možná dávno je, jen někteří ještě slepě věří, jsouce konejšeni občasnými vějičkami.
A nedělají se soutěže proto aby se ušetřilo? Tahle soutěž je totalní úlet s nerealnými požadavky na vozidla.
To není první soutěž, kde zadání omezí počet dopravců a vyšponuje cenu za km. Předchůdcem byla soutěž na vlaky Praha – Mnichov https://zdopravy.cz/o-miliardu-eur-vice-nez-jsme-cekali-bavori-zrusili-soutez-na-vlakove-spojeni-praha-mnichov-223070/
Někdy jsou požadavky objednatelů na hraně možného s omezenou možností výroby a pomalým schvalováním.
U Mnichova stačilo při zadavačce trochu přemýšlet a nepožadovat stejnosmer. Do Prahy by dojely na diesel. Soupravy diesel plus střídavina by byly za mnohem přijatelnejsí peníze.
A nejlépe ještě z Berouna po „hrbaté“, aby to v tom dieselu bylo kratší a nebylo to „pod dráty“ …
Tedy ministerstvo nechce vydat prostředky na částečnou elektrifikaci místo toho by mělo platit za drahá vozidla…… Domnívám se, že ani to platit nebude: Ceny v soutěži budou extrémní. Ministerstvo soutěž zruší a bude se jezdit dál starým dieselem, jen budou mít v ruce papíry, že SŽ by za draho elektrifikovala a bez toho by dopravci chtěli zase příliš moc……
Furt lepší je pořídit BEMU s dieselem, než rekonstrukce Brejlí za 100 mil/kus.
Ale částečná elektrizace pro baterky je lepší, o tom žádná.
Jenže ta elektrizace, pokud ji začnete připravovat hned po víkendu, bude hotová v lepším případě tak asi někdy k polovině příštího desetiletí, a ani ty BEMU vám žádný výrobce nedodá už příští rok.