Seriál: Provoz na trati Rumburk – Ebersbach táhnou jízdy nákladních vozů, které musí na skok do Německa
Trať Rumburk - Ebersbach. Autor: Mirek256 – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=16316992

Loni tu jelo 117 vlaků. Časté jsou jejich cesty do dílen v Německu a zážitkové jízdy.
Tak letos už má počet jízd trať asi i překonanou a to je srpen.
Srbské vozy, německý vlastník, odstavené (deponované) v Čechách… My jsme fakt šrotištěm Evropy!
Nabízí se prodloužit třeba turistickou linku z Mikulášovic, propojení Bad Schandau a Ebersbachu, vlaky v Rumburku nebo Krásné Lípě stojí na nic.
Nedivim se, izolovaných spoj Rumburk-Ebersbach nikoho příliš nenadchnul. V rámci preshranicni spolupráce a zvýšení turismu by byl spis význam vlak Rumburk-Bautzen. Ale dnes už se Saske pohraničí dost vylidňuje. Třeba takový Sebnitz je hezké opravené městečko duchu …
U nás se to vylidňuje také. Takový Děčín je v mínusu deset tisíc obyvatel. A na rozdíl od Sebnitz je to špinavá díra. Je to asi měsíc, co jsem v Sebnitz byl, a město duchů rozhodně ne. Veškerá občanská vybavenost, v centru klasické obchody, jako obuv, knihkupectví, domácí potřeby, pekárny a řeznictví atd. O tomhle si můžou nechat zdát i naše krajské metropole.
Trochu off-topic: Vozy se musí dostat prokazatelně na území státu, kde jsou registrovány, aby mohly být zapsány do EVR…
Tvl, ta dráha na ty papíry fakt zajde.
Ale to nemusí být požadavek vyplývající z drážních předpisů, ale třeba bych řekl vyplývající z požadavků například pojišťoven.
Osobne bych rekl, ze jde o daně.
No to asi jo, ale i tak je to totál bizár. Ještě že se takto nekupují velkorypadla pro povrchové doly 🙂
Obecně bych se k téhle trati zeptal, zda by se Němci nechytli prodloužení linky Děčín – Sebnitz – Rumburk dál sem do Ebersbachu a třeba až do Löbau?
Ano, jako problém vidím velmi dlouhé rameno a tím problematické výluky a mimořádnosti.
Může mi někdo prosím ještě vysvětlit stanici/dopravnu/paskvil, který se na mapě SŽ nazývá stanice Jiříkov? Když jsem se tam byl podívat, tak to je stanice krytá návěstidlem, ale má jedinou kolej, takže se příliš neliší od tzv. širé trati… ď.
Dřív tam bylo pochopitelně kolejí mnohem více. Teď už to podle mě ani stanice neni. Tenhle úsek by se mohl klidně komplet snést. I při případném obnovení provozu by nemělo smysl, aby se na tu staniční odbočku zajíždělo.
Myšleno to torzo vlečky bývalého Elitexu?
Ne. Prostě trať přijede z Rumburka, je tam vjezdové návěstidlo, pak opravdu 1 výhybka, ale ta není podstatná, pak další návěstidlo a vjezd do Německa (ale ten už zas nepočítám). Takže na laika to působí jako stanice s 1 dopravní kolejí. Jinou takovou stanici neznám.
Prostě už tam ty ostatní koleje nejsou – sneseno. Viz: https://mapy.com/cs/letecka?x=14.5788867&y=50.9986573&z=18
Půjde tam o to, že do Jiříkova je AHr, dál telefonika, zjevně se nechtělo snižovat úroveň zabezpečení ani projednávat úpravu v přeshraničním úseku.
Tam trochu se zapomíná, že z Ebersbachu vede další zapomenutá trať, a to do Löbau a z něj už to je kousek do Zhořelce. Spojení Rumburk – Zgorzelec už přece jen vypadá líp než Jiříkov – Ebersbach.
Vám i výše jinému bych rád připomněl, že poměrně dlouho jezdily vlaky Ebersbach – Löbau – Görlitz a podobně i Sebnitz – Neustadt(Sachsen) – Neukirch – Wilthen – (Bautzen). A byly ekonomicky neudržitelné. Význam Löbau opadl a je to dost ospalé město, navíc i frekvence Löbau – Görlitz je slabší než Löbau – Bautzen. A z Löbau jezdí pravidelně a rychle autobus do Neugersdorf, což je důležitější část souměstí Neugersdorf – Ebersbach.
Bohužel, je to německý zapadákov
Ještě k této trati doplním, že by se do ní měla připojovat nově vybudovaná železniční 6km dlouhá spojnice Seifhennersdorf – Rumburk, a přirozeně tak doplnit Mandaubahn (Liberec -) Zittau – Großschönau – Varnsdorf – Seifhennersdorf – Rumburk. Jestli si dobře pamatuji, že nějaké výraznější obrysy to dostalo spolu s realizací obnovy Sebnitz – Dolní Poustevna.
A zrovna včera o tom byl článek v Sächsische Zeitung s odkazem na nedávný propagační časopis ZVON.
Myšlenka je propojit do jedné linie U28 a L7, železnicí spojit největší sídla Výběžku a sousedícího pohraničí (hlavně trojměstí Varnsdorf Seifhennersdorf Rumburk), a napojit na okolní centra Zittau, Liberec, Děčín/Ústí, Dresden.
Studie proveditelnosti byla vyhotovena 2022-2023. Spolu s dalšími opatřeními tento projekt obnáší 100mil.EUR (někde zmiňováno 150 mil.EUR) a komentáře to dává do říše snů, i když to se v 90-tych letech se podobně zdálo obnovení provozu Sebnitz – Dolní Poustevna.
Jaká „další opatření“ jsou tam třeba? 6 km tratě, kde nejsou žádné nákladné prvky (tunely, estakády, mosty apod.) se musí vejít do miliardy Kč.
Co se týká těch 6km, tak tam několik mostů bude zcela určitě, přes hlavní silnice to úrovňově nejde. A předpokládám, že další opatření jsou mimo jiné minimálně oprava a modernizace přilehlých useků, jako např. stanice Seifhennersdorf s tím prokletým přejezdem. Ale celkový objem plánovaných opatření neznám.
Ano, tahle spojka by byla ještě výrazně důležitější, než případné obnovení provozu do Jiříkova. Ale mluví se o tom už roky.
Tahle trať je vlhkým snem šotoušů, asi tak reálné, jako spojeni Nové Město pod Smrkem – Swieradow Zdroj.
Co je na možnosti větší variability železničního spojení příhraničních měst šotoušského?
Jaký dopravní problém by se tou investicí vyřešil? Autobusy nepobírají davy cestujících? Průmysl krachuje, protože jeho výrobky se nemají jak dostat do světa?
Prosím vás pěkně, co je to protidrogový vlak?
https://www.revolutiontrain.cz/
Zajímavá je poznámka že se nákladním dopravcům nevyplatí odklonová vozba. Nemělo by to být problémem správce infrastruktury? Minimálně u pravidelných a dlouhodobě objednaných vlaků by za mě měl správce infrastruktury během nesjízdnosti oné trasy dopravci uhradit vzniklé vícenáklady (tj. odklon, nezávislá trakce, jiný způsob dopravy). V momentálním režimu totiž není správce infrastruktury nijak trestán za nevhodné, nevhodně organizované nebo zbytečné výluky. Takový příklad může být odstraňování zeleně na lokálních tratích (místo toho aby se to dělalo v noci nebo v mezerách mezi vlaky zavede se několikrát za rok několikadenní výluka v době cca 8-17 hod přitom na stejných tratích od… Číst vice »
Jen poznámka: Odstraňování dřevin v noci? Dělal jste to někdy? To mi nepřijde jako dobrý nápad.
A že v některých statech se to tak děje a jde to. A jako špatný nápad to nikomu nepřišlo. Nedělal to, ale byl u toho.
A kde se to dělá? Já bych tedy partičku dřevorubců v noci na starost mít nechtěl.
Například ve Skandinávii, vzhledem k tomu že dny jsou velmi krátké, tak to ani jinak nejde. A tyto práce jsou v maximální míře mechanizovany, což by ale šlo i v Česku.
V Německu to nedělá žádná partička dřevorubců ale řádně osvětlený harvestor a k tomu podobná technika.
Ale víceméně platí, že sečení travin, křovin a větví, se na Německé síti provádí ručně a ve dne. Samozřejmě, že jsou k tomu i příslušné zajištění jízdního profilu, pokud je to potřeba, ale v drtivé většině situaci stačí jen “Sicherungsposten”, tedy osoby na obou koncích pracovního úseku.
Partičku dřevorubců jsem na takové výluce viděl jedinkrát, v naprosté většině případů se jedná o několikeré projetí trati vozidlem SVP 74 (výsledek podle toho i vypadá). Mimochodem prořez větších dřevin po náhlášení závady (průjezdného profilu/viditelnosti návěstidel) provádí například Hasiči SŽ a ti to zvládají i bez výluky.
A také nechci aby to bylo jako nyní přes metr vysoká tráva po celé trati za dva dny posekáno, půl roku nic než je zase všude přes metr vysoká tráva znovu dva dny a posekáno a takhle pořád dokola. Rád bych viděl něco co je minimálně pro některé nepředstavitelné a to slobní spojení PRŮBĚŽNÁ ÚDRŽBA. Nedávno mě pobavila odpověď na nahlášení na kilometr viditelného vybočení koleje „dle našeho měření je to dle našich norem“.
A bylo to podle norem?
Tak to jich letos bude víc…Díky výluce [havarijní most, článek tu někde je] směr Zittau jezdí teď Die Landerbahn tudy pro naftu do místního depa
Jen abych se zorientoval: vozy DLB nasazené v Sasku jezdí zbrojit do Čech nebo to je naopak naopak?
Desiro from East-Saxony network are brought to Rumburk for fueling, since they can´t get to the fuel station in Zittau. I saw such a „refueling trip“ on wednesday.
Ano,jezdi zbrojit do Čech…večer a brzy ráno 3-5 jednotek denně…
Párkrát tu projel i šesnáctivozový Ex Praha – Amsterdam.
Jednou jsem ho viděl v noci v Dolních Habarticích na přejezdu. Spadla mi z toho čelist.
Nejsou Habrachtice český název pro Ebersbach? A Jiříkov byl vždy Jiříkov? (Píše se o tom v zajímavé knize o nádraží Těšnov, ale při ruce ji zrovna nemám. )
Je to trochu složitější, nádraží v Ebersbachu se totiž jmenovalo původně nádraží Jiříkov: https://mapy.com/cs/19stoleti?x=14.5803209&y=51.0008443&z=15
Ono to je ještě trochu složitější. Předně hornosrbský název Ebersbach je Habrachćicy. To bylo pravděpodobně inspirací pro počeštění nádraží Georgswalde-Ebersbach. A ono to je ještě trochu složitější, v současnosti se prameny rozcházejí, zda nádraží Georgswalde-Ebersbach bylo to na saské straně nebo to na české straně nebo oboje. Je pravděpodobné že se to měnilo. K tomu je třeba dodat, že zatímco Georgswalde byl městys s trhový právem již z 18.stol, tak Eberbach byla vesnička. A když Georgswalde měl po připojení okolních vesnic po roce 1848 přes 5000 obyvatel a byl významným hospodářským centrem, tak Eberbach byl i přes postupné připojování okolních… Číst vice »
A pro některé doplním, že dnešní název Georgswalde je Jiříkov.
Když má nově jezdit vlak Praha – Rumburk tak by ho to naprosto zásadně zatraktivnilo kdyby koncil až v Ebersbachu a byl zajištěny přestup na vlaky do Drážďan a Žitavy. Stejně tak vlaky z Děčína by mohly tu jednu zastávku pokračovat. Určitě to smysl má a to naprosto zásadní..!
Otázka je, jestli by to reálně někdo využíval, když může do Drážďan svištět po (přeplněném) koridoru. Pár let dozadu jezdila tuším KŽD doprava do výběžku přes nádražku na Jedlové apod a s jízdní dobou asi 4 nebo 4.5 hodiny to je opravdu okrajová záležitost. Sám bych za to byl rád, ale ty jízdní doby železnice jsou nejen ve výběžku prostě hrozně nekonkurenceschopné, o poloze zastávek pak vůbec netřeba mluvit. Potenciál vidím v turistických skupinách a cyklistech mířících do ČS Švýcarska, ale bude to stačit?
Do Drážďan těžko.
Ale úplně se zapomíná na turisticky zajímavou, ale českými turisticky zatím neobjevenou Horní Lužici. To by mohla být cílová destinace.
Přitom je to moc krásný kraj s kopečkami a rozhlednami který mají i v Němčině slovanský (lužicko srbský) název Czerneboch a Bieleboch.
Jeden z těch autobusů zkrze Jiříkov zajížděl až do Ebersbachu (jestli to je stále i v době nefunkčního Schengenu, to nevím) a to přibližně na čas RE do Drážďan. Ale nevím, že by to bylo nějak masově využívané.
A další poznámka: Ta nová exotická jednotka pro rychlíky by musela mít jaké schválení aby mohla do Ebersbachu? Stačilo by to na přeshraniční ujednání nebo by to řešila současná homologace v tom evropském systému?
Není to využívané, právě proto že tento turistický směr češi moc neznají…
Mezinárodní autobusová linka 401 jezdí tam furt: https://jr.kr-ustecky.cz/LineList.aspx?t=3&mi=4&n=0&lc=401&d=2025-05-12
Dobře navazuje na vlaky v Ebersbachu, které se tam křižují.
“Exotická jednotka pro rychlíky” by mohla do Ebersbachu nejspíše na dlouhodobou výjimku. Podobně jako zajíždějí České mašiny Bangle a Brejlovci do Bad Schandau.
KŽC tam stale jezdí, ale nikoliv do Jiříkova, ale přes Krásnou Lípu do Mikulášovic. A jak píšete, u těch turistických vlaků ta jízdní doba až takovou roli nehraje. Pamatuji však rychlík z Masarykova nádraží do Rumburku přes Děčín, ale to už je tak 30 let.
Byl to pár Sp1770/1771 ráno z Rbk přes Dc do Prahy. V Dc to bylo nějak kolem sedmý ráno. A odpoledne z5 do Rbk (nějak kolem 16. hodiny z Dc). Klasa 5 vozů (AB+BDs+3xB) se 750/163.
Dojezdilo to s koncem GVD 2000/2001. Pak se to jezdila mezi Rbk a Dc (v cca stejný časový poloze) rakev na přestup na klasiku Dc – Pha. No, a po čase zaniklo i to…
Je to možné. Čas už si nepamatuji, ale vzpomínám že v Děčíně se přepřahalo na bardotku.
Na bardotu se v Děčíně určitě nepřepřahalo. Ten Sp vozili rumburští brejlovci.
Bardoty se v Dc začaly objevovat až od února 2002, kdy do Liberce dorazily první kusy a nastal celkem očekávaně neúspěšný pokus o náhradu brejlovců v depu Liberec na R do Děčína a Jaroměře
Pár let zpět jsem na úseku z Rumburka do Jiříková absolvoval v pracovní dny několik cest autobusem. Ve všech případech museli lidé stát, aby se do autobusu vešli. Bohužel, železnice tady bude případně vždy trpět na vedení trati. Určitě by byla nutná výstavba nové zastávky v Jiřikové (asi někde okolo přejezdu na ulici Filipovská). Každopádně časově by to vycházelo tak, že čekající vlak od Poustevny by obrat do Jiříkova vždy stíhal tak, aby se vrátil do času odjezdu zpět na Poustevnu.
Ulice Filipovská překonává trať nadjezdem.
To je pravda, 15 let dozadu se tam bohatě uživil Hemelík, Quick bus i nějaký čsad. Jezdíval jsem to párkrát do roka a už v Holešovicích byla otázka, jestli člověka bez místenky vůbec vezmou. Kromě politické sabotáže Quickbusu z před pár let nevím, proč se tam nikdy nerozjezdil častější interval, to samé busy na Prahu vždy narvané, ať už spoje v 5-6 ráno nebo nedělní odpoledn (ty zcela nelogicky vyjížděly poslední třeba v 15 hodin, přitom po 30 minutách jízdy musel řidič pomalu odmítat cestující, páč tam nebylo k hnutí)..
Tak jsem se ze zájmu podíval na spoje na zítřejší neděli a jedou 3 přímé busy v 6, ve 14 a 15 hodin. Vsadím se, že budou přeplněné k prasknutí od Nového Boru.. Nechápu to, tady se řeší dotovaná doprava na objednávku, přitom tady se nabízí linka s 2hodinovým taktem co by jezdila naplněná víc než 90 % objednávané dopravy…
A jen dotaz, byly to všechno lidi z Jiříkova. Ta jedna linka jede od Šluknova a I před tím obsluhuje celou severní část Výběžku. Tedy ve špičkách těch lidí z Jiříkova to opravdu moc nepobralo. Ale jak bývá obsažena ta druhá linka co začíná/začínala v Ebersbach, to nevím.
Zastávka by se mohla spíše postavit v úrovni Dvořákovy ulice na zhlaví, pak by docházková vzdálenost ze sídliště byla blíže jak na autobus a zcela určitě by měla smysl.
Protažení pražské linky, nebo boleslavské by mělo velký význam, protože od nich není dobrý připoj.
Výborně, tyto seriály mě baví. Budou v budoucnu i tyto tratě?
Dolní Bousov – Bakov nad Jizerou
Hněvčeves – Smiřice
Broumov – Otovice