Seriál: Nádraží Netolice má opravená zhlaví, výtopna se rozpadá. Loni sem přijelo 14 vlaků
Železniční stanice (dnes dopravna) s výtopnou Netolice. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej Kubala

Kraj s návratem pravidelné osobní dopravy nepočítá. České dráhy sem v létě pošlou parní vlak se Všudybylkou.
Před pár lety bylo u nádraží přes silnici postaveno nové Penny a čerpací stanice ORLEN (Benzina).
Jako strojvedoucí jsem jezdil na této trati ,vlaky jezdili přeplněné
protože byl přípoj v Dívčicích do 5 minut,a přímé vlaky do Budějovic
a zpět byly narvané že si lidi ani nesedli .Do jízdních řádů se zasáhlo tak aby skončili v prázdnu v Dívčicích-5 minut před příjezdem
odjel vlak do Budějovic ,podle mne to bylo úmyslně omezit
cestující a mít podklady pro zrušení osobní dopravy ,vše dá ověřit
studováním starých jízdních řádů V.
Automobilky, olejáři a gumaři si omotají kolem prstu jakoukoli vládu natož malého krajského dopraváckého úředníčka
Netolice před pár lety prosluli jiným extrémem.
Bylo to největší město v České republice bez jakékoliv veřejné víkendoví dopravy.
Dnes už to naštěstí neplatí….
Tak to rozhodně nebylo, i v té bude co jck v minulosti bylo a částečně ještě je, jezdili i o cikeenu autobus do Prachatic a Vimperka, část z nich právě přes Netolice.
Dobře je to už trochu déle, v roce 2012 neexistovalo o víkendu z Netolic jediné spojení se světem….
Nechápal jsem zda to není chyba vyhledávače, ale místní mne to potvrdili.
Ono spojení se světem v podobě autobusu v 16:00 v neděli je taky k prdu a taky to není výjimka.
Pořád se staví nové silnice. Kdyby se projednou postavily nové koleje, a zdejší lokálka se protáhla do Prachatic, mohly by jezdit přímé vlaky ČB-Prachatice. A hned by díky dopravní indukci bylo víc lidí ve vlacích a byl by důvod tama jezdit. Bohužel jsme ve státě, kde je povoleno spojovat sídla jen silnicemi.
Vždyť do Prachatic vede trať z Číčenic, což je jen o jednu stanici a jednu zastávku vedle, a vede údolím Blanice, tady by z Netolic směr Prachatice vedla trať přes kopec.
Úvrať řeší jednotka, pokud je problém v přestupu s návazností.
Ale přes Netolice by to bylo kratší a zase by lépe železnice konkurovala autům. Silnice také nevede mezi oběma městy jen jedna. 😉
To by platilo pouze v případě, že by byla postavena nová přímá trať do Netolic od žst. Zliv, ale tu NIKDO stavět NEBUDE!!!
Přímé vlaky do Prachatic budou pravděpodobně jezdit po modernizaci tratě na Plzeň kdy by mělo dojít k vybudování přímé koleje od Budějovic mimo Číčenice.
Geniální myšlenka. Vyhneme se dokonale větším sídlům, nevyužijeme potenciál reko tratě do Číčenic na 200 km/h a přímé spojky do Vodňan, ale pojedeme padesátkou z Dívčic do Netolic a pak po novostavbě…
Ona ta lokálka meziDívčicemi a Netolicemi nejde předělat na 100km/h?
Určitě jde, pro těch deset lidí na spoj se to vyplatí…
Já bych lidem z nádražních monopolů a jejich přisluhovačů/spolupachatelů v SŽ neodporoval. V lepším případě je to případ pro duševního ranhojiče. V horším pro exekutora za náhradu škody na státním.
Že by takový jihočeský Lužec.
Krásná práce, libí se mi to, dřevní štěpka se hodně nakládá v Sušici ( pro Plzeň) a možná ještě Temelín a díky ČD cargo vůbec ještě nějaký lokálky existují, za to mu díky
Jasně, kvůli štepce je nutné držet samostatnou dopravní infrastrukturu, nedokážu si představit, že by to bylo jinak.
Ještě by tam mohl o vikendu přijet někdo s kolem, ne?
Podobnou logikou můžeme zrušit polovinu silnic v republice.
Sice jsem fanoušek vlakové dopravy, ale tato trať opravdu nemá do budoucna žádný smysl. Rychlejší než bus nikdy nebude, nemluvě o tom, že bus staví jak v Netolicích,tak v ČB blíž centru. A i cestou byly některé zastávky daleko od obcí (hlavně Libějovice, která je patadoxně blíže Malovičkám i Černěvsi než Libějovicím). Ideálně adept na změnu na cyklostezku
No fajn… Hlavně, že jinde se to hemží Z a K …. Vylepšení do Bechyně, Prachatic či Vimperku by asi nebylo IN
By se to rychle opotřebovalo 😀
😂😂😂
To jste mi připomněl ta skvělá desítka Sudoměřice u Bechyně po dodatečné instalaci blikačů…..
Dobrý článek! Se zjištěním názorů od všech klíčových aktérů. Díky!
A až dodatečně jsem si všiml, že autorem je Ondra Kubala a mám radost, že ho kromě podcastů baví i něco občas takhle bokem vytvořit.
Ovšem psát o zanikajících lokálkách pro zdejší autíčkářské obecenstvo je tvrdej chleba bo to není stranicky správný námět. Samozřejmě panu Kubalovi také děkuji a přeji hodně skvělých šotozážitků.
Zrušit bez náhrady, nevím, na co si tady pořád hrajete. Železniční skanzen je, pokud vím, někde jinde…
Rušit silnice.
Proč rušit něco, co se používá? A vůbec kudy by jezdila NAD?
Jasně, sociální inženýři nám nadiktují, čím máme jezdit. Jediná povolená doprava je ta silniční.
Další Dominikův nick?
Ano, aktuálně vystupuje jako František Josef a Paterson. Redakce už to s ním zjevně vzdala, když si po každém banu hned vymyslí další nick.
Skvělý signál ostatním trolům: Stačí být dostatečně vytrvalý v obcházení blokací a dřív nebo později si můžete psát, co chcete.
Ok, záchranka, hasiči či PČR k Vám budou chodit pěšky od nejbližšího vlaku, uvidíme jak klesne doba dožití.
Nebudou. Budou si pokládat trať až na místo 😉
Ale kdyz autíčkáři blokují hasiče na sídlišti, nebo sejmou sanitku v křižovatce, tak to neva, že?
To, ze není nádraží u náměstí neznamená, že je dráha daleko. Třeba ze sídliště nebo že západní části města je to na vlak v řádu jednotek minut. A co si budeme povídat, silnice také není nejrychlejší. Kdyby dráha měla lepší směřování, určitě by měla smysl.
Autobus z Netolic do CB jede 25 – 45 minut a zastavuje na Husovce v centru města mezi Dlouhým mostem a Mariánským náměstím, mimo jiné v blízkosti 4 středních škol a Polikliniky-Sever.
http://portal.idos.cz/Down.aspx?f=pdf/L370610_241215_388705.pdf
Vlak těch 13 km z Netolic do Dívčic jel 19 minut, pak přestup na osobák do CB s jízdní dobou 22 -26 minut, dobu na přestup mezi 193 a 190 dohledávat nebudu.
To šotouš nikdy nepochopí
20 lidi na spoj mi
Přijde dost, někde nejezdi ani to a jezdi se stejne, doprava je služba lidu, ne výdělečná činnost ( tuplem na lokálkách )
Až 20 lidí jako nejvyšší číslo, jinak vždy méně až blízko k nule, to mi na vlak přijde málo, i když jsou u nás vlakové relace, kde je to horší ( Bečov – Blatno, VM – Studenec)
Možná někde i další.
Dopravu mají zajištěnou, ale jinak než vlakem a jsou s tím v pohodě.
Kde je tedy problém?
Nikde, nic netvrdím, ale kdyby byla zajištěna návaznost na ty vlaky v Dívčicích, možná by se to zlepšilo
Co by se zlepšilo? Vždyť to tam píšou…
Ale jinak je zajímavé, že SŽ ví o zákonu, který jim udává povinnost udržovat tratě provozuschopné. Protože na tratích z Krupky do Oldřichova, z Lokte do Horního Slavkova či mezi Mladoticemi a Kralovicemi to dle tohoto zákona nevypadá.
U tratí Krupka – Oldřichov, Loket – Horní Slavkov a Mladotice – Kralovice je problém ten, že tam byl provoz zastaven v době, kdy tratě byly ve vlastnictví/správně ČD, které údržbu neprováděly, takže SŽ nyní neví co s tím a doplácí na to.
Skoro jsem se rozplakal. A kdo jiný než SŽ by měl vědět co s tím? Prodavačka v Lídlu?
V době kdy už SŽ měla správu trati Loket – Horní Slavkov ve svojí gesci, jí chtěl koupit soukromý dopravce. I celkem za slušnou cenu a už tehdy ve špatném stavu. SŽ je s tím poslala tam, kam slunce nesvítí. Tak netvrďte, že neví co s tím. Vědí to moc dobře a serou na tu úplně stejně.
Přesně. Nepochybuji, že by si tu trať nějací nadšenci nechtěli koupit a investovat že svého. Viz Zubrnice. SŽ by alespoň odpadly ty „virtuální“ náklady, které podle výkazu musí do těch tratí, o které se vůbec nestará, údajně investovat.
Tak to nebylo. Nikoliv koupit (trať má zápornou hodnotu), ale převzít.
Ten zákon zrušit nebo upravit na minimální množství tun nebo osob. Ne vláčků! #cernadiranapenize
Teď řeším dopravu jednoho vagonu na 10km a vlaková dopravaje s přehledem nejlevnější oproti kamionům. I když to pojede v režimu JVZ. On nápravový tlak 20 není k zahození. Takže ano silnice a kamiony-černá díra na peníze.
Tak ještě tak milión takových zakázek a ČDC bude v plusu…
Ok, ale to by firmy musely tu výhodnější železniční dopravu využívat. Zatím většinově volí kamiony, které zaberou více místa a okrádají nás všechny o peníze na výstavbu a opravu silnic.
Tak hlavně že výstavba a údržba železnice je zadarmo. Jsem v klidu.
Lkdyby byla pro ty firmy výhodnější využívají ji. Ovšem jaksi zjevně není.
To je jasná demagogie. Alkohol a cigára jsou drogy a škodí. Kouření je ekonomicky nevýhodné a přesto je spousta kuřáků, hlavně mezi staršími, kteří jsou přece ti moudří.
A tu demagogii jste našel kde? Ve faktech? Demagogicky tu plácáte sám. Ostatně srovnávat závislost s fungováním firem… To je hezká demagogie. 😉
V praxi se setkáte z dost lidmi, kteří pro ušetřenou tisícikorunu utratí i 50 000Kč. Až nastoupíte do své první práce, tak to poznáte.
To už se mi bohužel nepovede. 🤣 Takže podle sebe soudíte jiné? Jo, pár takovýchto znám, ale ani jeden nesedí na manažerském postu v soukromé firmě. To by rychle zkrachovali. Ještě nějaký dojem, co byste vydával za fakt, ať můžete osočovat na základě vlastních konstrukcí? 😉
Tak u státního úředníka jo, tisícovka do vlastní kapsy a padesát tisíc utracených navíc z peněz uloupených lidem pomoci daní.
V soukromé firmě tohle tak snadno neprojde, tam si výdaje hlídá majitel.
Hm, přijde mi, že dnes je umělý krach skoro na denním pořádku. A pak to ideálně hodit na drahé energie, krizi, Fialu. Od 90. let celkem normál.
Větu o povinnosti udržovat trať v provozuschopném stavu je třeba vytesat do kamene a tento osadit hned vedle vstupu do ředitelství SŽ.
Proč stále udržovat něco, co nemá využití?
Má takováto oprava smysl, když tam jezdí jen výletní vlaky? Nedaly by se ty peníze využít jinde?
Najde se někdy někdo na ministerstvu kdo si to dokáže spočítat? A ministr co bude mít gule a dokáže do toho hnoje hrabnout?
Když se SŽ vykašlala na údržbu kozí dráhy bylo to špatně, když dělá nutnou údržbu zde (kde na rozdíl od kozí dráhy není zákaz nakládky a nákladní vlaky tu jezdily ještě loni) tak je to taky špatně. Chtělo by to se zaměřit na názorovou jednotnost.
Předně by chtělo říci, že zde Správa železnic vyházela neskutečná kvanta peněz za opravy výhybek. Přitom jejich počet šel značně redukovat – po dohodě s ČD zcela odpojit topírnu, dále změnit zapojení manipulační koleje (to je ta kolej u budovy) tak, aby byla připojena pouze na dívčickém zhlaví a pouze jednou výhybkou a výkolejkou, přičemž ta výhybka by měla hrot na straně Dívčic. Takže by zbyly na nádraží výhybky tři, což by plně dostačovalo (dala by se objet souprava) a usnadnilo by to i nákladní dopravu, protože by se s nákladními vozy nemuselo na manipulační kolej zběsile posunovat jako dnes… Číst vice »
Jediné rozumné je napojení 3. SK od Dívčic, a případně ještě zrušit nápojení na remízu, ale zrušit výhybku z 3. na druhé straně je blbost, chcete ulehčit práci nákladu, ale přidáte jim zbytečné objíždění. v ideálním stavu tedy přímé vjetí na 3. odvěsí HV, HV přes druhé zhlaví přestavit k odjezdu, pokud už tam vozy budou na výměnu, a jejich délka včetně HV nepřesáhne 120 metrů, tak s celým vlakem na 3., tam se vozy přivěsí, popotlačí kousek, odvěsí nové, a přes druhé zhlaví a přes 1. staniční přestaví k odjezdu. Samozřejmě v ostatních případech, bude nutné objíždět, ale přidávat… Číst vice »
To objíždění by bylo po příjezdu vlaku do stanice v rámci posunu. Na tom nevidím nic špatného, je to skoro všude, protože oboustranné zapojení manipulační koleje je zbytečné a běžně se ruší.
To že se běžně ruší ještě neznamená, že je to špatně. Běžně se ruší seřaďovací návěstidla, kdy i kvůli blbému přejetí vedle musí člověk pomalu až do trati, protože nejbližší ranžírka je tam, a taky si nemyslím, že to je dobře, ale SŽ ušetřila. Posun nemusí být efektivní? Objíždění pokud je nutné je samozřejmě v pořádku, ale ne proto, abychom ušetřili jednu výhybku, to je prostě špatně. SŽ ušetří na výhybce, dopravce propálí víc nafty. Zapojení z obou stran, je prostě dobré mít, pokud ho lze mít, z vícero důvodu. Ve chvíli, kdy tam vozy nebudou, tak přijedu, nemusím objíždět,… Číst vice »
Překlep, to že se běžně ruší, neznamená, že to je správně.
Souhlasím, já jsem pro nepoužívané trare rušit, údržba je pro pár turistických vlaků, to je mrhání penezi
Ta obec v textu,kde se mluví o zvýšené výstavbě, nejsou Malenovice, ale Malovice
Pro ilustraci vzájemného vztahu „vlak x bus“ v Netolicích přidávám link na mapy.cz.
https://mapy.cz/letecka?mereni-vzdalenosti&rm=9g8PuxTB6VEVMmfb1g6BP0gOTfb0g8NH1gZH6NgQQ&x=14.1970868&y=49.0512299&z=16&m3d=1&height=1052&yaw=-2&pitch=-45
V Netolicích jsou zastávky autobusů přímo na náměstí, v Č.Budějovicích autobusy zastavují i po městě, což je výhodné pro zkrácení poslední části cesty do práce, školy, k doktorovi…
Vlakové nádraží, kam zajížděl šukafon do Dívčic (přestup), je „až za městem“, z náměstí vzdálené asi 1 km, navíc, jak píše pan „noerf“, je oddělené frekventovanou silnicí. Z uvedeného je jasné, že vlak proti autobusu,v tomto případě zcedla logicky prohrává.
Důvod existence některých tratí u nás je opravdu záhadou
Mají rozpočet podobný jako ŘSD a misto novych tratí, elektrizace a nebo unifikace napájení jedou spíše jen studie a vizualizace…jak jinak byste to utratil?
Nebo byste radši chtel 30-50km novych tratí ročně a mít tak 150-200km rozestavěno?
ŘSD spravuje i silnice II. a III. tříd? Má se SŽ starat jen o dálkové tratě? Pak by to bylo srovnatelné. Navíc je tu dopravní politika státu, který určuje priority ve výstavbě. Na VRT máme jen studie, navíc poslední dobou v podobě pro lidi s auty.
Ty tratě vznikaly na přelomu 19. a 20. století, v době, kdy zboží po cestách tahaly vozy s koňským potahem, takže přeprava zemědělských produktů, stavebního materiálu a paliva nákladním vlakem byla ve srovnání s tím vcelku rychlá a efektivní.
Každé nádraží tehdy plnilo funkci malého multimodálního terminálu.
Osobní doprava byla zpravidla doprovodný, vedlejší produkt.
https://netolickadraha.webnode.cz/historie-netolicky/netolicka/zahajeni-stavby/
A nádraží se stavěla daleko za městem hlavně proto, že si to přáli obyvatelé. A dnes r to není jinak. Na nádraží v Netolicích jsem byl jednou jedenkrát, když jsem si plnit osobní závazek projet všechny současné, projít pěšky ty zrušené nebo se zastaveným provozem řelezniční tratě. Tehdy tam jezdila solo 810 a u některých vlaků tahala za sebou i jeden nákladní vůz. Nákladní vlky s přepravou cestujících už byly zrušeny a tak si myslím, že investovat do jedné nostalgické jízdy za rok, je zbytečné vyhazování peněz oknem. Když lidé dávají najevo, že se bez vlaku obejdou, nemusí jezdit ani… Číst vice »
A když tedy dají lidé najevo, že chtějí jezdit auty, zboříte jim kus Budějovic, nebo zrušíte kus sousedního pole, aby měli všichni kde parkovat?
Milý pane Františku X, to je kouzlo nechtěného.
Možná si ani neuvědomujete, jak velice obecně platnou připomínku jste právě napsal.
Můžete si jí potvrdit například u návrhu na zvýšení počtu traťových kolejí vedených skrz (nejen) Kolín, nebo až někdy v budoucnu zahřmí a nastane to neuvěřitelné, že se v Česku začne se stavbou nějakého prvního úseku VRT.
Tam těch sousedních polí zařve taky docela dost. 🙂
Dříve se nádraží stavěla za městem z ryze praktických důvodů. Parní lokomotiva nebo lokomotivní depo nebyla tehdy žádná selanka; kromě efektu přemístění vagonů produkující hluk, prach, kouř a smrad. U toho, včetně skládky uhlí, chtěl už v tehdejších dobách bydlet málokdo.
Kdyby se dnešní novodobí romantici měli možnost vrátit třeba do 20. – 50. let 20. stol. a pořádně si to zblízka užít, možná by se divili.
Tak já jsem si to užíval a ve srovnání s dnešním silničním provozem,především kamiony,to bylo příjemné prostředí. Novodobí romantici jistě nepohrdnou možností procházek kolem dálničních křižovatek za vlahých letních večerů.
To ortodoxním kamionistům nevysvětlíte. Ti se budou dušovat, že 4 parní vlaky denně jsou horší než nekonečný proud kamionů. Provozovat parní železnici je dnes samozřejmě nesmysl, když máme hybridní a elektrické lokomotivy, ale preferovat kamiovou dopravu oproti vlaku je padlé na hlavu. Je příjemnější, když čtyři metry od vás projede nákladní vlak, než smradokamion. Navíc máte jistotu, že ta mašina z těch kolejí nevyjede, což se u kamionu říci nedá.
Mnohdy vznikla nádraží přímo ve městě a to, že jinde vzniklo nádraží až za městem, obvykle znamenalo, že to z terénních důvodů nešlo jinak, nebo by to bylo příliš drahé, což bylo zejména pro místní dráhy neakceptovatelné. A pak tu byly možnosti, které dobře známe i dnes – radní vlak ve městě nechtěli, nebo někdo nechtěl prodat železniční společnosti potřebné pozemky. S prachem, kouřem a smradem si okolo roku 1900 nikdo nedělal starosti, protože daleko více kouře, prachu a smradu vyprodukovaly obytné domy a továrny. Proti nim byla parní lokomotiva na nádraží zanedbatelným zdrojem prachu, kouře a smradu…
Já spíš myslím, že máme přesilnicováno.
V této diskuzi je zcela určitě přehaláskováno.
Moje zkušenosti byli, že na trati Netolice – Dívčice jezdili maximálně tak tři cestující. Fakt, že většina cestujících z Netolic jezdí do Prachatic či Českých Budějovic, kam jezdí autobusy, které staví na několika místech. Plus spoje na Vodňany a
Lhenice. Další nevýhodou vlaku je nádraží za silnicí II. třídy, kde je nyní přechod a omezena rychlost na 50 km/hod. Dříve tam jezdili vozidla standardně 90 km/hod i rychleji.
Však pan Kosmata dle článku cestující nepotřebuje, hlavně, že vlak pojede.
To všeobjímající a nicneříkající uvedení osoby v článku „Pavel Kosmata z Českých drah“ nezní zrovna dvakrát profesionálně. Pod tím si neznalý čtenář může představit úplně stejně, že nosí spisy mezi kancelářemi na Nábřeží, jako že dělá někde v depu strojmistra. Přitom se jedná o docela renesanční osobnost a je zaměstnán na pozici obchodního manažera Českých drah pro Jihočeský kraj a jen tak mimochodem je rodákem z Netolic. 🙂
https://www.idnes.cz/ceske-budejovice/zpravy/splnil-si-slib-z-komunismu-polozil-koleje-pres-hranici-na-sumave.A130823_113638_budejovice-zpravy_sou
Je úplně jedno, co pan Kosmata u ČD dělá, protože na to, co a jak bude v rámci ZDO objednáno, nemá naštěstí vliv. Tohle je má pod sebou Jihočeský kraj a ne ČD, které jsou jen jedním z dopravců. Přání pana Kosmaty jsou navíc zcela mimo realitu.
S jádrem vašeho příspěvku lze pouze souhlasit, platí zásada: kdo platí, ten rozhoduje.
Cílem mého příspěvku nebylo pana Kosmatu, nějak speciálně hájit (týká se i pana Roha, ředitele odboru podpory prodeje ČD-Cargo ), nicméně si myslím, že v oficiálním textu by měl být v představování všech zúčastněných osob zachován rovný přístup, tedy stejná šablona: funkce, firma, jméno.
Pokud je někdo představen s plnou parádou, jako v případě SŽ: „mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda“ a další osoby pouze zjednodušeně, může to u publika zakládat na zbytečné spekulace o důvodu takového přístupu.
Mne by docela zajímalo, zda pan Kosmata vůbec vystupoval za ČD, nebo spíš jen za sebe. Přikláněl bych se spíš k druhé možnosti, ale pak by to mělo být uvedeno, například tak, že by nebyly zmíněny ČD.
Souhlas, případně zdůraznit, že se jedná pouze o osobní názor mluvčího, který nemá s jeho zaměstnavatelem žádnou souvislost.
Pana Kosmatu není třeba brát vážně, to je takový staromilný šotouš :-).
Je to takové uvažování: když vy jezdíte moc autobusem, tak vám jej zrušíme.
Vlak by měl být zajímavý sám o sobě, i když přistoupíme k lepším navaznostem, vozovému parku atd.
Jsem ale proti “ železniční povinnosti“ kterou někteří tihle lidé prosazují
90 km/h v obci? A rychleji na silnici II. třídy? Tak to je fakt důvod vlak rušit místo zatraktivnění… Terminál místních spojů a parkovšitě by u nádraží klidně být mohly, plus přímý rychlý spoj do Budějic. My ale raději přidáme ty pruhy k silnici a parkoviště až do města.
Silnice II/145 zde tvoří víceméně obchvat a nádraží leží mimo obec.
Ta nevýhoda spocivav tom, že tam auta musí jezdit pomaleji? Nikdo v článku nerozporuje to, že s přestupem to smysl moc nedávalo. Jiná věc by byl přímý vlak. Pak se dostáváme na jiné časové hodnoty a obsluha území je od budu rovněž odlišná. Ovšem to je o hledání způsobů nikoli o hledání důvodů. 😉
Ta nevýhoda spočívá v tom, že je pohodlnější dojít na náměstí či na okraj na zastávku autobusu než přes komunici, kde hrozí, že vás někdo přejede na přechodu na obchvatu města.
Je tam padesátka přece. A ve městě to nehrozí? Tak jak jste to ovšem původně napsal, to mělo jiný význam.;-)