Šestiproudá D10. ŘSD začala shánět první razítko na její rozšíření
Kamiony, dálnice, ilustrační foto. Pramen: MDČR
Ředitelství silnic a dálnic pokročilo s plány na rozšíření dálnice D10 na šest jízdních pruhů. Do takzvaného zjišťovacího řízení poslalo
No výborně. Takže „prokazatelný“ projekt, jehož CIN by se dal v rámci CBA nové tratě od nákladů odečíst. Třeba je to tak i myšleno. 🙂
Zbytečný, leda by jich udělali osm. 90% pacientů jezdí stejně středním…
Zajimave: jak dlouho to trvalo tady od rozhodnutí o 6pruhu k zahajeni přípravy (zjistovak EIA) a hak dlouho se malují neúspěšne studie na „5. Koridor“ do Liberce? 20 let? Neni chyba v pristupu MD – silnicni projekty tlacime, zeleznicni brzdime? Nebo ekonomika zeleznice nevychazi, protoze se planuje dálnice (ktera vyzobe prinosy), ktera se bere jako axiom? Nebo Sudop neumi studii poradne novostavby ale jen flikovani koridoru – ktery logicky v konkurenci dalnice nemuze ekonomicky vyjit? Podle me D10 ani s 46 tis aut nepotrebuje 6 pruhu. Nejprve poradnou zeleznici a pak se uvidi. Dopravni politika tohodle státu je vsak asi… Číst vice »
Těžko porovnávat novostavbu nové 100km dlouhé tratě – kde ani nevychází ekonomická návratnost – s rozšířením stávající dálnice o pár metrů na každou stranu. Ta druhá věc je tak o dva řády jednodušší na papírování, pozemky, peníze, návratnost, etapizaci atd. A i tak bude trvat mnoho let, než se kopne.
Pokud ta přestavba MÚK Radonice znamená jen větve pro odbočení doprava u těch kruhových objezdů, tak ty kolony v odbočovacím pruhu nezmizí. Chce to direktní větev od Prahy směrem na Horní Počernice, případně odbočení do ulice Do Čertous o něco dřív. Nebo další MÚK na úrovni Bystré.
Tak je to ta direktivní větev Praha->Radonice s průpletovým úsekem Horní Počernice -> Praha (tedy na mostě budou 3 pruhy), problémy nezmizí, ale určitě se sníží. Moc lepších řešení vymyslet nejde, pokud se nebudou bourat nedávno postavené skladové haly. MÚK Bystrá taky nevyšla (nepřebuduje-li se kompletně celá křižovatka 510x520xD10xVysočanská radiála na daleko složitější vč. kolektorů atd), nevycházel by průplet Vysočanská radiála -> Bystrá s 510 -> D10 (studie s variantama jsou k dohledání na netu). Paradoxně dost by mohly pomoci jiné 2 stavby – D11 MÚK Beranka (spousta lidí jezdících nyní Ve Žlíbku a dále po II/611 pojede pak D11… Číst vice »
Tohle že by nevyšlo? https://en.mapy.cz/s/3w6H3
Jinak těch skladových hal by škoda nebyla 🙂
Při vší úctě, ŘSD a MD v tomto případě jedná strašně pomalu. Aktuálně je potřeba tento problém řešit na mnoha dalších místech a skoro nic se neděje. Plánování vůbec neumíme.
Jestli je toto pomale, co byste pak rekl o tempu jakym postupuje MD + SZDC s zeleznicmi projekty?
Tohle čeká mosty na D1, která se teď nesmyslně rozšiřuje s bouráním všech mostú, místo toho aby se rovnou rozšířila na 3 pruhy.
Nečeká, až bude D35, pudou intenzity na D1 znatelně dolů. Proto se má taky D11 rozšiřovat na 3+3 do Poděbrad, zatímco D1 jen kolem brna a směrem od Prahy to zůstane jak to je. Zatímco D11+D35 bude obsluhovat Polabí, Hradubice, Olomouc a Ostravsko. D1 obslouží Brno a podél trasy je akorát Jihlava, a ještě v dosahu Benošov, HavlBrod a Žďár. Od Brna po Lipník to kapacitně stačit bude a dál už jdou obě trasy společně. Takže ono se to otočí a z D11+D35 bude nejvýznamější trasa v CZ. Takže spíš škoda, že od HK do Olomouce se staví D35 jako… Číst vice »
Přesně tak. To nejlepší, co se dá pro D1 udělat, je D35.
Je velká kravina, že do Ostravy nevede D11. (míním změnu formální + uspořádání dvou křižovatek)
A „drobnosti“ jako obchvat Svitav nebo Lipůvky. Ono jezdit z Brna do Mladé Boleslavi přes pražskou Jižní spojku je poněkud nešťastné.
Tuto (podobnou) trasu jezdím cca 1× za měsíc a jako nejspolehlivější mi vychází cesta přes Nymburk, Čáslav a Havlíčkův Brod.
Nejspolehlivější podle hesla „mezi slepými jednooký králem“.
„Na D1 klesne podstatně intenzita“ podle mě nesmysl… Dle CSD2016 dosahuje nejnižší intenzita na D1 v úseku mezi Prahou a Brnem 37500 vozidel za den (mezi Exitem 49 a 56). Když budu hodně optimista, tak celou trasu Praha-Brno jede 25000 vozidel (tj. 2/3, spíš to bude méně). Kolik z těchto 25000 vozidel si myslíte že přejde na D35, tzn. že jedou Praha-Olomouc a dál? Bude to tak čtvrtina, řekněme max. 6000 vozidel úbytek z D1… Vazba Praha-Brno je velmi silná a k tomu zapomínáte na další významné trasy, které furt povedou přes Brno (Praha-Bratislava-Budapest, Praha-Vídeň, Praha-Brno-Uherské Hradiště > Slovensko, Praha-Brno-Zlín)…… Číst vice »
Bude to aspoň 1/3. Každopádně nárust dopravy se očekává do r. 2030 (to tak nějak reálně může být hotová D35 v celé délce), pak se s ohledem na vývoj počtu obyvatel a jejich očekávanou hybnost, očekává ustálení až mírný pokles intenzit v CZ (krom NA do 3,5t – to kvůli eshopům). Ty mezinárodní tahy nejsou ve skladbě dopravního proudu nijak zásadní, rozhoduje vnitrostátní přeprava. Trasa Praha-Brno-Zlín bude vycházet stejně po D1 i po D35, takže bude záležet na aktuálních uzavírkách a z které části Prahy pojedete. A jestli se dočkáme VRT do Brna, optimisticky třeba 2035, tak to je další… Číst vice »
1/3 z čeho? Chcete říct že 1/3 z intenzit na D1 přes Vysočinu jede Praha-Olomouc a dál? Jakože Chcete říct že Trasu Praha-Olomouc-(Ostrava-Polsko) jede po D1 víc aut než Praha-Brno-(konec nebo dál na SK/A), tzn. jinam než na Olomouc)? a to jen za předpokladu že jede úsek Praha-Brno těch 25000 vozidel, spíš je to celkově méně, tak 20000… Nebo že víceméně polovina všech aut z těch co jedou po D46 Vyškov-Olomouc jede tranzit už z Prahy? Trasa do Rakouska moc významná není, ale mezinárodní trasa od Bratislavy zejména v nákladní dopravě je významná fakt hodně. Velký podíl má i trasa… Číst vice »
Jistě, žádný pokles nebude. Otevření D35 taky nenastane naráz. Jak budou otevřeny první úseky za Hradcem už tam zvolna někteří řidiči začnou z D1 přecházet, ale jejich místa okamžitě zaujmou jiní. S každým dalším otevřeným úsekem to bude pokračovat a po dokončení D35 pak budeme mít 2 přetížené dálnice.
Pokud se postaví D3, tak se něco odleje i na ní. Třeba okolí Jindřichova Hradce dneska často jezdí po D1 přes Humpolec.
Jestli si to dobře vybavuju, dopravní modely počítaly s poklesem intenzit mezi Prahou a Brnem o cca 10000 voz/24h po zrpovoznění D35. Což už je sakra znát. Ale tím, že stavíme salámovou metodou to nepůjde naráza bude se to težko kvantifikovat.
Jistěže D35 stáhne část dopravy z D1, ale na D1 se vrátí jiná přeprava, která se jí teď kvúli přetižení vyhýbá. A ty kamiony co jezdí z jihovýchodní evropy taky asi po D35 nepojedou. Pokud se EU nerozpadne, tak pořád budeme víceméně v jejím středu a doprava tu jenom poroste.
Mě šesti proudý dálnice mi přijdou docela zbytečný – stejně většina řidičů jezdí jak mamlasové v prostředním pruhu, jet vpravo se jim nechce, takže se ta propustnost zas o tolik nezvýší. Osobně bych radši investoval do policie, aby to konečně začala vynucovat a pak by mi to dávalo smysl.
Ono mamlasové jsou vidět jen když nejedou kamióny. Když jedou kamióny, stávají se z mamlasů vcelku řádní řidiči. (Jsou prostě jak hornický kobyly naučený jezdit prostředkem a když je náhodou vpravo volno, tak si nevšimnou.)
S tím se dá souhlasit, ale kamiony jezdí všude a pořád. Dokud se nenaučíme efektivně používat tři pruhy, potom je přínos znatelně nižší.
A když nikde šestipruh nebude, tak bude policie vynucovat co, prosím?
Pořádek a dodržování předpisů, bezpečnost při předjíždní, atd., atd., atd. – to by snad k vynucování policií nemělo stačit i jen na čtyřpruhu ???
Často vídávám cyklisty na chodníku. No ale prostě špatní jsou jenom řidiči aut. Teda, ne že by policajti nikdy nikoho nesrazili, žeáno.
Ať se na mě nikdo nezlobí, ale tohgle vážně vyznívá, že si pražáci dělají všechno jen pro sebe. Dálnice D1 v úseku 182km-210 km by potřebovala šest pruhů mnohem akutněji a my bychom byli rádi dokonce i za pouze 190-201, ale oni si staví dálnice, aby se jim líp jezdilo v zimě na hory.
Me to prijde uplne zbytecny, dokud nebude zeleznice na Brandys a M.Boleslav v konkurenceschopnem stavu…
A to nemluvim, ze se D10 a D11 daji propojit za H.Pocernicemi s I/12, ktera bude obchvatem a take se pak bude dat jezdit i k Ricanum na okruh…
Mestu chybi predevsim kapacitnejsi primestska doprava, vetsina je dnes resena jen autobusy a pokud vlak, tak konkurenceschopne jsou jen 4 trate z 8… no spis 3 z 9 a to nemluvime, ze v nekterych smerech je jen ta dalnice…
Je vidět, že nevíte, co říkáte. Nejen D10, ale i další úseky (včetně D1 u Brna) potřebují posílit kapacitu. D10 má navíc tu smůlu, že v „jejím směru“ (Brandýs, Ml. Boleslav, Turnov a hlavně Liberec, Jablonec…) neexistuje použitelná alternativa na železnici.
Citace odkazu šestipruh: “Podstatně blíže ke stavbě jsou tři úseky, kde by měli řidiči jezdit třemi pruhy každým směrem. S takovým uspořádáním se počítá v úseku Pražského okruhu od Satalic do Běchovic (stavba D0 510), která by měla začít v roce 2022. Ve stejném roce má začít také stavba dalších pruhů k prvním osmi kilometrům D11 v úseku Praha – Jirny.
Ve stejném roce by mělo dojít i k rozšíření dálnice D1 kolem Brna: šestipruh má být od Kývalky až po Holubice”
„stavba dalších pruhů k prvním osmi kilometrům D11“ je před dokončením (letos na podzim). Je ovšem otázka, kdy tam těch 6 pruhů bude dovoleno namalovat. Vozovka směrem z Prahy je hotová od loňska (a skutečně tam přes zimu, když nebyla výluka protisměru na malém kousku 3 pruhy byly povoleny), směrem do Prahy to bude letos.
Ten blud o roce 2022 se tu pořád opakuje, ať už v textech redakce, nebo v diskuzích.
To není blud, aby těch 3+3 na D11 mohli zprovoznit potřebují dle EIA dostavět PHS atd. A to je v plánu až později.
Aby to nebyl blud, muselo by se tam psát něco jako „dojde ke zprovoznění“ nebo tak, a ne „Ve stejném roce má začít také stavba“. Ostatně, na menší části bude pravděpodobně šestipruh již letos. Tedy blud.
Ve vládě zasedá jen minimum Pražáků 😉
Než něco napíšu, tak si o tom něco zjistím.
Tady máte ty jednotlivé úseky: https://cdn.xsd.cz/original/9422dc376ea13fd3822daaf29486f484.jpg
Staví se to, co se podaří nejrychleji připravit. D1 je v přípravě rozšíření dál než D10. A rozhodně to není tak, že si pražáci staví něco pro sebe. Na D10 po Boleslav rostou intenzity raketovým tempem a ty tři pruhy jsou tam potřeba. A až bude D35 aspoň po Svitavy, tak se ten současný rozdíl intenzit otočí, protože na D1 spadnou na úroveň D10.
Asi nejvtipnější na té mapce je plánovaný sedmikilometrový úsek dálnice D7 od D0 po Makotřasy. Čtyřpruhové uspořádání by tam zatím i stačilo, kdyby tam aspoň nebyl přechod pro chodce (takže první dva kilometry se nejmenují dálnice) a kdyby tam byly odstavné pruhy plné šířky a hlavně odbočovací a připojovací pruhy. Ty buď chybí úplně, nebo mají jen symbolickou délku. V hustším provozu je to o život.
Tak snad je lepší udělat oboje najednou – a ne plánovat ty připojováky a až se za dvacet let postaví tak si vzpomenout, že je potřeba šestipruh.
Samozřejmě. Po dálnicích kolem Prahy jezdí hlavně, nebo dokonce jenom, Pražáci…
Ale přidané pruhy se staví hlavně kvůli těm, co bydlí až za městem a jsou z nich dojížděči. Pro spojení pražáků a brňáků jako takových vyhovuje dálnice s plus mínus stálou kapacitou po celé délce. Chataři to až tolik kapacitně nerozhodí.
No jo, Pražáci… Ti jsou všude. Fakt úplně všude…. Na okruhu zvlášť… A přitom by mohli ject krtkem… Jak jsem odposlechl v Žilině v roce 1992 před rozdělením státu rozhovor na studijním oddělění, když jsem si šel pro razítko umožňující přestup z VŠDS na Univerzitu Pardubice -kdyby sa nestavalo v Prahe metro, mohly mať všetky slovenské mestá trolejbusy…