Sever bez drátů a dobíječek. Kritika dopravců nezabrala, do soutěže na rychlíky BEMU neprojdou

Jednotky 845 a 642 (Siemens Desiro) společnosti Arriva vlaky v Turnově. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotky 845 a 642 (Siemens Desiro) společnosti Arriva vlaky v Turnově. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Termín pro podání nabídek už ministerstvo nezmění.

Ministerstvo dopravy zůstane u svého původního požadavku na vozidla, kterými má vybraný dopravce na rychlíkových linkách hlavně na severu a severovýchodě Čech nahradit jednotky řady 845 společnosti Arriva vlaky.

Dopravci požadovali prověřit možnost, zda by nešlo část tratí elektrizovat tak, aby mohli na linky nasadit akutrolejové jednotky kombinující provoz na baterie a z troleje. Namísto toho musí hledat spíše raritní typ vozidla kombinující pohon na naftu a elektřinu.

Vyplývá to z odpovědi ministerstva na dotaz jednoho z uchazečů o tuto zakázku. Ministerstvo v březnu zadalo Správě železnic vypracovat rychle studii, která by zhodnotila reálnost částečné elektrizace a stavby dobíjecích bodů. Správa železnic materiál dokončila včas. Podle informací deníku Zdopravy.cz byly odhadované náklady na nutné úpravy kolem 5,5 miliardy korun. Ministerstvo nakonec tyto peníze odmítlo poskytnout.

Dopravci se pustili do státu kvůli soutěži na rychlíky. Chce atypická drahá vozidla, upozorňují

Příliš dlouhé vzdálenosti pro provoz na baterie

Podmínky soutěže kritizovalo sdružení dopravců SVOD Bohemia i Asociace českého železničního průmyslu (ACRI). V praxi je na trhu jediný výrobce s referencí na takový typ vozidel za poslední roky: Stadler Rail. Ten dodal jednotky FLIRT v tomto provedení pro Slovinské železnice. Několik dalších výrobců oznámilo ministerstvu, že by případně jednotky zvládlo vyrobit.

„Stát poptává zcela unikátní soupravy, jejichž náklady budou po dobu smlouvy o několik miliard korun dražší, než by stál provoz elektrických jednotek. Tento postup je nehospodárný,“ uvedl SVOD Bohemia v dokumentu, v kterém na jaře vyzval stát k přehodnocení postupu.

Většina výkonů totiž vede po neelektrifikovaných tratích. Kritici soutěže požadovali úpravu infrastruktury, díky které by mohli nabídnout provoz rychlíků s akutrolejovými jednotkami BEMU. Ty kombinují jízdu pod trolejí s pohonem z baterie. Při stávající infrastruktuře je nasadit nelze: dojezd baterií není takový, aby mohly jednotky projet úsekem bez troleje.

Termín pro podání nabídek je do konce června, ministerstvo ho dál již neplánuje měnit. Na dotaz, zda má připraven i další scénář pro případ, že nedorazí žádná nabídka nebo budou dopravci požadovat výrazně více než dosud, neodpovědělo.

Vítěz soutěže získá patnáctiletou smlouvu. Odhadovaná cena je 19,9 miliardy korun, ročně se týká 4,5 milionu kilometrů. Soutěží se linky R14A Pardubice – Liberec, R14B Liberec – Ústí nad Labem, R21 Praha – Turnov – Tanvald, R22 Kolín – Nový Bor – Rumburk a R24 Praha – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Rumburk.

Nová linka z Prahy do Rumburku, 10 kritérií hodnocení. Obří soutěž na rychlíky v detailech

Tagy BEMU linky dálkové dopravy Ministerstvo dopravy R14 R21 R22 R24
137 komentářů