obnoveny

Seriál: Lokálka Hněvčeves – Smiřice stále žije. Minimální provoz ji ale poslal na seznam drah ke konzervaci

Motorák KŽC Doprava na trati Hněvčeves - Smiřice. Pramen: KŽC DopravaMotorák KŽC Doprava na trati Hněvčeves - Smiřice. Pramen: KŽC Doprava

Správa železnic v interním číselníku postavila všechny zastávky na trati mimo provoz. Vlaky v nich zastavit pro cestující nesmějí.

89 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří Stančík

SŽ trošičku přibrzdila.
Letos jsem tam odvezl cca 40 vlaků osobní přepravy a dva nákladní.
Nyní je v jednání snesení 3. koleje v Hořiněvsi včetně výhybek,které slibují nahradit kolejovými poli.
Akce za milióny.

Mám z toho ale smíšené pocity…

Jmeno

Takže tam v podstatě jezdí především vlaky související s údržbou samotné tratit, to se vyplatí…

Spíše než počet vlaků by bylo fajn uvést počet přepravených cestujících a nákladu.

Jirka

Jezdí tam vlaky, na kterých je třeba provést nějakou údržbu.

koldak

Krásný newspeak – „dráha ke konzervaci“ = „likvidace dráhy a přeměna na cyklostezku“

Zahn

Okamžitě zrušit!!!

factory

Ruší se cesty protože je na nich malý provoz? To nikoho ani nenapadne.

Stráťa

Přijede zásobování nebo IZS po kolejích nebo na kolech? Pokud vím tak dokonce ani hasiči SŽ nejezdí k zásahu vlakem…

Silnice je prostě nutný základ, koleje jsou něco navíc co začíná dávat smysl pokud je někde opravdu vysoká poptávka.

factory

Pokud tam ty koleje jsou a krom běžné údržby do nich není potřeba investovat je nesmysl je rušit i kdyby tam provoz nebyl, tady očividně občasný provoz je protože to není slepá trať do nikam ale spojka.

Igelkott

Co ta vlečka?

Zahn

Jaká vlečka? V mapy.com nedokážu žádnou vlečku z diskutované lokálky odbočující najít. Vy ano?

Zahn

Aha. Tak tu jsem přehlédl. Na první pohled je zřejmé, že vlečku lze velmi snadno napojit od Smiřic. Ale mnohem pravděpodobnější je, že se majitel areálu za úhradu vlečky vzdá. Obzvláště, když je v podnikání tak úspěšný, že jej přivedlo do exekuce. Tak jako se ruší přejezdy (já vím, jde to pomalu, ale ruší se a s nimi i cesty a místní komunikace, pán z MBM Rail neříká pravdu), tak je nutno občas zrušit i jiné přežilé věci. Jednoduše protože se tím uvolní prostředky na věci nové, které budou sloužit mnohonásobně vetšímu množství zákazníků. Mimochodem, v článku jsem četl o… Číst vice »

Jiří Stančík

Jsem prakticky jediný,kdo tam letos jezdil a jezdí.
Nepočítal jsem to,ale k odvezeným 40ti vlakům osobní dopravy to nebude daleko.
Vlaky až na vyjímky byly plné.
A bez jakýchkoliv dotací!

diem72

Ale přístav tam je … a státní

Beny

Aspoň ten článek přečíst 🙄

Zahn

Četl jsem, ale v článku není nijak konkretizováno, kde vlečka je.

Petr Herbrik

Zrušit dráhu, na kterou navazuje jiná dráha neumožňují ani naše zákony ani evropské, to je prostě holý fakt. Navazující vlečky zachránily už mnoho tratí od zrušení bez ohledu na to, jestli jsou využívány nebo ne. Umožnění přístupu na pozemek totiž řeší jiné zákony než drážní a platí to i pro železnici. Jak by se vám líbilo, kdyby vám stát zrušil přístupovou cestu na váš pozemek jen proto, že ho nevyužíváte? Tohle je totiž jedno ze základních lidských práv, které každá demokracie bezpodmínečně zaručuje. Nikde v Evropě si už dnes nikdo nedovolí zrušit trať pokud z ní odbočuje vlečka, jako se… Číst vice »

MHD

Ty limity na počty vlaků jsou prostě moc přísné. Ale tohle je Kupkova práce. Resp.byl asi prodlouženou rukou manekýna.

Frýdlantský výběžek

Ba ne, Kupka to sice možná posvětil, ale skutečný prapůvod je u Kolovratníka, který se m.j. i na tom snažil upevnit svoji škůdcovskou kariéru.

Kubrt

Přísné? Vždyť je to úplný nesmysl, stačí účelově projet párkrát tam a zpátky s lokomotivou, nazvat to nákladním vlakem, a státe, starej se dál (o majetek, který reálně nikdo nepotřebuje).

Honza

Naposled jsem tuto trať projel zcela neplánovaně, když se stala nějaká nehoda mezi Smiřicemi a Hradcem Králové a jel tudy odklon rychlíku Trutnov – Praha. Už nevím, kdy to bylo, ale určitě v době, kdy už tam osobní vlaky nejezdily.

Frýdlantský výběžek

Je to sice dost dlouhá zajížďka, ale v případě MU vzniklé krátce před jízdou nějakého vlaku v nezávislé trakci může být takový odklon klidně i výhodnější (i časově) než čekání na to, až dispečeři seženou dostatek náhradních autobusů, které jsou N.B. potřebné k náhradě i toho „hafa“ osobních vlaků, které v té oblasti jezdí.

Stráťa

Může být, ale jak často nastane mimořádnost která tou tratí půjde objet a stojí ušetřené zpoždění za náklady na udržení sjízdnosti trati?

Frýdlantský výběžek

Jak často, to nevím, ale zejména nehody na přejezdech nejsou zdaleka výjimkou ani tam. Ale dispečeři asi nemají takové odklony „v notách“, a tak nejspíš ani nezkoušejí jich případně využít.
Problém ovšem může dělat u strojvedoucích (ne)znalost tratí, zejména u nestátních dopravců, jejichž personál tam asi jen dojíždí na výkonech ze vzdálenějších míst, ale strojvedoucí ČD jsou asi většinou místní (HK) nebo zblízka, takže tam je naděje na získání a udržování seznání tratí větší.

Jirka

A to jim existence trati hodila. Proč tedy rušit něco, co už je vybudované.

Kuzma

Zrovna tahle trať by byla strategická. Pokud by vznikla Trotinská a Cerekvická spojka a trať se narovnala alespoň pro rychlost 80 km/h, nabídla by hodně muziky za málo peněz, nejrychlejší spojení do Hořic a do Jičína. Vlaky přes Sadovou by mohly končit ve Smiřicích.

Podobně pokud by vznikla na 031 propojka Rosice n/L – Opočínek, nabídlo by to nejrychlejší spojení pro případné expresy Praha – Trutnov, než by vznikl severní koridor 020.

Kubrt

A kdyby se narovnala stávající trať 041?

mic

Kdyby se rychlá přeložka vedla kolem Hořiněvsi, bylo by to jednak kratší a druhak by se mohlo zjednodušit zhlaví v Hradci.
Pochopitelně rychlost by měla být vyšší než těch zmíněných 80km/h, když už by to byla prakticky novostavba.

Alibaba

Já bych ukončil příměstské vlaky přes Všestary už v Hořiněvsi (do Smiřic možná jen nějakou posilu). A k tomu i nějaké zastávky navíc v Sověticích a Benátkách.

Pro expresy Praha – Trutnov není na koridoru už moc místa.

Jaroslav Černý

Trotinská a Cerekvická spojka !!!! No úžasné. A kudy by ta spojka u Cerekvice vedla, když tam vadí vlečka Čepra?

Frýdlantský výběžek

To by vám ovšem asi těžko vyšlo výškově – to je v ploché mapě vypadá jednoduše …

Alibaba

Na začátku (směr Hořiněves) je výška cca 273.
Vlečka má v místě křížení 266. tady by musela mít trať nahoře 274.
Na konci směr Hořice je to 268. Kleskání do bodu bude 6 metrů. Je to tam cca 800 m (a dá se to prodloužit až za oblouk aby byla výhybka v další přímé). Takže promile mi vychází něco kolo 6.

Frýdlantský výběžek

To už z toho ovšem děláte „meganovostavbu“, tedy nic právě levného, a je otázka, kolik lidí by to v praxi využívalo, aby to vůbec vyšlo i :ekonomicky: nesmělo by to skončit v Hořicích, ale muselo by se pokračovat ve stejném duchu minimálně do Jičína, jinak mi to žádný velký smysl nedává, protože kousek vedle vede silnice I/35 (resp. i budoucí D35).

Alibaba

Já bych tudy táhl nějakou rychlou linku (asi krajský spěšňák) do Jičína (a případně až do Turnova). A k tomu i nějaký osobák alespoň do Ostroměře (jako uzlu).

Frýdlantský výběžek

Jistě, a určitě by to bylo výhodné i pro rychlíky až do Liberce (přes Jičín je to i bez přeložek mnohem kratší než přes Starou Paku, jen TR je tu příliš nízká), ale jsem si skoro jistý, že ekonomika by nevyšla ani s těmi rychlíky (a bez nich už vůbec ne). Doba dráze skrátka nepřeje, a přitom se o kousek vedle klidně staví místo současné silnice I. třídy ještě i dálnice.

Alibaba

Ono je zajímavé, že ekonomika dálnice vyšla…

Jaroslav Černý

To je hodně blbý návrh, protože v místě křížení je vlečka ještě na náspu, takže tam by musel být hodně vysoký násep spojky. Když už, tak takhle:

https://mapy.com/s/codebohafe

Ale v obou případech odříznete lidi z Benátek o možnost nasednout na spojce do přímého supeexpresu do Jičína, a to to by se zlobili. /s

Alibaba

I to je možné.
Vzhledem k tomu, že benátky nemají zastávku dodnes, tak by je směr Jičín nemusel trápit, směr Hradec,tu navrhuji (v tomto vlákně) příměsto.

Pavel Q

A když tu troubu hodně rozhicujem, novostavbu, na 160 km/h takhle: https://mapy.com/s/hebupulaha

Radek

Divim se, ze neni zadna zminka o Čepru kam je z Hnevcevse vlecka, a kde jsou statni rezervy. Uz proto by mela byt ta trat jako strategicka, ne?

Kubrt

Pořád tam budou dvě tratě, od Hradce a od Ostroměře.

Garyn

Psst, to je tajný!

Zahn

Vlečka do Čepra v Hněvčevsi odbočuje z hořického zhlaví. Můžete nám osvětlit, co má společného s tratí odbočující ze zhlaví hradeckého?

aaabbb

To je stejně zlo. Nejdříve zruší papírově zastávky, a pak řeknou ,že nejezdí vlaky ani lidi? Přitom v létě letos tam byla snaha o turistický provoz…

Kubrt

Lidi tam nejezdili dávno před zrušením zastávek.

Frantisek X

Třeba protože místo spřažení přestup – a ještě přes lávku? Vím, teď už to mají i s dálnici, a hlavní tratě pořád nic (ani ta do Jaroměře, pohříchu), ale stejně.

Frantisek

Hlavně ta zbytečná trať prodražila dalnici, na silnicích v okolí jsou jen přejezdy s křížem… navíc jako úplně zbytečnej směr pro osobku

Jaroslav Černý

Jak přesně ta trať prodražila dálnici? Jako že by bez ní nebyl u Trotiny ten most? Těsně vedle tratě je ještě silnice na Rodov, takže bez mostu by tam stačila širší propust.

Laďas

Správa železnic by nejradši zrušila všechny tratě, aby neměla náklady s jejich údržbou… ☹️

Svojšín

To spíš šotoscena u nás nedovolí přijít ani o metr kolejí.
Alespoň si takový případ nevybavuji.
Osobně mi nevadí, když po zastavení osobky zůstane těleso tak jak je….

Michal

SŽ si z části za to může samo redukuje ve stanicicích koleje – ruší nakladní koleje aby tam náhodou nemohl někdo objednat nakládku, zkracuje nástupiště na minimum aby tam ve většině případů vlezla jedna regína aby ve výsledku do stanice zakázal jízdu třeba páry protože se tam nevleze/nevykřižuje s běžným vlakem ale řekne že je tam nový přístřešek nástupiště tabule atd…

Davidoff

Jestli by tedy nebylo lepší zrušit a rozpustit SŽ.

colek

Jen doplním, že zastávka Sendražice skutečně fyzicky zrušena byla. Tabule místo zastavení tam sice pořád jsou, ale panely nástupiště jsou vyskládány na jednu hromadu. Stav dva týdny zpátky. Smiřice zastávku by člověk taky hledal marně.
Deaktivaci zbylých zastávek chápu tak, že tam SŽ nemusí pro strýčka příhodu odhrnovat sníh a zastávku osvětlovat. Jinak nebyl problém v rámci jízd z jaroměřské výtopny ani letos v Račicích a Hořiněvsi zastavit.

Ahr

Obě zastávky nebyly zrušeny (na to je potřeba tuším souhlas ministerstva), ale fyzicky tam jaksi nejsou. Obvyklý postup Správy železnic. Ještě doplním, že žádné jízdy jaroměřské výtopny se tam letos nekonaly.

colek

Tak jsem tam jel asi ve snu a takže stránka taky neexistuje: https://www.vytopnajaromer.cz/akce/smudla-hnevceves-2025

colek

*tahle stránka

Ahr

Výtopna se ráda přiživí. Ale je hezké, že zveřejnili plakát. Na plakátu je ale přímo uvedeno „s Hradeckým motorákem …“. Ano, jmenuje se to Hradecký motorák, což je název aktivity pana Jiřího Stančíka, který na lokálce jezdí se svým vlastním strojem.

Poutnik99

Jeden rok jsem tuto trať využíval jako zdržovací trasu do školy v Pardubicích (jinak bych 60 minut stepoval před zavřenými dveřmi). Ve vlaku jsem byl dost často jediný cestující, občas jsme byli 3. A na mezizastávkách zpravidla 0. Takže ukončení provozu jsem akceptoval jako rozumné řešení k nezájmu cestujících. Budoucnost nevidím růžově ani díky oné vlečce. Jakýkoliv investor dá přednost trati, která má pravidelnější frekvenci a nebude riskovat tahanice o zachování provozu.

Petr Šimek

Pššt, to tady nesmíte říkat. Šotoscéna neakceptuje zrušení byť jediného metru kolejí a nenechají si své názory narušit realitou.

Davidoff

Zastánci autíček tvrdí, že výhoda silnice je to, že v případě překážky či nehody řidiči pouze odbočí na vedlejší silnici a místo objedou. Mohl by mi někdo soudný říci, proč to samé neplatí u železničních tratí a spojnice či lokálky, které mohou posloužit pro odklony chce státní organizace rušit? Proč státní organizace na to rušení vynakládá tolik energie, že kdyby tu energii věnovala do opravy, tak už jsou všechny tyto tratě pod dráty? Posláním SŽ je snaha, aby mimořádnosti na kolejích nebylo kudy objet a proto sabotuje zprovoznění úseků jako Krupka-Oldřichov, Mladotice-Kralovice a tady tuto dráhu? Co jsme to prosím… Číst vice »

Jmeno

Po silnicích, které slouží jako objízdné trasy, se ale běžně jezdí i za normálního stavu. Zde prakticky jezdí jen vozidla údržby, a vy byste chtěl nastrkat stovky milionů do modernizace…

Stráťa

Když je potřeba odklon tak podobné tratě stejně nejdou využít protože hmotnost na nápravu, trakce, délka vlaku, seznání strojvedoucího nebo některý z asi tak milionu dalších drážních důvodů…

A silnice a dálnice zvládáme docela hezky opravovat i stavět, nevím kde jste přišel na to že zlepšení je v nedohlednu.

Ahr

Tady je traťová třída C2 (takže tam může třeba i Sergej), povolená délka 370 m, na lokálku docela slušné parametry, odklony tam můžou. Ale souhlasím, že když se nechce …

Davidoff

Letos dostaly kraje o 2mld méně peněz na silnice a ŘSD hrozí zastavením staveb nových dálnic. Ale asi žiji mimo váš alternativní vesmír.

Punkz

Mohly ČD alespoň pár těch Sv jízd zveřejnit. Je by to nic nestálo (vlak jede tak jako tak), šotouši by se na to sjeli jak supi a alepoň by se zaplatila nafta za tu jízdu delší trasou.

colek

Šotouši se sletěli na výletní motoráky Výtopny Jaroměř a bohatě to stačí. Ty soupraváky jedou z podstaty věci převážně v okrajových částech dne, tj. za tmy a navíc v kladiva.

Ahr

Výtopna Jaroměř tam nejezdí, motoráky co tam jezdí vypravuje Jiří Stančík

Padre

Logisticky areál v Račicích nad Trotinou s vlečkou na trati Smiřice – Hněvčeves ,to je stará podzemní továrna na Hetzery z II.svetove války.Původne se Hetzery vyráběly přímo v hradecké Škodovce ,ale později byla výroba přenesena do tohoto areálu.Zajimavosti je že v hlubokém zářezu nádraží ve Smiřicích byl za války umístěn německy vlak s mobilním radiolokátorem Würzburg ,který byl spolu se stacionárními radiolokátory na Kralickem Sněžníku a na Pradědu /myslim na Dlouhé holi/ součástí PVO Řîše.Tento vlak často vyjížděl i na trať k Hořiněvsi a Hněvčevsi.Řiká se ,že jedním z úkolů známé mise do Velichovek v květnu 1945 by i odvoz… Číst vice »

Kuzma

Mohl bych poprosit o nějaké zdroje? Děkuji

Armin

U logistického areálu byla několik let kolem roku 2000 v jízdních řádech uváděna zastávka „ode dne vyhlášení“ Havranec, ale k její výstavbě nikdy nedošlo.

Ahr

Zastávka Havranec existuje dodnes, je tam krátké nástupiště tak pro jeden motorák. Před rokem 1989 to byla utajená zastávka, uváděná jen ve služebních pomůckách. Vlaky tam zastavovaly a sloužila pro zaměstnance toho areálu.

Jiří Stančík

Havranech existuje,včetně perónu.
Jen už nikdy nedošlo k aktivaci.

Mat

Jak vůbec vznikl název Havranec? Žádné místo v okolí tento název nenese?

Ahr

Právě proto. V rámci utajení. Nejbližší Havranec je na Slovensku. V 50. letech se utajovalo všechno.

Ahr

Špatné informace. Logistický areál Račice s vlečkou byl postaven až v 50. letech pro chemické vojsko. To podzemí je jinde, nemá s tím logistickým areálem nic společného. Kromě toho, že tam chemici léta vyváželi odpad. Dnes je to asanované, nepřístupné, zabetonované (to kdyby chtěl někdo pátrat).

Padre

Ja myslím ze ta informace je relevantní , protoze jeden můj příbuzný tam koncem války jako mladý kluk na Hetzerech pracoval po přeložení z hradecké Škodovky.Neřikal tomu fabrika u Račic nad Trotinou ale Rodov.Ukoncili práci až někdy koncem dubna 1945.Pak se tam po 9 .kvetnu vrátil a poslední série asi 5 Hetzerů už byla vykradena zřejmě místními o veškeré příslušenství.Z hradecké továrny jezdili zkoušet Hetzery přes celé město až k slepým ramenům Labe za Fakultní nemocnici.Jednou prý se jim tam jednoho podařilo utopit,ale pak ho vytáhli.Vzpominal ze se mu jednou nepodařilo před Vánoci 1944 vybrat zatáčku z mostu před hradeckým… Číst vice »

Ahr

Až na umístění těch podzemních prostor máte pravdu. Asi 300 metrů před vjezdem do dnešního areálu je na levé straně silnice dodnes zachovaná rampa, kde se měla nakládat produkce z toho podzemí. Moc se toho nestihlo, ty Hetzery byla jen nouzovka na konci války. Bližší určení místa je spíš ten Rodov (i když je dost daleko), než Račice, katastrálně to jsou Sendražice. Na konci války tam přibližně v úrovni dnešní zastávky Havranec byla údajně vedle tratě krátká manipulační kolej, ale ta se brzy snesla. Po válce to docela šikovné místo využila armáda a postavila o kus dál chemické sklady s… Číst vice »

Padre

Ten radarový vlak ve smiřickém nádraží byl prý většinu času pod maskovacími sítěmi kvůli kotlářům.Jeho posádka tam měla i obytné vagony.Vojáci z něj občas porušili utajení a zašli do podzemních dílen u Rodova na trati do Hněvčevse pro nářadí ,které jim chybělo.

Chleba Nakup

Jde o Vysokou holi, zbytky Würzburgu jsou tam patrné dodnes.

Jiří Stančík

V neděli 21.9.se po magistrále z NDŽ vracel můj motorák
M 152.0318.
28.9. tam projedeme hnedle dvakrát

Neznamyjarek

Čtyřikrát

M.M

Trať dopravci využívají, za mě by se rušit neměla, inu někde byla ta tabulka a podle ní splňovala ten minimální počet nákladu za rok, tak nevím proč se o rušení vůbec uvažuje

Kanil83

Myslím ze v historii ji už jednou zrušit chtěli , nicméně armáda řekla ne 🙂

Kubrt

To bylo v době, kdy ta zmíněná vlečka byla vojenská. Což už, jak plyne z článku, je minulostí.

Frýdlantský výběžek

Vojáci tam působili, pokud se nemýlím, ještě v 80. letech minulého století, a nějaká zastávka u toho areálu, pokud vím, také byla (byť dnes v e-mapě není), a v nějakou dobu byla, myslím, i v KJŘ (nemám teď, bohužel, už žádný z těch dob k dispozici, abych to ověřil). Ta trať je , bohužel, už dávno vhodná jen pro nějaké výletnické a nostalgické vlaky, ale chtít jich vypravit 300+ za rok je v tomto případě zcela nerealistické, protože nějakou frekvenci lze očekávat nejspíš tak maximálně o státních svátcích, posvíceních a letních prázdninových víkendech. Kdyby ovšem podmínky pro zachování trati pokryla… Číst vice »

Ahr

Vojáci tam působili fakticky až do roku 2017, než areál (byť už vyklizený) prodali.

Petr

Pěkný článek! 👍