Šéf bratislavského letiště chce linku do Varšavy, jednal se společnostmi LOT a Ryanair
Letiště Bratislava Foto: Facebook Letisko Bratislava / Airport Bratislava
Letiště hodlá v následujících měsících vynaložit na otevření spojení maximální úsilí.
Aby to dávalo smysl, tak by to muselo létat dvakrát denně: ráno a večer. Pak by to využili byznysoví cestující. A to si nejsem jistý, jestli na to je poptávka. Bratislavské letiště je počtem cestujících v podstatě jen regionální letiště. Počet cestujících v roce 2023 byl 1,8 milionu. Například letištěm Gdańsk prošlo ve stejném roce 6,4 milionu cestujících a Katowicemi 5,6 milionu. To jen pro upřesnění, kde se pohybuje BTS.
Já bych to viděl poněkud jinak, šanci Bratislava má, ale musela by najet na režim, kdy se bude tvářit jako Wien Oest.
„Novota věří, že propojení Bratislavy s Varšavou by dokázalo přinést nové příležitosti pro cestující a pomohlo posílit strategickou pozici Bratislavy jako významného dopravního uzlu ve střední Evropě.“ – no věřit může, ale pokud bude stát Vídeň a jeho letiště, tak BTS je trochu někde jinde… Slováci museli být vždycky něco extra :-DD
To máte určitě pravdu, ale určitě taky víte, co dokáží dotace a na ty jak Ryanair, tak LOT slyší.
jj, je mi to jasný. FR dotace vysaje a pak jde o dům dál 😀
taky mi to přijde taková „móda“ regionálních letišť. Viz JCL, OSR, PED, KLV… za každou cenu (myslím tím prachy daňových poplatníků) musí být světoví a mít přímou linku tam a tam… kdyby raději ty prachy investovali do VRT na vídeňské letiště, tak propojí dvě města, jedno letiště stačí a mají fůru linek. Ale chápu slováky, že musí mít své letiště, aby se ukázali, jak na to mají.
Jakože by postavení VRT do Vídně stálo stejně jako dotace 1-2 letů a údržba letiště?
Pochybuji, že by v BTS našli takovou sumu, jako v OSR…
Několikrát jsem si to musel přečíst a ujistit se, že mě nešálí zrak.
Z Bratislavy je to kousek do Vídně, kdyby už někdo chtěl do té Varšavy letět.
Bratislava má s Varšavou spojení vlakem – večer v půl desáté nastoupíte a ráno v půl desáté jste tam, stejně jako z Prahy (je to jiná větev stejného vlaku). Takže čekám, že to taky bude stát kolemclitru. Denní spoj je jen na 9 hodin, ten noční je o rošádu v Břeclavi delší, ale pořád nic, co by nutně vyžadovalo letadlo. No ale třeba se najde hodně letuchtivých a ta linka půjde na dračku; no spíš asi ne, když musí přemlouvat dopravce, aby jim tam lítali.
Ten euronight z bratislavy bývá často opravdu hodně obsazený, jezdím tím občas z Břeclavi
No nevím, zda zrovna snaha o WAW je smysluplná. Obe společnosti už to zkoušely, ale ani jedna se neujala. Pokud jde o RYR, tam je klasický problém s tím, že linka na sebe špatně vydělá. RYR když létal, tak měl velice slušnou obsazenost, ale létalo se prakticky jen za holé tarify, prodej na palubě, což je důležitý faktor, aby na sebe linka vydělala, byl malý a tím pro dopravce nezajímavý. Pokud jde o LOT, tam je zásadní problém v postoji zastoupení ve VIE, které kdysi bylo velmi zásadně proti zavedení linky, fakticky do toho projektu hodilo vidle a nemyslím, že… Číst vice »
Nerozumiem ako môže manažment VIE zarezať linku na BTS. Pokiaľ viem, LO nemá na VIE žiadnu incentívu ktorú by mu mohli zrušiť, platí tam bežnú tarifu a teda ho VIE nemá ako demotivovať aby nelietali niekde inde keby chcel (otázka je skôr prečo by pri BTS chcel). Jedine že by dostal ponuku tie nové frekvencie hodiť tiež na VIE (ono tam toho zatiaľ LO má málo) výmenou za nejaké zvýhodnenie.
V tomto jsem laik. Byť diskuze na zdopravy.cz sleduji všechny. Takový dotaz. Je či byl by problém letět z Bratislavy do Varšavy z mezi přistáním v Mošnově?
Varšava má víc než slušnou nabídku.
Bratislava lepší něž Mošnov.
Dalo by se nějak kombinovat?
Třeba i Praha Ostrava Varšava do toho?
Nějak vše kombinovat?
Varšava nejvyšší nabídka.
Pak je Praha ohledně nabídky.
A po té Bratislava…
Mošnov by se svezl…?
V rámci možností….
Předem díky…👍
Technicky to problém není, ale ekonomicky a obchodně ano. Mezipřistání provoz takové linky dost prodraží v souvislosti se zvýšenými náklady (navigace, handling, palivo, ale i cykly letadla navíc, což se promítá do nákladů údržby), navíc časově je to pro cestující také většinou neatraktivní, zejména, pokud je k dispozici přímá linka. Jistě se dá namítnout, že podobně létala např. PRG-BTS-KSC, ale tam to právě moc ekonomicky nevycházelo a bylo nutné tomu pomáhat různými slevami nebo marketingovými podporami. Čím kratší let, tím více se do nákladů linky právě promítají náklady na přistání a pozemní služby, takže je obtížné pokrýt byť jen přímé… Číst vice »
Je to celkem nesmysl. Ekonomika takoveho cirkusu bude dost bídná, už jen kvůli spotřebě.
u těhle krátkých letů je jeden vzlet vicemene polovina spotřebovaného paliva.
např na trase bts-waw spotrebuje e170 cca 1,5 tuny paliva (z toho 0,6 na vzlet)
kombinace bts-osr-waw pak dobromady sezere
bts-osr 0,7t
osr-waw 1,4t
dobromady 2,1t, cili o cca 70% vic nakladu za palivo, nez primy let
Problém je že BTS nikdy nevygeneruje taký dopyt ako VIE, takže keď príde na lámanie chleba, aj pri existencii linky na BTS cesťák často zvolí VIE lebo mu tam viac bude sedieť timing. Tým pádom tá linka nedokáže využiť ani celý potenciál ktorý Bratislava má. Nehovoriac o tom že sú časti mesta z ktorých je dostať sa na VIE verejnou dopravou jednoduchšie ako dostať sa na BTS, aj keď to povedzme môže trvať o 10-15 minút dlhšie. A to ešte neriešim kvalitu letiska 🙂 Pri prílete je to jedno, pri odlete ak by ostatné faktory boli 50:50, určite radšej využijem… Číst vice »
Souhlasim
nedá sa, nedokáže. už vopred vieš že sa nebude dať a už vopred to neguješ. Ako si môžeš byť taký istý? Nie každý chce lietať z Viedne, Viedeň je z veľa častí západného a stredného Slovenska dosť ďaľeko… Okrem toho je Bratislava hlavné mesto jedného štátu teda by mala mať plnohodnotné spojenia bez ohľadu na to, že o 60km ďalej je iné veľké letisko…
Vážený vo finále vám na hlavné mesto každý kašle. Plnohodnotné spojenie kam.? To si vážně myslíte že Slováci niekedy daju prednosť Bratislave? Bohužial to nikdy nenastane a paleta spojení z Viedni bude vždy jednoznačným argumentum. Spojenie do Bratislavy nikdo nezaplatí. Bratislava je v ramci Európy naprosto bezvýznamná. Dotované ano -mozno do Košíc. Ale Bratislava?….
„bez ohľadu na to, že o 60km ďalej“
Jenže letecké společnosti počítají cestující a nikoliv hlavní města. Není zrovna málo států .. například Německo: Letiště ve Frankfurtu (59 mil. cestujících v roce 2023) je výrazně větší než v Berlíně (23 mil. cestujících v roce 2023).
matematika je neuprosna – kdyby blava byla takovy terno, uz tam nekdo lita.
Argument, jako z národního obrození.
Pokud bude chtět letět někdo např. ze Žiliny, tak je mu už jedno, že místo do Bratislavy pojede o 60 km dál do Schwechatu, když se dostane k místu, odkud má skutečně širokou nabídku letů.
Možná by pro začátek stačilo, kdyby MD SR, jako 100 % akcionář letiště i ŽSR, dalo peníze spíš na to, aby Bratislava, jako hlavní město, měla alespoň vlakové nádraží, odpovídající současné době, místo toho, aby dělala leteckým společnostem typu Ryanair „výhodné nabídky“.
Čemu říkáte „plnohodnotné spojení“? Alespoň dvě spojení denně do velkého hubu každé alliance? Brno je od VIE podstatně dál než Bratislava a nemá ani jednu síťovou linku. Protože lidi přetáhne VIE a síťové spojení z Brna bohužel nedává ekonomický smysl. Stejně tak je to v Blavě. A že je to hlavní město pětimilinového státu? Co to mění na ekonomice provozu?
Bratislava má plnohodnotné spojenia do celého sveta zo svojho hlavného letiska ktoré sa nachádza 40 minút autobusom z centra. Keby bol kvalitný vlak, je to 20-30 minút.
No ono keď sa to vezme, tak my v Bratislave máme lepší výber leteckých spojení ako Praha, keďže máme veľký výber z Viedne, ale samozrejme vždy keď môžem, tak podporím domáce letisko.
Strategicky významný dopravní uzel je hodinu cesty autobusem od Bratislavy západním směrem. Závidí ho Vídni i Praha, občas.
Teoreticky by se to dalo zajet vlakem za 30 minut z Petržalky, jen by bylo potřeba na Rakouské straně propojit novou tratí ze Sarasdorfu na Flughafen Wien.
Tak vždycky je dobré mít spojení s více huby v okolí. Z Varšavy se zase letá trochu jinam,v jiné časy nebo s jinými dopravci (rozuměj za jiné peníze). Taky pro pracovní příležitosti začíná být Varšava po Česku další zajímavé místo pro špatně placené Slováky, kteří nechtějí z mnoha důvodů dál na západ.
Tak jako usiluje Bratislava o přímé letecké spojení, my bychom měli pracovat na VRT do Vratislavi/Varšavy, než se postaví, bude se sakra hodit.
Co bych v Praze dal za letecký linky jako mají k dispozici v Bratislavě..
Nerozumím proč tlačí na to mít vlastní hluk z letadel atp, a radši se s Rakušany nedomluví na obnově železnice na Schwechat. Neví někdo? Vždyť spousta metropolí má letiště dál než je VIE z centra Bratislavy
V článku je odkaz na zdroj od ÖBB a tam už posunuli termín
Voraussichtliche Bauzeit 2027-2034
https://infrastruktur.oebb.at/de/projekte-fuer-oesterreich/bahnstrecken/grossraum-wien/flughafenspange/rund-um-die-planung
Nerozumíte tomu proč šéf letiště se stará o letiště a ne o vlaky? Ale jděte… 😉
Slovensko je svobodný a suverénní stát. To je tak dávno ty dva roky kdy byly zavřené hranice? Je to hlavní mezinárodní letiště na Slovensku a v hlavním městě.
Jak to řešili v Basileji? Mimochodem návrat do vlasti za COVIDu zakázaný nebyl, ani vzduchem ani po zemi.
Hranice zatvorené neboli nikdy a Schnitzli vždy umožňovali použitie VIE na tranzit z/na Slovensko bez akýchkoľvek podmienok, aj vtedy keď obmedzenia pre vstup do AT boli pomerne veľké.
Tá spojka bude mať význam skôr pre Maďarsko ako pre Slovensko. Pre diaľkové vlaky nie je trasa cez Petržalku ideálna (vyžaduje si buď úvrať na Hlavnej stanici, alebo jej vynechanie) a teda po dokončení modernizácie a elektrifikácie budú smerované cez Marchegg. A terajšie REX-y Petržalka – Wien obsluhujú aj Gramatneusiedl, prípadne Götzendorf an der Leitha
A teda aj vzhľadom na to, že cez Parndorf na letisko je to už celkom slušné naokolo bližšie (dobre, tu sa dá oponovať, že diaľnica vedie plus-mínus rovnako), myslím, že Bratislave by viac pomohlo obnovenie (teda skôr postavenie) trate Petržalka – Wolfsthal
Videl si aké parametre má trať Petržalka – Wolfsthal? 🙂
*Wolfsthal – Flughafen Wien
S vlakmi Petržalka – Flughafen Wien sa samozrejme ráta. Problém je chýbajúce napojenie na centrum čo by riešil vznik železničnej stanice pri Relaxxe s prestupom na električku.
Významného dopravního uzlu? Myslela Vídeň?