Infrastruktura Stavebnictví

Senát vrátil Sněmovně vládní návrh na rychlejší výstavbu dálnic

Stavba silnice I/14 mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou je jedním z příkladů velkého zlevnění. Vítězné firma M-Silnice nabídla cenu o 35 % nižší, než byla projektová cena. Foto: Jan Sůra
Stavba silnice I/14 mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou je jedním z příkladů velkého zlevnění. Vítězné firma M-Silnice nabídla cenu o 35 % nižší, než byla projektová cena. Foto: Jan Sůra

Vládní návrh, který má zrychlit přípravu výstavby dálnic a další infrastruktury, se po dnešku podle očekávání vrací ze Senátu do Sněmovny s pozměňovacími návrhy. Senátoři chtějí například usnadnit podmínky budování veřejně prospěšné infrastruktury na ochranu před účinky sucha i povodní. Požadují také, aby vlastníci rodinných a bytových domů v místech budování dopravní nebo energetické infrastruktury dostávali za své nemovitosti, pokud v nich bydlí, až dvojnásobek odhadní ceny. O pozměňovacích návrzích bude muset rozhodnout Sněmovna.

Někteří senátoři předlohu v několikahodinové debatě kritizovali jako špatně připravenou. Zákon odolal dvěma návrhům na zamítnutí, které vznesli senátoři Jiří Dienstbier (ČSSD) a Ladislav Kos (SEN 21). Neprošel ani návrh na schválení v předložené podobě. Podle kritiků z řad senátorů zákon ve sněmovní podobě například zasahuje příliš do vlastnických práv, otevírá prostor ke korupci a může v konečném důsledku výstavbu zpomalit kvůli soudním sporům o úřední rozhodnutí.

Podle vlády by novela měla zkrátit přípravu staveb až o třetinu. Státu má také usnadnit získávání pozemků.

Senát schválil návrh svého hospodářského výboru, který rozšiřuje definici vodní infrastruktury pro účely tohoto zákona. Má nově i veřejně prospěšnou stavbu technické infrastruktury k ochraně před účinky povodní a sucha, která bude vymezená v územně plánovací dokumentaci. To by mělo umožnit zahájit budování těchto zařízení ještě před dokončením vyvlastňovacího procesu.

Mezi preferované dopravní stavby, u nichž má být snazší získávat potřebné pozemky a rychleji zahajovat jejich výstavbu, zařadil Senát na návrh výboru například silnici I/11 směřující z Hradce Králové přes Opavu a Havířov na slovenské hranice. Mezi takto preferované stavby má podle výboru patřit i projekt, který chce využít výstavby dálnice D3 k rozšíření vodárenské soustavy v koridoru dálnice.

Zvýšení výkupních cen nemovitosti pro bydlení vyplácených jejich vlastníkům schválil Senát na návrh svého hospodářského výboru. Naproti tomu nepřijal návrh tohoto výboru vypustit ze seznamu preferovaných staveb vodní dílo Skalička na Bečvě. Neuspěl ani Václav Hampl (KDU-ČSL) s návrhem vypustit ze seznamu stavbu nové ranveje na pražském Letišti Václava Havla.

Vládní návrh kromě jiného rozšiřuje možnost využití takzvaného mezitímního rozhodnutí, které zavedla předchozí novela tohoto zákona. Tento institut umožňuje státu u dopravních projektů stanovených v příloze k tomuto zákonu zahájit stavbu ještě před dokončením vyvlastňovacího procesu. Předloha tento nástroj rozšiřuje i na vodní a energetické stavby. V příloze k zákonu proto vláda navrhuje zařadit mezi tyto významné stavby i nové jaderné zdroje v Temelíně a Dukovanech.

Poslanci do zákona doplnili navíc i takzvaný polský model, který se má vztahovat pouze na dopravní stavby. Státu umožní stavět dálnice a železnice okamžitě poté, co získá přístup k potřebným pozemkům v rámci stavebního povolení. Tento postup budou moci uplatnit jen takzvaní oprávnění investoři, tedy hlavně státní organizace, jako jsou Ředitelství silnic a dálnic nebo Správa železnic.

Polský model označil vicepremiér Karel Havlíček (za ANO) za revoluční změnu. Senátor Dienstbier mu ale vytkl, že porušil legislativní pravidla, když tento návrh prosadil poslaneckým pozměňovacím návrhem místo vládního návrhu.

Řada senátorů předlohu kritizovala a tvrdila, že zákon přípravu a výstavbu neurychlí, ale naopak zpomalí kvůli případným soudním sporům, které budou povolování provázet. Mikuláš Bek (STAN) prohlásil, že předlohu považuje za nejbizarnější návrh, který za dva roky v Senátu viděl. Obdobně Václav Hampl (za KDU-ČSL) popsal návrh zákona jako hodně ošklivý legislativní paskvil, který nepovede ke zrychlení výstavby, ale nakonec ji zpomalí. Podle některých senátorů výstavbu zpomalí kvůli soudním sporům, které ji budou doprovázet.

Senátor Petr Orel (za Zelené) poukazoval na to, že vláda nepředložila žádnou analýzu příčin dlouhého trvání povolovacích procesů. Nová opatření podle něj učiní systém otevřenější korupci. „Nemáme analýzu toho, proč se přijímá tato novela,“ konstatovala Jitka Seitlová (KDU-ČSL).

Zákona se zastala například senátorka za Třebíčsko Hana Žáková (STAN). Poznamenala, že je sice třeba dávat pozor na životní prostředí, ale s rozumem, a pokud se najdou jednotlivci nebo organizace, kteří tomu škodí, je podle ní dobře, že takovýto zákon existuje.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
26 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Eduard

Každý zrychlení je vítáno. Ale i tak se mi zdá 10 -13 let na přípravu linové stavby více než dost. Chci se zeptat, proč když se projektuje dálnice u toho rovnou nejsou všichni zainteresovaní? Aby ten návrh už rovnou obsahoval všechny např. ekopožadavky. Pokud tam žije bobr či sysel, tak aby se mu rovnou vybudovali nové domečky, nebo pokud se v jedné části obce zbourá hřiště, tak se na druhé straně postaví nové. Osobně si myslím, že kdyby se chtělo, opravdu chtělo, tak se během pár let dá ta příprava zvládnout. Že to jde ukazují příklady ze zahraničí. Jak to,… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Prioritou je dostavět dálnice, všechny ostatní země v EU to pochopily, jen v ČR ne.

Eduard

Tak o tom žádná. Navíc je nyní postavíme za opravdu dobré peníze. Byl by hřích těch slev nevyužít.

medvěd

Vyplácel se až 16 násobek , nyní už jen 2 násobek. Když jde o peníze neznají bratra. Pevně stanovenou cenu pro všechny na stejném území. Ne, že zas jeden dostane jiné ocenění než jeho soused. Potom se nedivte, že křičí a soudí se.

Pravdepodobnost

Pokud vim tak na vsech planovanych trasach liniovych staveb jsou stavebni uzavery. Vlastnici pozemku jsou tedy uz apriori omezeni na svych pravech. Takze co ve zrychlenem rizeni rozhodnout ze se vyvlastnuje vsechno co bude pod budouci liniovou stavbou a nasledne se bud vlastnici se statem dohodnou nebo se mohou soudit. Stat si stejne ty vykupni ceny necuca z prstu takze vetsina lidi vic stejne nedostane a ty pripady jako kdyz farmarce z hradce dalnice rozpulila pozemek (a znehodnotila ho cely) by resil nasledne soud. A podotykam ze by tu novou trasu dalnice samozrejme musel schvalit soud takze zadna urednicka zvule… Číst vice »

Greta

Stát nemá pozemky vykupovat (pokud tedy vlastníci nepřihlásí, že chtějí radši peníze), ale vyměňovat. To, že za vlády ODS většinu státních pozemků zprivatizoval, je problém státu. Nucený výkup je vždy zlodejna, ať za cenu odhadní nebo její dvojnásobek. Jedině těm, co privatizovali státní půdu za 20 tisíc. Kč po ha by měli vyplácet pouze těch 20tisKč.

Jejda

Stát není realitní agentura, pozemky, které ve veřejném zájmu nutně potřebuje, nechť vykoupí za tržní cenu plus něco navíc (cca 25%), tedy za takovou cenu, za kterou bude možné v místě a čase koupit odpovídající náhradu a to něco navíc jako kompenzace spojených komplikací či provizí za nákup nového pozemku pro vlastníka.

Olda

Nooo…, možná pro začátek bych začal pojmoslovím… ODHADNÍ CENA. A myslím, že na tomto bychom také mohli skončit. S ohledem na nemovitostní marast v této zemi se mi nechce ani blejt. Takže, odhlédneme-li od anomálií (prostě vyjímky jsou vždy), je třeba zajistit po vyvlastnění z těchto důvodů takové protiplnění, že dotčení dostanou „stejnou“ nemovitost ve „stejném“ životním prostoru, samozřejmě s možností přepočtu a plnění v grešlících, avšak za dodržení této premisy. Tedy dostanu takový peníze, aby si za ně mohli lidi nechal postavit chalupu, i s tou studnou a vyasfaltovanou cestou co měli, možná i s takovými detaily, že pokud… Číst vice »

Jiří Kocurek

Přesně tohle chtěla Havránková: Plění. Pozemek za pozemek.
Tolik k „většině problémů s odkupy“.

Pravdepodobnost

Neni potreba projektovat kolo. Protiplneni se pouzivalo u restituci kdy se restituentum vracela jina puda stejne pudni bonity ve stejne lokalite.

Jiří Kocurek

Pilot: V kokpitu něco drnčí
Údržba: Něco jsme utáhli

Aneb problém je v tom, že na rozhodnutí soudu se kolikrát čeká více než rok. Takže institut soudního vyvlastnění vztáhneme na více druhů staveb. Aby se zástupci stavebníka (ŘSD, SŽ, atd.) nemuseli hádat s majiteli o ceně. Aby to za ně řešil soud.

Kodl

Vsechno spatne v te Ceske republice… S paskvily nedostavime nikdy nic. Zadna vlada zatim nebyla schopna, napsat a navrhnout kvalitni zakony, tak se pak nedivme.
Roztrhat, zahodit do kose, prebrat to nejlepsi z Rakouskych a Nemeckych zakonu a zacit uplne znovu. Jinak se nikam nikdy nedostaneme.

Jenda-71

A kdo rozhodne, co je v těch rakouských a německých zákonech nejlepší? Ti lidi co rozhodují teď? To je směšné …..

Pravdepodobnost

Vsechno nez tu zemi obsadil zeleny taliban. Melo se po sametu normalne prevzit vsechno z nemecka a zmeny zakazat ustavou.

Takze kdyz by nekdo chtel uzakonit nejakou peknou dotaci pro svyho kamarada tak by musel mit ustavni vetsinu. A bylo by po mnoha novych problemech.

jozka

Takze zakonzervovat pravidla na veky vekuv? To mi zni dost povedome. Nedela nahodou to same Taliban, ten puvodni?

Rosťa

ANO. Bude Líp. Současná vládní garnitura co už je u moci 7 roku nám to ukazuje, jak se k tomu její odborníci stavi. Sliby s Koblihy prostě platí pořád.

Vlastimil Kocurek

Pardon, to je tématu?, nebo v každém příspěvku máte klišé o koblize. Už je to otravné, a to vůbec nejsem voličem ANO: Zkuste mluvit bez těch klišé.

Luděk S.

Nojo, v Senátu je, na rozdíl od Sněmovny, pár lidí, co umí číst, pochopí text a otevřeli Ústavu.
Tomu se musí pro příště zabránit!

thegrid

S tímto přístupem ty dálnice nedostavíme nikdy.

Luděk S.

No přesně, já bych tu Ústavu a Senát zrušil. Všechnu moc do rukou centrální komise!

Pražák

Tihle lidé si spíše představují něco jako „všechnu moc Andrejovi“. Jinak díky bohu za Senát, kdyby nebyl, jak si různí rudí nostalgici a absolventi Vysoké školy života představují, tak s tím co má Bureš za sílu ve sněmovně, dávno udělal z Ústavy trhací kalendář.

Oldřich Sládek

…..mě bavíš👍

DOMČA

Dokud soucasna generace senatoru uspesne nevymre nebo nepresune do starobincu tak se nikam dal moc nepohneme….
Takze suma sumarum jsme v „piheli“ jeste alespon 10 let…

Luděk S.

To se u Hilšera ještě načekáme…

Oldřich Sládek

Co to melete za zpozdilosti ?!?

J.L.

„Tomu se musí pro příště zabránit!“ je, doufám, ironie.