Šest pruhů a nová křižovatka na západě Brna. Nebudeme brzdit, říká ŘSD o rozšíření D1
Práce na rozšiřování D1 mezi exity Brno-centrum a Brno-jih. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Proti plánům na rozšíření D1 u Brna přišly shodné stížnosti. Ještě letos plánuje ŘSD začít soutěž na křižovatku Černovická terasa.
Podle letáku Cernovicke terasy ZS 2026, nadpis článku, že stavba začne letos/ jeďte loňský leták/, Brno -Jih zase naopak, atak jak to je? Jinak klasika 30 let EIA, teď bude znova. To stejný D52, stavby se sloučili a zažádalo se o novou EIA. Zdržovací taktika pražského RSD v Jihomoravském kraji funguje. / pro rýpaly kraj ma již delší dobu schváleny UP/. O D43 nemluvě. Hlavně i se staví v Čechách dálnice s intenzitou provozu na úrovni silnic II. tříd na Moravě
(Pod)nadpis: letos plánuje ŘSD začít soutěž na křižovatku Čern. Ter.
Jaká zas eia…múk se dá brát jako samostatná stavba…povolení pro ni se již vyřizuje, v rámci I/73-D43, která se nějakou dobu řeší. A Morava má dálnic mraky na svou rozlohu, oproti Čechám.
A co takhle histota osídlení? Ta je na Moravě významně vyšší než v Čechách, podivejte se kolik obyvatel mají ruzna města na Moravě podél tras jednotlivých dálnic D1, D48, D46, D55 i mimo ně
Dálnice neposkytují jen vnitrozemské, ale důležité mezinárodní spojení. V Čechách jsou taky hustě obydlené oblasti. Někde jsou mezi nimi větší rozestupy méně obydlených, daň za větší rozlohu. Potřebují propojit stejně. Když je region vzdálenější či méně obydlený, je většinou méně rozvinutý a potřebuje rozvíjet. Ty oblasti mají ekonomický a nevyužitý potenciál. Všechno nejde nacpat na jedno místo.
O čem se tu bavíte?Jak je to dlouho,co se D1 u Brna rekonstruovala(nájezd u Rohlenky,oprava mostu,nové zálivu.. )par let.A o rozšíření je rozhodnuto 20 let.Tisice tun výbouraného materiálu se odvezl a teď ho budou vozit zpět. Vše šlo udělat naráz,ale proč. Jen ať si řidiči postoji..víc práce,větší kšeft ..Klasická Česká šaškarna
Včera jsem tam projížděl, dvě nehody, policajti to moc neřešili, kamion v levém až do zúžení na 2.2m. Bohužel policajti nemají respekt, pokuty jsou směšné. Pokud by tam trvale hlídkovali a řešili všechny prasárny, tak by možná mohlo být líp. Nicméně dokud se lidi (řidiči to umí) nenaučí jezdit osobními auty v levém pruhu v zúžení, tak to bude peklo i nadále.
já jezdím vpravo (protože mám se zrcátky přes 2.2 a de iure tam tím pádem nesmím), ale ti střelci co jedou v levým a i s uzkým autem se stejně bojí projet a zablokujou pak ostatní… ale neuhnou a neuhnou, i když mají kam.
Dobře, tak to upravím, místo osobní na užší než 2.2m.
Doufám, že to posunutí mostu a budování rondelů minimálně omezí provoz mezi Tuřany a Slatinou. Už teď se tam denně tak ode dvou tvoří úhledná kolona až na Tuřanskou náves. Škoda, že se tímhle nejspÍs nepodaří vyřešit nájezd a výjezd na celnici, kde odbočující kamiony dokážou krásně zpomalit cestu od letiště/stávajícího sjezdu do města
Přiznám se, že jsem ze zpráv od ŘSD zmatený. Ano, letos/příští rok by měli zahájit úpravu D1-D2 křižovatky a sjezd na Černovické terasy, ale nedávno v médiích proběhla informace, že se změní strategie a rozšiřování D1 kolem Brna bude pokračovat až ve 30. letech, po dokončení D35. Takže veškeré pozitivní zprávy od ŘSD beru s rezervou.
Objevilo se to v jednom médiu, zpráva byla nepravdivá. Stačí ono médium nečíst a ignorovat. ŘSD je v přístupu k rozšiřování D1 kolem Brna konzistentní.
OK, díky za upřesnění.
Chápu, že nejmenujete, ale nějaká nápověda by nebyla o co se jedná? 🙂
Není důvod jim dělat reklamu:-)
Ujo Google rád nabonzuje co potřebujte, stačí na hulváta zadat „rozšiřování D1 kolem Brna bude pokračovat až ve 30. letech, po dokončení D35“.
Polopravda, protože ohledně D35 stačí komplet dostavba po Opatovec (za Svitavy) a pak ten úsek tunel Hřebeč-Mohelnice už dopravu dobře pobere. Tzn. od 2028 se může Řsd dle plánu směle pustit do dalšího rozšiřování D1.
Brno jih – stavba začne „příští rok“, posuzují se nabídky zhotovitelů, 4,386 miliardy Kč (v soutěži jsou nabídky nižší)
Jste si jistí? Podle mě to má být letos.
Já si myslím, že přišlo nařízení z ministerstva, že se může začít až po volbách do PS.
To si nemyslím, ale určitě až po GP
představte si že zdopravy omylem prohodil v přehledu info k Brno-Jih a Černovické terasy. V článku je to napsané jinak. Brno-Jih má již vybraného zhotovitele.
Jaké jsou důvody, že se stavba kouskuje na 5 km dlouhé úseky? Dlouhá souvislá stavba znamená menší zdržení oproti více kratším děleným úsekům.
Na rovině mimo město ano, tady se to rozkouskovalo mezi sjezdy tak, aby nebyly dotčeny všechny křižovatky, dále pak jde o mosty, tam dostanete tak 2+1 pruh. A navíc jste ve městské zástavbě a jedná se o spoustu složitých přeložek IS a demolic. Čili pokud by se zároveň opravovali všechny mosty a měli jste omezené všechny sjezdy, byl by to úplný kolaps. Původně to bylo myslím na 4 úseky, ale kvůli dalším stavbám, které nebyly pevně usazené v územním plánu (napojení D43, tangenty kolem Brna, Černovická, napojení D2/D52, obchvat Tuřan a Slatiny, VRT, mosty přes železnice, VMO atd.) se to… Číst vice »
Protože pak by to bylo rozkopáno jen 2-3 roky. Proč se s tím nesrat místo toho 8 let? Měli se vykašlat na PPP na 35 a i s tím kopnout do vrtule na D55 a Brno rozkopat najednou souvisle potom.
Zkuste se někdy podívat na stavbu třeba v rámci exkurze a aspoň trochu pochopit jak funguje. Jak se představujete, že bude fungovat město, kde rozkopete nejzatíženější komunikaci na 2-3 roky včetně všech křížení, takže nebude fungovat vůbec nic?
Jenže ony jsou už křížení z velké části hotové. Mosty na Kývalce a Brno-západ už připravené jsou. Asi dělat to celé je samozřejmě nesmysl, ale proč se letos nezačne s rozšiřováním od Kývalky do Brna? Ty kolony od Prahy by to jen posunulo a provozu ve městě by to zase tolik nevadilo, protože stejně se budou dělat křížení s Vídeňskou a D2 a ucpávat se to bude stejně. Takhle by to od Kývalky po sjezd na D2 mohlo být o 2-3 roky rychleji, ne začít se stavbou až 2027
Asi je trochu obava z Dětí Země, aby nenapadly rozšíření kvůli starým posudkům na ovlivnění životního prostředí. Teď se bude posuzovat znovu a komplet celý rozšiřovaný úsek. Patrik kdysi prohlásil, že bude bojovat proti s maximálním úsilím.
Organizace dopravy během výstavby je jenom část problému. Další věc je třeba omezená kapacita projekční přípravy nebo nutná koordinace s okolními navazujícími stavbami, které jsou v přípravě pozadu. Viz třeba VRT, která si vyžádala dodatečné úpravy v technickém řešení rozšířené D1 včetně nutného schválení změny ZÚR JMK.
A co křižovatka D1 a D2 do které etapy patří? Má se začít letos.
Tady píšou začátek až příští rok, ale nevím proč když se už hodnotí nabídky.
https://zdopravy.cz/rsd-vybralo-firmy-ktere-prestavi-jednu-z-nejvetsich-dalnicnich-krizovatek-u-brna-usetri-pres-miliardu-234577/
Neustále to odkládají. Tady https://www.brnan.cz/udalosti/kdy-zacne-prestavba-krizovatky-dalnic-d1-a-d2-by-mohlo-byt-jasnejsi-v-zari před půl rokem psali, že by rádi začali v 2024 a teď to nebude ani 2025…
článek ze 14.8. 2024, ha. Nepíšou tam že „letos“, píšou že původně se uvádělo, že letos. Tzn. se to mohlo uvádět ve 2023. Zhotovitel už je vybrán, archeologický průzkum už vysoutěžen, zeleň se kácí. Letos to začne, podzim max, přes léto nechají řidičům klid.
Jen se bojím, že dva průběžné pruhy na D1 na křížení s D2 nebudou stačit a bude se to tam špuntovat. Kor pri plánech na jižní dálnici z Plzně k Jihlavě. Uleví se Pražákům, ale natáhne to na D1 spoustu aut, která by jinak mohla jet po D35 vrchem.
Jižní dálnice do té doby nezačne.
Vůbec bych neměl obavy, řešení průchodu jen 2+2 přes křižovatku je z hlediska plynulosti výrazně lepší řešení než tam ponechat 3+3, a to hlavně kvůli lepšímu napojení silného provozu z D2. Zohledňuje to fakt že hned celá polovina ze všech kamionů co přijíždí od Prahy k Brnu po D1následně pokračuje na jih na D2. Navíc se bude stavět jižní tangenta (napojení D52 na D2) která silný proud od Vyškova na Vídeňskou přesměruje už v této křižovatce z D1 na D2. No a dostavba D35 pomůže odstranit další průjezdnou dopravu východ-západ, která ale už v současnosti minimálně co se týče nákladní… Číst vice »
V té západní polovině brněnské D1, od Kývalky po Brno-Centrum, plánuje ŘSD dělat mosty v předstihu. Na spoustu z nich má už SP. Na všechny bude mít SP asi letos.
Kam se hrabe L.A.
Moc nechápu, jak by nová křižovatka Troubsko bez pokračování v I/73 výrazně pomohla dopravě, když je v těsné blízkosti aktuální křižovatce Brno-západ.
Díky neexistujícímu exitu Troubsko je to nyní z Troubska-Veselky (kterou D1 de-facto prochází) na D1 přes exit Brno-Západ 5.5 km, to zas tak těsná blízkost není.
Současná doprava ze Z Brna na D1 projíždí obcemi Veselka a Bosonohy. Předpokládám, že exit Troubsko má obcím ulevit. Že bude napojen novou silnicí na starou Hit. dálnici alias I/73. Jestli jen na Jihlavskou ul., tak se uleví aspoň Bosonohám.
Bosonohy budou mít jěště navíc i samostatný obchvat. Silnice z nové MUK Troubsko (propojená s tou současnou Brno-západ kolektory) má mít sjezd na Jihlavskou v prostoru mezi Veselkou a Bosonohy a následně má být napojena na Starou dálnici. Hodně profitovat z tohoto napojení bude právě Bystrc, kromě toho samozřejmě také Bosonohy, Troubsko, Střelice, Žebětín,…
A zkusil jste někdy najet na D1 z Bystrce a okolí..? Ať již směr Praha nebo Ostrava.
Škoda, že nestaví víc úseků najednou. Teď jeden, pak druhý…. aby náhodou ta omezení nebyla o pár let kratší. Sice na 2027 plánují zahájit 3 úseky, ale něco jim určitě zase sklouzne na později.
No bude snaha to všechno zbývající, tj. drtivou většinu od Kývalky po Holubice stavět najednou. Samotná výstavba křižovatky Černovická terasa by neměla téměř ovlivnit provoz v hlavní trase dálnice, přestavba křižovatky Brno-jih ale ano, tady je jenom obrovský škoda, že se aktuálně rozšiřovaný úsek nerealizoval společně právě s křižovatkou Brno-jih, dost by to dávalo smysl i s ohledem na etapizaci staveb.
Taky bych byl pro udělat obě křižovatky najednou, takhle se ten špunt jen posune. A úsek od Vídeňské (exit 194) na Kývalku (182) se před pár lety komplet předělával včetně výstavby PHS, aniž by se udělaly nějaké přípravy. To bylo už dávmo po tom, co to rozšíření Bárta v roce 2010 stopnul, takže se vědělo, že to někdy bude…
Většina ministrů dopravy byla a pak tak nějak zmizí v propadlišti dějin. Jenom ten odborník Bárta nám tady vylézá opakovaně. Ještě že takových nebylo víc, do dneška bychom jezdili po nezpevněných silnicích.
Na první stavěné úseky se dá dívat i samostatně jako na vylepšení propojení D2-D1(směr západ). Bez ohledu na další rozšiřování.