Šéf Ryanairu rozvířil debatu o záchraně Smartwings. Není to princ na bílém koni, říká ministr Havlíček
Debata o státní pomoci společnosti Smartwings dnes pokročila do další úrovně. Vstoupil do ní šéf největší evropské letecké společnosti Ryanair
Debata o státní pomoci společnosti Smartwings dnes pokročila do další úrovně. Vstoupil do ní šéf největší evropské letecké společnosti Ryanair Michael O’Leary, který promluvil v rozhovoru pro CNN Prima News a postavil se proti státní podpoře pro firmu Smartwings. V případě krachu chce Ryanair jejich kapacitu v Praze částečně nahradit.
CNN Prima News kouskovala informace z rozhovoru celý den. Je to poprvé, co měla tuzemská televizní stanice rozhovor s jedním z nejvlivnějších lidí světového letectví. O’Leary neřekl nic neočekávaného: je připraven částečně nahradit Smartwings v Praze a přijmout část jeho lidí. Vystoupil proti státní pomoci. Přesto jde o cenný příspěvek do debaty o státní pomoci: O’Leary vybudoval prakticky z nuly největší aerolinky v Evropě.
„Jsme připraveni převzít další letadla od Boeingu a budeme potřebovat personál. Neříkám, že nutně jen od ČSA a Smartwings, ale víme, že jejich personál je skvěle vyškolený,“ řekl O’Leary.
Šéf Ryanairu uvedl, že ve firmě mají pravidlo, že nechtějí peníze po vládách. Zapomněl ale na státní půjčku z Velké Británie ve výši 600 milionů liber. „Nenechte se obalamutit aerolinkami, které žádají o finanční podporu,“ řekl O’Leary, který české vládě doporučil, ať peníze pro Smartwings investuje radši do zdravotnictví. Podle něj má být podpora aerolinek shodná pro všechny, například snížením daní nebo letištních poplatků. „Ilegální podpora pokřiví trh na několik let, podívejte se na příklad Lufthansy. Němci zneužívají svoji sílu. Česká vláda by neměla jen tak splachovat peníze do Smartwings, je to nestátní podnik s bohatými akcionáři,“ tvrdí O’Leary.
Na rozdíl od Lufthansy se ale O’Leary nevymezil příliš proti Smartwings, naopak vyjádřil naději, že přežijí a pochválil jejich management. To v jeho případě není příliš časté, většinou ostatní dopravce kritizuje.
Ministr dopravy Karel Havlíček pro CNN Prima News uvedl, že lidé nemají od Ryanairu očekávat spásu. „Pokud někdo žije v iluzích, že Ryanair bude rytířem na bílém koni a zachrání, je na velkém omylu. Je to pouze marketing Ryanairu,“ dodal Havlíček. „Úplně nejlepší by bylo, aby i vlastníci vložili nějaké peníze. Neříkám ale, že se bez Smartwings nedá přežít,“ dodal Havlíček.
Generální ředitel Smartwings Roman Vik uvedl, že Smartwings budou zřejmě jedinou společností, která v Evropě státní pomoc nezíská. Zopakoval, že požadují pouze státní úvěr nebo státní garanci, nic jiného. „Stát by dozoroval, jak budou tyto peníze použity. Nedostali jsme se do této situace vlastní vinou,“ dodal. Zopakoval, že současné systémy vládní pomoci firmám nejsou pro Smartwings dostatečné a pro aerolinky využitelné.