Seriál: Lokálka Hněvčeves – Smiřice stále žije. Minimální provoz ji ale poslal na seznam drah ke konzervaci

Motorák KŽC Doprava na trati Hněvčeves - Smiřice. Pramen: KŽC DopravaMotorák KŽC Doprava na trati Hněvčeves - Smiřice. Pramen: KŽC Doprava

Správa železnic v interním číselníku postavila všechny zastávky na trati mimo provoz. Vlaky v nich zastavit pro cestující nesmějí.

Pro řadu lidí je východočeská trať Hněvčeves – Smiřice zapomenutou lokálkou na odpis, pro některé dopravce je to ale srdeční záležitost, kterou rozhodně nechtějí nechat konzervovat podle nových pravidel.

Je to už 21 let, co tu přestaly jezdit pravidelné osobní vlaky. Stalo se tak se změnou jízdního řádu v prosinci 2004. Počty cestujících byly minimální, takže se není co divit. Jde o lokálku, která propojuje severně od Hradce Králové dvě frekventované tratě, do Jaroměře a do Jičína, a leží na ní jen pár obcí, jejichž obyvatelé se do spádového Hradce Králové nebo do Jaroměře dostanou dnes rychleji autobusy nebo autem po dálnici. Vlaky s přestupy jsou tu pro dnešní potřeby pravidelných cestujících nekonkurenceschopné.

Přesto tady železniční provoz úplně neusnul, tento týden tu projelo při pětidenní výluce 36 soupravových vlaků ČD. Zastávky na trati však Správa železnic už postavila interním nařízením mimo provoz.

Přinášíme vám další díl seriálu, kde mapujeme aktuální provoz na tratích, kde se pravidelná osobní doprava už zcela nebo téměř zastavila. V minulých dílech jsme vás vzali na trať Rumburk Ebersbach,  lokálku Svojšín – Bor, západočeskou trať do Bochova, jihočeskou trať do Netolic, na lokálku do Týna nad Vltavou nebo na česko-slovenské pomezí u Skalice.

Hlavně soupravové vlaky

Když se podíváte na koleje této lokálky třeba na některém z přejezdů, nebudete mít pocit, že by se tu jezdilo. Ale jezdí.

„Co se týká dopravy nákladní, jednalo se o sedm nákladních vlaků a dva lokomotivní, vesměs dopravce MBM rail. V osobní dopravě jely na tomto úseku v loňském roce tři vlaky dopravců MBM rail, KŽC Doprava a České dráhy a dále 16 soupravových vlaků Českých drah v souvislosti s výlukou na jiném úseku. Služebních vlaků bylo loni pět, většinově Správy železnic v rámci kontrol trati,“ popsal loňský provoz Dušan Gavenda ze Správy železnic.

Jde o velmi nízká čísla, což vedlo k tomu, že se trať ocitla na seznamu tratí, které by mohla Správa železnic v budoucnu konzervovat.

Pojďme se tedy podívat na provoz jednotlivých dopravců detailněji. České dráhy zde jezdily se svými soupravovými vlaky tento týden.

„V loňském roce jsme po trati přes Račice směrovali soupravové vlaky během výluky v úseku Hradec Králové – Hněvčeves, která probíhala v termínu od 30. července do 1. srpna 2024. Podobná výluka je nyní v termínu 22. až 26. září. Pro cestující je zavedena náhradní autobusová doprava v úseku Hradec Králové – Hněvčeves, nicméně k zajištění zbrojení a údržby je potřeba jednotky řady 814 dopravit do depa v Hradci Králové. Během pětidenní výluky projede po trati 36 soupravových vlaků,“ říká mluvčí Českých drah Filip Medelský.

Další využití této trati přijde podle něj s největší pravděpodobností v souvislosti s rekonstrukcí železniční stanice Hradec Králové, která by se měla naplno rozjet s koncem letošního roku a bude trvat další čtyři roky. O detailech ale budou ČD ještě jednat.

Jsme na území Královéhradeckého kraje, případná objednávka spojů z veřejných peněz, by tak byla v jeho režii. O ničem takovém kraj ale neuvažuje. „Jedinou větší mezilehlou obcí na trati je Hořiněves, jež má přibližně 700 obyvatel, část z nich ale žije v odlehlejších místních částech. Hořiněves má dobrou nabídku přímých autobusů do Hradce Králové. Zároveň není oblast kolem trati významným turistickým cílem. Obnovení provozu regionální dopravy zde nedává smysl,“ říká mluvčí královéhradeckého kraje Dan Lechmann.

Vzhledem k nešťastnému trasování není tato trať podle něj vhodná ani pro případné odklony v osobní dopravě. „Ať už bude ve výluce úsek Smiřice – Hradec Králové nebo Hněvčeves – Hradec Králové, je pro cestující výrazně rychlejší, aby byli přepraveni náhradní autobusovou dopravou,“ doplnil mluvčí.

V minulosti existovaly úvahy o využití části tratě pro stavbu nové železniční spojky směrem na Jičín. Ta by z Hradce Králové vycházela nejdříve směrem na Jaroměř, pak by odbočila vlevo, částečně by využila trať Hněvčeves – Smiřice a pokračovala by dále na Hořice a Jičín. V současné době už tato varianta ale není podle informací Královéhradeckého kraje aktuální. Pokud by trať na Jičín měla projít větší rekonstrukcí, počítá se s tím, že z Hradce povede stejně jako dnes rovnou na Všestary.

Dalším ze zmiňovaných dopravců ve statistikách Správy železnic je KŽC Doprava. Tato firma trať využila při návratu z akce Víkend s motoráčkem ve Vratislavi na jaře 2024. „Jeli jsme motorovým vozem 810.060 v trase Praha – Borohrádek – Lichkov – Klodzko – Kamenec Zabkowicki – Wroclaw Gl. – Wroclaw Nadodrze – Jaworzyna Slezská – Walbrzych – Sedislaw – Trutnov – Broumov – Náchod – Jaroměř – Smiřice – Hněvčeves – Ostroměř – Chlumec n.C. – Městec Králové – Křinec – Nymburk – Praha. Šlo o tradiční akci a po této trati se jelo kvůli zájmu cestujících,“ doplnil majitel dopravce Bohumil Augusta.

Motorák KŽC Doprava na trati Hněvčeves - Smiřice. Pramen: KŽC DopravaMotorák KŽC Doprava na trati Hněvčeves - Smiřice. Pramen: KŽC DopravaMotorák KŽC Doprava na trati Hněvčeves - Smiřice. Pramen: KŽC DopravaMotorák KŽC Doprava na trati Hněvčeves - Smiřice. Pramen: KŽC DopravaNádraží Hněvčeves. Pramen: KŽC DopravaMotorák KŽC Doprava na trati Hněvčeves - Smiřice. Pramen: KŽC Doprava

Když pomineme soupravové vlaky ČD, které po této trati objíždějí úseky ve výluce, nejčastěji se tu můžete setkat se spoji vedenými na licenci dopravce MBM Rail. A ten tu i nadále plánuje nejen turistické vlaky, ale především jízdy na vlečku logistického areálu v Račicích nad Trotinou. „V loňském roce jsme zde vezli nákladní vlaky pro obsluhu vlečky Račice a turistické vlaky s motorovými vozy řad 801 a 810. V letošním roce obsluhujeme a dále budeme obsluhovat vlečku Račice. Půjde o nákladní vlaky a lokomotivní vlaky pro manipulace na vlečce. I letos plánujeme osobní vlaky. Nepravidelné, turistické, převážně s motorovými vozy,“ řekl deníku Zdopravy.cz jednatel MBM Rail Jiří Mužík.

Právě existence skladového areálu s aktivní vlečkou uprostřed trati je zajímavým faktem, který by se mohl ukázat jako problematický bod při jednání o konzervaci dráhy. Aktivní vlečka by byla náhle odříznuta od sítě Správy železnic. Areál je nyní předmětem exekučního řízení, měl jít do dražby, jež byla odročena, a právě funkční vlečka je jedním z bodů, které mohou být v rámci případné dražby pro zájemce důležité.

Rozdílné pohledy na konzervaci a zastávky mimo provoz

Podle aktuální verze interního materiálu Správy železnic (číselník Dopravně významných bodů SR 70 verze od 15. srpna 2025) jsou zastávky na této trati „mimo provoz“. Deník Zdopravy.cz tuto skutečnost ověřil ze dvou na sobě nezávislých zdrojů. Pokud by chtěl dopravce po trati projet, může. Pokud by chtěl obsloužit zastávky, není to možné. Nikdo je nezboural, stále u trati stojí, ale formálně je vlak využít nesmí. Proč k tomu došlo, zjišťuje deník Zdopravy.cz doplňujícími dotazy na tiskovém oddělení Správy železnic.

Konzervace dráhy je téma, které vždy budilo emoce, a i v případě této tratě proti sobě stojí dva názory. „Zařazení trati na tento seznam (tratí určených k jednání o případné konzervaci, pozn. red.) je logické. Prioritou Správy železnic má být údržba a rozvoj tratí, o které je větší zájem. V Královéhradeckém kraji je aktuálně v různých stupních přípravy několik projektů, které by výrazně zlepšily provoz regionální (i dálkové) dopravy ve směrech s vysokou poptávkou,“ říká mluvčí kraje Dan Lechmann.

Opačný názor má jednatel MBM Rail, který už před rokem v podcastu Cesty Zdopravy.cz řekl, že nikdo nelikviduje silnici, protože tam jezdí málo aut. A tak je to podle něj hloupost i u lokálek.

„Považuji to za nesmysl. Trať slouží jako odklonová trasa v případě mimořádností v Královéhradeckém kraji a v nákladní dopravě pro obsluhu vlečky Račice, kde je MBM i provozovatelem vlečky. V případě konzervace by Správa železnic nemusela respektovat ustanovení zákona o styku drah a provoz vlečky by skončil. Tím bychom jako provozovatelé utrpěli ztrátu, postižen by byl i majitel vlečky, protože by došlo ke ztrátě hodnoty objektu, jehož je vlečka součástí. Máme za to, že bychom se nevyhnuli soudním sporům se státem. Konzervace je v tomto případě velmi sporná, tvůrci změny zákona o dráhách, umožňující konzervaci, na možnost, že z konzervované trati odbočuje vlečka, zjevně nemysleli,“ řekl Mužík a doplnil, že z jeho pohledu dopravce je trať ve velmi dobrém technickém stavu na betonových pražcích.

Výhodou tratě do budoucna by mohl být i vysoký dovolený nápravový tlak, který tu umožnuje projet i těžším nákladním vlakům v případě odklonů, výluk a mimořádností. Nutno ovšem doplnit, že v posledních letech tuto možnost nákladní dopravci nevyužívali.

Jak je to s možnou konzervací tratě, do níž ústí funkční vlečka, zjišťuje deník Zdopravy.cz na ministerstvu dopravy a u Správy železnic a k tématu se ještě vrátí.

Další osud tratě tak bude zajímavé sledovat. Už z uvedených vyjádření je zřejmé, že má své zastánce, kteří ji budou hájit. Jestli budou úspěšní, jasné není.

Co jisté naopak je, že kraj s touto tratí v rámci své základní dopravní obslužnosti už rozhodně nepočítá.

Tagy konzervace tratí lokálka Hněvčeves - Smiřice MBM Rail seriál opuštěné tratě Správa železnic
10 komentářů