Šéf ČD Krapinec: Ztráta výkonů je daň za liberalizaci. My si ji ale nevybrali

Elektrická lokomotiva 151 dopravce České dráhy na vlaku EC 141 Ostravan ve stanici Ostrava-Svinov. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýElektrická lokomotiva 151 dopravce České dráhy na vlaku EC 141 Ostravan ve stanici Ostrava-Svinov. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

„V roce 2029, kdy skončí Českým drahám většina desetiletých smluv, bychom rádi viděli ČD s tržním podílem mezi 75 a 80 procenty,“ říká Michal Krapinec.

209 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vojtech

Jak to dopadne ? Stát si nechá v CD 51% akcii, navýšit dramaticky kapitál společnosti ( čímž zkapitalizuje a následně zaplatí dluhy) a pošle to na burzu. Pak bude zkostnatele vedení fungovat jinak a zbytek firmy taky, protože tlak na dividendu a zisk bude jiného charakteru (ala CEZ)

Hans

Pan generální ředitel společnosti ČD hezký LŽE!!! Ztráta výkonu a zakázek není daň za liberalizací ale TREST ZA PŘEDVÁDĚNÍ KVALITY, jakou ČD na zmíněné a mnohá jiných relacích stále předvádějí! A stala a solidní úroveň konkurenční firmy jí dala výhodu při výběru dodavatele služby! A platí to o ní i na regionálních spojích, na příklad v Ústeckém kraji.

Y.K.

To je najednou překvapení, i když se to ví už 20 let. Tak dlouho se to nějak domluvilo, že tam budou jezdit se škopky za s nikým neporovnatelnou cenu až realita dorazila a vyhnití nepomohlo.

No přeji ČD méně ublíženosti a více konkurenčního boje.

jans

Na Plzeň z Prahy hl.n. minulý týden jezdili (a možná, že stále ještě jezdí) dvě patra a dvě mašiny – prostě místo řídícího vozu lokomotiva. To se to hospodaří za státní peníze, že? 🙂

Bartol

Příště nepojede vůbec aby pro vaše uspokojení 😀

Mirek

Když jsou rozbití tzv. Syslové, tak co mají dělat. To na co si stěžujete je důsledek zájmu státu od začátku 90. let až po rok 2013, ten kdo to vše nastartoval byl p. Zdeněk Žák jako ministr dopravy ve vládě p. Rusnoka

Ex ČD

Tak jaké bylo správné řešení, při poruše ŘV. Odřeknout spoje, způsobit a navyšovat zpoždění vlaku, kvůli objíždění lokomotivy?

Leinad

Navyšovat zpoždění? 😀 Brzo by posilu Praha – Řevnice podjel Český Brod – Beroun.

karek

Ona se ta lokomotiva na konci nejspis jen vleče. Ostré obraty a možná to vyjde levněji než objíždění.

Hans

Není to jediný případ. Na tratí Oprava – Ostrava Svinov namísto City Elefant jezdí motorové 843+043 v celkem dvou vozovém provedení a ne o dvojdílné Regio Pantery. Jestliže chcete stát v tlačenici a chcípnout ve vydýchaném prostředí tak doporučuji svezení.

medvěd

V ČD je pořád nějaká turbulence a výsledek………….. mašiny, vagony, opravny (nejsou). Ale přemálovávat , reorganizace, na to je . Vše vyřeší trh (soukromník), kvalita běs ?? Proč výplata na GŘ není vázána na kvalitu služeb ? A co pozemky Praha – Žižkov, Praha – Smíchov ? To nejde jak v Vídni – tam taky spojili 2 nádraží do jednoho Wien Hbf. a na zbytku postavili komerční zónu ?

Karel

Co má ČD společného s nádražími? Nic

Avlaky

Ty pozemky vlastní ČD minimálně ten smichov (nebo do nedávná aspon vlastnili)

Mirek

Kvalitu vyřeší soukromník, kdyby dráhy měli rozpočet jako ty německé, tak to je o jiném a když se tak koukneme na Němce, se kterými se chce někdo u nás poměřovat, tak chtějí obnovovat staré tratě, proto, aby lidi zůstali na venkově a nestěhovali se do měst, co udělá radní pro dopravu ve středočeském kraji, ruší vlaky a autobusy z těžko dostupných lokalit a kde je jedna páteřní linka a tři doplňkové a na všech seškrtá spoje, takže dříve poměrně dobře obsluhované městečko, kde se dalo obejít bez auta je na tom tak, že se tam to auto začíná vyplácet, TOHLE… Číst vice »

Hans

Taky jsem viděl!!! Pořád ty stejné 460 a 560, zvenku už počtvrté přemalované a uvnitř stále stejné, ještě k tomu technicky zanedbané. Vadné dveře, upadlé čepy v sedadlech, a podobně Do Třince na spěšném vlaků jezdí dokonče třívozová jednotka 460. Budou si že šrotište půjčovat další?

toor555

Pokud ČD je zavázáno k ECM, řádně odvádí daně,náhadní díly s certifikátem,dodržování zákoníku práce, obnova vozového parku, na dodavatele soutěže, pak je těžké konkurovat soukromníkovi,který před dodržováním norem preferuje zisk za každou cenu. Soutěže vyhrávají soukromníci za nízké ceny, ovšem pak v rámci bilaterální dohody s objednavatelem dojde k navýšení finančních prostředků, což se již nikdo nedoví.

Viktor Nárožný

Já jsem si ohledně pana Jančury vícekrát kladl otázku, proč podniká. Protože když se člověk podívá na jeho hospodářské výsledky, tak on snad ani nikdy v černých číslech nebyl. Jediné co mě napadá je to, že chce pokud možno vybudovat velkou firmu s významným podílem na trhu a tu do budoucna prodat.

Leinad

Hodně dává do investic, část jsou i daňové optimalizace.

Avlaky

Samozdrejme kazdy podnikatel musí mít zisk, ale taktéž muže ve svém podnikání vidět i koníček

Máme potvrzené ze Jančura minimálně rad sbírá Chaty, taky to nebude nejak extra výdělečné

Jinak v kladných číslech byl v posledních letech hodnekrat (když neberu covid)

Pokud ho baví tvořit dopravní systém proč ne

Mirek

Proto si taky v roce 2018 objednal jeden podnikatel vraždu jeho osoby pokud se nemýlím?

karek

Proč podniká? Protože je líný a nechce se mu dělat.

Původní Aleš

Přesně tak, on má celý rok volno a jen se dívá na výpis z účtu, jak mu tam přibývají peníze, že soudruhu?

Vladki

To chcete říct ze pro soukromníky neplatí zakonnik prace, povinnost ECM a dalších norem?

Viktor Nárožný

Všichni víme, jak se dodržuje zákoník práce ve velkých firmách, kde navíc působí odbory a jak u malých firem, kde platí právo silnějšího-pana majitele…

Pražák

Já nevím, dělám sice ve velké firmě ( z globálního hlediska, z českého je spíše menší), odbory nemáme a i kdyby byly, tak bych do nich nevstoupil. Přesto u nás ZP platí, platy i benefity jsou hodně slušné, na druhou stranu se požaduje výkon, což je v těch „správných“ odborářských firmách poněkud sprosté slovo. Toliko moje celoživotní zkušenost. Holt někdo chce práci a zaměstnaní.

Viktor Nárožný

Tak to si gratulujte, že jste ve firmě, kterou vlastní-vedou moudří lidé. Moje zkušenosti z výběrových řízení jsou však takové , že někdo proto aby uspěl nabídne nejnižší cenu a aby nezkrachoval ojebává všechno co se ojebat dá. A představa, že půjde inspekce práce na kontrolu do firmy vlastněné nějakým regionálním kmotrem je poněkud naivní. Porušuje se vše co se porušit dá do prvního průseru… a když se průser stane, poté se dělá vše možné , aby se to hodilo na nějakého posledního Pepíka a majitel zůstal z obliga… Odbory jsou často jedinou pojistkou, jak se lidé mohou bránit a… Číst vice »

kix

a nestačí třeba v takové firmě nepracovat? co to je za žvást, že odbory jsou nějaká pojistka..odbory jsou největší zlo, snad každý kdo uzavírá pracovní poměr je svépravný, takže není důvod pracovat, tam kde se porušuje něco co se mi nelíbí

xyz

Principiélně každou práci musí „někdo“ dělat. Takže je váš názor dost mimo.

AZa

Státní organizace nemají stejně možnosti, nákup jen přes výběrová řízení, což prodlužuje reakce atd.

O.K.

Zakonik prace se tam dodrzuje uplne stejne jako ve firmach statnich. To si opravdu nedelejte iluze. Nekde se dodrzuje, nekde ne.

Leinad

Vstup ECM v platnost X let po schválení právě ukazoval, jak ho ČD dodržovala a připravovala se (téměř vůbec).
Navyšování prostředků se týká zejména ČD (odkup nemovitostí a jiné formy podpory), když Arriva chtěla peníze navíc(„za klimatizaci“) byla odmítnutá.
Soutěže na dodavatele souhlas, to je kravina – buď jsou ČD akciovka nebo státní, v prvním případě ať nesoutěží, ale jenom manažeři vysvětlují (ne)plnění KPI.

Bram

Kdyby ostatní dopravci nedodržovali ECM, tak to by dostali hodně rychle po čumáku. Takže neblábolte nesmysly.

Ex ČD

ECM musí dodržovat všichni, daně asi taky platí a certifikované díly si na sebe ušila Dráha sama. Z mého krátkého působení v žel. opravárenství jsem viděl, že některé certifikované díly stály i několikanásobek dílů identických, ale bez certifikátu.

rudlafara

Ano nevybrali, ale kdyby nebyla, dodnes jsme jezdili, tak jako na monoha linkách….Bylo by jen pár vozů na dělání parády v Německu (tam pokuty bolí) ale jinak u nás….no vidíme to dodnes…staré vozy, nedodržování, řazení, nenasazování vozů 1 třídy…nezvyšování kapacity atd…atd…. Jen stálé výmluvy.

Pavel Matoušek

Tak zrovna v těchto ohledech nevidím mezi ČD a jejich konkurencí žádný podstatný rozdíl. Nová vozidla má, pominu-li pár vozů RJ, pouze Leo, ale jejich vhodnost pro dané výkony je v lepším případě diskutabilní. Arriva jezdí v lepším případě se srovnatelnými vozidly jako před nimi ČD. Na území Prahy používá vozidla vysloveně nevhodná. U dalších dopravců je to podobné Co ale zejména u RJ a Leo oceňuji, to jsou snahy o krácení pobytů ve stanicích v případě zpoždění. Na to ČD zvysoka kašlou. Nedávno jsem jel rychlíkem do Železné Rudy, který od Klatov trvale zvyšoval zpoždění. Jestli mašina špatně táhla,… Číst vice »

Profesor

Jinými slovy pan ředitel řekl že je to v pohodě že je toho dost.
Takový když přijdete za ředitelem že prasklo dno nádrže a obsah z toho teče na zem. Když zjistí že toho teče jen trochu, pošle vás pryč s tím že v nádrži je toho obrovský množství a to co vyteče je jen 3% a nemá tudíž smysl o opravě ani přemýšlet.

Radim

Ten náš by mne tam poslal s kýblem ať to co vytéká chytám do kýble co to půjde a nalévám zpátky 😉

Lambert

Važeny soudruh Hubert!
Gottwald ani Husák už kandidovat určitě nebudu!

Ryk Mat

Tržní podíl vyšší než 30 % je nemravný a stát má proti němu tvrdě zakročit. Firma, která jej drží musí být rozdělena a podíly přesahující těch 30 % musí být státem prodány osobám bez vazeb na původního majitele.

Pavel

Ty jo… jako bych četl komunistická prohlášení z padesátých let

Olin

Ty jo… jako bych četl PanAm a Bellovi laboratoře

Jenki

Budete dělit Škoda Group?

Profesor

Nějak z toho čtu že všechny tyhle represivní procesy by chtěl řídit jako nejvyšší neomezený boss pan Ryk Mat

rhol

V našem kraji to s. Komínek vyřešil optimálně (letos 550 Kč), čehož také využíváme v míře větší než vrchovaté. Spokojeni tak mohou být všichni kromě vedení ČD a závistivců všeho druhu. Schválně, kolikpak se jich objeví? 😁

Radim

Asi nerozumím jazyku vašeho kmene

oce

Má krajskou síťovou jízdenku ROK za 550 Kč se kterou lze jezdit v rámci kraje bezplatně bez ohledu na dopravce 🤣🤣🤣

Hubert

Všechno bych vrátil všechno bych sjednotil, zrušil kamiony a vozil to vlakem, a bude pokoj.
Výběrová řízení ani soukromníci prostě nebudou a fertig !!!
A propustil bych osmdesát procent papalašů a hned bude na dráze pořádek !
A kdo volí ODS nebo zastává liberalizace tak usekat ruce !!!

Nixon99

…a říkal si u toho „Práci čest“. Ještě k tomu ale dodejte, že největším luxusem na kolejích by bylo přečalouněné B, okolo Prahy by dále jezdili 451 a v regionech 831…. To by byl výsledek Vašeho světonázoru. Jestli dnes máte možnost jezdit něčím o drobet lepším, děkujte především investorům, které na to ČD půjčí. A žádný příčetný investor nadá ani korunu do toho, co je byznys, ve kterém je jakýkoliv státní dirigismus.

jal

„byznys, ve kterém je jakýkoliv státní dirigismus.“

Když v devadesátkách začalo třeba ÖBB vše obnovovat a zavádět nové vozy, mašiny atd, tak to byl státní dirigismus nebo je to dělat donutily soukromé dopravní firmy?

krystof.bohm1

Co máš proti béčkům? Oproti velkoprostorovým šrotům bez otevíracích oken je to zázrak.

Anonymní alkoholik

Zkuste se vydýchat a připravte si k ruce radši mobil. Infarkt v tomhle rozpoložení bývá docela častý.

Gogo

Je fakt že přeplněné kanceláře jsou u ČD problém, ani bych se nedivil kdyby v nich bylo víc lidí než v provozu.

Je tu ale další aspekt, pokud by to dostaly (vyhrály nebo cokoliv jiného) ČD tak by na pořízení potřebných jednotek musely vypsat výběrové řízení, neměl by (jakýkoli) soukromník dělat to samé když jde o výkony placené ze státního rozpočtu?

aaaaa

To akoze sukromik nakupy to najdrahsie co je na trhu a s tym ide do sutaze o vykony, kde najviac rozhoduje cena ? Fakt si myslite, ze ten sukromnik sa nepozera na cenu toho co je na trhu ?

Kubrt

Soukromník chce vydělat, protože je to jeho, takže si koupí to s pro něj optimálním poměrem cena/výkon. „Státní“ firma typu ČD, která nikomu nepatří, tenhle mechanismus nemá, takže se může stát, že zaměstnanec nakoupí draze a špatně od kamaráda za provizi. Proto se musí dělat výběrová řízení.

iron_liver

Vy si ty soukromníky lakujete moc narůžovo. To, co popisujete, by platilo pro nějaký hypotetický scénář „máma s tátou koupí vlak, vyhrajou soutěž a jdou jezdit“. Železničně-dopravní soukromník je ale z logiky věci korporát, kde stále působí manažerské kliky, zodpovědnost za cokoliv se dělí až do neviditelna a pokud majiteli stačí, že „to funguje“ a on sám se nemusí o provoz starat, není pro šikovnou partičku nemožné tu a tam přihrát kšeftíček tomu, od koho něco kápne – jen to nesmí být příliš vidět. Záleží pouze a jedině na tom, jak má firma nastavený controlling a na morálním kreditu jedinců,… Číst vice »

Kubrt

I korporát chce, ba přímo musí, vydělávat. ČD a.s. nevydělává a všichni jsou v pohodě.

Robert Šalda

Průkopníkem v pouštění soukromníků na úrovni krajů byl přítel Zimola v jižních Čechách za ČSSD. V dálkovce to začali ve velkém dávat Arrive za ministrů z ANO, tak co tu meleš za h*vna… Jo a soudruh hejtman z KSČM v Ústeckém kraji tam pustil RegioJet a Laenderbahn…

Pavel

A půlka republiky chcípne hladem, protoze budou prazdny regály …

skvely napad. to je soucast vstupniho skoleni u CD?

Peeetr

Vlakem se z Česka vyváží obilí a do cukrovarů dováží řepa.
Jinak se bohužel vlaky u nás na zásobování obchodů v podstatě nepoužívají. A časy, kdy dobytčáky vozili zvířata do centrálních městských jatek, nebo vlaky vozili sezóní zeleninu a ovoce na městské trhy, jsou dávno pryč.

Pavel

zahraničí do toho vůbec netahej – o ty v tom,co jsem psal, vůbec nešlo.

narážel jsem na to, že je zcela nerealistické, aby se kamionová doprava přecpala na železnice. kapacitně na to není vůbec dimenzována.

a dopadem „zrušení“ (jak nadšeně navrhuje staachanovec hubert) by bylo, že by došlo k rozpadu logistiky na území státu. to je vše.

rudlafara

Chybí jen zestátnit lidem os.automobily a nechat je povinně na oslíku jet do nejbliží stanice ČD (ČSD) na motorový vůz řady 153.0 či jiný skvost, který náš „národní dopravce“ může nabídnout ve svém sortimentu (třeba skvělý vůz B249). A šup arbeit…

Lukáš Chytil

M152, OTVčkem by asi jet nechtěli. 😉

Původní Aleš

Nevšiml jsem si Vaší reakce, mea culpa 🙂

Původní Aleš

Už jste někdy viděl M153 v provozu pro cestující?

David

Stejně mě fascinuje jak špatné jsou ČD ve výběrových řízeních (rozdíl cca milarda na R9 je orpavdu propastný), přitom díky své velikosti mají výrazně příznivější úvěry, mohou lépe koordinovat zálohy (jak personální tak materiální) či údržbu. Velikost je v dnešním světě většinou výhodou, tak moc nechápu jaktože je to na železnici naopak.

G....

Velikost managementu hraje také nemalou roli.

Pavel

ta se v nákladech ztratí….

Jan Sova

Nesmíte mít tak gigantický aparát, který neumí ani ty náklady přesně vyčíslit na konkrétní region/trať, kde se zrovna soutěží.

Karel

Za 15 let miliarda to zas takový rozdíl není.

Kubrt

16 %. Málo? Moc?

Peeetr

Jenže to není 16% z celku, zapomínáte do toho započítat tržby z jízdenek.

Pan průvodčí

Protože ČD mají ve srovnání s privátními dopravci jednu obrovskou nevýhodu. Zkostnatělost a trafikanty s nepružným a neschopným managementem.

Nixon99

To je důsledek nedokončené restrukturalizace, kterou v roce 2009 zastavil Žaluda. Pro jeho funkční období postačilo uzavřít 10-ti leté smlouvy a nastartovat dluhopisový program. Systémově jsou dnes ČD jen o malý kousek dále, nežli v roce 2009, píše se ale rok 2023. Zase ale mají sociální smír na věky, podobně jako je socialismus třeba na Kubě.

Peeetr

Sociální smír s 500 nadbytečnými pražskými úředníky, kteří ani nemůžou stávkovat, protože by to nebylo poznat?
Jinak, ale ČD chybí celkově tisíce strojvedoucích a údržbářů, kdyby měli chodit včas do důchodu a nedělat přesčasy. Přičemž, na dobře vedených dílnách mohli ČD vydělávat, když by konkurenci a zahraničí účtovali víc než sobě, díky homadné slevě.

kix

velikost výhodou je, ale přebujelost nikoliv, u čd je problém hlavně v tom druhém..u nich ta velikost je spíše na škodu, protože to náklady zvyšuje

Jarda

Jakákoliv konkurence je dobrá konkurence. Nevím tedy, jak to mají se zaměstnanci, ale méně výkonů s případným stejným počtem zaměstnanců řeší i personální problém firmy jako takové. Mít monopol je určitě skvělá věc a jeho ztráta bolí. Je třeba se více snažit a ne jenom doufat, že mi vše uhradí objednatelé a nemusím se o nic starat. Ještě rposím ty, kteří jsou proti liberalizaci a budou dávat palce dolů – mohu vědět proč? Cestujícímu se jízda zlevní, zvyšuje se kvalita služeb… tak co vám pořád vadí?

Hodně štěstí

Zlevnění jak pro koho. RegioJet zrovna na svých výkonech moc služby nezvyšuje, ba naopak. Z některých dopravců skoro nulová informovanost při mimořádnostech.

Anonym ze severu

Mnohdy jde kvalita naopak dolů. Viz třeba RJ na R23 (řazení 2 vozů; vůz 1. třídy = starý vůz po DB; přenášení zpoždění kvůli nedostatku HV; …), NAD v podání RJ na linkách v ÚK před příchodem Elfů, nebo Arriva s 845 na R14 (s pravidelným zpožděním 5-10 min na skoro všech spojích), zvýšení jízdní doby vlaků soukromníků oproti ČD (Elfové RJ, Arriva s 845, …), … Na druhou stranu třeba GWTR nebo Trilex jsou fajn soukromníci a tam zlepšení oproti ČD určitě je.
Takže liberalizace proč by ne, ale ať tam to zlepšení opravdu je!

Lukáš Chytil

„Mnohdy jde kvalita naopak dolů. Viz třeba RJ na R23 (řazení 2 vozů; vůz 1. třídy = starý vůz po DB“

No řekl bych, že starý vůz po DB bude stále lepší než to, co nasazovalo ČD (B, Bds a AB)

Původní Aleš

Není. B je kvalitní pohodlný dobře zajetý vůz, to co má Jančura je přeci šrot, co Němci vyřadili!!! 🙂

Petr

„Jakákoliv konkurence je dobrá konkurence“
Ani bych to tak neviděl, konkurence může mít zájem pouze o lukrativní výkony, ale o zbytek se musí taky někdo postarat. Konkurence ani nemusí řešit svázanost s agendou, pravidly akciové společnosti.
Jen čekám, kdy v návaznosti na ztráty výkonů dojde i ke změně zákona 77/2002 Sb.

bkv

Vyzobávání rozinek… To už tady dlouho nebylo.

Petr

A není to snad tak.?

Vladki

Opravdu se musí někdo postarat o nelukrativni výkony? SŽ má povinnost tratě udržovat, ale nikdo nemá povinnost po nich jezdit. Ani ČD. Klidně se může stát, ze kraj vypíše vyberko na nějakou trať a nikdo se nepřihlásí.

(Neplette si to s poštou, která má nějakou povinnost doručit dopis i do te nejzazší prdele)

Petr

To chcete říct, že se muže stát že nikdo nebude jezdit? Protože se to nikomu nevyplatí? Hodně úsměvné.

Jan Sova

Pokud se nenajde železniční dopravce, kraj jako objednatel najme do závazku veřejné služby autobusové dopravce.

Vašek

Soukromník je lepší. Nejnižší cena, nejmodernější vozidla, nejlepší služby. Zkrátka dokáže vařit z vody, před čímž smekám. Že se pak třeba vycucávají toalety u nástupiště v Praze hlavním nádraží, je věc druhá.(Osobně jsem viděl).

Montano

právě včera jsem měl možnost absolvovat dobrodružství se spolkem arriva. když jsem si odskočil na toaletu – budiž, na první pohled se zdálo vše OK — ALE, když jsem chtěl jít ven připadal jsem si jako v protiatomovém krytu na náletu vodíkové bomby, která zasypala zvenku dveře – ne a ne je otevřít, elektronika žádná, dveře drží a jen malý úchytek, tak na tři prsty – zkrátka žena či slečinka by se ven nedostaly — tak to je to zlepšení u soukromníka arriva – stará babka by se z toho tak akorát posrala….

Karel

Konkurence? Spíš neprofesionální banda tupců.. např. Arriva vraky.. mají víc neschopnosti než ČD

Pan průvodčí

V čem je Arriva neschopná ?

Montano

prakticky ve všem – ředitel, personál, vlastník, vozidla z kovošrotu atd. atd. atd…..

Jarda

Vozidla z kovošrotu ma tak cd, to co ma ariva je podstatně mladší i to co jezdí rychlíky.

Původní Aleš

Aha, DB (vlastník) je neschopnější než ČD. Tak to jo.

krystof.bohm1

Možná to bude o pár korun levnější, ale kvalita půjde buď přímo dolů nebo zůstane do návratu ČD zmrazená bez zlepšení. A místo čtyř honekrů krátký desiro je taky výhra.

Fliczek

Zase nemůžete brát to, když na nějaké lince jezdí ten či onen stroj a po soutěži jezdí jiný, že za to může dopravce. 🙂 Objednavatel má nějaké nároky na vozy, počet míst, rychlost, nové staré (jak moc staré) a další, podle toho se do soutěže přihlásí dopravce a má nějakou představu, s čím by to odjezdil. Tak jestli 4 honekry jezdily poloprázdné, tak třeba na počet cestujících to stačí. Nebo to objednavatel podcenil. Viz jihočeské lokálky s GWTR, kde všichni nadávají na dopravce, že se tam nevejdou všichni cestující, ale nadávat se má objednavateli, který si něco objednal a dopravce… Číst vice »

Josef

Tohle je jen jedna část problému o výkony přichází i ta druhá část Cargo…

jiný Petr

Myslel jsem, že změna podílu na trhu z 56,38 % (2021) na 58,43 % (2022) znamená nárůst výkonů, ale třeba se pletu…

Ex ČD

Ano, mýlíte se. Mohlo dojí k velkému propadu trhu (pokles výkonů) a zároveň trh opustili ti, kteří propad nezvládli (zvětšení tržního podílu). Například.

XP3

A získané zakázky v zahraničí nepočítáme, protože se nehodí do katastrofického scénáře, že…

Peeetr

Náklady fungují v rámci všeobecného chaosu dobře.
Hlavní problém je bezhlavá přednost osobáků, a pak supermalí nákladní přepravci či cizí, co sem jedou jednou za uherský rok, kteří najímají totálně nezkušené strojvedoucí s podvodným zaškolením.

Lukáš Chytil

Jasně, RCC je tuze malá firma.
Ono kdyby kargáči jezdili víc jak 60, tak by je před tu odobku i dávali.😉

Hubert

Tenhle bordel tady totiž nikdy neměl bejt !!! Co to je za vyznam, že tady jezdí tři pr.ele soukromníků a ještě na páteřních tratí !!! To je cílená likvidace železnice !!! Dráha má bejt jednotná se státním znakem na čele lokomotiv .!!! Druhá věc , na co sedí na nábřeží takových zbytečných darmošlapů? Pak to vypadá tak jak vypadá !!! A nejvíc jsou na tom všem bití cestující který přicházejí i výhody se svými in kartami a dalšími slevy kvůli těm po..lanejm soukromníkům !!! A vy mudrcové co schvalujete liberalizace, se koukněte jak dopadlo v Anglii….taky to tam tak ku.vili… Číst vice »

Lomb

Se svými in kartami 😂 tu si strč někam.

Hubert

Jo super, kdo si koupí roční goldku nebo na tři roky in 25 tak vůbec nevadí že ji má potom k ničemu ale jinak dobrý no

Lomb

Kdo si kupuje in25

xyz

Smlouvy s neČD dopravci obvykle jsou uzavírány aspoň rok (ne-li více) předem, tzn. z toho už se dá odhadnout, od kdy ten který cestující nevyužije některý z komerčních produktů ČD, a.s.

Pomíjím, že od ČD je tak trochu nesolidní, když nabízejí produkt s tak dlouhou platností, který přesahuje jejich potvrzenou působnost v té které oblasti.

Bram

Ve Velké Británii byl „neúspěch“ tak velký, že tam jezdí dnes (data předcovidová) tolik lidí, jako nikdy v historii nejezdilo. Takový velký úspěch jako šílený neúspěch prezentují jen odborářské a další vygumované palice.

Hubert

Jseš vygumovanej sám, ty Odesáckej rozume a víš prd

Bram

Statistiky ovšem nelžou, na rozdíl od Huberta :-).

Anonymní alkoholik

Takže když to chci někomu natřít, tak mu stačí dát politickou nálepku a říct, že ví prd? Hergot, to jsem nevěděl, že to je tak primitivní záležitost. Wow. 🤡

xyz

„Zestátnili“ (= přešlo to do standardní objednávky?) to poté, co vlivem covidových restrikcí, padl původní byznys-model.

Tak ať ČD své In-karty zruší.

Fliczek

Když si pořídíte In100, tak musíte přeci počítat s tím, na kterého dopravce to platí. 🙂 Když si pořídíte Permanentku na Viktorku Žižkov, taky vám nebude platit na Viktorku v Plzni. 😀

A co se týká zaměstnaneckých benefitů (= režijek), v dnešní době některé kraje nabízí v rámci kraje zaměstnanecké roční za cca 500 Kč. A platí to nejen na vlaky, ale i autobusy a leckde i MHD. 🙂

Si vemte, že režijka, In100, či jiné jízdenky ČD na některých linkách nebudou platit, protože tam kraje budou chtít pouze svůj tarif ids. To bude. 😉

Matěj

Zlevní In100?

Ketchup1970

Při inflaci 17% ?

Radim

😀

Vendulka75

Tak 20 procent ztraceno,tak 20 procent z GŘ okamžitě propustit,bez milosti.Tak jak řekl jeden vedoucí,při první příležitosti vás ( myšleno Veselí nad Moravou) rozpráším!!!! A je to zde!To je za zády dávno rozprodané!A může o tom nějaký ředitelek mudrovat.

Kolecko

Zatím se především rozpráší Veselí. Asi vč těch uplakánků a stěžovatelů.

Radim

Možná by stačilo jim sundat o 20% platy včetně odměn

Cemment

Tusi nekdo za co se tenhle typek k ty funkci dostal? Partaj, postel, PPF,…?

Jan Schmidt

Dal se svým parťákem Svobodou Lukášem 200 míčů z Telematiky do spermabanky, to je dostatečná kvalifikace ne?
Havelková je ségra šéfky Úřadu vlády, taky gut, ne?
Kraus a Ješeta se osvědčili už v době ANO, tak co se Vám nezdá?

J.K.

Ztráta výkonů je sice daň za liberalizaci, ale přínosem jsou lepší ceny výkonů a výrazně lepší služby i u těch ČD, takže za mě dobrý.

*h8*

v případě R8 Brno – Ostrava bych si dovolil o lepších službách vážně pochybovat

Jenisej

Jediný plus, co jsem zaznamenal je klima. Jinak nic.

Radim

Která ovšem funguje jenom někdy a jenom v některých vozech

***** Petr

Za mě RJ lepší a ušetřil objednavatel . Takze dobrý. 👍

Petr

Nejen službách, ale i cena byla ve frekventovanějších časech vyšší než předtím s ČD.

Josef

Za mně by se mělo jezdit podle jednotného tarifu aby si dopravci Mezi sebou uznávali jízdenky to by bylo dobré abych mohl jezdit na režijku

Pan průvodčí

Samý alibistický kecy Krapince o liberalizaci. Zatím jsem nezaznamenal jedinou sebereflexi managementu. V privátním sektoru by už po sérii prohraných zakázek management letěl jak namydlenej blesk.
Osobně bych nebyl proti a ani by nebylo od věci vyhlásit stávkovou pohotovost. Nikoliv však kvůli mzdám nebo podmínkám, nýbrž pro neschopnost vedení a nutnou restrukturalizaci. O zakázky firma přichází, aparát se živí stále stejný.

Lomb

Souhlas, co chybí drahám je sebereflexe. Vždy mám z ČD pocit, že vše dělají nejlépe a všichni okolo jsou hlupáci. V etně objednatelům. S takovým partnerem bych vyrazil dveře.

Lomb

*včetně objednatelů

NightmareFreddy

A co konkrétně si představujete, že by se mělo změnit?

Leinad

Aby ČD vyhrály nějaké férové otevřené výběrko s více účastníky. Jak na to, to je otázka pro managery.

Winchester1873

Vždyď už teď není práce v managmentu ČD příliš dlouhodobá štace.

Pavel

Trosku kecy v kleci.

Management v privatu by, na rozdil od ce, mel moznost reagovat – cili zestihlit firmu, aby se nakladove prizpusobila nove situaci na trhu.

to je ale v pripade cd prakticky vylouceno. kdyby ohlasili propousteni, aby mohli byt konkurenceschopni, tak tady stejni panove pruvodci budou kvikat, ze to prece nejde, a odborari zacnou vyhlasovat stavkove pohotovosti.

Winchester1873

na druhou stranu ty drážní obory s ubývajícími zaměstnanci nemají koho zastupovat a jsou čim dál tim slabší.

Pan průvodčí

Odbory se můžou jít v případě hromadného propouštění oznámeném dostatečně dopředu vycpat. Odbory v podobé v jaké fungují u ČD jsou jednou z věcí, která firmu táhne ke dnu. Já jsem nikdy v odborech nebyl a hanba by mne fackovala bejt ve spolku vyžírků a nemakačenků napojenejch na penězovod od zaměstnanců.

Apollo 17

Takoví jsou nejlepší. „Já jsem nikdy v odborech nebyl, ale odbory by měly vyhlásit stávku“. Tak ji vyhlaš sám 🙂

Pan průvodčí

Nebyl jsem v drážních odborech proto, že je to banda zatuchlejch bolševiků, co pečou jednu buchtu s firmou a pořádají výjezdy jak v dobách RVHP. Na to si je ale neplatíme, žeano…

Apollo 17

Tak si založ nějaké nezatuchlé a bez bolševiků. Je to jednoduché. „Drážních odborů “ je asi 20 různých.

Hubert

Ty víš kuloví jak to funguje tak nebrsni

Baraba

Huberte, bohužel opak je pravdou.. kulový víš ty. Žiješ pořád v dobách ROH, stejně jako většina dožívajících odborářů.

Odbory mají pracovat pro zaměstnance, kteří si je platí, ne pro management společnosti, který je uplácí….

Kubrt

Od toho je to management, aby dělal i nepopulární opatření. Odbory by jistě spustily povyk, to je pricipiálně v pořádku, na druhou stranu za dnešní politické konstelace, a s „úspěchy“ posledních týdnů, by to management mohl ustát a nějaký zeštíhluící řez provést. Minimálně by to měl zkusit, jinak je tam jen na ozdobu.

Bram

Jenže zeštíhlovat by se muselo u kancelářských profesí, což je to samé, jako chtít po kaprech, aby si vypustili rybník. Těžko mohou ČD propustit strojvedoucí a vlakvedoucí, když zejména těch prvních dostatek rozhodně nemají a jejich počty v České republice klesají. Stejně tak nemohou propustit nikoho z údržby, protože to už by se celý systém údržby rozpadl…

Kubrt

To máš jistě pravdu. V tom případě se tedy kapři nejpíš procachtaj za pár let k bankrotu svého zaměstnavatele.

Pan průvodčí

Zeštíhlovat by šlo i u provozních pozic. Leckdy dochází k tomu, že se strojvedoucí a čety sjedou z různých expresů a rychlíků do Prahy, kde na úkor přerušení středočeského personálu jezdí tyto výkony. Dokonce bylo spočítáno, že by vyšlo levněji poslat zpět v režiji zaměstnance „domu“ a odpoledne ho navést zpět než platit armádě Kolíňáků, Nymburáků, Pražáků a dalších SČ čet přerušení jen proto, aby měli Valaši, Mostečáci, Louňáci nebo Plzeňáci uměle udržovaný výkony, i přes ztrátu výkonů v domácím regionu.

Bram

To už jsou vnitropodnikové organizační záležitosti. Pokud by skutečně ČD propustilo strojvedoucí, kde je věkový průměr vysoký, tak po těchto strojvedoucích okamžitě sáhnou ostatní dopravci a u ČD by nastala destabilizace u této profese taková, že by za chvíli neměl kdo vlaky ČD řídit. Opravdu ta situace se strojvedoucími není dobrá. Strojvedoucí ubývají celkově, protože klesá počet licencí v ČR. Přitom by bylo žádoucí, aby počet licencí u nás stoupal, ale trend je bohužel opačný. Mnoho lidí z kanceláří, kteří licenci měli a občas i jezdili, je už v důchodu a licenci si neobnovili…

Pan průvodčí

Ale jo, tohle je dobrej argument. V souvislosti s cenou výcviku v kurzu na strojvedoucího to dává i ekonomickej smysl. Vyhrál jste. 🙂

Zapa

Když to bylo spočítáno, proč se tedy tak neděje? Nějak v tom postrádám logiku.

Viktor Nárožný

Liberalizace je určitě cesta správným směrem. Jediné, co mi však na tom vadí je to , že spolu s úbytkem podílu ČD narůstá tarifní chaos. Džungle, která může spoustu potenciálních cestujících od použití vlaku odradit. Dnešní situace je taková, že se v tom množství tarifů, které platí neorientuje vůbec nikdo. A to včetně pokladních ve stanicích a průvodčích ve vlacích, tudíž lidí, kteří by na to měli být experty…

noerf

Vzhledem k tomu, že valná část cestujících kupuje jízdenky on-line, tak to zase takový problém není, zejména když je jednotná jízdenka.
Pak je otázka, zda-li jednotlivý dopravci musí mít několik různých tarifů či nikoliv. A podobně kraje.

Viktor Nárožný

Máme dvě skupiny cestujících. Pravidelné a příležitostné. Ti pravidelní, kteří cestují pravidelně si nastudují vhodné nabídky a možnosti a dokáží s tím nějak přežít. Jde o ty příležitostné. Místo toho , abych studoval nejrůznější nabídky a poté se dohadoval ve vlaku s průvodčím ohledně toho, že jsem si něco koupil špatně…. pojedu radši autem.

David

Vždyť si můžete koupit jednu jedinou jízdenku co platí všude a nemusíte nic studovat.

EC104

Tak v tom případě dotyčný prodělá i trenky.

David

No jenže před nástupem konkurence to byla jediná cena (TR10) za kterou se jezdilo. Jen si vzpomeňte kolik stála jízdenka z Prahy do Ostravy. To až konkurence přinesla nějaké relační tarify. Tedy bez liberalizace by člověk měl stále stejnou cenu a to tuto.

adamgolias

a tak to bylo správně

Vojtech

Tak když bude cena jak v říši 49 EUR za měsíc, tak to bude mít i finanční smysl

Viktor Nárožný

Potíž je, že ta jednotná jízdenka je příliš drahá….

adamgolias

Kolín -Praha a zpět 280kč . to nikdo nekoupí. i autem to bude levnější. A absurdita tarifní politiky : vázaná jízdenka koupena měsíc dopředu Praha – Ostrava 130kč. Na takové hovadiny a dvouhodinové zjišťování jak jet levněji nemám chuť ani já , milovník vlaků, natož člověk potřebující tam a zpět .

adamgolias

jo a tak prázdné vlaky v ranní špičce do Kolína , to je až hamba. a to jezdí většina na jízdenku pid. od dubna dražší. zato silničky pobírající dopravní proudy do kolína z okolí tratě jsou plné. nepamatuji že by někoho napadlo za dob čsd jet z poříčan do kolína jinak než vlakem . dvouleté kopání , půlroční výluka ( jasně bylo vidět jak cestující ze dvou 471 se vejdou do dvou busů) a nyní zdražování jasně dokázalo lidi poslat na silnice

*h8*

to by ale zmiňovaná „jednotná“ jízdenka musela být za alespoň zdánlivě konkurenceschopnou cenu – alespoň vůči cestě autem ve dvou osobách

Kování

Právě proto, že podstatná část kupuje online je potřeba mít jednoduchý tarif, protože tam každý koupí jizdenku co mu nabídne počítač a nehledá možnosti jak ušetřit.
Taky nemá smysl řešit cestující ve vlaku, ty buď vlakem jet chtějí nebo musejí. Problém jsou ty cestující co by jet mohla tenhle systém je odradil.
Měl by být pouze jeden tarif na čelo zemi, zase tak velký nejsme, a ten by měl být jednoduchý a motivační.

Lomb

Existuje celostátní tarif, cestující nemusí řešit, kdo kam jezdí.

Radim

Jenže je drahý jak prase. Dá se nějak rozumně koupit jízdenka přes tři kraje, dvěma dopravci a zároveň nepoužít tu předraženinu jménem oneticket? A i kdyby, uznávají vůbec všichni dopravci oneticket (mám pocit že někde bylo napsané že Leo ne)?

Lomb

Cena je na úrovni TR10 obyč jízdné ČD. V dobách jedné matky dráhy jste přišel na kasu, řekl kam chcete a dostal jste lístek, to funguje stejně, netřeba mít žádné znalosti, kdo kam jezdí. Kdo chce ušetřit, tak ať si nastuduje dopravce a integrované tarify a pod. Taková možnost dříve nebyla.

Lomb

Plzeň – České Budějovice aktuálně v aplikaci ČD za 249, SJT za 250 korun.

Viktor Nárožný

Aktuálně–Praha-Mladá Boleslav…celostátní tarif 139 CZK , ČD 119 CZK , Arriva 75 CZK…

Lomb

Ano, to jsou relační slevy ČD, někdy jsou a někdy nejsou. Jak říkám, kdo chce, ať si najde způsob, kdo nechce nic řešit, má SJT který kolikrát stojí stejně. Máte na výběr. Ale nechci slyšet, že někdo musí něco studovat kvůli liberalizaci.

Viktor Nárožný

Jó , milostpán nechce nic slyšet 🙂
Vážený, jde o to, co chcete. Zda šoto ráj, kde se můžete každý večer ponořit do tarifů a dělat si dobře pročítáním jednotlivých paragrafů a hledáním výhodnějších spojení . Anebo zda chcete mít v železniční dopravě více cestujících. Pokud chcete to druhé, poté musíte zjednodušovat systém. Nehledě na to, že vytvořením jednoho celostátního integrovaného tarifu by se daly propustit stovky lidí – ouřadů , kteří si na svých krajích budují své IDS….

David

Praha – Cheb (28.3.2023, 9:42): ČD 374, OneTicket 383. To je opravdu zanedbatelný rozdíl.

Radim

Je to prostě jak kde. Někde je rozdíl klidně 30% (a to beru „drahé ČD“)

Leinad

Leo v závazku oneticket uznává.
Komerční Leo Praha – Ostrava je stejně jako Pendolino povinně místenkové.

Frederick

Komerční Leo Praha – Ostrava OneTicket neuznává – ani s mistenkou.

Leinad

Ano, komerční Leo neprodává samostatné místenky. Není možné si koupit SJT + místenku do Lea a následně jet na stojáka jiným vlakem.

EC104

Rok 2029?, prosím vás za 7. let to může být úplně jinak.

Vokurka

Pan ředitel mluví úplně stejně jako bývalý managment ČD CARGA.Ti také říkali…ztratili jsme jen 4 procenta výkonů…a po šesti letech přišli cca o 40 procent výkonů a dnes má ČD CARGO cca 55 procent trhu ,možná i méně… takže očekávám, že do deseti let bude mít ČD podobně nízký tržní podíl.Následně ztratí opodstatnění „režijka“,kterou by mohli dráhy zrušit…..

EC104

Proč tu pletete režijku?? Vždyť může klidně vzniknout režijní jízdné zaměstnanců železničních společností.

Radim

Tak to bych se divil. Jako že by se dokázali domluvit? 😀

Ketchup1970

Když funguje FIP …

Leinad

SJT100 může kupovat svým zaměstnancům každý (i mimo dráhu jako benefit).

Radim

Jo to je vlastně fakt

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Bez režijky se diskuze pod články na této stránce neobejde.

Jarda

Příspěvek smazán pro vulgární slova

OndraG

můžu se Vás zeptat, co Vám pan GŘ udělal tak zlého, že ho nazýváte komunistickým prasetem?

Jonáš Jiří

Svezl jste se někdy zmíněným „šukafonem“ po kvalitní trati? Úplně normální klidná jízda. Ale jejich určením bylo, nebo mělo být nasazování na lokální tratě, které nejsou technicky dokonalé. Proto ta nelichotivá přezdívka.

Leinad

Já bych to moc klidnou jízdnou nenazýval, když jede regina 80 po korydoru.
A kdyby bylo určením nasazování na lokálky, o to víc mohla být snaha (dát tomu podvozek, vypružení).

EC104

Jardo sklidni hormony, nemůžeš vědět co by bylo kdyby bylo. S těma monopolama to nemyslíš vážně, podívej co tady všechno ovládájí zahraniční monopoly. A to bylo keců, že už žádné monopoly. A kde jsme teď?? V rukou nadnárodních zahraničních monopolů.

XP3

Vám p. Krapinec něco udělal? Kromě toho, nazývat jej tak, jak jej nazýváte je hodně scestné. A víte proč? Třeba proto, kdy se p. Krapinec narodil… A pochybuji, že by v jeslích a ve školce byl aktivním straníkem 😃

Původní Pražák

Co na tento průjem redaktor?

Chosé

A proto se klidně může stát, že vznikne monopolní postavení nèkterého ze soukromníků. A ten by si pak mohl diktovat podstatně víc než ČD teď. Máme přeci tržní hospodářství. Takže zdravé konkurenci ano, nutí to všechny podat co nejlepší výkon, ale ne likvidaci ČD jako celku.

Montano

v Libereckém kraji je to už celá léta Deutsche Bahn Arriva, která si zde dělá co che – např. relačně se mu nehodí trasa Stará Paka – Lomnice n.P., trasa ČD St.Paka – Jaroměř je lukrativnější, tak proč si to v průběhi GVD ze dne na den neprohodit – stačí mít jen kraji známé

adamgolias

dokud nebudou mít opravny a zázemí tak to nehrozí. ty koleje k výsypkám uhlí kde se olej do 845 vyměňoval na kartonech mezi kolejemi , nebo ty 100 let staré zarostlé koleje na smíchově kde pobíhali uklízeči s ráno namočeným hadrem nemohou službami konkurovat ani rozpadlému depu kolín.

Hodně štěstí

Otázka jestli budou zaměstnanci ČD ochotni dojíždět svého regionu, kde ČD neuhájí výkony, do jiného regionu. A ještě si platit cestu do práce za vlak.

PvvS

Takže to bude úplně stejný, jak všichni ostatní v tom vlaku.

Winchester1873

Na R9 jsou většinou brněnští strojvedoucí. Ty v Brně u ČD najdou uplatnění na jiných výkonech, nebo půjdou k jiným dopravcům. Ať už k RJ nebo nákladním. Ostatní zaměstnanci co doposud jezdili do na režijku ( od SŽ, ČDC nebo z ČD dep ) přejdou buď k autum, nebo ke krajským lítačkám. Jinak po trati zbývají spíše akorát výpravčí, Traťováci, či zabezpečováci. Zde již teď jezdí spíše auty na nástupy, nebo z okolních obcí. Nákladní dopravci, kteří svým lidem dávají IN 100 mohou přejít k ONEticket 100.

Vojtech

No spíše se na celou dráhu vyto…. Záleží jak kde

Tuňák

75 – 80 % je vlhký sen. Konkurence je cenově převálcovala o hodně, to nebyl rozdíl pár korun. Co ČD obhájily byla přímá zadání. Teď už budou ale povinně výběrka, kde to nepůjde okecat.

Rejpal

Je otázkou jestli konkurence co teď převálcovala ČD do ceny započítala opravdu veškeré náklady?

Radim

No měla by, pochybuju že by jim to potom ekonomicky vyšlo

Jan

Uz teď to RJ ochcává kde může.
Leo jak by smet..

EC104

Klasický soukromník, nalákat na to jak to bude nejlevnější, nejlepší a nejkvalitnější a pak postupně odrbat co se dá…

Tomáš M.

Prosím, můžete být v tom “ochcávání” konkrétnější? Kde ti špatní dopravci jsou schopni přeskočit monopol a dostat se hluboko pod cenu?

adamgolias

konkrétně odpovím , vozy na lince rj kolín ústí viděly myčku naposledy v r 2021.

Vojtech

Tak dodatečný finanční bonus… se divím, ze tam nejprodávanější catering. Viděl jsem detailní čísla tržeb, když se chtěly typ soukromé společnosti vzájemně koupit/prodat a co vlak, tak 15-20% tržeb je catering. Jízda v závazku je jen bonus dotace… si všimněte, ze v busech na různé výlety rodiči běžné dělají primitivní catering za i vyšší sumy a profit z toho je pro ne dost zajímavý…

Greta

Pokud nezapočítala, je to její problém, buď bude jezdit ve ztrátě, nebo skončí a zaplatí pokutu, nebo zkrachují. V prvních dvou případech to nemusí objednatele zajímat, v dalších případech vypíše výběrové řízení znovu.

Jirka

Přesně tak. Podle me nezapočítala, protoze Jancura zase tak solidni neni. Ze neplati vcas ci dluzi Regiojet napr. za nahradni autobusovou dopravu, to je znama vec, ktera se dolozit.

Viktor Nárožný

Pak je otázka, když má takovou platební morálku , proč mu nějaký autobusový dopravce ty výluky jezdí..

Leinad

Málokdo ho skutečně žaluje o úroky z prodlení.
Jinak skutečně sehnat NAD trvá často Regiojetu déle než ČD.

Lukáš F.

Podle organizátora NAD teď na výluce Brno – Přerov s placením od RJ neměli nikdy problém, ten jeden dopravce co stále problém má tak si to zapříčinil vlastní chybou. A co se týče rychlosti shánění NAD, ČD mají po celé Republice partnery, a teď I vlastní busy, sehnat narychlo dopravce který má volné busy a řidiče, poblíž místa kde jsou potřeba není tak jednoduché a mnohdy se rychleji obnoví provoz.

Leinad

A mnohdy regia někdo vyfakuje, protože byl problém s předchozí zakázkou.
A ano, mnohdy je pro regia výhodnější platit ČD za uznání jízdenek.