obnoveny

Seriál: I bez vlastní fotovoltaiky se dá dobíjet za pakatel

Komunitní nabíjení. Foto: Radek ŠindelKomunitní nabíjení. Foto: Radek Šindel

U majitelů fotovoltaik už výhody elektromobilu rozporuje málokdo. Co když ale panely mít nemůžete?

67 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Oldřich Vrtal

V naší ulici se pořád držíme starých zvyků, ale jakmile se začaly objevovat přebytky z fotovoltaik, všem se najednou rozzářily oči. Nešlo o technologie ani o ekologické ideály, spíš o možnost jezdit levněji, i když člověk nemá vlastní panely. A hle, najednou se otevíraly branky mezi zahradami častěji než dřív. Komunitní nabíjení mě překvapilo jednoduchostí. Ve chvíli, kdy soused vyrábí víc, než dokáže spotřebovat, vzniká situace, která nahrává oběma stranám. Člověk bez FVE se za malé peníze dostane k elektřině a majitel panelů má radost, že jeho výroba neletí vniveč. V porovnání s veřejnými nabíječkami působí ceny skoro jako omyl,… Číst vice »

v.sp

Mně to přijde jako zajímavá hračička, ale zbytečná.

Článek říká „Při cenách veřejného nabíjení okolo 8 Kč/kWh lze nastavit cenu komunitního nabíjení na 4-5 Kč“. No ale takovou cenu mám od svého dodavatele elektřiny normálně, bez FVE, celoročně, jen s tarifem na dobíjení elektromobilu v noci. Nemusím nikam jezdit, jen večer do garáže.

Radek Šindel

Ano, pokud máte svůj wallbox, ale pokud třeba bydlíte v bytovce viz článek, tak už kvůli těm 3Kč možná pár kroků uděláte.

xyz

Nicméně v těch bytových domech bydlí opravdu hodně lidí.
Navíc izolovaně počítáte aktuální ceny a ne stav za těch X let, kdy elektromobily mají tvořit většinu všech aut.

Ddd

Píše se, že kamarád jezdil za 50 hal/km, tedy zaplatil 2000 Kč. Cenu veřejného nabíjení uvádi článek 8 Kč/kWh, alternativou pro něj bylo dobití za 4800 Kč (600 kWh). Úspora tedy činí 2800 Kč, resp. 140 Kč týdně/za dobití. Za cenu toho, že si musíte každý víkend oba vyhradit čas a naplánovat dobíjecí návštěvu (s vynucenou procházkou).

Mezi kamarády fajn, ale pro cizího to nedává smysl.

xyz

A taky co legislativa – logicky, kromě „občasné sousedské pomoci“ už by šlo o dlouhodobou výdělečnou činnost = podnikání, nemýlím-li se.

Radek Šindel

No psal jsem pod 50halířů. Bylo to konkrétně 1000Kč za 500kWh, takže nějaký třicetník za km. No je to jak říkáte okolo 150Kč, není to moc, ale ta 200m procházka mu za to asi stojí. Já u nabíjení být nemusím, kabel visí na wallboxu, stačí jej připojit.

Dachs

Stačí to napojit na diesel generátor

MMXA

Tak pokud zbyde nafta z něčeho firemního, tak proč ne.

Petr

> Komunitní nabíjení pak může danému SVJ významným způsobem zlepšit ekonomiku společné fotovoltaiky.

Myšlenka naráží na zásadní problém: ta “ekonomika společné fotovoltaiky” je totiž v základu ztrátová, pokud jednotky ani SVJ nemají velký odběr, a např. nemají výtah (jako v příkladu na obrázku).

S využitím dotace se dostává na hranici návratnosti, ale..

S komunitní nabíječkou do toho ještě vstupuje danění příjmů SVJ (daní každý vlastník samostaně). Porovnat komplikace a přínos si musí každý sám, ale obecně to prostě není net positive.

Koudelka

Zisky nebudou, nabíjí se z přetoků, které se nevyužijí. A nebo když nesvítí, tak platíš klasickou cenu za odběr ke své domácnosti

xyz

„U různých akumulačních tarifů, resp. Tarifu elektromobilita může nastat u sdílení komplikace ohledně spínání nízkého tarifu, který se nemusí nutně krýt s výrobou v komunitě.“

Vzhledem k tomu, že tarif D27d (elektromobilita) je vymezen jako 8 vybraných hodin ze 14h úseku mezi 18. h večerní a 8. h ranní, tak je víceméně jasné, že ten problém tam je.

Protože slunce svítí nejvíc právě mezi tou 8. a max. 18. h.
Taky záleží, jestli v ten pracovní den bývá někdo přes den doma v domácnosti toho výrobce elektřiny. Pokud ne, pak těch přetoků pošle do sítě o to víc.

Radek Šindel

Ano, přesně tohle jsem měl na mysli, těch tarifů je hodně a některé se kryjí částěčně, zrovna tento vůbec.
Ono se to možná nezdá, ale i v pracovní dny bývá doma poměrně hodně vozidel. Druhá auta v rodině, důchodci, pracovníci na směny, home office, sem tam má někdo dovolenou, učitelé mají v létě volno a tak by se dalo pokračovat.

M.Z.

Ani 4 povelové HDO v instalacích do 100kW toto neřeší (a není to jeho účel) Smart elektroměr to stejně naseká na čtvrthodinky. Takže řešení ke přečíst tu sumu přebytků z modbusu střídače a ovládat stykače bojleru přes internet. Mám to postavené na Mikrotiku, Wireguardu a SSR.

Libor

„I bez vlastní fotovoltaiky se dá dobíjet za pakatel“ … Jojo v práci! Ze státního krev neteče 😁

Ondra K.

Možnost nabíjet v zaměstnání by do budoucna mohla být zajímavým zaměstnaneckým benefitem.

vitapb

A to si pište, že bude.. Firmy si vybudují FVE, kterou budou odepisovat a když dají zaměstnancům dobíjení jako benefit, můžou si zároveň sahnout pro zaměstnance z větší vzdálenosti. Počítám, že kolem roku 2027 se hodně změní pohled na EV. Dnes přicházejí modely, který svýma vlastnostma o hodně předčí spalováky, přičemž cenou (ve své kategorii) jsou se spalováky +- na stejno. Až se tyhle auta dostanou mezi lidi jako ojetá, přijdou tomu na kloub i odmítači a hospodaření s energií a dobíjení bude velké celospolečenské a politické téma.

xyz

Já bych teda prvotně čekal, že v rámci „zelených dohod“ bude maximální snaha o dojíždění do práce veřejnou dopravou, tzn. nabíjení u pracoviště netřeba.

Navíc pořád by byla řeč jen o firmách, které mají vyloženě svůj pozemek někde na okraji města.

Radek Šindel

Já teda nevím, kolik těch kritiků GD ten dokument vůbec četlo. Přitom kdybyste se do něj opravdu začetl, tak pasáže o veřejné dopravě a přesunu dopravy zejména na železnici tam jsou.
Samozřejmě, že ekologičtější je chodit pěšky, jezdit na kole, nebo používat MHD. Pokud ale třeba na vesnicích tím autem opravdu musíte, je lepší využít elektrické vozidlo, pro které má už spousta lidí vlastní FVE. No a pokud jinemá, může využít někoho z ulice.

xyz

Tak předpokládám, že GD zařídí, aby se na vesnicích „opravdu nemuselo“. Nebo ty firmy samy můžou zařídit svoz zaměstnanců. Možností je víc.

P73

Reálně je už teď, máme na centrále.

Stanislav

Vám platí spotřebu elektřiny stát? Chápete vůbec proč se dá dobíjet za pakatel? Uplně stejně jako třeba ohřívat vodu apod?

xyz

Pokud budou lidé (v době, kdy skoro všechna auta budou na elektřinu) dobíjet přes den, tak to bude znamenat znatelně vyšší poptávku po elektřině a její zdražení na trzích v té části dne = už to nebude za pakatel.

M.Z.

Pořád je to hračka “naohýbej svůj život okolo auta”. A to màm od minulého článku svépomocí 15kWp na střeše a 15kWh LiFePo4 (16S1P EVE280Ah s JKBMS).

Můžu koupit EV, nebo za stejné peníze dalších 10 let “okolo komína” dojezdit Fabii 1.4MPI vč. pojistky, dílů, benzínu a pneu.

Neumím žít podle síťového grafu. Tj. pragmaticky pro mne stále NE.

Radek Šindel

To „ohýbání života“ probíhá asi takto. Přes víkend děláme často něco okolo domku, takže ráno připojím kabel a auto nabiju. Tato činnost zabere v sumě méně času, než zajet k benzince.

Leipaer

Ano, můžete 10 let tankováním fosilu podporovat země, které ropou vydírají Evropu. Ale taky nemusíte…

M.Z.

A stojí ten dobrý pocit za 400kCZK navíc, které můžu použít na umoření úvěru nebo hydroizolaci?

Radek Šindel

Pokud se podíváte na ceny ojetin, které jsou doménou soukromých osob při pořízení auta, tak ty jsou často srovnatelné, 400 000 rozdíl tam opravdu nenajdete.

M.Z.

Otázka leží jinak. Čím dojedu na nádraží, do krámu a do stavebnin? Fabií s koulí za 50 nebo Teslou za 450…

Stanislav

Anebo ještě jinak? Chci si pořídit jiné auto, pak budu přemýšlet o EV. Chci jezdit starou Fabií, vůbec nediskutuji o EV a klidně s ní jezdím.

Radek Šindel

Já nevím, ale fakt vám přijde srovnání staré Fabie s novým autem střední třídy jako relevantní? Jako pokud máte staré auto a jezdíte s ním pár tisíc km, tak si jej nechte až dožije. Nicméně i tu Fabii někdo musel někdy koupit novou a taky nestála zrovna málo. Během pár let tady bude hromada elektrických ojetin jako Golfy, Kony, Citygo… za ceny srovnatelné s tou Fabii.

Baraba

Kouli mám i na EV, ale do stavebnin jezdím dodávkou (Berlingem). Tohle samozřejmě není článek o tom, že musíte používat EV.

Jsou to zbytečné reakce člvěka, který je apriori proti EV a na 99% si ho ani nezkusil.

Samozřejmě, že EV není vhodné pro každého, ani pro každý účel. Stejně tak jako Fabií s koulí zřejmě nepovezete nevěstu na svatbu.

vitapb

To ale není o dobrym pocitu. To je o tom, že když nebudeme na těchto zemích tolik závislí, tak se budeme mít reálně ekonomicky líp. Vždyť kolik ročně vydá EU za energie.. A přesně je to jeden z důvodů, proč Čína EV tolik upřednostňuje. Chce mít velkou ekonomiku, která nebude vydíratelná a nebude tolik podléhat vnějším vlivům.

Karel

Zkuste hádat kde se ty baterie vyrábí, kdo ovládá suroviny.. Závislost na Číně bude ještě horší. A za drahé energie si může Evropa sama

xyz

Tak Rusko vydírá Evropu (nejen) ropou, to asi ano.

Nicméně pro arabské země je to vyloženě kšeft a nemyslím si, že by šlo o vydírání.

Mmch. z dávných školních lavic si vybavuji, že nafta je jen jedna z látek, které vznikají při zpracování ropy. Jak se to vlastně bude řešit, když ropa bude zpracovávaná kvůli jiným věcem (výroba plastů, asfaltu atd.), ale o naftu už nebude zájem?

Leipaer

I když natankujete jinou ropu, než ruskou, teče to z jednoho globálního nabídkového hrnce. Evropa nedokáže svou současnou spotřebu ropy pokrýt. Musí se naučit zbavit závislosti, jinak prohraje. Zbraněmi i penězi.

ABCD

Jenom si tak říkám, jaké země dodávají litium, FV panely, střídačce, LNG…

Kolemjdoucí

Jenže technologie nejsou dané tím, co se vykope ze země. Technologie má každý takové, do čeho investoval. My jsme pod obrovským lobby vlivem legacy technologií (spalovací motory a infrastruktura je pohánějící), a tak neinvestujeme do příští dominantní technologie. Nejsme první, komu se tohle děje. Až si to uvědomíme, bude pozdě. Možná už skoro i je. Viz vaše otázka.

Ladis

Zní to lákavě….objíždím sousedy s kabelem v ruce a ptám se, kde si můžu laciněji nabít. Po půlce dne to vzdávám. Vybité auto, ale zase jsem se pěkně prošel a něco pozitivního jsem pro sebe udělal. To toho volá dcera, že se sekly vlaky, jestli pro ní nepřijedu. No, nepřijedu, mám vybitou Teslu.

Radek Šindel

Tak já si myslím, že nic takového z článku nevyplývá. Ale mohl bych podobným způsobem okomentovat, jak lidi jezdí 20km k Tank Ono a pak tam čekají 20 minut ve frontě, nebo jak lidi stáli pár let zpátky hodinu ve frontě v Chaloupkách, když tam jezdili natankovat naftu o 5Kč levněji.

M.Z.

V praxi to povede na to “Kdo ukradl kabel”, proč je tam jen ten jednofázovej erár, když já mám Zoe a né jak soused Ioniq… “Sousede, teď jsem na řadě já”. Jsou tři ráno, proč nespíš? Musím přehodit kabel. Ta pizda tu má návštěvu a zas tam stojí na místě…

Toto je argumentace hodná “Tank Ono”

Radek Šindel

Nevím, jaké s tím máte zkušenosti vy, ale z mých skromných zkušeností zatím nic takového nenastalo 😉

M.Z.

Vidíte. My se tahali o 22kW DC wallbox na kolečkách mezi prototypy ve Wolfsburgu už v roce 2018… To není tmářství, jen realita všedního dne nejde naplánovat.

Věci musí dávat ekonomický smysl. A roční náklady fabie za 30-50k jsou nižší než povinné ručení na Konu/Teslu…

Radek Šindel

Podívejte se, na naše nájezdy stačí k nabíjení asi 10h týdně. Prakticky používáme výdobytek moderní doby a to je whatsup, přes který si před víkendem krátce napíšem a domluvíme se. Bez problému by tak šlo nabíjet ještě jedno auto.

hbf

To mi vychází na ekvivalent jednoho natankování v délce 10 minut jednou za čtrnáct dní…
Nezlobte se, ale z hlediska uživatelského pohodlí je to krok o více než půlstoletí zpět.

Baraba

Já osobně vůbec nic takového neřeším. Jsem líný a pohodlný, takže mi vyhovuje, že přijedu domů a strčím kabel do auta, žádné zajíždění na pumpu, žádné čekání u veřejné nabíječky.

Ta dvaceti vteřinová rutina – sundat kabel ze zdi a strčit do auta a ráno naopak je stená jako vyzout a nazout boty.

A pokud jezdím více než 500 km, tak stejně na 99% použiju veřejnou dopravu, protože jsem líný a nechci trávit hodiny za volantem.

hbf

Samozřejmě, pokud nabíjíte u sebe doma, tak je to ideální.
Ale nabíjení závislé na sousedovi, potažmo na veřejných nabíječkách (pro lidi z bytových domů) je to značný diskomfort.

Petr

Když jsem s autem v práci, tak je mi výkon solárů k ničemu a večer/v noci, když bych potřeboval nabíjet, už soláry nejedou. A sdílení mi je k ničemu. O víkendu zase budou chtít nabíjet všichni, když už náhodou bude svítit. Bez dostatečného uložiště na vyrobenou elektřinu přes den v týdnu k ničemu. A koupit si druhý elektrokrám, abych jeden nabíjel přes den když druhým jedu do práce, to je docela nákladné. Jo kdyby auta měly odpojitelné palivové články (baterie), kdy jeden nechám doma nabíjet přes den a na druhý jedu do práce, to by bylo elegantní řešení. Něco podobného… Číst vice »

Petr

Vyřešilo by to spoustu věcí – stabilizace soustavy bez nutnosti výstavby bateriových uložišť, odstranění nevýhody dlouhého nabíjení elektroaut, ve výsledku by mohla být nižší kapacita baterií elektroaut (když na každém rohu bude podobná „benzinka“ co dokáže vyměnit baterii za 3-4 minuty), nabíjení opravdu levnou elektřinou (v určité doby je dokonce záporná spotová cena elektřiny). Jen by musela EU prosazovat podobná výhodná řešení a ne jen zakazovat a pokutovat.

M.Z.

AC nabíječka vozu je pořád invertor na kolech. Kromě napájení ostrova na chatě v lesích to nikdo (rozumný) nepovolí. Musel by to být vždy pevný invertor připojený DC v daném místě. Nemůže přijet Nor s autem co umí dodávat do sítě IT a připojit to na TN-C v Řiťce na dvorku…

Klabavátor

Od příštího roku má být i u nás dostupné čínské Nio s výměnnými bateriemi.

PetrH

O víkendu je nižší spotřeba elektřiny, protože se jaksi tolik nepracuje. Když k tomu ještě „náhodou svítí“, tak jdou ceny do záporu. Naopak, kdyby „všichni chtěli dobíjet“, tak to stabilitě sítě dost pomůže, i výnosnosti nových FVE/VE elektráren (které už nedostávají takové dotace jako ty 15 let staré), čili by byla větší motivace je stavět.

M.Z.

Abych jen nehanil. Určitě je dneska možnost přejít s odběrným místem do spotu, tahat nějakým devkitem z ČEZ ESCO data o 15min cenách na další den a řídit přes to CP signál wallboxu. Pro střední odběratele (v řádu jednotek MW) půjde nabíjet i za záporné ceny… To všechno dokud jich nebude moc a síť to udrží… Osobně tipuji tomuto “oknu” 3-5let…

peter

Cena baterie dnes je i cca 30 000Kč za 15kwh. Začíná to být vážně láce.

none

Takhle teoreticky vymyšleno to vypadá dobře.
Ten přebytek elektriky přes den v létě je obrovský.
Je škoda, že zatím nejsou pořádné baterie na její levné uchování. Snad někdy časem.

Kicruj

Minimálně část baterií právě bude v těch autech. A osobně čekám, že aspoň pár kwh lifepo bude v relativně blízké budopucnosti (10-20 let)standard ve většině domácností, protože čekám vyšší zpoplatnění podle jističe, a bude tak výhodnější mít jistič, který většinou stačí a ty špičky vykryješ pomocí lifepo akumulátoru. (v bytovkách je možné, že to bude nějaký centrálnější akumulátor, podobně jako třeba kotelna.

PetrH

Ten „přebytek elektriky přes den v létě“ je jen o víkendu… A to spíš na jaře než v létě, na jaře ještě fouká, Rakušáci mají dost vody a v létě je horko, tak jedou klimatizace.
Jak vždycky říkám, zkuste si svoje dojmy porovnávat s realitou. Hledejte třeba zápornou spotovou cenu v srpnu. Budete mít problém ji najít i v neděli. V červenci byste aspoň o víkendu uspět mohl: https://www.ote-cr.cz/cs/kratkodobe-trhy/elektrina/denni-trh

Radek Šindel

Poslední dobou už ceny do záporu ze zkušenosti moc nejdou, nicméně zhruba do konce září se držela cena o víkendech pravidelně blízko nule. Ono se zřejmě nauřili provozovatelé FVE provoz řídit

xyz

Jedna věc ale je cena trhu OTE sama o sobě a druhá věc je výkupní cena obchodníka po odečtení jeho provize (může být cca 50 hal./kWh). Pak to do záporu chodívá.

Jinak viz „kachní křivka“ https://oenergetice.cz/trh-s-elektrinou/kachni-krivka-dorazila-do-ceska-svuj-typicky-tvar-ziskala-teprve-v-poslednich-dvou-letech

Mmch. v roce 2023 byly záporné ceny vyloženě „svátek“ – a to doslova, byly ve slunném Velikonočním pondělí 10. 4. 2023. No a o 2 roky později už běžná víkendová věc.

(píšu obecně pro ostatní diskutující; předpokládám, že sám znáte bližší okolnosti.)

Radek Šindel

přesně, jak říkáte, ony jsou často o něco nad, ale po odečtení provize je to o něco v záporu. FVE tohle sama pozná a výkon se omezí, ale je škoda energii nevyrobit, když se dá uložit do auta.

PetrH

Trošku demagogie je ale vzít si pouze duben a květen, protože jak nahoře píšu, na jaře jsou ceny nejnižší. Nejedou tolik klimatizace. V horkém létě by to nebyl tak velký pokles k nule. Ještě se vám do toho promítnou ty velikonoce (protože české svátky střední Evropu neovlivní tolik, ale velikonoce se slaví všude. Ani 8. květen není všude). Navíc ta formulace „elektřina je v poledne nejméně žádaná“ působí dojem, že v poledne je nízká poptávka, jak se pod tím v diskusi opakuje. Ve skutečnosti je v poledne už i u nás absolutní vrchol spotřeby, stejně tak v Německu. Samozřejmě, ty… Číst vice »

xyz

Já ale nepíšu o loňsku, ale o letošku. Ne náhodou změnil největší český dodavatel (nevím jestli je i největším výkupcem, tam bych si nebyl jist) podmínky smluvního výkupu od 1. 1. 2025 tak, že to může jít i do mínusu (myšlen celkový měsíční úhrn v samofakturaci). A ne náhodou se (bohužel) u něj během krátké doby hodně zhoršily podmínky tzv. virtuální baterie (ano, ta neodečítá přetoky dle trhu OTE, ale za fixní cenu, nicméně ta fixní cena se od 1. 4. 25 poněkud snížila a také se nově začal rozpásmovávat „příplatek za virtuální baterii“ dle objemu přetoků, což předtím taky… Číst vice »

PetrH

Ach jo… Zkusíte reagovat třeba na to, co jsem psal? Komentoval jsem ten článek, co tu dáváte.
Suma záporných hodin za letošní rok ještě jaksi není a pochybuju, že to bude signifikantně víc. Ani letos to není zdaleka každý víkend v červenci a v srpnu.
Ano, vím, že se na ote-cr dají najít v archivu ceny. Psal jsem to ve svém prvním komentáři výše.
Jdu radši hrát hry, ta AI je tam chytřejší oponent.

xyz

Pardon, z kontextu jsem nerozpoznal, že reagujete na odkazovaný článek (který jsem ale uváděl jen jako podpůrný, ne hlavní údaj) a ne na to, co píšu já. Jinak tou poslední větu si pro příště nechejte od cesty (k oblasti energií se poslední 2 roky mám „pracovně velmi blízko“ a loni – ne však letos – to dokonce z nadpoloviční části bylo z hlediska jistých „úvodních informací k případným zákazníkům“ ohledně FVE, i když dění zejména v kontextu srovnání s minulými lety samozřejmě sleduji i teď, např. i právě z hlediska toho, kolik firem instalujících FVE je v insolvenci, mj. vlivem… Číst vice »

xyz

… a souběžně si po přemýšlení dovolím i odhadnout, že ČEZ Prodej je i největším výkupcem, zejména vlivem toho, že v povinném výkupu je výkupce určen coby „distribučně spjatý“ dodavatel, tzn. je povinným výkupcem na celém území ČEZ Distribuce.

V objemu výkupu by mu tedy mohl konkurovat snad jen E.On, který je povinným výkupcem v území Eg.D, které ale je menší než území ČEZ Distribuce.

none

Ten přebytek jsem bral z naší FV co máme na střeše. 80% není jak spotřebovat. Baterie je plně nabitá hned ráno a zbytek dne se většina elektrické energie posílá do výkupu za přibližně nulovou cenu.

MTS

Pořiďte si chytré řízení. Ráno, kdy je cena vyšší, je výhodnější dodávat do sítě a nabíjet až později, kdy cena klesne. Vhodným načasováním nabíjení baterie maximalizujete výnosy z prodeje.