Seriál: I bez vlastní fotovoltaiky se dá dobíjet za pakatel
Komunitní nabíjení. Foto: Radek Šindel

U majitelů fotovoltaik už výhody elektromobilu rozporuje málokdo. Co když ale panely mít nemůžete?

U majitelů fotovoltaik už výhody elektromobilu rozporuje málokdo. Co když ale panely mít nemůžete?
Když jsem s autem v práci, tak je mi výkon solárů k ničemu a večer/v noci, když bych potřeboval nabíjet, už soláry nejedou. A sdílení mi je k ničemu. O víkendu zase budou chtít nabíjet všichni, když už náhodou bude svítit. Bez dostatečného uložiště na vyrobenou elektřinu přes den v týdnu k ničemu. A koupit si druhý elektrokrám, abych jeden nabíjel přes den když druhým jedu do práce, to je docela nákladné. Jo kdyby auta měly odpojitelné palivové články (baterie), kdy jeden nechám doma nabíjet přes den a na druhý jedu do práce, to by bylo elegantní řešení. Něco podobného… Číst vice »
Vyřešilo by to spoustu věcí – stabilizace soustavy bez nutnosti výstavby bateriových uložišť, odstranění nevýhody dlouhého nabíjení elektroaut, ve výsledku by mohla být nižší kapacita baterií elektroaut (když na každém rohu bude podobná „benzinka“ co dokáže vyměnit baterii za 3-4 minuty), nabíjení opravdu levnou elektřinou (v určité doby je dokonce záporná spotová cena elektřiny). Jen by musela EU prosazovat podobná výhodná řešení a ne jen zakazovat a pokutovat.
Od příštího roku má být i u nás dostupné čínské Nio s výměnnými bateriemi.
Takhle teoreticky vymyšleno to vypadá dobře.
Ten přebytek elektriky přes den v létě je obrovský.
Je škoda, že zatím nejsou pořádné baterie na její levné uchování. Snad někdy časem.
Minimálně část baterií právě bude v těch autech. A osobně čekám, že aspoň pár kwh lifepo bude v relativně blízké budopucnosti (10-20 let)standard ve většině domácností, protože čekám vyšší zpoplatnění podle jističe, a bude tak výhodnější mít jistič, který většinou stačí a ty špičky vykryješ pomocí lifepo akumulátoru. (v bytovkách je možné, že to bude nějaký centrálnější akumulátor, podobně jako třeba kotelna.