Servisní centrum pro lodě v Týně má sloužit i jako překladiště velkých celků pro Temelín
Přehrady by nadrozměrný náklad překonal po silnici a na horní vodě by byl znovu přeložen na loď.
Servisní centrum pro lodě, které v Týně nad Vltavou chystá Ředitelství vodních cest (ŘVC), má sloužit i jako překladiště nadrozměrných komponent pro jadernou elektrárnu Temelín (JETE) v případě jejího rozšiřování. Vyplývá to z oznámení, které ŘVC poslalo do procesu posouzení vlivu na okolí, zatím do tzv. zjišťovacího řízení. Velké součásti jaderné elektrárny by připutovaly do Týna po vodě z Hamburku.
„Servisní centrum je navrženo tak, aby v budoucnu umožňovalo i překlad nadrozměrných a těžkých kusů. Pro případný překlad v souvislosti s dobudováním JETE tak nebude potřeba budovat samostatné překladiště – pouze se rozšíří příjezdová komunikace, manipulační plochy a osadí portálový jeřáb,“ doplnil mluvčí ŘVC Jan Bukovský.
Zajištění možnosti překladu nadrozměrných a těžkých kusů vychází z usnesení vlády z října 2017 „o přípravě opatření na dopravní infrastruktuře využitelných pro přepravu nadrozměrných a těžkých komponent nezbytných pro realizaci nových jaderných zdrojů v lokalitě Temelín a Dukovany“.
Usnesení řeší, jak na staveniště do Dukovan a Temelína dostat nadrozměrné a supertěžké náklady, jako jsou tlakové nádoby reaktorů nebo parogenerátory. A úřady počítají právě s využitím Labe a Vltavy v kombinaci se silniční dopravou.
Realizace servisního centra v Týně je plánována na léta 2025 a 2026 s tím, že rozšíření umožňující překlad nadrozměrných a těžkých kusů by bylo realizováno až v případě konkrétní potřeby JETE. Investiční náklady na servisní centrum včetně umožnění překladu činí zhruba 280 milionů korun.
„Možnosti dopravy nadrozměrných komponent analyzujeme. Trasy i způsob přepravy se mohou lišit s ohledem na budoucího vybraného dodavatele, počet, hmotnost nebo velikost přepravovaných komponent. V tuto chvíli by tedy bylo předčasné být v tomto směru jakkoli konkrétní,“ sdělil mluvčí JETE Marek Sviták.
„Samozřejmě pro případ přepravy nadrozměrných a těžkých kusů pro JETE by bylo nutné upravit vyložení a naložení těchto kusů u přehrad Slapy, Orlík i Kamýk,“ doplnil Bukovský.
Přehrady by nadrozměrný náklad překonal po silnici a na horní vodě by byl znovu přeložen na loď, stejně tak by musel dopravce vyřešit překonání vodního díla Kořensko pod Týnem nad Vltavou. Otázkou zůstává i druh plavidla na vodních nádržích, neboť velké nákladní lodě se na střední Vltavě nenacházejí, nejpravděpodobnější je využití pontonů.
Z vládního usnesení z roku 2017
Pro Temelín – kombinovaná vodní a silniční trasa: Labe (Hamburk – Mělník) / Vltava (Mělník – Týn nad Vltavou) (s objížďkami vodních děl Slapy, Kamýk a Orlík po silnici) a silniční trasa (Týn nad Vltavou – Temelín) – hmotnost až 1 086 tun (omezeno možností překládky u přehrady Orlík)