Šéf ostravského letiště Radkovský: S obsazeností letů do Varšavy se ještě trápíme, spojení se světem je pro nás zásadní

Šéf Letiště Ostrava Jaromír Radkovský. Zdroj: Jaromír RadkovskýŠéf Letiště Ostrava Jaromír Radkovský. Zdroj: Jaromír Radkovský

„Snažíme se propagovat nejen lety s přestupem, ale i samotnou Varšavu,“ uvedl Radkovský ke spojení s polskou metropolí s tím, že obsazenost letů je oproti lince do Londýna přibližně poloviční.

Odebírat
Upozornit na
guest
57 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lukáš

Osobně si myslím že krom slabé rotace jak už bylo zmíněno je druhý problém nulová konkurence aby se na linkách objevovaly zajímavé ceny. Větší a zajímavější provoz = více lidí? Opravdu by bylo fajn kdyby se zde objevilo KLM a tím úplně super spojení nebo LH.

Petr

Myslím si, že je to přesně naopak. Větší poptávka = větší nabídka. Pokud lidi z toho letiště nebudou létat, tak žádné společnosti nebudou mít tendenci přidávat lety, destinace, apod.

Rvdh

Zkusím přidat i můj pohled na věc. Letadlo využívám 1-2x týdne během celého roku, jsem business pax, cena tudíž nehraje až takovou roli, často kupuju letenky i den předem, v průměru ale tak 3-5 dnů. Ostravu bych velmi rád využíval častěji, nejen pro velmi rychlé odbavení a celkem v pohodě navazující lety ve WAW. Je tu jedno velké ale. Jak už tady sdělili mí předřečníci, největší (a achylova pata) chyba je v letovém řádu. To, co je teď se na nějaký business trip fakt nedá. Se současným letovým řádem je linka velmi diskreditována. Za současného stavu si myslím, že vyšší… Číst vice »

Adam

Otázka pro znalé: proč MSK zvolil právě LOT a linku přes Varšavu a ne např. Lufthansu a linku do Frankfurtu nebo do Mnichova? Tam vidím kromě násobně většího potenciálu na přestupy i šanci na poptávku FRA-OSR. Vzhledem k tomu, že to stejné Lufthansa létá do Krakova i Katovic několikrát denně (za 5-6k), většinou klasickým 3-3 narrowbody, někdy to bývá i A321, tak bych očekával, že kapacitu E175 by se snad dalo naplnit. Navíc mi to přijde racionální i z hlediska „odkud k nám tečou peníze“. Ty lety přes Varšavu jsou kosmicky drahé už teď, takže pochybuji, že by to bylo… Číst vice »

Zbyněk

Někde se o tom psalo, mám pocit, že Lot jako jediný projevil jakýž takýž zájem

Permonik

Proběhly „tržní konzultace“ a jediny Lot byl ochotný.

Do Mnichova se ta linka rozletavala dvakrát.

„Odkud k nám tečou peníze“ je myšleno co?

Adam

Odkud je mnoho investic v ČR

Permonik

V MSK z koreje. CSG je domací…. furt nechápu ten Mnichov.

Adam

Kdyby cokoliv přes Ostravu nestálo 10k (když stejný let to např. Krakova stojí klidně jen 4k), tak by to možná nebylo tak prázdné

Petr

Nevím, kde letenky hledáte, ale já jsem letěl z Ostravy do Varšavy za necelé 3 tisíce.

Anonym

Když je pro ně spojení se světem tak důležité, tak proč absolutně nic nenavazuje například přes Atlantik? Za posledních pár let to létám pravidelně několikrát ročně.. Lot je členem Star Alliance, takže by se do OSR teoreticky dalo dostat například s rezervací od Air Canada,United. Nejde. Tyhle lety prostě najít nelze mimo stránky Lotu. Měl jsem míle u Lufthansy, chtěl jsem letět z OSR. Na WAW čekat např.8 hodin na přestup, díky pěkně, ale ne! Ceny jsou absolutně přemrštěné, kvalita služeb mizivá. Hlavně, že je celá Ostrava oblepená, jak se dá jednoduše cestovat do Severní Ameriky. Jo a tam jsou… Číst vice »

FrantaM

Podle mě je problém s letovém řádu. Já organizuji často zahraniční návštěvy do Ostravy, naši inženýři prakticky každý den někam lítají a lety z Ostravy prostě nevycházejí (nevhodný čas, špatná návaznost, málo spojů, …).
Takže raději utrácíme mraky peněz za transporty do/z Krakowa nebo Katowic, případně Prahy či Vídně.
Možná si moc fandím, ale mít 2x denně spoj do Varšavy a 2x denně třeba do Frankfurtu, tak jen naše firma by využila podle mého odhadu v pohodě 20-30 cestujících týdně jednosměrných letů.

Petr

Dva páry spojů do Varšavy a dva do Frankfurtu, čili 56 jednosměrných letů za týden, obhajujete 20-30 cestujícími? Snad kdyby podobných firem bylo v Ostravě 100…

Rvdh

Je podobných firem více než 100 v Katovicích?

FrantaM

1) nelítají jen firmy, ale i soukromé osoby
2) nelítají jen lidi od nás, ale i lidi ze zahraničí k nám
3) v Ostravě a okolí je mezinárodních technologických firem spousta, dále tu pak je Hyundai + dodavatelé

Podle mě 4 lety za den s ohledem na velikost regionu je něco naprosto reálného.

Petr

Souhlasím s tím, co tady Petr napsal. Pokud se nezačne z OSR létat, tak proč by měli důvod ty lety přidávat? Katowice sice nemají tolik firem, ale zato mají úplně jiný počet obyvatel i v tomto pohraničí.

Michal Štěpán

Problém té linky OSR-WAW je, že není operována každý den v týdnu a také časová poloha některých spojů je příšerná. Kdo chce přiletět to Ostravy v půlnoci? Ta linka neslouží jen občanům města Ostravy, ale i dalším návštěvníkům a občanům Moravskoslezského kraje. Brzký ranní odlet také není ideální, pokud cestujete z Beskyd nebo Jeseníků. Takto je holt nutné cestovat přes VIE nebo PRG. Polská letiště nejsou alternativou, pokud nemáte někoho, kdo vás tam může zavést autem. Rozumné napojení na veřejnou, zejména železniční dopravu chybí.

Jenda

Věděl by někdo, jestli je stále ještě ve hře propojení s linkou do PRG? Tzn. PRG-OSR-WAW. Když se to za covidu rušilo kvůli zákazu pohybu mezi okresy, tak se dost mluvilo o tom, že by to pro tu linku do budoucna mohl být životaschopný model. Úsek PRG-OSR měl slušný LF i během covidových restrikcí. Ještě před pár měsíci jsem četl článek, že se o téhle možnosti jedná (nejsem si jistý, jestli to bylo tady), ale nevím, jak to dopadlo.

Mad_Majk

Navrat tohoto kombi spojeni by byl fajn. Tu vnitrostatni cast linky jsem sam osobne vyuzival nekolikrat do mesice.

Rvdh

I já

Jenda

Taky jsem letěl několikrát. Bylo to spolehlivé, rychlé a dokonce i levné.

Apex

Když se zde před osmi měsíci řešila dotace kraje LOTu, zvaná propagace Moravskoslezského kraje, ve výši až 100 milionů, tak jsem odhadoval průměrnou obsazenost linky na cca 50%, což se ukázalo jako realistický odhad vzhledem k nákladům provozu linky a částce, kterou je prostřednictvím této podpory třeba dosypat. Vzhledem k tomu, že LOT je v tom prakticky bez rizika, ani se nedivím, že LOT linku považuje za prespektivní (minimálně do roku 2026), byť bych k tomuto spíše uvítal vyjádření přímo LOTu než zástupce kraje… Na druhou stranu ale také chápu, že kraj takové spojení chce, jen se obávám, že se… Číst vice »

Apex

Z tohoto pohledu je sice vývoj asi pozitivní, ale jak jsem uváděl, linka je v provozu (po zrušení covidových opatření) již relativně dlouho a tak obsazenost pod 50% (v průměru) je prostě slabá, i když vezmu v úvahu, že v případě regionálního letiště rozlétání trvá déle. Navíc, jakkoliv je rovněž pozitivní, že v posledních dnech jsou lety plné, tak situaci linky bude nutné posuzovat z pohledu celoročního provozu a pokud se tam nedostane nad 70%, ale spíše 80%, tak se linka bez dotací neobjede.

Ic540

Zdravím.

Velmi zajímavé rostoucí počty. 👍👍👍
Určitě Warszawa poroste věřím.
Bylo by dobré sledovat i s ohledem na CPK a plány Polska ohledně tohoto projektu. Mimochodem velmi ambiciózního projektu…👍👍👍

Taky Katowice se nedávno ale třeba dočkaly kolejového napojení. Polsko by se tak mohlo pro náš kraj ale i další vybrané okolní kraje dokonalým přestupním bodem. Spojů bude jen přibývat…👍👍👍

V jistých železničních plánech krajů/států se hovoří/píše o spojeních vlakem Ostrava Wroclaw, Krakow, Katowice ale i Warszawa. Snad i stavby VRT by do toho mohly zapadat. Věřím že to budete sledovat a informovat…👍👍👍

Filda

Před pár týdny slušná obsazenost. 50 lidí z OSR a přes 60 lidí z WAW (Embraer E170/175). Zhruba 15 lidí nastoupilo na let do Ostravy a mluvilo cizím jazykem. S jedním jsem se bavil, přiletěl z Toronta, jeho firma zvažuje investici v Ostravě. Další dva nakonec seděli vedle nás v business salónku. Takže se věci zlepšují a snad se dostane obsazenost nad 50%, ideálně aspoň 60%. Spojení Ostrava potřebuje, aby mohla konkurovat rychle se rozvíjejícím polským městům a Polsku vůbec.

Apex

Nerozporuji skutečnost, že pro OSR má spojení se světem význam, jen by mě zajímala aktualizace výnostnosti, resp. návratnosti takové investice vzhledem k zásadnímu navýšení podpory.

tomas

výnosnost ani návratnost není žádná, jen se v tom topí peníze

JaB

Dotování letecké dopravy je normální, stejně tak, jak se dotuji některé autobusové linky do určitých Kotěhůlek, které se také nevyužívají 100% a výnos těchto autobusových linek není. Tyto linky mají ale jiný důležitější význam a to spojení se světem. Já tuto leteckou linku vítám, a snažím se ji využívat, jak jen to jde.

Majkl

Má to řešení, úprava letového řádu, odlety pondělí až pátek každý den vždy brzy ráno a odpoledne z Ostravy a přílety do Ostravy po obědě a v noci. Ten paskvil, kdy se vlastně létá jen 3x týdně je k ničemu a to hlavně pro business cesty. ČSA za své největší slávy taky tímto způsobem létali 2x denně a to v době kdy ani zdaleka nebyla kupní síla v MS kraji taková jako současně, nebylo v kraji tolik zahraničních firem apod. takže jít to musí, ale je potřeba tomu jít trochu naproti. Pamatuji doby kdy létala současně linka do Prahy s… Číst vice »

1769

Přesně toto lince z Ostravy chybí. Takto pro byznys cesty jak po Evropě, tak mimo, stále vítězí Katowice, kde se lítá Varšava 4-5x denně.
Lépe vychází přestupy a dá se lépe časově vyřešit případné zpoždění.
Pokud má mít linka smysl pro obchodní cestující, je nutné mít jak noční layover letadla, tak i odpolední, každý všední den.

Honza

Zároveň bych očekával rozumnou návaznost Os vlaků na lety. Protože dost lidí může odradit noční cesta autobusem do Ostravy a pak cesta tramvají/pěšky noční Ostravou.

Zbyněk

Na lety navazuje autobusová linka AE od DPO

1769

Je tady akce „Leťte s LOTem, parkujte zdarma“, a je tedy k dispozici parkování na letišti zdarma, takže se asi nikdo moc nebude trmácet nočním autobusem, případně nočním vlakem na Svinov, či hlavní a dál noční MHD.

Ic540

Zdravím.

Je možné že již červnový návrh na prosinec ohledně vlaků odhalí hodinovou obsluhu Mošnova po celý den…?
Po dokončení nabíječky v Štramberku od 4:00 do 23:00 obrazně řečeno.?…Díky BEMU…Ova Štramberk/Veřovice…

Ne že by na letiště nevedl drát samozřejmě…👍👍👍

A v noci se může navázat samozřejmě na koupáky jak vlakem tak podobně třeba případně po x milónté upravit bus linku 333…👍👍👍

Jan Novotný

Propagovat linku z Ostravy do Varšavy z dotovaného letiště a ještě fňukat, že není vytížená, když se dá z centra do centra dostat za 4 hodiny vlakem… to už opravdu není obhajitelné letecké spojení, ať si o udržitelnosti dopravy myslíte cokoliv – na této trase nechápu, že ji vůbec někdo používá…

1769

Jenže linka není o spojení Ostrava – Varšava, ale hlavně o spojení Ostrava – svět, stejně jako funguje např. Katowice – Varšava.

Jan Novotný

A jediné řešení, jak se dostat na letiště a dál do světa, je 300km dlouhý let, který navíc vzhledem k frekvenci stejně znamená několika hodinové čekání ve Varšavě?

Zbyněk

Najdou se i destinace s rychlým přestupem, hlavně po Evropě, samozřejmě ne vždy to ale vyjde ideálně.

Air Traveller

V podstate ano, protoze garantovany prestup.

Pokud pojedete do te varsavy vlakem ty ctyri hodiny, tak k tomu pripoctete jeste 3-4 hodinovou rezervu kvuki pripadnym zpozdenim apod. takze ze 4 hodin mate 7-8 hodin.

Jiří Kocurek

Kdyby bylo nádraží a letiště ve Varšavě na jednom fleku, tak by si to možná konkurovalo.
Ten vlak u letiště nezastavuje, protože kolem něj nejede, takže přestup je 6 km vzdušnou čarou.

Z výše uvedeného plyne, že klientela je různá.

1769

Ano, protože obvykle za stejnou cestu autem, případně vlakem jsem už v cílové destinaci a pokud mluvíme o BYZNYS cestách, je platná rovnice, že čas jsou peníze.

tomas

Než se dostanu do Varšavy, hsem dávno ve Vídni a odtud opravdu do cekého světa bez přestupů a v super časech za mbohem.lepší peníze.

Rvdh

Prosimtě, zapni si v telce pohádky, to myslím bude tak akorát pro tebe. Hlavně se tady už k ničemu nevyjadřuj.

To, že ty tu linku i přes mnohá vysvětlení nechápeš neznamená, že nemá smysl. Sry, ale asi ti to jinak než důrazněji vysvětlit nelze. Běž už…

Vašek

Je rozdíl letět za 500,- do Londýna a za 1300,- do Warszawy 😉

Mad_Majk

Kdyztak uz srovnavejte srovnatelne.. do te Varsavy si muzete vzit aspon klasicky prirucak, nejen kabelku na kartacek a zubni pastu.. 😉

Vašek

I když si ten příručák koupím tak budu pod 1000,- 😉 nehledě na uletěné míle a daleko lepší nabídku přestupů v Londýně

Zbyněk

Trochu jsem doufal, že alespoň to MS v hokeji té lince trochu pomůže, ale o víkendu jsem se díval, kolik sedadel je obsazených, a vypadá to spíše na prázdná letadla. Ale určitě to bude i částečně tím, že si lidi nechají přidělit sedadlo až při check inu.

Jan Novotný

Nebo protože trochu přemýšlející člověk nepoletí z Varšavy do Ostravy, když může jet vlakem za víceméně stejný čas…

Zbyněk

Tak nikdo si asi nemyslí, že by tou linkou přiletěli jen Poláci, v Ostravě hraje spousta dalších zemí, odkud se dá s přestupem ve Varšavě přiletět.

Jan Novotný

Ano, a čekat na ten jeden konkrétní 300km dlouhý let je určitě výhodnější, než presednout na vlak či bus…

Zbyněk

Vidím, že nestojí za námahu Vám něco vysvětlovat, ale i tak to zkusím. To, že na některých trasách nejsou ideální časy přestupů neznamená, že to je na všech trasách. Konkrétně když se zaměříme třeba na to MS: 1. ze Stockholmu – přestup 0:55 na cestě sem, 1:40 na cestě zpět 2. z Paříže – přestup 1:10 na cestě sem, 0:45-0:55 na cestě zpět 3. z Frankfurtu – přestup 1:00-1:40 na cestě sem, 1:15 na cestě zpět Takže odpověď na Váš komentář je – ano, v mnoha případech je hodinové čekání na 300 km let výhodnější, než přejíždět do centra Varšavy… Číst vice »

Jiří Kocurek

Správně by asi měli jet z Helsinek do Turku vlakem, z Turku do Stockholmu plachetnicí a přes Kodaň vlakem.
Ovšem šotosprávněji by měli jet vlakem na trajektu* do Tallinu a pak spojením přes Kaunas do Varšavy.

*) vlakem, protože ten vlak stojí a emise produkuje trajekt, ne vlak. Proto nejet trajektem osobně, ale ve vagoně.

Radek Šindel

Ty lety nejsou primárně pro spojení Ostravy a Varšavy, ale pro návazné spoje z Varšavy. Já jsem tak nedávno letěl do Dusseldorfu a přestup tam vycházel na cca. 1,5 hod. Problém je spíše v četnosti spojů, protože to často na jednu z cest úplně nenavazuje.

Dominic

Jestli se nic nezměnilo tak LOT umožňuje výběr místa zdarma při online checkinu, takže pro výběr v předstihu za poplatek není důvod

Filda

Čeká se až bude výběr zdarma. 3 dny před odletem jsem myslel, že poletím téměř soukromým jetem (5 osob mělo koupeno seating), nakonec nás letělo přes 60. Což je slušná obsazenost u E 170.