Střední Evropa bohatne, západ jen zvedá poplatky. Vydělá na tom i Česko, říká pro Zdopravy.cz šéf Ryanairu
Šéf Ryanairu Michael O´Leary u simulátoru Boeingu 737-8200. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Aerolinka chce investovat tam, kde lidé bohatnou. Kdo dá pobídku, bude odměněn, říká šéf Ryanair Michael O'Leary.
Jsem docela zvědav, jak dlouho jim to bratislavské nadšení vydrží, obzvlášť, když se o něj musí dělit s Wizzairem. A kam vlastně z těch levných letišť v Polsku, Rumunsku a na Slovensku budou létat? Na ta drahá, že kterých se stahují? Nebo budou létat jen mezi levnými letišti navzájem? Trend je dnes poplatky a ekologické daně zvyšova, za chvíli jim moc levných míst nezbude.
A je to ten samý O’Leary, který před pár měsíci výkřikoval, že Praha je drahá a žádný rozvoj se ti za těchto podmínek nedá očekávat?
Velké díky Vojtovi za rozhovor a obrovskou dávku trpělivosti, tohle nemohlo být mentálně nenáročné 😁 Jinak klasické kňučení a pořád to samé dokola: růst jako posvátná mantra bez ohledu na jakékoli externality nebo společenský kontext. Pořád ta samá písnička. Pár bodů: – „V Polsku máme 44 letadel, to znamená investici 4,4 miliardy dolarů.“ Ne, není. Jednak to Ryanair nekupuje za katalogové ceny, a jednak takto investice prostě nefungují. – „[…] tyto země zaznamenávají rychlý růst disponibilních příjmů. Lidé bohatnou a cestují častěji.“ Tak zrovna na Slovensku toto už neplatí ani podle oficiálních čísel. Letos navíc výrazné zvýšení daní a odvodů,… Číst vice »
S mnohým, co uvádíte, se dá souhlasit, ale se čtvrtým odstavcem mám trošku problém. Myslím, že letecká doprava je mnohem efektivnější a proto může být cenově tak konkurenceschopná. Často zmiňované daňové „zvýhodnění“ je spolehlivě kompenzováno tím, že subjekty letecké dopravy musí veškeré náklady na provoz a hlavně výstavbu a údržbu infrastruktury hradit samy. Pokud jde o dopravní cestu, tak tam jsou ekvivalentem přeletové navigační poplatky a poplatky za přiblížení. Kromě toho za leteckou dopravou jdou i náklady za zajištění bezpečnosti (safety), což jiné módy dopravy neznají, vyšší standardy na kvalifikaci zaměstnanců a jejich bezúhonnost, nutnost pravidelných školení. Takže to obrovské… Číst vice »
No, ale nehradí to kompletně ty subjekty. Stát jim dává opravdu velkou veřejnou podporu ve formě možnosti vyvlastňovat a možnosti porušovat hygienické limity formou výjimek z norem. A to je velmi výrazná veřejná podpora. Řekněme, že majitel pozemku pod novou přistávací dráhou řekne ne a letiště bude muset buďto přidávat dokud neřekne ano nebo se smířit s tím, že nová dráha nebude. Dále také to, že letiště nebude moct omezovat okolní pozemky formou zákazu výstavby výškových budov. Dále také může nastat situace, že obyvatelé okolních obcí budou chtít. aby byly dodržovány hlukové limity. Taková Ruzyně by musela vykoupit půlku Prahy,… Číst vice »
To je sbírka absurdních nesmyslů. Letiště podléhá stejnému stavebnímu právu a stejným normám jako ostaní. To se týče i hluku, který ke v klíčových bodech NEUSTÁLE měřen a jakákoliv porušení ihned pokutována. Chtěl bych tohle vidět u silnic… U jedné bydlím a normy se nedodržují, hlukové limity jsou porušovány v jenomu kuse (úpravami vozidel). Zajímavé je, že by Ruzyně musela vykoupit půlku prahy, když už „u Šestky“ přes hluk dálnic letadla neuslyšíte. Takže nepočítání externalit není žádná výhoda, to mají úplně všichni, externality se prostě nepočítají a kdyby se počítaly, tak to dolehne na všechny, ale na letadla nejméně, okruhy… Číst vice »
V tom případě, ale nemůžete tvrdit, že letecká doprava si vše platí sama. Paradoxně, šestka moc hluku z letiště nemá. Co Nebušice, Horoměřice, Suchdol, Bohnice, Řepy, Barandov, Hostivice, Chýně apod? Jde o to, že letecká doprava jakožto veřejný zájem má vůbec možnost získat výjimku. Že vůbec existují okruhy vlivu kolem letišť. Kdyby to měla mít letecká doprava celé za své, okruh vlivu by končil na hranici pozemku letiště. Je jedno jestli letiště dostává pokuty, běžná firma dostane pár pokut a pak zákaz činnosti. Chci to samé vidět u letecké dopravy. K možnosti vyvlastňovat a omezovat vlastníky ostatních pozemků ochrannými pásmy… Číst vice »
Jsou náklady. Letiště, infrastriktura, služby. To si platí letecká doprava sama čistě z cen letenek, státy drtivou většinu infra nestaví (s výjimkou některých regionálních letišť kde politici utrácí erární peníze, ale to je dost okrajový případ). Samofinancování platí i o Praze, kde si stát z organizace rád stáhne dividendy. Čistý zisk. Stát nebude investovat do dráhy, letiště si na to musí vydělat.
O externalitách se bavit nehodlám, protože se neuplatňují na nikoho. Ani na pozemní dopravu, ani na obyvatele (když topí v kotli a šeredí s odladem) ani na firmy a energetický průmysl. Zajímavé, že omezování silniční dopravou nevadí.
Dovolil bych se nesouhlasit v tom, že veškerou infrastrukturu platí letečtí dopravci. To prostě objektivně není pravda.
Obrovská část investic do navigační techniky a letišť jde z veřejných zdrojů. ŘLP si třeba z poplatků vydělá na provoz, ale stojí na obrovských veřejných investicích.
To samé u letišť, hlavně těch menších, kde jsou nízké ceny Ryanairu často sanované z veřejných rozpočtů ve jménu nějakého turistického přínosu, který se těžko kvantifikuje. Náklady nepustí: nemůžete nemít security, nemůžete nemít hasiče, de-icing, údržbu povrchů… Pokud dopravce platí nulové nebo symbolické poplatky, zatáhnout to musí někdo jiný. A bagety a duty free to fakt nejsou.
No, zrovna ŘLP žádné veřejné peníze nedostává, vše si hradí ze svých příjmů. Nebo jaké investice máte na mysli? A
A pokud jde o RYR, tak to přesně kritizuji v příspěvku že včerejška. V tom se shodneme a veřejné dotace provozu RYR na regionální letiště jsou velký problém, protože si na tom RYR založil svůj obchodní model. Nicméně, obecně přesto platí, že na naprostou většinu nákladů, na které ostatní dopravní módy dostávají prostředky veřejných zdrojů, si musí letecká doprava vydělat sama (například není možné dostavat žádné veřejné financování u letišť nad 5 milionů cestujících ročně).
Proč se nezobrazují moje příspěvky? Že by cenzura? No nic, čekal jsem že pan Očadlý bude menší kádrovák než pan Sůra. Docela srabi soudruzi že. Jste na sebe hrdý? Aspoň na mail můžete srabi odpovědět.
Jsme na sebe hrdí, že ostatní čtenáře ušetříme vašich výplodů. Soudruhu si oslovujte laskavě své kamarády. Klidný zbytek života.
Sice si stěžuje na EK, ale přitom EK zajišťuje velkou výhodnost letecké dopravy proti jiným druhům – například nezdaněním leteckého paliva.
Klasický O’Leary 😄…“Naší prací je nabízet více nízkých cen více lidem. A to nemůžeme dělat, pokud budeme mlčet, když vlády zvyšují daně nebo letiště poplatky,“ ale o tom, že sám zvyšuje ceny, o tom se nezmiňuje. Nebo že třeba z BTS měl většinou vyšší ceny než z VIE, byť tam měl a má vyrazně nižší náklady, o tom taktně pomlčel. Nehledě na to, že prostě ceny vstupů rostou i na letištích a to někdo zaplatit musí. Nebo že si nechává větší část letištní taxy, která mu nepatří, o tom také mlčí a kdyby si náhodou chtělo letiště vybírat taxu samo,… Číst vice »
Jo takze pan v podstatě říká: chceme zaplenit planetu letadly, každý by mel jednou do roka si dát aspoň Egypt na týden v resortu nebo se proletet do Londyna na nakup a kdo tohole nechce je blázen a je potřeba proti všem takovým bojovat.
Tak on je problém, že drží cestujícím u hlavy zbraň a kdo neletí, toho zastřelí, že? Jo, moment…
Dnes se jde přes influencery, takže si ti lidé tu pistoli u hlavy drží sami.
Podle mne by bylo lepší, kdyby stát uděloval schválení před cestou letadlem, a zda je podle komise místního obvodního oddělení policie opodstatněná. Můžeme tomu říkat např. výjezdní doložka. Stačí, když tu žádost zpracují do 60 dní.
Zrovna z lidí, co lítají jednou za rok do Egypta firmy jako Ryanair nic mít nebudou.
I z těchto by Ryanair něco mít mohl – stačí začít létat do Egypta a ukousnout si něco z toho trhu Smartwings. Zároveň by to na těch trasách do Egypta zvýšilo konkurenci a snížilo ceny.
„Když lidé mohou stát v autobusech a vlacích, proč ne v letadlech?“
To sa pýta vážne?
Ne, je to jen marketing zdarma…
Ne, je baví dráždit, hned se pak o nich píše všude možně. Reklama zadarmo.
Ať si člověk o Ryanairu myslí co chce, je pravda, že minimálně dokáže vytvářet vytvářet na trhu konkurenční tlak a na tom vždy spotřebitel vidělá. Za mě jako spotřebitele z Moravy by bylo super, kdyby v Česku nabídli víc letů z malých letišť Brno, Ostrava, Pardubice, otázka je, jak moc je to reálné.
Ale zkuste se na to podívat i z jiného úhlu pohledu. On tam nepokrytě mezi řádky říká, že je mu ukradená nějaká ekologie a že chce, aby lítalo co nejvíce lidí (ze kterých může vytěžit peníze). Nízkými cenami letenek podněcuje vyšší spotřebu něčeho, co má prokázané negativní dopady na životní prostředí. A to nemluvím pouze o samotném letu, ale také o fenoménu jménem „overtourism“. Z pohledu jednotlivého spotřebitele tak může být rozvoj jím řízené společnosti zdánlivým přínosem, ale z pohledu celospolečenského se spíše jedná o přístup spálené země. Je mu úplně jedno, jaké má jejich podnikání dopady, hlavně že se… Číst vice »
O co jde jiného než o peníze? Pouze využívá možností vydělat těch peněz více.. Koukám, že jste zastánce totalitních režimů.
Jasně, každý, kdo nechce žít v zamořeném prostředí a vzývat hromadění peněz, chce totalitu. Akorát by to chtělo vnímat komentář v kontextu toho, na nějž reaguje…
Tohle ale nemá rozhodovat firma ale spotřebitel. Vadí vám ekologie lítání? Nelítejte, pokud vás bude dost, Ryanair bude muset přehodnotit svoji strategii.
To je částečně pravda, blbé je že je to casto neferovy boj proti jinym dopravnim prostredkum. Z kerosinu se neplati zadne dane, jinak by ty letenky staly priblizne o tretinu vic.
Nestály by o třetinu více, protože cena letenky není 100 % cena paliva.
„Neférový boj“ je populismus, protože to používají třeba OBB, přičemž potichu přehlédnou, že železniční spoje jsou mnohdy dotované a infrastrukturu jim staví státy. Platí poplatek, ale to letadla platí také a to i „za vzduch“ (letové trasy), který nikdo nemusel stavět, ale řídí jej. A ten cenový rozdíl mezi leteckou dopravu není daněním paliva (stejně je dálkový provoz takřka výhradně elektrický), ale malou konkurencí a stále státy ohraničeným provozem, zatímco nebo je desítky let po deregulaci vystaveno extrémním tržním tlakům a hranice tam skoro neexistují.
Nemáte pravdu, protože oproti jiným dopravním prostředkům je letecká doprava součástí ETS.
Tu férovost můžeme napravit buď po socialisticku zdaněním kerosinu, anebo zrušením daní u benzínu a nafty.
Schválně, co si zvolíte vy?
Tak pojďme zrušit daně i z ostatních PHM, abychom narovnali podmínky pro ostatní druhy dopravy …
No vidíte, a vy tady znečišťujete planetu pro ostatní tím, že místo toho, abyste pracoval pro dobro lidstva, tak to tady zamořujete internetem. Ten taky nejede na dobré slovo.
Jet fuel v praze rozsahem nezamořuje vůbec nic proti třeba autobusům. Proč neřešíte DPP?
Pražské busy přecházejí postupně na elektriku. Nejen přechodem na elektrobusy, ale jsou i částečně nahrazovány metrem a tramvajemi.
To je v pořádku. On sice občas narazí na hranice legality, ale i to je dobře, protože soudní spory tu hranici upřesní. A nedělá to sám. Jen ti ostatní jsou méně hluční a méně kontroverzní. Proto není na místě bojovat proti němu a jeho konkurentům. Je nutno soustředit energii do boje za systémová opatření proti negativním jevům, jako je například uvalení spotřební daně na letecká paliva, celoevropskou daň z přistání a vzletu (aby zdražila lety na krátké vzdálenosti tak, aby na ně lidé přešli na železnici), DPH z letenek, jednotný evropský tarif za použití vzdušného prostoru a služby řízení letového… Číst vice »
Jasně. Proč dělat něco produktivního a zkvalitnit cestování po železnici, aby lety na krátké vzdálenosti vymizely samy, jako už se to stalo ve Francii? Až se z Prahy do Budapešti nebude člověk kodrcat 7 hodin, ale jen 2 hodiny jako v civilizovaných zemích, tak nikoho ani nenapadne takovou relaci létat. Ale ne. Pojďme radši ničit, co funguje, novými daněmi a omezeními.
A jak tohle vyřeší overturismus a negativní jevy z něj plynoucí?
Overturismus není problémem dopravce. Nebo by vám přišlo logické zrušit v Pze linku 22 na Pražský hrad, aby se udělalo něco proti turismu?
Všechny destinace, které kňučí s overturismem tomu šly z vlastní vůle naproti, ti skuhrající obyvatelé už si nepamatují, jak jejich prarodiče rádi přešli od obdělávání kamenitých políček někde v horách na pohodlné pronajímání pokoje turistům. Stejně tak ti skuhrající obyvatelé budou kušnit, až se nějakým komoušům podaří turismus potlačit tak, že se budou muset vrátit na to pole, nebo do fabriky k pásu….
Samozřejmě, klasika. udělat něco líp? Ne. Zakázat, zrušit, omezit, regulovat tak, aby naprosto tragický produkt, kterým železnice je, byl nakonec lepší, než normálně funkční letectví.
Něco funguje. Pojďme to zničit, protože já jsem příliš líný na to pohnout zadkem.
Otázka je, pokud je železnice „tragický produkt“, proč jich Japonsko a Čína postavili tolik a „lítají“ tam 320km/h +
Buď jsou ti asiati úplní idioti nebo …
Samozřejmě on ten Shinkansen v Japonsku enslouží k tomu, aby se jí jezdilo na dovolenou 2000 km – to by se nikdy nerentovalo.
Ale na takové to „dojíždění do práce/do divadla/na fotbal“ 200-300 km pod hodinku cesty.
To letadla nikdy nezajistí pro dost lidí a přitom je to pro ekonomiku mnohem důležitější než 2 roční cesty na dovolenou.
Problém tedy je, že v Evropě to nikdy nebude tak moc populární, protože tady je každých pár set km vztyčená jazyková bariéra.
Tím chci říct, že je nesmysl to stavět do protikladů.
Letadla jsou vhodná pro přepravu malých počtů osob na velké vzdálenosti (500 km+ a přes velkou vodu).
VRT jsou na přepravu velkého počtu lidí na kratší vdálenosti (nižší stovky km)
A přestože je železnice jak Číně, tak v Japonsku na velmi vysoké úrovni, tak počty cestujících v letecké dopravě tam rostou, v Číně jen meziročně 2023-2024 o téměř 19%, v Japonsku v průměru o nějakých 5 % a dosahuje 100 milionů.
To je krásný faktoid.
Čili zajímavá inforamce ze který nic moc nevyplývá.
Jen jestli těch 19 % meziročně není rozvolňováním Covidových opatření, většina jich v Asii končila právě v průběhu roku 2024.
Kromě toho v absolutních číslech vysokorychlostní vlaky letadla totálně válcují, když jedna jednotka má kapacitu někde na úrovni tři B747. Na Tókaidó to třeba jezdí každé 4 minuty. Za den půl milionu lidí jen na jedné trase mezi Tokiem a Ósakou.
Covidová opatření skončila rozhodně dříve než v roce 2024, ale o to nejde. Jde o to, že oba dopravní módy v uvedených zemích fungují vedle sebe a rostou, takže dle mého cesta není o tom, zvýhodňovat jeden mód proti jinému, ale o tom, že mohou úspěšně fungovat vedle sebe a jen je lepší nechat na každém, ať použije, co mu v danou chvíli nejvíce vyhovuje.
A jak tohle vyřeší overturismus a negativní jevy z něj plynoucí?
Nemůžete řešit overturismus výjezdní doložkou a uličním výborem. Teda můžete, ale otázkou zůstává, jak dlouho vydržíte jako politik u vesla bez zavedení totality. A tady se nabízí otázka, jestli by vám ta totalita vadila nebo vyhovovala, že? Nemůžete lidem brát životní úroveň a vracet je zpátky v čase, zejména v okamžiku, kdy zbytek světa jde dopředu. Jenom protože vy máte nějakou úchylnou představu asketického života, tak to neznamená, že se kolem vás bude točit celý svět.
Zase tyhle ty kecy o ekologii…společnosti jsou od toho, aby nabízely produkt, který člověk chce. Ne od toho, aby podněcovaly ve společnosti zrovna populární náboženská přesvědčení.
Neříká, mýlíte se, on jen mezi řádky říká, že nahrazuje nepružné a drahé letiště a tím aerolinky, které na nich lítají. Ono, počet Evropanů, kteří pravidelně lítají není nafukovací. Tedy-co k sobě přitáhne Ryanair, tak to odebere jiným a ti do těch destinací přestanou létat.
Samozřejmě nebudu říkat, že na tom co jste napsal není něco pravdy, ale opravdu žijete i vy svůj život uhlíkově neutrálně? Jinak když mluvíte o spotřebě něčeho, co má prokazatelně negativní dopad na životní prostředí. Tak já Vám z fleku řeknu, že neexistuje spotřeba jen něčeho co má negativní vliv na životní prostředí. Negativní vliv na životní prostředí má spotřeba všeho.
Nechci přehlížet dopady letecké dopravy a už vůbec ne overtourismu, ale fakt mě někdy zaráží jak lidi nemají nejmenší představu o tom co se podílí na „spálené zemi“ a jaký je jejich podíl i když k tomu existují dobře zpracované přehledy. Z dopravy jsou to především auta a pozemní silniční doprava, mnoho a mnohonásobek oproti tomu co dokážou letadla. Dokonce i nakládání s odpady, vyhazování potravin atp, pořád více než letadla, nakupování cetek co rychle míří do odpadu, plasty… takže ne. Létání není zásadní problém téhle planety, jakkoliv se též spolupodílí.
I kdyby všichni (!) v ČR přestali létat, tak to nebude mít ani poloviční dopad jako uzavření byť jediné velké hnědouhelné elektrárny v ČR.
Zdroj: https://faktaoklimatu.cz/infografiky/emise-cr
Tím nesnižuji nutnost změny našeho chování vůči planetě, jen dávám vliv letecké dopravy do kontextu ostatních producentů skleníkových plynů.
Hele, a dokáže fakt vytvořit ten konkurenční tlak?
Protože zatím se to primárně projevilo tak, že legacy aerolinky osekaly služby a zavedly basic economy, ale posledních deset let je cenová hladina celkem setrvalá.
Konektivitu nenabízí, teď řadu letišť opouští, velká většina sítě jsou point-to-point linky, kde jsou jediným dopravcem.
A nakonec jak sám přiznává, ani z té Vídně do Bratislavy nakonec neodejde, protože se mu na to Rakušáci vybodnou.
Jakákoliv konkurence vytváří vždy konkurenční tlak. Je taky ale jasné, že dopravci musí něco vydělat a nemůžou jít pod náklady. Jinak já ty O’Learyho kecy o cenách taky nežeru.
Musím lidem ze serveru zdopravy.cz pogratulovat. Získat rozhovor jeden na jednoho se šéfem Ryanairu je podle mě velké ocenění vaší práce. Přeji hodně čtenářů.
Jak za tohle muzete dostat minusy, to mi hlava nebere.
Tady za cokoli. Je tu hodně latentních odborníků, kteří tu možnost dát mínus až obsesivně zbožňují.
Pamatuji si, že někteří tu získali mínusy i za to, že přáli před Vánoci hezké a klidné Vánoce.
Přesně tohle mě také napadlo při čtení článku. Čas Michaela O’Learyho musí být neskutečně vzácnej. Dobrá práce!
No zase až tak ne, on se snaží dostat do médií pořád (rozhovory, televize), protože je to reklama na Ryanair zdarma.
Toto byl teprve jeho II. rozhovor poskytnutý českým médií, navíc po 17 letech.
To ano, ale on na tom být někde vidět si dost zakládá. Jeho mediální obraz má celkem velkou zásluhu na úspěchu Ryanairu.
Vzdyt ho porad nekde cituji. To je spis soucast byznysmodelu.
Bych se dost divil kdyby ještě neměl vytrénovaného AI asistenta co všude možně píše za něj (Perplexity nebo tak něco)
Na růst v Česku jsem fakt zvědavej. Slibů bylo mnoho. A je mi jedno z jakého letiště. Chybí mi Malta, Paphos, Kréta, Soluň… A dalsi.
Je to rozhovor pro český médiu, tudíž nás musel zmínit. Jinak to bude čistě na komerční bázi, vyplatí se mu to, otevře další linku. Klidně bude mít 10 linek z Brna nebo Ostravy, když se to vyplatí, jenže všichni moc dobře víme, že se to prostě nikdy nevyplatí a jediný komerční růst může být z Prahy.
No jeste bych si tipnul Pardubice…. Tam si myslim urcite na jare neco prida 🙂
Vždyť to tam v podstatě řekl, no. Catchment area + celkový náklad. Když to Brno podstřelí a prodělá na něm, tak tam lítat bude.
Když to bude stát stejně jako Bratislava, nasype to k nim.
Jeho první věc v hlavě je osekat všechny náklady.
Tak ať se v Budejicich a Pardubicích zeptají, jestli umí odbavit letadlo o 40% levněji. Asi ne, takže to nemá smysl.