Šest miliard eur za pět let. Letiště Schiphol výrazně navýšilo plán na investice

Letiště Schiphol v Amsterdamu. Foto: Schipchol.nlLetiště Schiphol v Amsterdamu. Foto: Schipchol.nl

Amsterdamské letiště Schiphol čeká v příštích letech velká modernizace. Jedno z největších letišť v Evropě výrazně navýšilo plán na investice

Odebírat
Upozornit na
guest
14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš

Mně by bývalo stačilo, kdyby tam zavedli místo šedého moru barvy, jako máme my na T2.
Další problém byl napřilad ten, že se chodilo daleko od letadla pro kufr, protože ČSA mělo téměř vždy zcela nejvzdálenější stání na psty a od něho nejvzdálenější zavazadlový pás. Po stížnosti, pár nesmyslných kecech od ČSA, jsem přešel na KLM a problém zmizel.

Vilda

Super zprava. Tohle letiště mám rad, i proto, ze jsou zde hodně laciné parfémy.

Lysimachia

AMS má bohužel velký handicap v podobě dráhového systému, zažil jsem tam pojíždění, která trvala prakticky půl hodiny. Kdesi jsem viděl i výňatek z manuálu, které dráhy se používají při kterých směrech větru a je to mazec. (U moře holt fouká a ještě se to pořád točí.)

I přes tyto komplikace jsem ale osobně na Schipholu nikdy problém neměl.

Míra

Každou chvíli někde někdo řve o globálním oteplování způsobeném spalováním fosilních paliv. A skoro stejně často si jiní chrochtají blahem nad neustálým a stále rychlejším růstem objemu letecké dopravy, která je bezkonkurenčně největším původcem emisí v přepočtu na přepravenou jednotku nákladu nebo osob. A z opačné strany zase pořád někdo řve o nutnosti rychlého nahrazení všech aut, včetně nákladních, elektromobily. Tak to mi fakt nejde dohromady, rád bych se někde dozvěděl, jak to s tím šíleným greenwashingem je doopravdy!

KrizeVychodniSpolecnosti

“… která je bezkonkurenčně největším původcem emisí v přepočtu na přepravenou jednotku nákladu nebo osob.” To spíše vy si bezkonkurenčně vymyšlíte. U moderních letadel se dostáváme na spotřebu 2.5-3l kerosinu na osobu na 100 km. Navíc v EU je i velmi vysoká průměrná obsazenost letadel (85 %), takže ta spotřeba je velmi reálna. Porovnejme si to s autem, v každém autě v EU je průměrně 1.7 lidí, s průměrnou spotřebou 6.5l/100 km jsme na tom hůře než u letadla. Navíc co třeba takové výletní lodě? De facto zbytečná záležitost a jaké má každá z těchto lodí emise? Mnoho lidí také… Číst vice »

Jiří Kocurek

Co se lodí týká, tak asi 0,2 litru paliva na tunu a 100 km. Pokud nejedou rovnou na LNG, čímž jejich emise odpovídají kogenerační plynové elektráně adekvátního výkonu.
Data z roku 2008 (to byl ten výzkum, který x milionů aut přirovnal k jedné lodi co do emisí oxidů síry) již dneska nelze brát jako referenci.

Ironicky dodám, že za zbytečnost můžeme rovněž prohlásit dovolené jako takové …

KrizeVychodniSpolecnosti

To, co píšete, není pravda. Studie z roku 2023: https://te-cdn.ams3.cdn.digitaloceanspaces.com/files/The-return-of-the-cruise-June-2023.pdf Budu citovat: “The analysis shows that despite the introduction of the UN shipping body’s sulphur cap in 2020, Europe’s 218 cruise ships emitted more sulphur oxides (SOX) than 1 billion cars in 2022, or 4.4 times more than all the continent’s cars.” “ Many cruise operators such as MSC Cruises have been investing in fossil gas (LNG) as an alternative to conventional marine fuels. As of now, more than 40% of cruise ships in the order books of global shipyards are slated to be delivered with dual-fuel LNG engines. When… Číst vice »

Průvodce původní Aleš

Výborně. Takže třeba taková Allure of the Seas váží 100 tisíc tun a vozí kolem 6 tisíc pasažérů. I když Vaše tvrzení bylo rozporováno id KrizeVychodniSpolecnosti, tak při Vašich údajích je na hlavu spotřeba 3,33 litrů na 100 km. Takže jsme stále na vyšší spotřebě než při letecké dopravě.

Jenda První

Pokud je u dálkového autobusu obsazenost 85 %, tak to pak vychází pomalu na 0.5 l/100 km.

Vít

Akorát že vůbec. Největší původce emisí na přepravenou jednotku osob (paxkm) dle dat IAE z roku 2019 je doprava velkými osobními auty, podle jiných dat je to lodní doprava záoceánskými parníky. Co se týče letecké dopravy, v různých zdrojích se před auta dostávají pouze krátké vnitrostátní lety. Středně dlouhé a dálkové lety jsou na tom pak podstatně lépe než auto se vznětovým motorem.

A především pak celkově letecká doprava tvoří pouhé 2–3 % emisí CO2, což oproti takovým 21 % procentům silniční dopravy, 30 % průmyslu či 10 % zemědělství opravdu netvoří tak signifikantní část, jak se tvrdívá.

Jan

Takových peněz do něčeho ležícího pár metrů pod hladinou moře. Snad se investice vrátí dříve, než se dostaví oceán…

Davo

Az se dostavi ocean, Vam to bude davno jedno, detem taky.

mgr.pavel

Nevíte, kdy se má ten oceán stavět? 🙂

Davo

Stavi se prubezne, nekolik cm rocne 😅😅😅