Senioři a žáci už nebudou jezdit ve středních Čechách zdarma, kraj šetří
Autobus PID do Tuchoměřic. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej Kubala
Jde o první oběť škrtů kvůli propadu daňových příjmů očekávaných příští rok.
Jde o první oběť škrtů kvůli propadu daňových příjmů očekávaných příští rok.
Zrovna tady by se šetřit nemělo … :/
Tak ono by stačilo zavést tejný počet krajů jak to bylo před jejich zrušením a to by bylo více než desítek milionů. Samozřejmě je mne jasné, že rozpočtové kapitoly by zůstali. Ale jen platy úředníků kteří by nemuseli být by dalo již slušnou sumu.
Třebas severočeský kraj je dnes ústecký, liberecký,
karlovarský. Morava byla jen severomoravský a jihomoravský. Osobně si myslím, že se to tehdy zrušilo jen proto, aby se záhy kraje obnovili, ale v větším počtu takže více židlí pro kamarádíčky a vliv na kšefty těchto kamarádíčků.
Jaké výhody požívají úředníci kraje?Kolik aut používají,jistě mají i volné jízdné ve veřejné dopravě. Když šetřit tak na všech a nejen na těch nejslabších.Slevy používají důchodci i k tomu,aby si občas dojeli z vesnice bez jakéhokoliv obchodu do větší obce či města pro potraviny neb jiné věci.A né tedy,že mají dopravu zdarma tak se jen tak vozí.
V mnohých místech je doprava neoptimalizovaná. Stačilo by, aby spoje jezdili jen v době skutečné vytíženosti. Mimo tuto dobu v mnohých místech stačí devítimístná dodávka. Ale proč tam posílat menší vůz, když doprava je dotovaná a dopravce dostane zaplacené kilometry, že? Každý si chce prostě líznout. O vytíženosti vlakových spojů mimo špičku škoda mluvit!
Nic není zadarmo, vždycky to někdo zaplatí,Na jedné straně se to někomu ve formě daní vytáhne z kapsy a na druhé pak přerozděli.Já si myslím, že ta sleva 75 % nikoho nemůže urazit, a těch 25 % ať si zaplatí.Teď jak byly školy zavřené, hodně práce z domu tak co jsme odpozoroval, tak nejvíc cestovali právě ti ohrožení, důchodci.Ale zase co mají dělat, do práce už nemusí, sedět doma je nebaví, tak se prostě vozí…..Můj názor na základě osobních zkušeností.
A napadalo tě, že ti důchodci se prostě vozit musí? Ne každému už zdraví slouží a musí k lékaři. Ne každý z nich má optimální vztahy v rodině a jíst také potřebuje a zásoby dochází. A dobrovolnické kapacity, které by se postarali prostě nejsou. Pokud někomu z mých daní přispěji na dopravu, nemám s tím problém. Problém mám s tím, že než se k němu ta částka dostane, tak se 75% cestou rozkrade.
Pokud vezu plnej vlak důchodců s baťůžky a turistickýma holema a většina na předplatné 1-9 (Prahu mají zadarmo), tak je sakra něco špatně a tohle to zarazí alepoň.
Nikdy jsem neviděl tuhle nechuť k seniorům,co vám udělali, já vím že žijí a že kvůli nim stát vydává finance,ale nezapomeňte že oni celý život pracovali a tu almužnu si zaslouží,jsem student a o slevách si myslím že to je super,to že je Středočeský kraj padlý na hlavu dává smysl ( myslím vedení) protože až to zruší,tak budou prázdný vlaky a busy ještě víc než teď,nikdo ty prachy platit nebude.
To jsem nevěděl, že Plzeňský kraj je student.
Místo aby se zrušilo polovina úředníků, tak se osekají služby.Přeci si papaláši nebudou utahovat opasky.To je pro celou republiku stejné.
A že to tam nyní narostlo! Ale to nevadí, penízky se točí.
Alespoň se bude v S7čce dát o víkendu hnout…
Copak všichni studenti píjí, nebo požívají tábákových výrobků? Ten člověk podemnou je asi milionář. Víte vy vůbe, jak je jízdné v některých MHD na Moravě či ve Slezku pro studenty vysoké a jaká je to zásadní položka rozpočtu? Přeci jen jde o to, aby lidé využívali hlavně veřejnou dopravu a ne tu individuální, kde je především ve středních Čechách nutné, aby jí lidé využívali. Bohužel nejsme ve Švýcarsku, abychom měli čtyř až pětinásobné běžné platy a mohli tu mít samofinancovatelnou veřejnou dopravu. 70% pracujících nedosáhne na průměrný medián mzdy, tak to jako nemůžu podle něterých jet za prací do sousedního… Číst vice »
No jo, nemůžou mít všichni všechno, na věci není nárok, musíte si na ně vydělat. Jestli chcete nechat dojíždět děti 55 km, musíte na to mít, není důvod abyste to dostal zadarmo. Za mě byla sleva asi 30% nebo kolik, z ceníku, teď je 75% a nadáváte – na co? Tahle země zažívá zatím své nejbohatší období – to je ale díky tvrdé práci lidí, ne kvůli rozhazování zboží a služeb zdarma.
Nebavím se o vašem revolučním objevu že 70% nedosáhne na medián – jedině vzdělání vás posune dál, zkuste si statistiku zopakovat.
Ano já si pamatuju 10-15 zpět byla sleva 25% v autobuse, a asi 35% ve vlaku jako student
Točíme se v kruhu. Předpokládám návrat před 1989, zaplať pánbu jen v tarifech. Akceptovatelné základní jízdné, sleva 1/2 od 6ti do 10ti let, žákovské jízdné na průkazku, to samé do zaměstnání a sleva ZTP. Více méně nic jiného opravdu nebylo.Bohužel nebyly zas v dnešním slova smyslu volby.
No bože, to je toho, já bych ty slevy jak pro důchodce tak studenty. Na jízdné nemají? A studenti na kouření jo? To ví že by 50% sleva by jim úplně stačila… Tím by stát ušetřil 2 mld ročně..
Je to inspirace i pro dopravní podniky… Třeba ve Varech se zavedlo nejdřív jízdné pro důchodce skoro zdarma (365 Kč / rok), poté úplně… No a pak se pro nedostatek peněz osekal provoz na čtvrtinu – polovinu, i ve špičkách pracovních dnů, víkendy, všechno…
Tak jestli dostanou důchodci jednorázově 5000, tak roční kupón se slevou 50% si snad můžou dovolit, fungovalo to tak celá léta…
Podobné blbosti chtějí různí komunisti v Praze – MHD zadarmo, kupon za 3600 Kč je „drahý“ a podobné kraviny. Takže doufám, že to přejde i v Praze.
Tak jistě, lepší by bylo přenechat veřejnou dopravu volnému trhu a nekřivit ji žádnými dotacemi, preferencemi atd. Pokud tedy myslíte, že ji město nemá podporovat.
No já nikdy zadarmo v autobuse arriva střední čechy nejel.
Tak tahle volební dotace (sranda) stojí cca 5-7 milard ročně
jo ale znas cechy ne?
Příteli, důchodci přestali jezdit a dopravci sčítají miliardové propady zisku. A kdo jim to zaplatí? Zase stát, jen jinou formou. Mám účet u Leoše a za každou jízdu mi vrátí moje jízdné zpět na můj účet a další jízdu mám zdarma, tak jedu 10 krát. A teď, umíš-li počítat tak si spočítej, kdo a kolik na tom vydělá. S ČD jsem jel v létě, vlak plný důchodců, bez slevy by seděli doma a vlak jel po prázdnu. A teď hoši mudrujte, nedá-li stát na jízdné důchodcům, musí dopravu jako veřejnou službu dotovat jinak. Policie, hasiči ,školy, vojáci a další služby… Číst vice »
Ani kdyby stát nedal žádné peníze na jízdné důchodcům a studentům, neměl by nejmenší důvod dotovat komerční vlaky LE.
V konečném důsledku to zaplatí pracující formou daní, nebo to zaplatí stát natištěnými penězi, na což doplatí všichni. Holt stát má jen perníze z daní a ty peníze, které si natiskne. Nějaké kejkle se dají dělat i s dluhopisy a jinými půjčkami.
Jenže za stát nenese nikdo žádnou odpovědnost. To se za těch třicet let nepodařilo nikterak prosadit. Hlavně mi na to nepiště, že to může ovlivnit občan u voleb … Dnes už se strany ani nenamáhají s nějakým smysluplným programem. Už prostě vědí, že si to mezi sebou nějak rozdělí.
Důchodcům bych jízdné zadarmo klidně nechal.
Raději než studentům, bezesporu.
To spíš právě naopak, studentům byla vždycky každa koruna dobrá, důchodci pokud nebyli líní nebo nejsou invalidé mají peněz dost. Vím to z vlastni zkušenosti, studentská léta si pamatuji a na důchod se chystám.
Aspoň budou mít děcka na retka.
Ale aby zase nesmáli tomu, že kouří 1 cigaretu v 5 lidech…
Proč?
Tak většinou na tom nejsou finančně nejlíp, tak mi to přijde jako dobrá cesta, jak jim pomoct.
To už mi přijde smysluplnější ten balík peněz rozdělit a poslat každému penzistovi ve stejné výši nějaké přilepšení k důchodu . Pak by to bylo alespoň spravedlivější…
No, za tehle situace asi kazdy milion dobry, porad plati sleva 75%… navic ted obce mozna prijdou i o penize diky danovym zmenam… myslim, ze skrtat se bude vic…
Zrovna dnes jsou na tom důchodci relativně finančně nejlíp. Jsou jediná skupina obyvatel, která má zaručené příjmy, které nepostihla koronavirová krize. Naopak ještě dostávají přidáno nad rámec inflace a dostávají jednorázové pobídky/úplatky od vlády (těch 5000Kč).
Helena Pírková
Pane, Vy nevíte, že důchodci, kteří např 41 roků pracovali , mají malé důchody kvůli malému výdělku? Taková byla doba. Valorizace nedokáže ani zdaleka dosáhnout na průměrný důchod. Z toho vyplývá, že lidi po70 a více, nakupují potraviny, maso , zeleninu ovoce….jen ve slevě. I tak je to drahé.
protoze cesi adoruji stare i prestobze to jsou casto bestie… srdecne baby a dedkove… hahhaha
proc? co delali za bolsewika? produktivota proti dnes asi 8x nizsi. jo chlast a blby kecy na aktivech jim slo
To bylo dost zly, nezapomente, ze tehdy jste toho moc delat nemohl, … Nebyt bolseviku, tak jsme na tom vsichni o dost lip, vcetne duchodcu…
Děkujme bolševikům, že máš kde bydlet, že bolševici postavili továrny, školy, nemocnice, zkrátka veškerou občanskou vybavenost. Jsem z města, kde je několik tisíc panelákových bytů a po buržoasním převratu se postavilo 230 bytů, rozměrů králikáren. Dnes pokud zaplatíš svůj podíl na státním dluhu budeš mít holou prdel. Dohledej si ceny nových bytů a zjistíš, že byt 50 m2 je za 4 melouny. Pokud fotr zprivatizoval nějakou fabriku, jsi za vodou, ale jestli hypotéka půjde z tvých peněz, platíš do smrti.
Pokud se rozhodnu stavět bytový dům a budu mít stavební povolení do jednoho roku, tak se bude hodně stavět a byty v Praze budou stát 50 – 60 tisíc Kč/m2. Protože se postaví 8000 bytů ročně. A základní potřeba pro obnovu je 6000 bytů ročně.
Pokud trvá od podání žádosti cesta ke stavebnímu povolení 8 let, tak se ročně postaví 3000 bytů, protože spousta potencionálních zájemců nebude vázat desítky milionů v pozemcích a ty co ano, tak si to nechají řádně zaplatit a pak se nedivte, že byty stojí nad 100 000 Kč/m2.
Byty nemá kdo stavět. Můj děda z Moravy stavěl Vídeň. Dnes nebýt moraváků, slováků, ukrajinců se v Praze nic nepostaví. Znám partu z Moravy, která přestavuje paneláková bytová jádra. Čista ruka 500 Kč na hodinu a jsou i dražší.
A nebyt tech prazaku, nemusely by jezdit stavet do prahy 🙂
Z toho musí zaplatit sociální a zdravotní pojištění, daně, odpisy auta a benzín do něj, čas strávený administrativou, sháněním zakázek, materiálu a doufat, že všichni zaplatí, jak mají.
Jojo, v zemích, kde bolševik nikdy nevládl, bydlej vsichni dodnes v zemljankách, bohatší ve stanech. Takhle blbej ses už narodil, nebo jsi měl nějaký úraz na hlavě?
Pardon, ale to, ze mam kde bydlet, za to si muzu sam a to, v cem jsme bydleli, kde slavne OPBH nebylo schopne udrzet dum v poradku, to radsi pomlcime, natoz se mi nezda, ze by napr. nemci nemeli kde bydlet… Bolsevici, hlavne tovarny sebrali majitelum a nechali je zaostat jako nikdy, v 90 letech neprodejne zbozi, kvalitou tak 60 let toho zapadniho… Byty, kterych bylo nedostatek se postavilo hodne jak u nas, tak na zapade, a kupodivu je i v tom dost velkej rozdil,… ais nevite, jak to vypadalo na zapade a jak u nas v tech 90 letech,… Číst vice »
Souhlasím se vším. Bohužel změna nepřichází, protože když se podíváte, tak nás vedou myšlením lidé bolševiků.
Bohužel lidé, kteří kvůli bolševikům jsou na tom nejhůř, tak mají tendenci je nejvíce chválit…
Produktivita je v penězích, v tomto případě v korunách. Když do toho započítáte inflaci, tak je to docela dobrý výsledek socialistické ekonomiky na to, jak se za socíku pracovalo ve většině odvětví.
té poslední skupině obyvatel v Česku s pravidelným příjmem a novým anebo zánovním autem před barákem, kteří jezdí dvakrát v týdnu nakupovat do supermarketu do okresního města?
Nevím proč se navazite do důchod’ců. Očividně o tu almužnu z kraje moc nestáli, když požádali za rok o pouhý jeden milion.
Spíš to asi nevěděli. Jezdím se spoustou důchodců na výlety, jízdné jim často pomáhám řešit, ale nikdy jsem nikde nečetl ani neslyšel o této možnosti, ani od žádného z těch důchodců. Čímž neříkám, že by to používali. I když pár spořivců by se asi našlo.
No, ani se nedivím, že tato vymoženost nebyla moc propagována.
A jsem potěšený, že přece jen někdo článek přečetl, pochopil, a baví se k tématu, a ne o něčem úplně jiném.
Taky patřím mezi ně, nestěžuji si, i když mne demokratické vlády okradly a z nadprůměrného přijmu mám jen průměrný důchod. Změnou výpočtu důchodu přicházím o 4000 Kč měsíčně. Nelíbí se mi však, že důchody jsou vypláceny na dluh a že někdo platí můj důchod. Z mích daní se postavil třeba Temelín a zisk by měl financovat můj důchod.
Že někdo platí váš důchod, to je v pořádku, takhle funguje průběžný systém. V pořádku není, že se stát závratnou rychlostí zadlužuje, protože vyplácí mnohem víc peněz, než do důchodového systému dostává. Jen pro rámcovou představu: za první tři kvartály letošního roku byl schodek důchodového systému přes 30 miliard. Ale jasně, všechno je v pohodě, o pár desítek miliard vyšší sekera současnou vládu ani její voliče netrápí. Po nich potopa.
Dostanou 5000 zadarmo, tak si holt koupí lístek se slevou „jenom“ 75%, tvl…
Hlavně snad ti úředníci, kteří toto administrovali, konečně začnou dělat něco pořádného. Např. by se mohli věnovat dokončení integrace středočeských autobusů do PID.
Integrace dopravy vyžaduje celkem odbornou inženýrskou práci. Pochybuji, že by úředníci vyřizující slevy měli dostatečnou kvalifikaci 😀
Oni tam jsou od toho, aby plnili politická rozhodnutí. Tedy jako všude jinde, plní to, co po nich chce zaměstnavatel.
Hlavně je neposílat do soukromého sektoru, kde by se z nich stal čistý daňový poplatník, nikoliv příjemce krajskách (potažmo státních) peněz. Nebo ano?
Poslat je tam můžete, otázka je, kolik z nich je v soukromém sektoru uplatnitelných…
Naprosto stejně jako všichni ostatní na srovnatelné pozici. Pokud vezmete člověka, který zadává něco do počítače na úřadě, tak to může zadávat kdekoliv jinde. Ono je také docela řešit i otázku, na jaké úřednické pozici ten člověk je (metrolog, lékař, právník, inspektor atd.) protože těch pozic je plno. A pokud chcete argumentovat, že úředník, který zadává něco do počítače nemůže jít dělat manažera, no tak to opravdu nemůže, ale stejně na tom bude ten, kdo to stejné dělá v nějaké firmě.
*….ono je také docela dobré řešit i otázku…
Posílat je nikam naštěstí nemůžete, akce půl milionu úředníků do výroby naštěstí dávno skončila. Kraj jim může dát výpověď a oni už se o sebe postarají.
Správně ,a souhlasím s komentářema.Máme návrh rozpočtu s obrovským schodkem ,máme tu pár miliardářů a i ve vládě co stále jen hrabou pod sebe ,ale oni si vše vydělali poctivě ,nikdo nekradl,ministrini financí platí stát drahý byt v Pařížské ,poslanci si žerou v kantýně za socialistické ceny ,ale důchodce co opravdu pracoval cca 40 let ,tak aby jel zadarmo autobusem k lékaři ,hrůza to nikdy!Ne, pokud by se nerozkradla celá republika,tak mohlo být na všechno a pak je tu lidská závist já tu slevu nemám tak zrušit,jako se řešili režijky.Hlavně šetřeme ,at ti nahoře mají víc a můžou se nám… Číst vice »
Iveto, ty jsi moc rozumu nepobral/a.
Zato ty jsi chytrý jak rádio viď?
„roznáším i důchody po vesnicích a mohu vám řici, že ty částky jsou většinou opravdu k pláči“
To asi ano, protože slušnější důchody zpravidla si nechávají jejich adresáti zpravidla posílat na bankovní účet.
Výše důchodu odráží to, kolik člověk vydělával. Pokud někdo chce mít vyšší důchod, nemůže makat bez papírů a pak se divit. Ale Iveta je troll, tak bych to stejně neřešil.
To samozřejmě odráží, ale zásluhovost důchodů je relativně nízká, takže vyšší plat znamená vyšší důchod, ale dvojnásobnej plat rozhodně neznamená dvojnásobnej důchod…
To bohužel ne, všechny státní systémy jsou takhle cinklé. Ale je to hlavní důvod rozdílů v důchodech.
Možná by jste mohli vědět že je spousta vesnic kde není v dosahu bankomat a lidé prostě hotovost potřebují. Zvláště starší občané že?!
Nechcete vydat knihu, jak jste se tohoto názoru dobral(a)? Informační smog je podceňované, celospolečenské nebezpečí.
Tady je zas hlupáků, co si myslí, že se důchodu nedožijí.
Nejste vy reinkarnace televizní „hvězdy“ Jolandy? Ta taky na dálku poznala, co si kdo myslí.
Pro budoucí důchodce jsou možné dva základní způsoby uvažování:
1) zodpovědný – vyřešené bydlení, něco naspořeno a užívání si důchodu bez finančních starostí, jezdící na dovolené
2) nezodpovědný – bez rezerv, s heslem státe plať, proč bych měl na důchod spořit, kteří se pak diví, že rostoucí nájemné požírá většinu důchodu
Já se snažím fungovat podle varianty 1, protože zastávám názor, že čím méně potřebuji stát, tím lépe pro mne.
Tak nejak…
Varianta 1) je nutností. Dokud budou ve vládě populisté, nezmění se na důchodovém systému vůbec nic, a i když tam jednou budou zodpovědnější politici, taky budou mít strach do toho pořádně říznout. Takže osobně čekám, že důchodový systém jednoho krásného dne dojde až do fáze, kdy se už to bude zcela neúnosné a pro státní rozpočet destruktivní. A pak přijde s velkou slávou zachránce a řekne: Spasím náš stát a jeho finance. Peníze právě došly, takže všichni od příštího měsíce důchod o 75 % nižší, měli jste dost času si našetřit.
Důchodci a studenti by neměli jezdit zadarmo nikde!
jsem student, a taky si myslím, že 75% sleva stačí
Já si dokonce myslím, že studentům stačí 50% a jen na dojíždění do školy
a co sotousi ? 😀 Ja jsem za tu slevu rád, doprava se ma propagovat
Jezdit by měli zdarma pouze když bude veškerá MHD zdarma jako třeba v Lucembursku. Stejně je to politické rozhodnutí, jestli se to platí z daní celé anebo jen drtivá většina + k tomu je administrativa tarifu a vymáhání jízdého.
Stejně tak bych považoval za rozumné zrušit jízdné zdarma nad 70 let. I těm se nabízí štědrá sleva 75% od státu, navíc nesystémově jízdné zdarma neplatí ve vlacích.
Rozhodně lepší zrušit slevy, než redukovat dopravní obsluhu.
Ano. 100% sleva na autobus, který nejezdí je skutečně k ničemu.
Pokud vím správně, tak zdarma bylo cestování pouze v autobusech PID, ale nikoli ve vlacích.
Ne.
Tady nešlo o cestování zdarma, ale o zpětné proplácení jízdenek.
Senior od 70 let
Bezplatná přeprava (kromě vlaků)
Senioři od 70 let jezdí bezplatně v celém systému PID kromě vlaků (metro, tramvaje, autobusy, lanová dráha, přívozy).
https://pid.cz/slevy/#senior
Zrušení super hrubé mzdy má přeci jen nějaké přínosy. Ještě zrušení nesmyslných slev na výlety od vlády a je doma dalších 6mld ročně.
To se nikdy nestane.
To se může snadno stát, až bude jiná vládá, což se pravděpodobně stane už za rok.
Hmmm, ale za ty prachy by se nějaké ty přeložky a zrychlení udělat daly, ne?
Správně. Nic by nemělo být zadarmo a sleva 75% je dostatečná.
No paráda, první kraj přestane vyhazovat za kraviny!
Teoreticky ušetří i za úředníky, kteří řešili ověřování proplacení těchto subvencí. Takže může být úspora trochu vyšší.
Pro ty se najde nějaká jiná náplň 😉
Bohužel.
Proč bohužel? Pokud chcete po kraji, aby vykonával nějaké agendy, tak k tomu potřebuje lidi. Zrušte tedy agendy, nevyžadujte je po kraji, a on pak může ty lidi propustit. Situace je ale taková, že kraje mají té agendy tolik, že ji nestíhají tak, jak by měly.
Že by mohli dělat něco ziskového, ne jen počítat fazole v kiálovém pytlíku – jedna chybí!
Kraje nejsou od toho, aby vytvářeli zisk. Jen minimem činností se vytváří zisk.
Především proto, že na kraji je totální přezaměstnanost placená z našich daní, ty agendou zvládnou i s polovinou početního stavu, tak jako na jiných úřadech.
Jasně, já to tam neznám, takže pokud mají pocit, že ty lidi nepotřebují, tak ať je klidně propustí.
Zajímavý poznatek. Jak jste k němu došel?
Zrovna toto je jedna z agend, kterou si vymyslel kraj sám. Otázka pak je, kolik takových agend kraj stihl ještě zavést.
A právě v tom je ten problém. Pokud kraj/stát chce propouštět, tak musí také adekvátně snižovat agendy, které se mají vykonávat. V opačném případě to dopadá tak, že ty agendy se nestíhají, na což pak doplácí ostatní.
Jedině správně. Od začátku to byl nesystémový populismus.