umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Letecké společnosti Letectví

Šéf Ryanairu: Lidem neřekneme, zda poletí 737 MAX. Odškodné za odmítnutí nástupu? Zapomeňte

Boeing 737 MAX 200 v barvách Ryanairu. Foto: Boeing
Boeing 737 MAX 200 v barvách Ryanairu. Foto: Boeing

Letecká společnost Ryanair neplánuje cestující v případě nasazení letadla 737 MAX informovat už při nákupu letenky, zda je nečeká let s tímto typem letadla. V rozhovoru pro FlightGlobal  to uvedl šéf Ryanairu Michael O’Leary. Pro britský list Independent  pak uvedl, že lidé sice budou mít možnost let odmítnout, ale nedostanou žádné peníze zpět.

Ryanair ještě nemá ve flotile jediný 737 MAX, ale měl je převzít už letos. Kvůli uzemnění těchto strojů firma letos ohlásila menší růst a zpomalení růstu i na příští rok. Irský nízkonákladový obr má objednána letadla verzi MAX200 pro 197 cestujících, o 8 více než je maximem u verze MAX8.

O’Leary to nevnímá jako problém: podle něj se důvěra zákazníků v toto letadlo rychle vrátí, až začne znovu létat. Šéf Ryanairu vysvětlil neuvádění názvu letadla tím, že se nasazení letadel na jednotlivé základny mění noc před odletem a není tak možné garantovat, s jakým strojem lidé poletí. Dosud mají cestující u Ryanairu jistotu, že vždy skončí v Boeingu 737-800. Jiný stroj ve flotile dopravce nemá.

Jiné aerolinky, například Southwest a United oznámily, že cestující bude při nákupu letenky informovat o tom, že poletí tímto letadlem. Důvěra samotných cestujících v zatím uzemněné stroje je zatím velkou neznámou. O’Leary připomíná případ uzemněných dreamlinerů v roce 2013. Tehdy ale byly na zemi z bezpečnostních důvodů jen několik týdnů. V případě 737 MAX jsou letouny odstaveny už přes tři čtvrtě roku. O’Leary tvrdí, že by klidně objednal další MAXy, pokud by cena byla dobrá. „Lidé budou cestování s tímto letadlem milovat,“ dodal O’Leary.

V rozhovoru pro Indepedent uvedl, že si myslí, že lidé při nákupu letenky budou řešit typ letadla. Současně uvedl, že firma umožní lidem nenastoupit do letadla, ale nemohou očekávat, že za to dostanou peníze zpět. „Půjde o nejbezpečnější letadlo na světě,“ dodal.

Ryanair aktuálně očekává, že příští rok odebere jen kolem deseti letadel MAX200. První měl převzít původně na začátku dubna, jen tři týdny před uzemněním. Celkem jich má objednáno 210.

74 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Štefan

To, co stojí v titulku je hodně primitivní. Cestujících, kteří nikdy nepoletí Maxem 737 protože to odmítnou, budou obrovská kvanta. Také já jsem rozhodnut, že s tímto typem letadla nikdy nepoletím. Nemám zapotřebí riskovat, nikdy jsem to nedělal. Pokud letecká společnost před nákupem letenky typ letadla nezaručí, tak prostě ani letenku nekoupím. Aby bylo jasno, létám pouze na dovolenou nebo na prodloužené víkendy. Nemusím tedy nutně letět. Klidně si najdu něco poblíž a pojedu za odpočinkem autem, autobusem nebo vlakem.

Pavel

Tak to asi tedy poletí sám, já tímto typem létat nebudu, ještě štěstí, že tu máme slušnou konkurenci.. Sbohem Ryaneire

Dolfo

No bože tak se vykašleme na Ryana, a budem létat wizzem, já osobně teda určitě

Erik Ziak

A čo povie posádkam, ktoré odmietnu do toho stroja nastúpiť? Požiada nejakého z pasažierov, či by to nezobral?

Y.K.

Co to je za nesmysl? Pokud někomu nevyhovuje typ ve flotile společnosti pro niž pracuje, bude muset dát výpověď.

Jan Miksa

Ryanair mi to neřekne ale Flightradar24 ví všechno. Typ letadla, imatrikulaci, rok výroby, odkud přiletí, zpoždění ví dávno dříve než informační systém na letišti. Jenže to už je pozdě před nástupem. A informacím o tylu letadla ze systémů jako Google Flights se věřit nedá. Jednou jsem měl podle Google letět Airbusem (ČSA) a letěl jsem Boeingem. Zpátky měl letět Boeing a letěl Airbus.

dada

no tak da se rici ze nyni je to opravdu nejbezpecnejsi letadlo na svete. sedi totiz penve na zemi a je bez lidi. takze nehrozi nehoda a lidske obeti.

Zdeněk

Pokud Ryanairu odmítne letět s maxem jen sem tam nějaký cestující, bude moci slavit. Ale když arogance Ryanairu nakrkne lidi v řádu stovek a tisíců, bude jen otázkou času, kdy Ryanair svěsí ocas, a do odstavených maxů bude moct rozmístit pastičky na myši.

kanafasik

Opak je pravdou. Masa slyší na cenu. Sice všichni brblají na ryanair, který obsazuje poslední příčky ve všemožných anketách, vyjma jediné, té zásadní. V počtu přepravených cestujících.

Gajda

ziskovosti a bezpečnosti – stále patří dnes už do hodně malého okruhu vyvolených, kteří při takové velikosti mají v kolonce fatální nehody a oběti na životech nulu.

VíKo

Myslim, ze vznikne dalsi placena sluzba. 🙂 vyberete si misto za 20€ a za dalsich 20€ bud moznost vraceni penez kdyz bude pristavenej MAX, nebo prosta garance NGcek. Jsou mista, jako Praha, kde bazovany letadla obsluhuji predem dany linky. 🙂

Lada

Všechny báze obsluhují předem dané linky, ale zaprvé letadla mezi bázemi rotují, zadruhé se to při mimořádnostech může změnit z hodiny na hodinu

VíKo

To samozrejme ano, ale to zpoplatneni garance zaplati pripadne vraceni penez. Bylo by to spis jako pojisteni.

kakov

úplně jasně si vzpomínám na komentář pod rozhovorem s ředitelem GO2Sky:

kdyby je (MAXy) měl ve flotile, byl by to nejbezpečnější letoun na světě…..

u pana RajnÉru se to naplnilo 😉

Nicky

Dobře ví, že Ryanair si své zákazníky najde tak jako tak.

Pavel

O`Leary je hlavně v dost rozporuplné situaci. Počítá s takovým množstvím MAXů ve své flotile, že kdyby se nějak více rozmohl strach z létání v tomto stroji (ať už by to živil kdokoliv), tak bude mít dost velký finanční propad na příjmech. Takže to rozhodnutí, že nebudeme vědět, který stroj nasadí, je celkem pochopitelná reakce na danou situaci. Také si troufnu tipnout, že bude dost často ty stroje prohazovat a navíc MAXy rozdělí na více základen. Kdo bude chtít letět s Ryanem, pak s tím bude srozuměn a bude se muset nebát nasednout do této mašiny. Kdo bude mít strach,… Číst vice »

Tom

Jestli jste nekdo cetl zaverecnou zpravu z prvni nehody tak se tam hodno mluvi o spatnem vycviku, o spatne reakci posadky. Ano letadlo reagovalo “ prehnane” nicmene nebyl to duvod k rozneseni letadla. Stejny verdikt ceka i zpravu z druhe nehody. Tam bude jeste jako bonus nezkusenost posadky. Kapitan 28 let, f/o jeste mladsi a s naletem 300 hodin. To ero po uprave softwaru kde se bude chovat vice zdrzenlive bude naprosto bezpecne. Nesmi v nem ale sedet vul …

MildaIV

To letadlo právěže ne mí spadnout ani když v něm sedí vú,. pokud je ten vúl schopnej absolvovat tréning definovaný výrobcem. A z dostupných informací je zcela zřejmé, že piloti Ethiopian postupovali tak, jak jim to Boeing napsal do manuálu.

Tom

Boeing neni fabrika na rozum ale na vyrobu letadel. To, ze nekdo absolvoval vycvik neznamena , ze je kvalitne pripraven. Ostatne obe nehody jsou soucasti kolobehu ktery se roztaci. Desetitisice novych pilotu. Urychlovani vycviku na absolutni minimum. V kokpitech se potkavaji piloti ktery by se normalne jeste pred deseti lety nikdy v kokpitu nepotkali. Rozmach letectvi dava bohuzel sanci i lidem co na to proste nemaji. Ano , vyrobci budou muset delat letadla blbuvzornejsi. Kvalitnich pilotu je cimdal min …

MildaIV

Jo ale ten stejnej pilot se 737NG doletí. Na 737 MAX potřebujete nejlepší z nejlepších aby doletěli.

Y.K.

V Donbasu vloni dezorientovaný kapitán rozprášil B737NG FlyDubai při běžném GO manévru. Lidi jsou jen lidi a mohou ztratit kontrolu nad situací.

Y.K.

To ani náhodou. Jakkoliv se dá s předřečníkem polemizovat, tak “nesmí spadnout” je volovina. Každé letadlo se dá snadno rozprášit chybnou reakcí na nestandardní situaci. Nemusí to být vůbec Max. Zpráva Ethiopian jestě není venku tak uvidíme.

Vítek

To letadlo poletí když v něm bude sedět vůl co bude umět s tim vzletět a přistát. Ale teprve když se něco posere, tak potom už to kdo tam sedí může hrát hodně.

Y.K.

Tohle je zrovna případ katastrofy Malaysian. První pilot podle zprávy nebyl zrovna bravurní typ pilota a často musel opakovat přezkoušení na simulátorech. Pak při osudném letu na Maxu, se zblázněným AoA a z toho vyplývajících rozhozených údajích na přístrojích a do řízení kecajícího MCAS, kapitán s tím neměl problém a zásahy MCAS mnoho minut korigoval a mimořádná situace měla ustálený průběh bez eskalace, letadlo bylo normálně řiditelné. Po předání řízení prvnímu pilotovi tento selhal v komandování proti MCAS a během pár desítek sekund se situace zvrhla na nezvládnutelnou. Což samozřejmě není omluva pro chybnou původní aplikaci MCAS, ale je to… Číst vice »

Tony

Kapitán měl nálet přes 8000 hodin včetně 1400 na 737. Ten určitě netušil co s tím dělá. Obzvlášť na typu, který se chová stejně jako NG.

Tom

Kde vzal 8000 hodin v 28 letech ??? Ano Afrika. Tam je mozny vse…

Tom

Kde vzal 8100 hodin takhle mladej je hodne podezrele a v te zprave se to ani nepise. V Africe je naprosto bezne ze tuzkou jde vse… Pro me je kokpit ve slozeni 29 a 25 let neduveryhodna kombinace. Zjevne chybejici zivotni zkusenosti a nevyzralost se prenasi do kazde profese, pilotni povolani nevyjimaje. Ale jak jsem jiz psal, doba letenek za 20€ zpusobila boom , ktery ma za nasledek mimo jine i to , ze do kokpitu usedaji lide nevycviceni, nezkuseni

n_Futs

Tome, nejaka osobni zkusenost s padajicim letadlem, kdyz sedite v cocpitu a letadlo nedele, co ma? Zeme se blizi, prorvali jste par letovych hladin, kde muze byt, dalsi provoz, letadlo na vas zrve stall a potom hned overspeed a ta zeme se furt blizi a blizi. No ono to asi bude neco jineho, nez tady tukat do klavesnice. Uz jenom, kdyz se to zkousi na simu, tak z neho vychazite spoceny a unaveny. V realu to asi bude uplne jina pecka. Nehlede na to, ze je tam jeste lidskej faktor, stres a malo casu!!

Martin KK

Ryanair se stěhuje na Maltu

Yellowhammer

Z tří vět co jsou zde citované mám dojem, že je O’Leary nějaký fanatik 😀 určitě dělá svoji práci dobře a ono mít flotilu založenou na jednom, respektive dvou typech strojů, nebude tvrdit, že to je křáp. Ale i Titanic byl nepotopitelný a jeskyňky tenkrát také slibovaly.

Ondřej

„Dosud mají cestující u Ryanairu jistotu, že vždy skončí v Boeingu 737-800. Jiný stroj ve flotile dopravce nemá.“ Pokud si všem nekoupí jménem Ryanairu let který operuje Laudamotion. Pak skončí v A320 nebo A321. Což je ale v podstatě úplně jedno. Stejně tak u MAXe, to je pod rozlišovací schopnost většiny cestujících. Naopak ti, kteří se v letectví vyznají ví, že MAX je po úpravách technicky skvělé letadlo, takže není důvod k obavám. Za nekonečným oddalováním stojí jen „politikaření“, protože se těmi nehodami ukázalo, jak vlastě FAA selhává – úřad je kapacitně absolutně přetížený a brutálně nestíhá. A proto pod… Číst vice »

Jozef

Ono to bude skvele lietadlo po tom, čo sa zvolaju všetky lietadlá, urobí sa na nich nakladna prestavba, pridajú sa bezpečnostné elementy, za predpokladu že ti lemplovia v HTC urobia software ktorý to nenapikuje do zeme, lietadlo dostane certifikát ako pre nový model a vsetci piloti dostanú riadne preškolenie ako na nový model. Otázka je že kedy to bude. Tipujem že manažéri Boeingu radšej tie stroje nahadzu do mora ako by sa mali tak ponížiť. Držím palce.

MildaIV

Upgradovanej SW už mají, akorát je trošku problém že ta 286ka to nestíhá a letadlo přestane reagovat na vstupy od pilota 🙂 Vsimulátoru s tím kvúli tomu už do země napálili. Nejjednoduší by asi bylo MCAS odstranit a piloty dostatečně vytrénovat na změněné chování proti NG.

pzag

Letadlo s mechanickým řízením přestane reagovat na zásahy pilota. Určitě.¨
A výcvik by vám byl k ničemu, že…

MildaIV

By ste se divil, kolik věcí v 737 není ovládáno na přímo.

pzag

Ano? Kolik? Motory, klapky, od maxe spoliery. Celé primární řízení je plně mechanické na všech 737. Takže, kolik těch dalších věcí?

MildaIV

V odkaze co jsem dával je zmínka o autopilotu. Pokud se procesor přetíží autopilot nejde vypnout.

Y.K.

Není to pokud se procesor přetíží, ale pokud se poškodí letový počítač (stres znamená selhání nebo poškození části hardware). Jinak FCC jsou tam dva, identické a včetně verze Collins software jsou shodné u MAx i u Boeingů 737 NG (nebo doposud byly).

Y.K.

To dost mícháte nesouvisející informace. Ta 286 nemá s MCAS nic moc společného, ta je přímo ve flight computer a s jejím výkonem problém není. Je pravda, že se systém flight comuteru podařilo ošklivě zpomalit při stresových zkouškách (což jsou ošklivé věci dělané počítači,, vyvolávání selhaní CPU atp, který by se měl umět zotavit) a byly tam značně zpomalené reakce u řešení Stabilizer runaway. FAA to řešila a nařídila úpravy, ale zase tolik podrobností ven neleaklo.

Že by bylo nejjednodušší MCAS odstranit je ničím nepodložené, může to být také nejsložitější varianta. I když i na ni by mohlo dojít.

MildaIV

SW patch na MCAS, který Boeing udělal zvýšil zatížení té 286ky. Ta už nestíhá. Konkrétně se to projevilo tak, že v simulátoru nešel vypnout autopilot a letadlo narazilo do země. Samozřejmě některé chyby nejsou zpúsobeny MCASem, ale jsou v 737ce už hodně dlouho. Jenom se nijak neprojevovali. Ta 286ka už je na hranici svých možností hodně dlouho, a pravděpodobně už dřív docházelo k jejímu krátkodobému přetížení.

Y.K.

Není to pravda. Je to počítač a ne procesor. Ten počítač byl ve stresové zkoušce připraven o jeden procesor a funkce vykonával jen jeden. Mělo to dost vážné důsledky na rekace Flight Control Computeru, problém není že by to procesor nestíhal, problém je, že se počítač musí korektně rekonfigurovat za zvládnout takovou indispozici (vaše PC by to položilo na lopatky, tohle jsou testy „mission critical“ systémů, kdy se z nich „odřezává“ hardware jako paměť, sběrnice, další CPU a musí to ustát). Nemělo to nic společného s úpravami software pro MCAS (což většina zdrojů podtrhuje). A nenarval to autopilot do země.… Číst vice »

Y.K.

Ještě bych dadal, že Boeing ty počítače ani nevyrábí ani neprogramuje. Jako většina avioniky a typicky je od dodavatele. Od Rockwell Collins.

MildaIV

A máte pro svoje tvrzení nějaký zdroj? Já mám https://www.moonofalabama.org/2019/06/boeings-software-fix-for-the-737-max-problem-overwhelms-the-planes-computer.html Je tam naprosto jasně řečeno „The issue discovered last week is linked to the data-processing speed of a specific flight control computer chip, according to the two people with knowledge of the matter. In the test, the F.A.A. pilot encountered delays in executing a crucial step required to stabilize an aircraft. It seems that the additional signal processing and calculations needed for the MCAS fix overload the Flight Control Computer’s (FCC) processor and delay its reaction.“ Samozřejmě to jsou neoficiální a nepotvrzené informace.

Y.K.

Četl jsem toho v průběhu času více, hezky shrnuté a naodkazované je to i na Wiki, odkud se dá odpíchnout. https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Boeing_737_MAX_groundings&section=38#Flight_computer_architecture Cit: Early news reports were inaccurate in attributing the problem to an 80286[388] microprocessor overwhelmed with data. The test scenario simulated an event toggling five bits in the flight control computer. The bits represent status flags such as whether MCAS is active, or whether the tail trim motor is energized. Engineers were able to simulate single event upsets and artificially induce MCAS activation by manipulating these signals. Such a fault occurs when memory bits change from 0 to 1… Číst vice »

Yellowhammer

MAX po úpravách? Po jakých? Žádné konečné oficiální úpravy nejsou schválené, ani potvrzené jako řešení.. Kdyby ano, už by asi měli termín a nezastavovali výrobu..

Jozef

Nehovorím o oficiálnom procese, ale o problémoch ktoré viedli k tejto situacii. Pozrite si videá pilotov na YouTube ako napríklad mentour pilot ktorí popisujú všetky problémy, napríklad chýbajúce zálohy/zdvojenie systémov, ktoré by boli príliš veľkým zásahom do lietadla a vyžiadali by recertifikaciu ako na nový typ.

Y.K.

Úřady termíny nedávají. Až to bude, tak to bude. Do té doby nezbývá než čekat.

GPGP

A vy víte jak SW a technicky zajistit aby při špatné funkci jednoho merice úhlu náběhu nebo ucpání jedné pitotovy trubice nebral MCAS špatné údaje, v případě že tam je měřič jen jeden… laicky řečeno Boeing prodával letadlo, převedeno do auto průmyslu, auto, kde fungovala brzda jen na jednom kole… Sorry jako, ale v základu musí být brzdy na všech kolech 🙂 Tzn. nejedná se o politikareni, ale o to, jak vyřešit ty letadla s tím jedním mericem, to se sice dá udělat v hangáru, ale bude muset přijet mechanik, udělat otvor, vsadit měřič, kabely, a zapojit to do systému… Číst vice »

pzag

Proč píšete lež? Žádná 737 s jednou alfa vane neexistuje a nikdy neexistovala. Všechny (minimálně všechny normální verze) měly a samozřejmě pořád mají dvě. Takže žádné děrování…

MildaIV

Jenže teď Boeingu reálně hrozí, že pro recertifikaci bude muset mít tři sensory. Ten třetí by nebyl externí, ale interní.

pzag

Interní senzor na aoa je co, prosím?

MildaIV

https://www.moonofalabama.org/2019/07/european-regulator-says-boeing-has-to-fix-these-5-major-737-max-issues-.html
More modern planes than the Boeing 737 have 3 or 4 angle of attack sensors. Some other Boeing plane types have systems similar to MCAS. In addition to the AoA sensors they use an inertial system, acceleration and absolute position sensor, to determine if their MCAS like system should react.

Y.K.

Interial není interní, „uvnitř“ úhel náběhu měřit nelze. Je to česky inerciální a je to jednotka (air data inertial reference unit (ADIRU), která zajišťuje vše co dříve dělaly mechanické „budíky“, měří a přepočítává rychlost podle statiky a dynamiky, měří „horizont“, má akcelerometr a dnes už má i GPS atp. Je to smyslové centrum letounu. Tři senzory ničemu nepomohou. Zřítil se i A320 kvůli poruše AoA, A330 kvůli ucpané pitotce. Více pitotek a senzorů bývá typicky na letadlech, která nemají záložní mechanické vazby řízení a tak jsou tam záložní snímače, protože bez nich jsou všechny ty chytré FBW computery slepé a… Číst vice »

P.P.

Sensory má dva a další porovnání se děje v ADIRU

MildaIV

A stává se že při vzletu oba zamrznou ve stejné poloze, protože jsou založeny na stejném fyzikálním principu.

P.P.

Za celou svojí éru jsem nezažil že nám na 737 oba zamrzli…… a krom dalších věcí jsou vyhřívané

pzag

Něco takového se stalo airbusu. Že aoa vane dává špatnou informaci je velmi vzácná závada, reálněji se člověk setká s pokaženým vyhříváním, popř. se rozbije po střetu s ptákem.

MildaIV

Přesně to jsem měl na mysli. Bezpečnost v letectví je dnes na takové úrovni, že ani tohle už nemusí být považováno za dostačně vzácnou závadu. Nechám se překvapit, co Boeingu schválí, nicméně si myslím že je jenom otázka času, než další AOA senzor založený na jiném fyzikálním principu bude poviný pro certifikaci nového letadla. V noci(pilot nevidí horizont) v bouřce(na křidelkách se tvoří námraza) nad atlantikem to opravdu nemusí být na škodu ho mít.

Y.K.

AoA na nemechanickém principu by jistě byl prima, ale asi ti není tak banální, jak to na první pohled vypadá a současné mechanické křidélko je přes svou zranitelnost nejspolehlivější.

Jozef

Za tie pády môže vo veľkej časti aj trump, Boeing zneužil situáciu keď Trump urobil government shutdown a organizacie typu GAA nefungovali.

Jen tak

boze… kde na ty nesmysly chodite?

mamut

Nechci vám brát iluze ale letadla MAX mají konstrukční chybu. Tam SW řešení jsou sice fain, ale neřeší tu podstatu.

Y.K.

Jakou?

mamut

„Boeing 737 má totiž určitou konstrukční chybu už od svého prvopočátku. Původní model 737-100 byl konstruován pro motory typu turbojet, bez velkého větráku před turbínou. Pak se ale přišlo na to, že je efektivnější, když část vzduchu nejde do turbíny, ale pouze ji obtéká, a k tomu je potřeba větší větrák. Na to ale u 737 nebylo dost místa mezi křídlem a zemí, protože byl původně určen pro regionální letiště, kde není obslužná technika pro vysoká letadla. Takže u typu 737-300 to vyřešili charakteristickým, ze spodu „placatým“, vstupem motoru. Teprve 737 MAX prošel konstrukční změnou, která umožnila montáž velkých motorů… Číst vice »

Y.K.

Uvedené není pravda, resp. k malé části pravdivé jsou přidány nepravdivé či zkreslené vývody někoho, kdo letadlům vůbec nerozumí (alespoň nějaká vzdálená znalost ovládánní a aerodynamiky). Tento citovaný text je bohužel více než amatérský od někoho, kdo se o obor moc nezajímá a moc tomu nerozumí, jen zkompilace. Větrák před turbínou je něco co mě rozsekalo. Správně se to jmenuje motory s vysokým obtokovým faktorem a to vepředu se jmenuje dmychadlo. Za zdroji je lépe chodit na anglické weby, v češtině nic solidně odborného není. Při instalaci motorů LEAP 1B „najednou“ nic nezjistili, jistě udělali mnoho výpočtů, kam se zhruba… Číst vice »

Jirka B.

Me by zajimalo, za co jste dostal ten minus 🤔 Lepe sepsano jsem to v cestine snad jeste nevidel 👍

Book

Ryan je naprosto v pohodě, v listopadu jsem byl v Barceloně, tam s Ryanem, zpátky s ČSA. Horší zážitek, než s ČSA jsem měl zatím jen s Wizzem. Co se týče MAXe, tak samozřejmě, že až ho recertifikují, padat nebude.

zdeva

Důležité slovo je…až…

Jen tak

To by me ten “zazitek” teda docela zajimal 😀

Neusmivala se na vas letuska? 🙂

SLPL

Já s Ryanem stejně létat pokud možno nebudu takže mě je to jedno 🙂

Jozef

To nás teší

Partneři


Czechtoll

pst
podcast