Železnice Železniční průmysl

Šestikoláky ČD Cargo opraví ŽOS Zvolen. Slovenská firma získala další zakázku u českého dopravce

Lokomotiva řady 182 společnosti ČD Cargo. Foto: Wikimedia Commons
Lokomotiva řady 182 společnosti ČD Cargo. Foto: Wikimedia Commons
Tuzemský dopravce nepočítá s tím, že by do této lokomotivní řady ještě instaloval ETCS.

Společnost ŽOS Zvolen uspěla v dalším výběrovém řízení českých železničních dopravců. Pro společnost ČD Cargo opraví až pět lokomotiv řady 181/182. Pevný kontrakt je na opravu tří lokomotiv v rozsahu opravy R1. Maximální hodnota zakázky je 45,9 milionu korun.

O smlouvě informovala ŽOS Zvolen v tiskové zprávě, kontrakt potvrdil předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth. Akce zahrnuje demontáž podvozků, opravu trakčních motorů, všech elektrických strojů a příslušenství a také opravu pneumatického okruhu. Na všech dílech proběhne také defektoskopie. Kontrakt je na 24 měsíců. ŽOS Zvolen má zkušenosti s opravou tohoto typu lokomotivy hlavně pro polské zákazníky.

ŽOS Zvolen získal koncem roku dvě velké zakázky pro České dráhy: modernizují jednotky 646 Stadler GTW a opraví motorové lokomotivy 754.

ČD Cargo podle Tomáše Tótha nepočítá, že by lokomotivy 181 vybavovalo zabezpečovačem ETCS. Použije je na trzích, kde nebude ETCS tak rychle zavedeno.

43 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vladki

Jen taková úvaha – musí mít mašina ETCS pokud je privesena na postrku?

Pája

Ona se taky z postrku nějak vrací. Strojová jízda. To ji má mašina vybavená ETCS vozit?

Asdfg

Spíš přivěsit na vlak co postrk nepotřebuje.

Jerry

Ony se dávají za vlakovou jako nečinně a vypnuté z brzdy.

Asdfg

Pokud je obsazena, není nutno dávat do vlaku a vypínat z brzdy.

Vladki

Buď tak, nebo ji odvézt „pod kopec“ z druhé strany a může zase strkat další vlak. Samostatně by jenom posunovala.

olda

musí, a provozovat v tzv.non-leading módu

K.S.

A jak by to bylo u „slugu“? Tedy mašiny která má vykuchané veškeré prvky pro interakci strojvedoucího a je to tedy jenom kus železa s motorem a elektronikou? Ale nevím jestli se to v EU používá, v USA to mají, nebo měly, některé společnosti.

Nápad číslo 2:
Nebylo by možné něco na tento způsob ze starých lokomotiv udělat a pak je pronajímat místo postrků na přípřež?

Vbb

Booster (= lokomotiva bez stanoviště strojvedoucího) jako vedoucí vozidlo vlaku? Zajímavá myšlenka…

Dušan

Pokud je to trať s výhradním provozem ETCS, tak ANO.

Martin Delong

Použití? Více jako jasné. Vozba přes hranice do PL. Určitě budou mít polskou úpravu.

Martin Delong

Ta cena je neskutečná. Nová EU loko stojí cca 5 mil Eur.

Pavel

Kde se ještě používají šestikola ? Myslel jsem, že už je všechny prodali do Polska ? Kde pro ně najdou uplatnění bez Etc, když nebudou smět na koridory ?

Kubrt

Jezdí kolem Ostravy.

richmond

v pár výjimečných případech jedou i s železem z třince až do kralup.

Fučida

Kam se v Kralupech vozí tolik oceli? Prý i dráty z Bohumína. Do rafinerie asi ne.

asdfg

Část se vozí na Kladno, to bývá obvykle surové železo a přímo do Kralup jezdí dráty.

Kubrt

V Kladně funguje ocelárna? Mam dojem že tam vozí ocel z Třince do válcovny na Drini. Jen doplním pro Fucidu, že ty draty jezdí do kralup za účelem výroby karisiti.

asdfg

Netušim, ale cílová stanice je Kladno – Dubí.

Bram

Vlečka válcovny Dříň je zapojena přes další vlečky do žst. Kladno Dubí.

Fučida

Díky všem za info.

vemm

Válcovna Dříň patří pod Třinecké železárny. Mnoho roků jezdí zpravidla dva vlaky týdně do Kralup, odkud to berou tři nebo čtyři loko – zpravidla Brejláci 753 vždy po půlce soupravy do Dubí. Zpátky to jezdí prázdné, a vývalky z Dříně jezdí většinou po silnici…

Valsabia + Feralpi mají vlečku napojenou na předávací kolejiště Kaučuku – Synthos.

Honza D.

V Kralupech jsou dvě firmy vyrábějící kari sítě do betonu, jejich jména je Feralpi a Valsabia a jsou na pravém břehu Vltavy. Materiál (dráty) se tam vozí vlakem, výrobky (sítě) se odvážejí NGK.

Procházka

Čtyři jezdí v Tušimicích,E184, které si ČD objednala a neodebrala.Proto taky nebyly další vyrobeny.

kakov

to si pletete, to jsou zcela jiné loko, šestikolo/šestikolák je přezdívka lokomotivy řady 180 až 183., které mají uspořádáni CóCó, tušimická 184 má uspořádání BóBóB

Tomáš

Dokáže někdo zhodnotit dosavadní využití 181/182, vyplatí se ještě provozovat/opravovat?

Rypal

Jedině přes Jablunkov nebo Štrbu. Přes Střelnou již jedině s nějakou střídavou mašinou, aby projely Púchov.
Poslední stejnosměrný kopec je u Lichkova, Radotín – Krč je takový žbrdolec. Jinde jsou roviny, to je radši čtyřkolák. V Polsku na těžké uhelné vlaky by s taky hodily, ale netuším, kolik jich je.

182-097

Tyhle mašiny vycházejí v provozu poměrně levně na velkou řadu lehčích přeprav, není to na žádné těžkotonážní vlaky, ale tak na pohodu kolem 2500 tun. My máme třeba dvě v provedení CZ/PL (vybavené vysílačkou VS67, VZ, SHP, CA) a jsou v podstatě neustále v provozu na obou stranách hranice a dá se říct že mají váhu zlata, protože je možné je uplatnit na přepravách, kde by jakákoliv jiná (třeba novější) lokomotiva znamenala zvýšení ceny nad mez únosnou pro zákazníka. Jen to chce aby na těch mašinách jezdili strojvedoucí a ne řidiči, po kterých pak člověk mění například trakční motory, odporníky,… Číst vice »

Třicátáprvní Béé

Mohl byste mi prosím vysvětlit, jak i ten nejhorší řidič může za spálené stykače kontroléru?

asdfg

Se šestikolákem se prostě musí umět zacházet, jinak ta mašina trpí.

Třicátáprvní Béé

Taky odpověď👍

asdfg

Jednoduše řečeno, nervat ho u huby, poznat kdy je správný čas na přechody mezi řazením TM…. Citlivě a s rozuměm používat šuntování… Jak mi řikal jeden můj zacvičovatel na šestikoláky. Je to koráb, a na něj se nesmí spěchat. Vše v klidu, s rozvahou.

Třicátáprvní Béé

Tak stejný postup je i u čtyřkoláků, jen sledovat proudy. Ovšem spálené stykače kontroléru to nijak nevysvětluje.

E182-097

Stačí když dotyční řidiči mají potřebu se rozjíždět stylem „nacpu tam všechno dokud to nepráskne“. Už dva vyhořelé stykače jsem měnil za poslední dobu, stejně tak spálené doteky, kdy už nepomáhá ani zabroušení pilníkem…

Jiří Kocurek

Tak to bude asi chyba zácviku, že jim neřekl co a proč. To proč je důležité.

asdfg

Zacvičující bych do toho úplně netahal. Spousta lidí má potřebu si vyzkoušet to co jim bylo v zácviku zakazováno. Případně jsou mezi námi kolegové co razí teorii „když to není moje, tak si s tim můžu dělat co chci“. Případně logika na traktorech, „proč bych na osmej stupeň nemohl jezdit, vždyt ho tam výrobce dal“…. Na druhou stranu, ano jsou lidi co zacvičují způsobem, dělej si co chceš, já o tom nic nevim, na nic se mě neptej…

Třicátáprvní Béé

Nechci být nějakej úpěnlivej hnidopich, jen s ptám, já jen že na kontroléru si nepamatuju vyhořelý stykač, proto mi to přišlo divný. Palce ok, ale celý stykač.. Každopádně díky za odpověď.

Martin 11

Jezdí na postrku Třinec_Čadca

Pajoš

Oprava pěti lokomotiv bude stát přes miliardu korun? : – D

Kalina
Pajoš

To můžou mít chybu na railpage : – D

Vbb

Jsem si taky říkal, jestli by nebylo lepší za těch zhruba 15 mil. EUR koupit tři Vectrony i s ETCS, než nechat opravit jednoho šestikoláka 🙂
(ale už to v článku opravili)

Gwann

to snad nezvládnou ani CD utratit…