Sesuv půdy poničil trať z Budapešti na Slovensko, jako náhradní doprava plují i lodě
Sesuv půdy na trať u Dunaje. Foto: MÁV
Vlaky Českých drah Metropolitan nabírají kvůli odklonu až dvě hodiny zpoždění.
Vlaky Českých drah Metropolitan nabírají kvůli odklonu až dvě hodiny zpoždění.
Vlaky kategórie EC budú od pondelka (20. 6.) premávať po pôvodnej trase cez Nové Zámky a Štúrovo V aktuálnom týždni (do 19. 6.) budú v úseku Bratislava hl. st. – Nové Zámky – Štúrovo posilňované vlaky R a REX Pre vybrané EC vlaky sa v úseku Szob – Nagymaros a späť zavedie NAD Predpokladaný termín obnovy vlakovej dopravy v úseku Szob – Nagymaros je august 2022 BRATISLAVA – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) informuje, že na základe dohody s dopravcom MÁV START ohľadom odklonovej vozby vlakov kategórie EC bolo v súvislosti s prerušenou dopravou cez pohraničnú priechodovú stanicu (PPS) Štúrovo dohodnuté,… Číst vice »
Ja tiež nechápem, prečo nejazdia cez Komárno a N.Zámky, odkiaľ jazdí do Bratislavy celkom dosť ľudí, i keď asi nie tisíce.
Kto bol však zvyknutý cesto v EC, tak viac kvôli rýchlosti ako pohodliu cestuje dlhšie, a ešte viac, keď z / do N.Zámkov ešte dochádza iným vlakom / busom.
Celkom by ma zaujímalo, či ZSSK aspoň posilnila REXy BA – NZ.
Zbytečně to dramatizujete, především nejde o tisíce cestujících – to leda tak v ročním součtu, nikoli denně – tak si nařídí budíka o hoďku dříve, do Bratislavy se svezou osobníkem a pak počkají na zpožděnku z Budapešti …
Ta „zpožděnka“ včera (úterý 14.) trvala 200! minut – místo v 18.06 z Bratislavy na Prahu přijel vlak z Maďarska kolem 21.15.
Skoro se bojím zeptat – je v plánu nějakej výlukovej jízdní řád, nebo teď budou mít Metropolitany dva měsíce prostě 1-2 hodiny zpoždění?
Jedna verze počítá s jednokolejný provozem do konce června, pak by mohly zpět na původní trasu.
Jízdenku mám na začátek července, tak se budu modlit, aby to bylo tak, jak píšete.
Podľa GVD je tam celkom výrazná prevádzka, takže aj po 1 koľaji budú meškať odhadom 20 – 40 minút (ak nie viac).
problem nebude uklidit trať, ale stabilizovat kopec, ale i tak co je na videu, by tam nešli natahnout nějaké „pletivo“ jako se použivá při stabilizaci skal. Tam by měli postavit nějakou „hradbu“ s odvodněním, aby voda mohla odtéct do řeky, ale bahno a kamení zůstalo na místě.
Tá „hradba“ by musela byť vysoká asi tak 500m, aby to bahno udržala a to je z rôznych dôvodov (technických a estetických) nemožné zrealizovať. Tento problém sa opakuje v pravidelných intervaloch už hodne dlho. Pred pár rokmi tam urobili nové oporné múry, odvodňovacie kanály a … nepomohlo to. Ako som už v tejto diskusii napísal, jediné riešenie je postaviť tunel Nagymaros – Szob, ale to je dosť náročné aj preto, že maďari teraz nebudú investovať peniaze do tejto trate, plus je tam hustá zástavba, takže by bolo problematické nájsť vhodné miesto na vstup a výstup koľají, Vyžadovalo by si to… Číst vice »
nešlo by vytvořit „povrchový tunel“? jednoduše by tu trať „zastřešili, tak jak je, tak přes ní hodit betonovej oblouk, ale to by přes něj lítalo všechno bahno do silnice, takže by museli „zatunelovat“ i tu silnici, aby to litalo rovnou do řeky, ale zase by nemuseli nikde nic bourat.
Nic nového pod sluncem, tak se dělají některé tunely ve Švýcarsku, na zastřešení roste tráva pro „fialové kravičky“ a podobně je udělán tunel Osek mezi Zdice a Plzní ….
Myslím že se tomu říká (otevřená) galerie…
Ryanair leta z Prahy do Budapesti a jste tam za hodinu. Plus cas pred odletem a po priletu, ale rekneme suma sumarum i kdyby 3 hod. To ten vlak ani nedojede do Brna z Prahy
Ne každý cestuje z Prahy 😉
a né každý do Budapešti 🙂
Pravda, to jsem opomenul.
Aleši, psát tady o možnosti letět, je jako se přiznat k vraždě. 🙂 Ale, ano cestuji do Budapešti v červenci a volím letadlo.
V 15.47 „vyrazil“ se zpožděním 341 minuta na svoji cestu do Markrabství moravského a Království českého vlak 12172 – kmenové číslo 286 HUNGARIA. Výchozí stanici Budapešť Nugátové nádraží …předpokládaný odjezd vlaku 10.06.
No ty kráso
Nerozumí jak je možno udělat zpoždění 120 minut pokud to z Blavy jede přes Rajku. Úvrať tam není žádná a Hegeyshalom – Budapest je hlavní maďarská koridorová trať na Vídeň.
Tak musíte po nepřiliš rychlých tratích objet celou Bratislavu a celou Budapešť. A vecpat s mimořádným vlakem se mezi ostatní vlaky.
Nechápu proč to nevedou přes Komárno a na Keleti nebo Déli. To by bylo IMHO rychlejší a obslouží to Nové Zámky.
Bratislavu sice objíždět musíte, ale Budapešť nikoli. Prostě vlaky ukončit / obracet na Kelenföldu – to je velká moderní stanice s dostatkem kolejí …, je tam metro .. není nezbytně nutné jezdit na Nugátové nádraží … Tyčinkové nádraží je drobet méně kapacitní, navíc šturc, tudíž třeba soupravu vytahovat, aby se lokootiva osvobodila …
Ty mimořádné vlaky jezdí v intervalu 120 minut, k tomu vlaky z Polska, takže někdy interval hodina …
Dostat na dvoukolejnou trať jeden vlak navíc nemůže být problém. Extrémem je sobotní Hungaria 286, která na území MÁV nabrala přes 5 hodin …
Na Kelenfölde asi nie sú vybavený na honocuc a dopĺňanie vody. To je veľmi častý problém MÁV Start aj bez meškania a nie ešte v takejto situácii.
… hovnocuc …
No bezva. Takže rok po tornádu se z Hodonína bez zpoždění zase nikam vlakem nedostanu. Ani na Přerov (a dál směr Olomouc nebo Ostrava) a teď už ani do Prahy a v podstatě ani do Brna, resp. spíš z Brna, díky ostrým obratům R13 v Brně v pracovní dny odpoledne. Nerad, ale budu muset začít jezdit autem. Nafta je sice drahá, ale můj čas je dražší 🙁
Nic není tak důležitého, aby to nemohlo – s výjimkou porodu a náhlé příhody srdeční / mozkové – počkat …
Jan Ámos Komenský – „veškeré kvaltování toliko pro hovado dobré jest“ …
Pokud má člověk rodinu a má si vybrat mezi marným přešlapováním na nádraží kvůli zpoždění a odřeknutým spojům a časem straveným s ní, tak holt zkusí štěstí na silnici a bude doufat, že zrovna ta „jeho“ trasa teď rozkopaná nebude.
Pokud někumu slíbíte, že tam a tam budete v určitý čas, tak je docela fajn ten slib splnit. Jo a byl to Jan Werich, nikoliv Komenský.
Sliby – chyby … tak tam prostě nebudete, v současné době můžete mobilem svoji „protistranu“ informovat o zpoždění, které jste nezavinil ….
Pokud máte signál. Což ve Faradayových klecích, kterými moderní soupravy často jsou, na špatně pokrytých českých tratích rozhodně nemusí být samozřejmost 😉
To je snad rok co rok. Nechtějí tam konečně vyrazit, tunel, nebo rovnou postavit do Budapešti novou VRT?
Ano, úsek Kismaros-Szob si o tunel přímo říká.
To spíš vést novou trasou po druhém břehu Dunaje přímo na Ostřihom a Štúrovo.
Tam je to ale hornaté.
Hornaté, to je příliš silné slovo, ale jsou tam kopečky, kvůli kterým má trať z Budapešti do Ostřihomi mnoho oblouků a nepříliš příznivé sklonové poměry.
No ty kopečky jsou 1000 mnm
To zdaleka ne, výškou jsou zhruba srovnatelné s Řípem.
hlavně při trasování není důležité kolik má kopec mnm, ale kolik má metrů nad okolním terénem……
Ano, o to jde, že ta trať kličkuje mezi kopečky se stoupáními místy přes 20 promile.
Ten tunel by musel mít asi 4 nebo 5 km. Pro Maďary to není strategicky důležitá trať, aby na ni dělali.takovou investici.
Nebali by tým pádom chodiť metropolitany po z Bratislavy po Szob a odtiaľ poslať NAD? Slovensko ostatne vďaka tomuto super napadu odklonu cez Rajku bez obsluhy. Okrem osobakov sa do Nových Zámkov nedostanem a do Štúrova pôjdem 3 hodiny ak vôbec bude možné niekde prestúpiť
Možno by bolo vhodné vyčleniť dve súpravy na náhradnú dopravu Štúrovo – Bratislava, ktorý by premával v časoch EC vlakov…
Kdo to zaplatí?
Tak ono to zaplacené je. Předpokládám, že slovenské ministerstvo dopravy vlak dotuje v úseku Kúty (Gr) – Szob (Gr). A teď ten vlak místo toho jede jinudy.
Pokiaľ si dobre pamätám, tak niečo takéto už bolo raz realizované, pred pár rokmi. Boli tam nasadené poschodové vlaky, ktoré premávali ako EC minimálne v úseku BA – NZ. Neviem či išli aj do Štúrova…
Prehadzovať ľudí z Metropolitanov na busy by nebolo šťastné. Ideálne riešenie by bolo viesť Metropolitan cez Nové Zámky a Komárom, s pripojom Zámky – Štúrovo (+ NAD Štúrovo – Szob).
NAD Štúrovo – Szob asi ťažko, lebo to by bola niekoľko desiatok kilometrová okľuka, pretože tam niet žiaden most cez Dunaj a ani Ipeľ.
Prečo Štúrovo – Szob NAD? Veď tam je plne funkčná železničná trať! Nech tam ZSSK a MÁV na striedačku zavedú osobáky k vlakom z NZ (- BA) a je to (takmer) vyriešené!
Mnohem jednodušší řešení je poslat NAD ze Štúrova do Ostřihomi a posílat cestující na Nugátové nádraží buď klasickou soupravou s řidičákem nebo Flirtíkem …
Štúrovo – Nugát = 1 hodina, Nugát – Ostřihom – zastávkovník 1 hodina 4 / 5 min, busmo Štúrovo – Ostřihom do 15 minut …. něco na přestupy > suma sumárum zpoždění 30 minut …
Cestující z ČR a Bratislavy do Budapešti nejsou na nějaký náhradní bus zvědaví.
Je dobře, že je vlak veden až do Budapešti, jen nechápu, proč objíždějí celé město až na Nyugati, místo aby vlak ukončili na Keleti nebo Déli.
Cestující po Česku a potažmo Slovensku ale zase nejsou zvědaví na až dvouhodinová zpoždění. A troufnu si říct, že takových cestujících bude víc, než těch z Maďarska 😛
Pokud by vlak končil na Déli, vůbec by dvouhodinové zpoždění mít nemusel.
Navíc, jak už tady někdo navrhoval, zpoždění 60 nebo 120 minut zapadne do taktu a lze ho tak poměrně snadno zahrnout do výlukového jízdního řádu a po území ČR by žádné zpoždění nebylo.
Právě že 60 minut znamená, že z Břeclavi do Prahy pojedou dva vlaky krátce po sobě a pak dvě hodiny nic. A Rakušáci nebudou kvůli neschopnosti Maďarů měnit JŘ RailJetů z Grazu do Prahy, to po nich nikdo nemůže chtít. A to pak, bez umělého navyšování zpoždění, těžko do grafikonu zanesete.
V případě 120 minut, na které to vypadá aktuálně, problém není.
A v případě 60 minut, můžete v ČR a SR polohu neměnit a posunout ji v Maďarsku – tam to vadit nebude, protože tam ten vlak krom Budapešti stejně nikde nezastavuje.
I tak si ale myslím, že by bylo lepší to zpoždění zcela eliminovat vhodným roztržením toho vlaku. A zde se nabízí udělat dvě větve, jednu v kmenové soupravě ze Štúrova do Prahy a druhou v náhradní soupravě z Bratislavy přes Rajku do Budapešti.Díky tomu se zpoždění nebudou navzájem přenášet a nemusíme vymýšlet, jak a kde ty vlaky časově posouvat.
Chtěl bych vidět naživo člověka, co Vám dal mínus za přání cestovat bez zpoždění! Ale radši ne na peróně ve chvíli, kdy vylezu z vlaku zpožděného o dvě, tři hodiny. To bych se asi nevyvaroval rychlého pohybu rukou směrem k cizí bradě.
Také mi přijde logické za takové situace trasu rozdělit a zpoždění nepřenášet z HU dál do SK a CZ.
MÁV používa vlaky EC v úseku Budapest – Štúrovo ako REXy – zastavujú v: Szob, Visegrád, Vác.
Tyčinkové nádraží je koncové, otočit na Kelenföldu. Tam se jen objede, zatíco na „tyčince“ se musí souprava vytahovat a zase zasunovat ….
Obrat soupravy na Nugátovém nádraží je 80 minut, za předpokladu, že jede včas …
Na Kelenfölde asi nie sú vybavení na hovnocuc a dopĺňanie vody. To je veľmi častý problém MÁV Start aj bez meškania a nie ešte v takejto situácii.
BA – NZ jazdí aj 5 párov REXov a Slovenská strela (v X).
2 měsíce?!
Tam by možno bolo vhodné postaviť nejaký tunel cez kopec, inak sa to bude neustále opakovať ….
A nebo nad kritickými úseky udělat galerii pro bahno, pak bude otázka co bude levnější, protože pak by se hodila galerie i přes souběžnou silnici.
Tunel by se dal razit bez přerušení provozu na trati vedoucí okolo kopce.
I pod tou stavěnou galerií se dá jezdit třeba lokální pomalou jízdou.
A zrovna když tam chci jet. 🤣
Já taky. Předevčírem jsem si kupoval jízdenku do Szegedu. Navazující povinně místenkový vlak tím pádem samozřejmě nestihnu. Nebo někdo, jestli si musím koupit další místenku, i když jsem zpoždění prvního vlaku nezavinil?
Sprievodcovia MÁV radi zdierajú cudzincov za čokoľvek, keď nepoznajú ich tarifu, predpisy a jazyk, takže asi ti to nedoporučím.
Skús vrátiť lístok s miestenkou v pokladni ČD, a lístok z Budapešti si kúp cez aplikáciu až vtedy keď budeš mať Budapešť na dohľad a budeš reálnejšie schopný odhadnúť skutočné meškanie.
Dvě hodiny zpoždění? Nebylo by lepší jezdit přes Komárno/Komárom nebo udělat NAD ze Štúrova do Ersztegomu a náhradní soupravou pak dál?
Podle záběrů z kabiny trvá průjezd necelých 8 minut a je to jednokolejka. Asi by to pobrala, ale bude kapacita trati i dál? Přecijen z Budapešti do Vídně toho nejezdí málo.
Z Ersztegomu do Budapešti jsou už i nějaké dvojkolejné vložky. Ale co se týče dalších vlaků, tak jich tam moc přidat nepůjde, spíš by se musely prodloužit soupravy a jezdit podle naplánovaného grafikonu (jsou tam i spěšňáky).
Posílit Flirtovou soupravu je možné o další soupravu, jízdní doba 1:05 / 1:04 (Štúrovo – Nugátové nádraží 1:01), přestup na bus + jízdní doba Ostřihom do 30 minut ….
Kdyby „jen“ dvě hodiny …
Není to poprvé, ale „rozum“ nebere, kde ty dvě hodiny naberou, poněkud nedává smysl, že z Komárom se vlaky nepošlou do Komárna a Nových Zámků.
T.č. á vlak 280 v Rusovcích 85 minut, v maďarském programu sledování polohy vlaku není odklonová trasa zobrazena a vlak podle poznámky „(ne)jede“ přes Szob … ale grafika ho tam ukazuje.
zpoždění 120 minut? co je posunout? prostě první a poslední vlak pojede ze slovenska, druhý vyjede z HU v čase prvního, ale v SR a ČR pojede v čase druhého? zpoždění by tím na většině trasy nebylo a Maďaři by holt podobu výluky měli horší spojení