Šéf letiště Řehoř: Potřebujeme více stání pro velká letadla
„Nejvíce jsme limitováni asi u dálkových linek pro přílety velkých letadel z Asie a Spojených států,“ říká v rozhovoru o
„Nejvíce jsme limitováni asi u dálkových linek pro přílety velkých letadel z Asie a Spojených států,“ říká v rozhovoru o možnostech Letiště Praha jeho šéf Václav Řehoř.
Zprovoznili jste novou bezpečnostní kontrolu na Terminálu 2. Co bude následovat nyní?
Bude to poměrně velká investice, která nebude ale zase tolik vidět. Za zhruba 1,2 miliardy vybudujeme pod Terminálem 2 novou velkou třídírnu zavazadel. Ta současné je zastaralá. Potřebujeme mimo jiné osadit nové typy rentgenů.
Hodně viditelná naopak má být nová ranvej. Kdy začnete?
Každý rok na podzim se rozhodujeme, do jakých dílčích projektů budeme investovat a zda už není čas na zahájení stavby nové ranveje. Předpokládám, že finální rozhodnutí přijde na podzim v roce 2019. Jestliže v té době bude dostatečné množství cestujících, tak rozhodneme pro zahájení stavby. Chybí nám už jen několik pozemků, tak okolo deseti procent. V této souvislosti bych určitě ocenil, kdyby poslaneckou sněmovnou prošel zákon o liniových stavbách. Jde nám o dvě věci: první se týká právě výkupu pozemků pod ranvejí a druhá pozemků, které bychom rádi vykoupili, protože chceme zvýšit standard bezpečnosti na pražském letišti, co se týče perimetru.
Kolik cestujících letos očekáváte?
Věříme, že bychom mohli docílit 17 milionů cestujících (loni 15,4 milionu, pozn red.), v dlouhodobém horizontu pak počítáme s růstem kolem tří až čtyř procent ročně. To znamená zdvojnásobení kapacity během dalších 25 let.
Kde jste dnes nejvíc limitováni, co se týče kapacit?
Nejvíce jsme limitováni asi u dálkových linek pro přílety velkých letadel z Asie a Spojených států. Potřebujeme mít více stání pro velká letadla. Proto budeme investovat do stání číslo jedna, abychom ho předělali na velké stání. Začínáme v září, do roka bychom to mohli mít hotové. A pak může přijít další společnost na dálkové lince.
Kolik cestujících dnes letiště ročně zvládne?
Je to zhruba těch 17 milionů, ale nelze říci, že první člověk nad 17 milionů už neprojde. Odbavíme i 18 milionů, ale už to nebude s takovým komfortem. V některých hodinách budou delší čekací doby, restaurace budou plnější a podobně. Více letadel bude stát na vzdáleném stání a nikoliv u mostu, to bude první limit. Proto chystáme na Terminálu 2 rozsáhlou přístavbu v podobě prstu E.
Když se podíváme na limity letiště v pohybech za hodinu …
Maximální hranice je 46.
Tam už jste?
V některých hodinách ano.
V posledních letech letiště výrazně roste. Mění se i zvyky cestujících?
Když to porovnáme třeba s dobou před pěti lety, tak je naprosto jednoznačné, že hlavní sezona začíná dříve. Lidé více cestují už v květnu a potom se sezona protahuje klidně až do října. Pak je zajímavé, že vzápětí začíná sezona znovu, protože spousta lidí z naší spádové oblasti už cestuje také na zimu. V listopadu a prosinci odlétají za teplem. Zimní sezona je bezpochyby slabší, stále máme mnohem více lidí přes léto, ale postupně se to rozprostírá do celého roku. Až na jeden měsíc, a to je únor. To nechce nikdo cestovat ani
sem ani odsud.
Hraje se stále na vrcholové časy, tedy odletové a příletové vlny?
To není ani tak naše hra, jako hra leteckých společností. My jsme uprostřed Evropy a jestliže letecká společnost chce efektivně provozovat letadla, tak je musí třikrát otočit po Evropě, než se jim zase vrátí do báze, odkud vyletěla. Navíc v Evropě je velké směřování k zavírání noci. Všichni tak čekají na to, až bude šest hodin ráno a budou moci vzlétnout, za dvě hodiny jsou tady, letadla od nás zase odlétají brzy ráno opačných směrem. Takže je to ve vlnách, a my nepředpokládáme, že by zmizely. Už nejsou ale tak špičaté, protože spousta leteckých společností už vidí, že se do Prahy nedostane v ideální čas.