Šéf ukrajinských drah rezignoval, má dohlížet na integraci železnice do Evropské unie

Oleksandr Kamyšin. Foto: Twitter.com/AkamyshinOleksandr Kamyšin. Foto: Twitter.com/Akamyshin

Ukrajinské dráhy se během války staly jedním ze symbolů odporu proti Rusku.

38 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
JiriP

Ten ukrajinskej Jirka bude asi větší frajer než ten náš…

Pepa

Existuje v Ukrajině obdoba české SŽDC?

Jan T.

Podle mě je to stále všechno pod jednou střechou, tedy provoz i infrastruktura a všechny spoje zajišťuje státní podnik. Akorát to mají rozdělené na menší regiony v rámci kterých jezdí lokální spoje. Co jsem měl možnost po Ukrajině jezdit tak obdivuji, že jsou schopni infrastrukturu udržovat prakticky bez výluk a hlavně bez zpoždění i když většina dálkových osobních vlaků jezdí přes noc. Rychlost cestování je sice malá, ale do cíle se dostanete podle jízdního řádu a spoje vám neujíždějí (pokud tedy má co navazovat, provoz není tak hustý).

Alibaba

Hustota a rychlost vlaků umožňují udržovat tratě za provozu. Více „hodinové“ díry v grafikonu, které umožňují i obsluhu opravovaného místa pomocí místní MUV, jsou běžné. Tratě, kde jezdí dva páry vlaků denně se u nás ruší, tady jsou to strategické spojnice, protože silnice jsou v ještě horším stavu.

Han van Meegeren

Rovněž doufám, že integrace bude i postupné přerozchodování. Stejně je to tam převážně v dezolátním stavu i vozový park až na pár výjimek také potřebuje obnovu.
Následně se tam odstěhují naše montovny a Metrans bude mít nové cíle, když mu teď stojí mraky vozů bez práce na řadě kozích drah.
A pak už zbývá jen obnovení rychlíku Praha – Jasiňa, abychom si udělali radost.

Pája

Každá mince má dvě strany. Už teď řešili, jak po přechodu na „úzký“ rozchod (ten výraz jsem si vypůjčil od UA) budou i změny spřáhel, kratší vlaky a možná i nápravový tlak. Není to jako za 2. světové, kdy k přerozchodování některých tratí stačilo – z technického hlediska – převrtat dřevěné pražce a posunout kolejnice, pak mohly vozy z Berlína dojet až daleko daleko bez překládání…. Záměrně píšu technické hledisko, protože s nasazením válečných věznů nesouhlasím, okupaci, válku a násilí už z principu neschvaluju.

Elb

Přerozchodování prováděla Německá armáda a to i v blízkosti fronty s poměrně vysokou rychlostí..

Alibaba

Taky si myslím, že některé tratě (v oblasti Haliče a Bukoviny) by se měli logicky přerozchodovat, aby pak třeba jako poslední zbyl úsek z Čopu do Lvova. Podle mě přerozchodování má největší problém v logistice na místě změny rozchodů. Postupný přerozchodování zruší stanice typu Čierná n.T. a Záhony, které se musí přesunout jinam, ve finále až na hranici Ruska/Běloruska. Nějaké to udělátko na změnu rozchodu (jak pro osobní tak pro nákladní vagóny)se dá udělat putovní (/dle Rádia Jerevan 🙂 ), ale takhle velké stanice nee. A nevím, jestli by se logistika dala založit jen na změně rozchodu a kontejnerech.

Dusanh

Přerozchodování celé sítě je naprostý nesmysl. Smysl dávají normálněrozchodné tratě (nebo splítky či obdobná řešení) do nejbližšího velkého ukrajinského uzlu.
Ukrajina je velmi rozlehlá země s obrovskou vnitrostátní nákladní dopravou. Už jenom těch vleček…
„Zúzkorozchodněním“ by se připravili o větší ložnou míru, zatížení na nápravu, zkomplikovala by se situace ohledně aut. spřáhel atd. Náklady ve stovkách miliard Eur! Peníze budou potřebovat na obnovu země a ekonomiky…
(a rozhodně zatím nikde není jistota, že Západ do toho měšce nasype zabavené ruské peníze)

Alibaba

Pro vnitro dopravu by se „Zúzkorozchodněním“ nepřipravili o větší ložnou míru, ani by se nemuseli připravit o větší nápravové zatížení (akorát by třeba s E5 nejezdili tak rychle).

Zabavené Ruské peníze budou sotva stačit na debordelizaci po rusákách.

Pepa

Pro Lotyšsko je příliš brzo naúplné opuštění širokého
rozchodu
https://www.osz.org/index.php/obzor/archiv-obzor?download=2613:obzor-02-2023

Facepalm

Jasně. Kamyšin rok předváděl výkony hodný obdivu, udržel v chodu obrovskej podnik ve válečnejch podmínkách, což zachránilo život tisícům a tisícům lidí. V zemi, kde ruské verbež bombarduje tratě i nádraží jezdí drtivá většina vlaků načas. Na nádražích jsou ohřívárny pro lidi, kterejm doma nejde proud a topení. A to podle tebe všechno dělal jen proto, aby dostal teplý místečko. Závěr? Jsi idiot, hajzl a ruská filcka. A ti (aktuálně) tři debilové, co ti to lajkli, úplně stejně. (A je mi fakt úplně jedno, jestli si na mě, zmrde zasranej, půjdeš stěžovat a dostanu tu ban. K bezcennýlůze jako ty… Číst vice »

Mirek Zv.

To původní jsem nečetl. A ta reakce Facepalm, ta je v pohodě – jak vidím. No nic, jdu si umýt obličej, abych se z toho trochu probral, co považujete za normální.

Facepalm

Když jste ten původní zvratek nečet, tak se tady nepokoušejte moralizovat ani filozofovat nad adekvátností reakce. Protože skutečně adekvátní reakce by bylo poslat ten lidskej odpad za ruskou válečnou lodí. A to nikoli jen obrazně.

Karel IV.

Já jsem ten příspěvek též nečetl, protože byl už smazán a autor zablokován. Byl jsem tak ochuzen o možnost udělání si vlastního názoru na vaše rozhořčení a jeho důvod. A tak zbylo už jen vaše rozhořčení s poněkud pikantním závěrem, tj. půlka z celku. Jeden můj známý mně takto občas říká citát z Pekařového císaře, když propuknu v hněv spravedlivých: „Nenech prchlivost cloumat svým majestátem.“ Dotaz na pana Sůru: Zvolená varianta (obecně) smazání příspěvku, ale ponechání vlákna s reakcí na něj (pokud stačí vzniknout) je z mého pohledu to méně vhodné řešení. Nebylo by lépe jej buď ponechat a na… Číst vice »

jmfjv

Pro lidi charakteru, jaký tu předvádíte, stojí za to, aby na Ukrajině umírali muži i ženy. Škoda, že vás a vám podobné, nemohou znát osobně. Umíralo by se jim tak sladce.

Facepalm

Další tupej rusáckej zmrd.

Lukáš Chytil

A oni lidé tohoto charakteru na tomto fóru snad střílí na Ukrajině civilisty nebo po nich hází granáty?

Pepa

Kubrakov podle mě není Oleg/Oleh, nýbrž také Oleksandr.
https://twitter.com/OlKubrakov

AlpenFlair

Tak snad se brzy dočkáme standartního rozchodu Mostyska – Lviv.

Koro

Standardního.

Samo

A Maťovce – Užhorod ideálne tiež 🙂

Pepa

Pročpak na širokorozchodné trati z Užhorodu (116 tis. obyvatel) do Košic (230 tis. obyvatel) ještě nejezdí osobní vlaky? Resp. nejezdily před celoplošnou invazí RF do Ukrajiny?
Slováci nejsou schopní postavit 9 km kolejí z Valalíků do Košic a hraniční přechod Maťovce – Pallo/Pavlove

vbb

Protože to zvládnou 2 páry rychlílů Čop – Košice.
Osobní vlaky jsou pro hromadnou každodenní lokální obsluhu, což nebude případ tranzitu přes vnější hranici EU.
Jinak ŠRT není absolutně připravená na osobní dopravu (např. nejsou perony), takže tahat tudy osobní vlak (vedený mimochodem čím? Dvojčetem 125 s jedním přerozchodovaným Bymee?) je jen šotofantazie.

Jan T.

Když jsem naposledy, tak Košice – Čop jezdilo pár vagonů UZ, ale byly připojené k obyčejnému couráku, který stavěl v každé zastávce. Navíc se k tomu nedaly koupit jízdenky online ani z webu UZ ani ZSSK. Košice – Užhorod jezdí autobusy s násobnou kapacitou a obsazením, od nádraží k nádraží, což je docela ostuda. Chtělo by to přímější a rychlejší spojení po kolejích.

vbb

Co já vím, tak do Čopu jezdily nejprve soupravy 163 + 1 x Bymeež (Bymee vzor žebrák s odmontovanými monohými součástmi interiéru, aby tam bylo co nejméně potenciálních úkrytů pro pašování, sedačky bydly plastové tramvajové) a pak tam jezdila bageta, snad taky nějak „zjednodušená“ v interiéru.
Autobusy to zjevně pokryjí lépe, asi je zájem spíše průběžný, než aby se vyplatilo vypravovat kapacitní vlakové soupravy v delším intervalu.

Juraj

Kéžby Bymee…
Byl to Bh 21-18 ze 60. let
https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/SK/ZSSK_Bh.php

Alibaba

Vzhledem k rychlosti na ŠRT je to úplně nelogické.

Pája

Takhle nějak si představuju krizového manažera.

Istropolitan

Velká škoda 🙁 Ukázal se jako velmi schopný týpek, který dokázal pohnout s tím gigantickým zastaralým post-sovětským molochem jménem UZ. Doufejme, že se obklopil dobrým managementem, který zajistí kontinuitu v řízení firmy a udrží v chodu nastavené procesy.

SaulGoodman

Na druhou stranu, Ukrajina asi nemá v tomhle oboru moc mezinárodně uznávaných lidí, kteří mají šanci něco vyjednat. Pro Ukrajinu by byla jakákoliv forma větší železniční integrace s EU velmi významná ekonomicky a v zásadě i bezpečnostně, takže dává smysl, že chtějí aby za to lobboval někdo, kdo má výsledky.
Ale souhlas, že jeho vlákna na Twitteru mi budou chybět.

Frantisek

Hlavně, aby z toho nebyla další integrace spočívající ve snižování podílu železnice na přepravách, přeplňování silnic a následném tlaku na budování autostrád přednostně před pořádnými kolejovými tratěmi.

Koumes

Před měsícem byl v Bruselu na akci CER a UNIFE jeden z jeho náměstků, celkem mladý chlap a udělal velký dojem. Pokud je tak dobrý manažer jako vystupuje, tak dost dobrý. Mluvil spatra plynně anglicky.

Jiří Kocurek

Jestli má někdo dojednávat přechod Ukrajinských drah do evropských podmínek, tak to musí být schopný člověk. A ti nepadají z nebe.