egoe-plus
Letectví Lidé

Šéf Boeingu po problémech s letouny 737 MAX skončil

Dennis Muilenburg. Foto: Boeing
Dennis Muilenburg. Foto: Boeing

Krize Boeingu s návratem letadel 737 MAX do provozu přinutila devět měsíců po jejich uzemnění  k rezignaci šéfa firmy Dennise Muilenburga.

Jeho konec oznámil Boeing v tiskové zprávě. Vedení amerického výrobce letadel se stane od 13. ledna šéf dozorčí rady David Calhoun. Do té doby bude řízením firmy pověřen finanční ředitel Greg Smith. I když Muilenburg rezignoval sám, představenstvo v prohlášení uvedlo, že změna vedení je nutná k tomu, aby došlo k obnovení důvěry ve společnost. Tím v podstatě Boeing naznačil, že ho k rezignaci dotlačili. Muilenburg byl v čele Boeingu od roku 2015.

O jeho konci se spekulovalo několik měsíců, Muilenburg ale odmítal skončit. V říjnu ho správní rada zbavila funkce předsedy dozorčí rady, aby se mohl plně soustředit na řešení problémů s letadly 737 MAX. Akcie Boeingu na oznámení o personální změně reagovaly růstem o více než tři procenta.

Muilenburg čelil v poslední době kritice z různých stran. Šéf amerického regulátora FAA Stephen Dickson opakovaně uvedl, že na něj Muilenburg příliš tlačí, aby úřad schválil návrat 737 MAX do provozu.  Pro Boeing jde o kritické měsíce: ztráty ze zastavení výroby rostou a není jasné, kdy a zda vůbec někdy problémová letadla dostanou povolení znovu vzlétnout. Muilenburg po dvou nehodách telefonovat prezidentovi USA Trumpovi, že jsou letadla bezpečná.  Opakovaně tvrdil, že uzemnění je otázkou pár týdnů.

737 MAX jsou pro Boeing klíčovým letadlem z pohledu prodejů i zisků. Zastavení produkce prohloubí ztrátu nejen u Boeingu, ale také u jeho dodavatelů. Nešlo přitom o problémy jen s letadly: vesmírná loď Starliner se musela minulý týden nečekaně vrátit po nezdařené misi. Software nedokázal loď dostat k mezinárodní vesmírné stanici ISS.

Od pádu dvou letadel 737 MAX čelí Boeing nejen zastavení provozu těchto letadel, ale i vyšetřování. Termín návratu do provozu zatím není jasný, firma už oznámila, že v lednu zastaví výrobu těchto strojů.

 

15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jirka

„Nešlo přitom o problémy jen s letadly: vesmírná loď Starliner se musela minulý týden nečekaně vrátit po nezdařené misi. Software nedokázal loď dostat na oběžnou dráhu.“

Možná by bylo dobré si nejdříve ověřit informace…Starliner se na oběžnou dráhu dostal, ale nedostal se k ISS. Viz článek: https://www.kosmonautix.cz/2019/12/starliner-k-iss-nedoleti-v-nedeli-pristava/

Chronosphere

Slovíčkaření.Nedostal se na oběžnou dráhu,která by umožnila spojení s ISS.

Jiří Kocurek

Kdyby se na oběžnou dráhu opravdu nedostal, těžko by mohl po několika obězích Země přistávat. V tom je ten rozdíl. Jedna věc se dostat se na příliš nízkou oběžnou dráhu a druhá věc je selhat při startu a na oběžnou dráhu se vůlbec nedostat.

Jsou různé úrovně chyb. Ovšem kdo chce psa bít, toho nezajímá, že dostal z aportování trojku. Buď na jedničku nebo výprask!

MildaIV

Odstupné bude mít uřčitě větší než odškodnění všech obětí 737MAX dohromady.

generální mandatář

V tomto se skutečně nevyznám. Nebudu proto komentovat. Tímto se omlouvám.

J.L.

Odpovídám tímto na váš inzerát a žádám vás, abyste se mnou nepočítali… 😆

Pája

Pozdě. Za chod firmy a její potíže odpovídá CEO. A ten měl rezignovat hned po uzemnění Maxů, resp. po přiznání, že jejich uspěchaný a technologicky nedomyšlený produkt se hlavní vinou přičinil o smrt stovek lidí. Ale Boeing ho ponechal na pozici, aby fungoval jako hromosvod a to nejhorší období bylo spojeno s jeho jménem. Teď budou chtít udělat tlustou čáru, nastoupí někdo neposkvrněný tímto skandálem a pojede se jakoby od nuly.

Jen tak

Takže vlastně nikoli pozdě, ale ve správný čas 🙂

Pája

Jistě. Boeing je firma bez skrupulí. Můj pohled na věc byl očima Muilenburga, ale asi ho utopili v penězích, aby se nechal devět měsíců vláčet bahnem.

Jen tak

Boeing je bez zkrupuli, cca stejne jako dalsich 80-90 % firem 🙂

Pája

99% firem nemusí řešit situaci, kdy vinou jejich mizerné práce zahynou stovky lidí.

Jiří Kocurek

A nejméně 99% firem žádné takové riziko nenese, že by jejich vinou mohlo zemřít stovky lidí. Nakonec ani v tom Neoplanu necestovalo víc jak 70 lidí, takže se jich -stovky- zabít ani nemohly. Přesto se ihned zvedly hlasy pro zákaz naprosto všech patrových autobusů libovolné značky.

Takový výrobce hodinek (i holínek), tomu se těžko může stát, že vinou jeho chyby zemřou stovky lidí.

Japako

A hned poté do vazby!

Martin K.

Tak aspoň stihne Vánoce s rodinou.

Nicky

Copak Vánoce, ten už se může věnovat jen golfu…