Šéf Smartwings: Dočasně snížíme počet letadel. Třeba si někdo vzpomene, kolik miliard jsme státu poslali
Předseda představenstva letecké společnosti Smartwings Jiří Šimáně je přesvědčen, že neexistuje důvod, aby stát české letecké společnosti nepomohl. Šimáně to
Předseda představenstva letecké společnosti Smartwings Jiří Šimáně je přesvědčen, že neexistuje důvod, aby stát české letecké společnosti nepomohl. Šimáně to uvedl v odpovědích na zaslané otázky. Klasický rozhovor vzhledem k současné situaci nebyl možný, proto i některé odpovědi zůstaly bez náležité reakce. Důslednější konfrontace nebyla možná. Text je tak spíše náhledem do úvah vedení aerolinek.
Šimáně nechce upřesnit, jakou formu pomoci si od státu představuje. „Svět byznysu zná pouze akcionáře, nerozlišuje je podle výšky či barvy pleti,“ říká k připomínkám, že by stát zachraňoval téměř z poloviny čínskou firmu.
V jaké fázi jsou nyní jednání se zástupci státu? Jakou formu pomoci po státu požadujete a z jakého důvodu?
Příslušným ministerstvům jsme předali požadované údaje a teď je pouze na jejich úvaze, jakou formu pomoci v souladu s připravovaným materiálem Evropské komise zvolí. Po státu požadujeme pomoc ze stejného důvodu jako aerolinie po celém světě – společnosti nemají v podstatě žádné příjmy a v této situaci se jako miliony ostatních firem ocitly ne vlastní vinou. A jelikož nám zatím není znám jediný případ, kdy stát svoji národní či bázovanou leteckou společnost odmítl, nevidíme žádný důvod pro to, aby se stát k naší společnosti zachoval jinak.
(na doplňující dotaz, o jakou formu státní pomoci žádá, Šimáně odpověděl, že ve hře jsou všechny způsoby, které v současnosti využívají jednotlivé státy. Záležet bude podle něj na státu).
Jsou nyní připraveni akcionáři investovat do firmy? Změnil se nějak přístup čínského akcionáře, nebo stále nekomunikuje?
Chce německý stát po akcionářích Lufthansy, která je stoprocentně privátní společností a dostane od německého státu hodně přes 10 miliard eur státní pomoci, aby současné problémy sanovali? Zjišťuje německý, americký, švédský, dánský, britský, francouzský, atd. stát, zda jsou akcionáři jejich leteckých společností bohatí a na základě tohoto zjištění pak po nich požaduje sanaci? Ne. Jsou to společnosti, které každý jednotlivý stát považuje za důležitou součást své dopravní konektivity. To je jeden z hlavních důvodů, proč k nim takto přistupují. Těmi dalšími důvody je zaměstnanost, příjmy do státního rozpočtu a možnost flexibilně reagovat na takové situace, jako byla například repatriace českých občanů ze zahraničí či zajištění dopravy potřebného strategického materiálu. (na doplňující dotaz, že k čínskému akcionáři v podstatě neodpověděl, uvedl, že už dál tuto záležitost komentovat nechce).
Z jakého důvodu by měl český stát pomáhat firmě, která je téměř z poloviny vlastněn čínským kapitálem?
Svět byznysu zná pouze akcionáře, nerozlišuje je podle výšky či barvy pleti.
Kolik cestujících očekáváte na letech z českých letišť letos a příští rok, zejména na tradičních linkách do letních destinací?
To by bylo hádání z křišťálové koule, kdy, jak a v co současná situace vyústí. Nicméně máme zpracováno několik alternativních scénářů, uvidíme, zda se naplní.
Někteří větší akcionáři aerolinek začali nabízet zajištění úvěrů svým majetkem, například Richard Branson z Virgin nabízí zástavu svého ostrova v Karibiku. Zvažujete, že státu také dáte jako zástavu část svého majetku?
Virgin již jednu pomoc od státu obdržel, teď Branson žádá britskou vládu o další. To není naše situace. Na druhé straně si třeba někdo vzpomene, kolik miliard přiteklo do státní kasy ze společnosti, kterou jsme vypiplali na zelené louce a která ještě nedávno patřila mezi nejrychleji rostoucí letecké dopravce v Evropě.
Jaká opatření jste kvůli současnému stavu přijali? Kolik odhadujete ztráty z uzemnění flotily, řešíte redukci objednávky nových letadel?
Přijali jsme všechna možná opatření ke snížení nákladů a k těmto opatřením patří i dočasné snížení počtu letadel.